Saimaa-Savo itäisen alueen kehittäminen

Ei tarkoita, mutta ei monopoliyhtiön ilmoittama hintakaan välttämättä oikea ole. VR:llä on henkilöliikenteen monopoli, joten aika vaikea on sanoa mitä kiskobussin tai junan ylläpitäminen ja kuljettaminen maksaa?
Tuo on validi huomio. Toki voi biasoitua niinkin että VR ilmoittaa noista linjoista alimittaisen kustannuksen, kun monopoli halunnee kuitenkin pitää niistäkin kiinni. Jos lähtevät innokkaasti valehtelemaan hintaa ylöspäin, joku noheva yrittäjänalku tarjoaa tuon henkilöliikenteen halvemmalla.
 
Noh vuoden 2030 jälkeen ollaan viisaampia hintojen suhteen, silloin pitää ostoliikenne kilpailuttaa eikä ostaa VR:ltä suorahankintana. Toki onhan Suomen lähijunat firman liikennöinnin hintoja esitelty muualla Suomessa, esimerkiksi Oulu-Haaparanta, missä konsepti olisi ollut pysähdellä useammin radan varressa kuin VR:n tarjoama kaukojunan liikenne Haaparantaan. Toki Suomen lähijunilla ei dieselkalustoa vaan ne 11 vanhaa VR:n Sm2:sta mitkä pitäisi remontoida..

Ehkä itse pistäisin Joensuun ja Nurmeksen välin ja ehkä Parikkala-Savonlinnankin bussikuljetukseen. Mutta jos sähköistykset saataisiin tulevaisuudessa radoille niin pistäisinkin Joensuu-Vaasa IC-kulkuun ostoliikenteenä. Se kustannuskysymys montako junaparia. Se saisi myös pysähtyä Vaasan ja Seinäjoen välillä useammin, kun VR:n markkinaehtoisilla vuoroilla vain yksi välipysähdys, Kuinka paljon nykyisestä Joensuun liikenteestä on länteenpäin suuntautuvaa, mutta vuorojen takia pakko matkustaa Kouvolan kautta.

(Tietysti jos verrataan naapuriin niin Ruotsissahan pistetään paljon enemmän rahaa ns ostoliikenteeseen. Ja sieltähän VR:n liikevaihdosta tulee jo merkittävää osuutta. Tällä hetkellä VR hoitaa isoa Skånen Pågåtågia, Itä-Götanmaan pientä Östgötapendelniä(siirtyy Transdeville) ja aloittanut Tåg i Bergslagenin isoa sopimusta ja tulossa on X-tåget sekä Norrtågin liikenteen hoito. Ja nyt tietysti markkinaehtoinen Tukholma-Göteborg)
 
Tuottasivat sellaisia (talouden & väestön kasvun) näköaloja, että siellä olisi kustannustehokkaampaa toteuttaa julkinen liikenne kiskoilla. Tämä on kummallinen selkäydinreaktio, että kiskoliikenne olisi elinehto syrjäseudulla.
Eihän virkamiehet tai poliitikot ole kasvun tai näköalojen tuottajia. Yrityksistä eli ihan asukkaiden omasta toimeliaisuudesta tuo lähtee. Hallintokerros on sitten korkeintaan välissä esittämässä, että tottahan julkisella koneella tämäkin ’todellisuudessa’ mahdollistettiin.
 
Noita Savonlinnan kiskobusseja VR ajoi vielä joskus 10-15 vuotta sitten ihan omalla riskillään ilman tukea. Eli eivät ne kovin kannattamattomia voi olla. Niillä on myös iso merkitys siinä, että ne osaltaan syöttävät turisteja kaupunkiin.

Mielellään kiskobussiliikenteeseen näkisi myös sellaisen muutoksen, että aikatauluja sovitettaisiin palvelemaan päivittäistä työmatkustusta ja otettaisiin käyttöön työmatkalaisia houkuttelevia lipputuotteita. Esim. niin, että alueen isoon kaupunkiin saavuttaisiin joskus 7.30 aikoihin aamulla ja lähdettäisiin sieltä 16.30 aikoihin iltapäivällä, ja samat liput jotka kelpaavat paikallisliikenteen linja-autoissa kelpaisivat myös kiskobusseissa.
 
Junat ovat busseja houkuttelevampaa joukkoliikennettä. Matkustusmukavuus on pääosin paljon parempi, yleensä nopeus on myös parempi ja junalla matkustaminen on tavallisesti selkeämpää kuin bussilla matkustaminen. Selkeys liittyy esimerkiksi tietoon pysähdyspaikoista, aikatauluista, vaihtoyhteyksien yhteensopivuudesta ja lipun hankkimisesta matkaa varten.
Näin, lisäksi VR varmistaa sen, että tarjotuille jatkoyhteyksille ehtii junien myöhästelyistä huolimatta. Jos junaan joutuu yhdistämään erillisen bussiyhteyden, niin silloin junan myöhästyessä saattaa myöhästyä myös bussista.

Ja myös bussiyhteydet ovat harventuneet ja verkosto on karsiutunut todella paljon vuosikymmenten saatossa.
 
Jotain sentään investoidaan Itä-Suomeenkin:
 
Välistä positiivisiakin yritysuutisia tuolta suunnalta, Yle uutisoi tällä päivämäärällä:

"

Uusi vihreän teknologian tehdas aloittaa Imatralla – aikoo työllistää tulevaisuudessa satoja ihmisiä"​

Linkki: https://yle.fi/a/74-20118700?sfnsn=wa

Pähkinänkuoressa entiseen venäläisille matkailijoille suunnattuun kookkaaseen tyhjänä olleeseen markettiin tulee erilaisiin aurinkokenno ja -keräin pintoihin erikoistunut yritys. Tämä hyvä esimerkki tuon alueen potentiaalista sellaiselle liiketoiminnalle joka jakelee tuotteensa rahdintoimitsijan toimesta kauemmas joka tapauksessa sillä motivoitunutta työvoimaa on heikon työllisyystilanteen johdosta ja kiinteistökanta alueella edullista investoitavaa. Tuokin liiketila jonne tehdas tehdään ei ole ilmeisesti edes 15v ikäinen (rakennettu joskus 2010 luvulla) joten tuollaiselta alueeta voi löytää pienellä pääomalla myös tuoreita kiinteistöjä hankittavaksi.
 
Kiitokset toimittajalle että myös lukee Maanpuolustus.net -foorumia +++
Olemme samaa mieltä että kaikenlainen poliittinen päättäminen itäisen alueen kehittämiseksi on tervetullutta.




Ja tämäkin vielä:
Pohjoisen ja Itäisen Suomen ohjelmien valmistelu käynnistyy

 
Tehdas Punkaharjulla laajentaa, mikä on näinä aikoina harvinaista.
Vieressä sitten toinen ilmiö, vanhoja kerrostaloja puretaan kun väki vähenee. Hiljattain oli uutinen Lieksasta, kaksi kerrostaloa puretaan ja Ilomantsi on purkamassa muistaakseni kuutta taloa.
Edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:
Jotain sentään investoidaan Itä-Suomeenkin:
Valion Pitäjänmäen tehtaan siirto Joensuuhun on päätetty:
Alunperin se oli Helsingin Hietalahdessa Kalevankadun loppupäässä jonnekin 1970-80- luvuille asti. Rakennusmaan hinta lienee syynä näille muutoille.
 
Back
Top