Rauhantekijä
Greatest Leader
Suomen itärajan elinkeinoelämä on hiipunut Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen. Lappeenrannasta Joensuuhun saakka tämä Suomen luonnonmaiseman HELMI pyristelee selviytyäkseen talousahdingosta.
Itäisellä Suomella on kolme keskeistä merkitystä, jotka tulee kääntää hallitustason tavoitteiksi:
Etelä-Karjalan maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Jukka Kopra (kok.) on erityisen huolissaan siitä, että itä kuihtuu samaan aikaan, kun länsi kukoistaa.
– Tästähän seuraa sellainen noidankehä, että jos meillä täällä kurjistuu ja muualla Suomessa, kuten Vaasan alueella Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla kasvu on kovaa, maakuntien eriarvoistumista syntyy yhä enenevässä määrin, Kopra sanoo.
Alustukseksi tämä artikkeli Lappeenrannasta: https://yle.fi/a/74-20041677
Ehdotukseni:
Maakuntajohtaja Kopra alkaa nyt ajatella isoa kuvaa ja tekee isoja liikeitä. Saimaan alueen ympäristö on kehitettävä niillä pelimerkeillä mitä siellä on. Matkailu, suurteollisuus ja maanpuolustus.
Alueen ensimmäinen virkistävä hanke on rakentaa uusi Saimaan kanava. Se on suurhanke, jonka maakuntajohtaja ideoi lähipiirinsä ja poliittisen tukiverkostonsa avulla.
Uusi Saimaan kanava louhitaan kokonaan Suomen puolelle ja se toteutetaan massiivisella EU rahoituksella. Kanavan Saimaan puolen pää on Taavetissa ja toinen pää Haminassa. Paikassa jos toisessakin louhitaan niin paljon kuin on tarpeen ja tuloksena on vesiväylä Itämereltä Joensuuhun ja Kuopioon saakka. Hanketta ei perustella vanhoilla ryssän puolen kanava-tilastoilla, vaan siihen otetaan uusia näkymiä. Kerrotaan tulevasta.
Kokonaan Suomen puolella oleva kanava mahdollistaa virkistysveneilyä kokonaan toisen suuruisena kuin ulkomaalaisia pelottanut ryssän kanava. Uusi kanava louhitaan sen kokoiseksi, että siitä pääsee myös teollisuuden tarvitsemat isommatkin laivat. Kokonaan Suomen puolella olevaa kanavaa ja muita Saimaan jatkoyhteyksiä hyödyntää myös Puolustusvoimat huoltovarmuuden tarkastelukulmalta.
Tätä aihetta voi jalostaa paremmaksi, mutta minun mielestäni keskeistä on se, että Saimaan ympäristön vauhdittamiseksi on tehtävä ainoastaan isoja asioita. Uuden kanavan rakentaminen virkistää kaikkea mikä sen varrelle tulee ja vilkastuva laivaliikenne vaikuttaa myös Saimaan pohjoisimmissakin osissa. Aluetta siis yleisesti elävöitetään niin että se houkuttelee ulkomailta matkavia veneilijöitä yms matkustajia.
Tää homma on kiinni ainoastaan siitä, että kaivetaan laivaväylää noin 50 km matka ja se ei nykytekniikalla ole mikään ongelma. EU rahoittaa hanketta mielellään, kun siihen perustellaan EU:n ulkorajan sotilaallisen puolustuksen merkitys. Joku hemmetin Nato-varuskunta sellaiseen paikkaan että porukat viihtyy myös. Saimaan seutu on HELMI jota kannattaa markkinoida isosti.
Keskustelua alueellisen elävöittämisen ja itäisen maanpuolustamisen suuntaan, olkaa hyvät.
.
Itäisellä Suomella on kolme keskeistä merkitystä, jotka tulee kääntää hallitustason tavoitteiksi:
- alueen aktiivinen asuttaminen
- elinkeinoelämän edellytykset, erityisesti vientiteollisuus
- maan- ja Nato-puolustuksen edellytysten varmistaminen
Etelä-Karjalan maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Jukka Kopra (kok.) on erityisen huolissaan siitä, että itä kuihtuu samaan aikaan, kun länsi kukoistaa.
– Tästähän seuraa sellainen noidankehä, että jos meillä täällä kurjistuu ja muualla Suomessa, kuten Vaasan alueella Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla kasvu on kovaa, maakuntien eriarvoistumista syntyy yhä enenevässä määrin, Kopra sanoo.
Alustukseksi tämä artikkeli Lappeenrannasta: https://yle.fi/a/74-20041677
Ehdotukseni:
Maakuntajohtaja Kopra alkaa nyt ajatella isoa kuvaa ja tekee isoja liikeitä. Saimaan alueen ympäristö on kehitettävä niillä pelimerkeillä mitä siellä on. Matkailu, suurteollisuus ja maanpuolustus.
Alueen ensimmäinen virkistävä hanke on rakentaa uusi Saimaan kanava. Se on suurhanke, jonka maakuntajohtaja ideoi lähipiirinsä ja poliittisen tukiverkostonsa avulla.
Uusi Saimaan kanava louhitaan kokonaan Suomen puolelle ja se toteutetaan massiivisella EU rahoituksella. Kanavan Saimaan puolen pää on Taavetissa ja toinen pää Haminassa. Paikassa jos toisessakin louhitaan niin paljon kuin on tarpeen ja tuloksena on vesiväylä Itämereltä Joensuuhun ja Kuopioon saakka. Hanketta ei perustella vanhoilla ryssän puolen kanava-tilastoilla, vaan siihen otetaan uusia näkymiä. Kerrotaan tulevasta.
Kokonaan Suomen puolella oleva kanava mahdollistaa virkistysveneilyä kokonaan toisen suuruisena kuin ulkomaalaisia pelottanut ryssän kanava. Uusi kanava louhitaan sen kokoiseksi, että siitä pääsee myös teollisuuden tarvitsemat isommatkin laivat. Kokonaan Suomen puolella olevaa kanavaa ja muita Saimaan jatkoyhteyksiä hyödyntää myös Puolustusvoimat huoltovarmuuden tarkastelukulmalta.
Tätä aihetta voi jalostaa paremmaksi, mutta minun mielestäni keskeistä on se, että Saimaan ympäristön vauhdittamiseksi on tehtävä ainoastaan isoja asioita. Uuden kanavan rakentaminen virkistää kaikkea mikä sen varrelle tulee ja vilkastuva laivaliikenne vaikuttaa myös Saimaan pohjoisimmissakin osissa. Aluetta siis yleisesti elävöitetään niin että se houkuttelee ulkomailta matkavia veneilijöitä yms matkustajia.
Tää homma on kiinni ainoastaan siitä, että kaivetaan laivaväylää noin 50 km matka ja se ei nykytekniikalla ole mikään ongelma. EU rahoittaa hanketta mielellään, kun siihen perustellaan EU:n ulkorajan sotilaallisen puolustuksen merkitys. Joku hemmetin Nato-varuskunta sellaiseen paikkaan että porukat viihtyy myös. Saimaan seutu on HELMI jota kannattaa markkinoida isosti.
Keskustelua alueellisen elävöittämisen ja itäisen maanpuolustamisen suuntaan, olkaa hyvät.
.