Noh vuoden 2030 jälkeen ollaan viisaampia hintojen suhteen, silloin pitää ostoliikenne kilpailuttaa eikä ostaa VR:ltä suorahankintana. Toki onhan Suomen lähijunat firman liikennöinnin hintoja esitelty muualla Suomessa, esimerkiksi Oulu-Haaparanta, missä konsepti olisi ollut pysähdellä useammin radan varressa kuin VR:n tarjoama kaukojunan liikenne Haaparantaan. Toki Suomen lähijunilla ei dieselkalustoa vaan ne 11 vanhaa VR:n Sm2:sta mitkä pitäisi remontoida..
Ehkä itse pistäisin Joensuun ja Nurmeksen välin ja ehkä Parikkala-Savonlinnankin bussikuljetukseen. Mutta jos sähköistykset saataisiin tulevaisuudessa radoille niin pistäisinkin Joensuu-Vaasa IC-kulkuun ostoliikenteenä. Se kustannuskysymys montako junaparia. Se saisi myös pysähtyä Vaasan ja Seinäjoen välillä useammin, kun VR:n markkinaehtoisilla vuoroilla vain yksi välipysähdys, Kuinka paljon nykyisestä Joensuun liikenteestä on länteenpäin suuntautuvaa, mutta vuorojen takia pakko matkustaa Kouvolan kautta.
(Tietysti jos verrataan naapuriin niin Ruotsissahan pistetään paljon enemmän rahaa ns ostoliikenteeseen. Ja sieltähän VR:n liikevaihdosta tulee jo merkittävää osuutta. Tällä hetkellä VR hoitaa isoa Skånen Pågåtågia, Itä-Götanmaan pientä Östgötapendelniä(siirtyy Transdeville) ja aloittanut Tåg i Bergslagenin isoa sopimusta ja tulossa on X-tåget sekä Norrtågin liikenteen hoito. Ja nyt tietysti markkinaehtoinen Tukholma-Göteborg)