Saimaa-Savo itäisen alueen kehittäminen

Veneilijälle Vuoksen vesistö on silkka paratiisi puhtaan vetensä, tilavien retkisatamien & runsaine suojaisine reitteineen sellaiselle joka viihtyy luonnonsatamissa. Kaupunkisatamina toki Lappeenranta, Joensuu ja Kuopio ovat ihan eloisia mutta se pihvi siellä on tosiaan kulkea saarissa.
Aamen. Oopperajuhlien aikana heinäkuussa myös Savonlinna herää henkiin. Itse olen niin epäsosiaalinen, että nämä retkisatamat ja tyhjät saarien hiekkarannat sopivat paremmin kuin hyvin. Ei tartte jutella kuin vesilinnuille, eikä niitäkään yleensä hirveesti kiinnosta.
Tuosta saarissa kulkemisista palautui mieleen tarina merialueelta: Oululaiset nuoret miehet olivat lähteneet purjehdusreissulle Turun saaristoon ja paikalliset kotisataman huomattuaan olivat kyselleet, että missäs te siellä Oulun rannikolla purjehditte, kun ei ole saaristoa? Nokkelat Oulun pojat siihen että mepä purjehditaankin merellä, eikä saarissa.
 
Arvelen että Itä-Suomesta pitää tehdä jonkinlainen erityistalousalue jossa on alennettu yritys- ja arvonlisäverokanta tai muuta vastaavaa vetovoimatekijää, joka vetää puoleensa niin yrityksiä, asukkaita kuin turistejakin.
Matkailua saattaisi kehittää myös jonkinlainen säännöstelyn purku esimerkiksi uhkapelaamisen suhteen.
Ilmaston lämpeneminen saattaa pelata Itä-Suomen pussiin siinä, että täällä kesät muuttuvat oletettavasti mukavan lämpimiksi siinä missä ne Etelä-Euroopassa käyvät tukahduttavan kuumiksi. Tänne voi tulla vetämään happea. Se vaan pitäisi osata markkinoida.
Pelkällä infran parantamisella en usko tilanteen kohenevan, koska vaikutus on vain välillinen.
 
No itse nyt pistäisin sen Laitaatsalmeen sen puuttuvan rautatiesillan. Samalla saataisiin ehkä Savon radan junia ohjattua tuonne matkalla kaakonkulman tehtaille. Ja kun nykyään operaattoreitakin mitkä ei karsasta dieselillä ajoa kun tuossa ei sähköjä.

Ei saisi liikaa verrata muualle Suomeen muissa juna-asioissa mutta kyllähän idässä palvellaan junalla montaa pienempää paikkaa kun samalla lännessä junayhteyksiä ei ole vaikka Uuteenkaupunkiin tai Raumalle. Mutta ehkä soisin, että Pieksämäki-Joensuu vuoroja junavuoroja olisi enemmän. Tein joskus Suomen kierroksen junalla ja Joensuu oli hankala saavutettava kun paremmat yhteydet oli aina Kouvolan suunnasta. Radan sähköistys voisi myös tuoda suoria IC-junia muualta Suomesta(itse ehkä sähköistäisin tuon mahdollisen Kolarin radan sähköistyksen jälkeen).
Ja voisi tuon Laitaatsalmen sillan tullessa tulla joku vuoro Pieksämäki-Savonlinnakin. (Vaikka toki kalustollisesti hankalaa kun tuo Savonlinna-Parikkala kiskobussi aikahyvin kiinni tuossa liikenteessä eikä kauheasti ole "ilmaa" ajaa muuta.
 
No itse nyt pistäisin sen Laitaatsalmeen sen puuttuvan rautatiesillan. Samalla saataisiin ehkä Savon radan junia ohjattua tuonne matkalla kaakonkulman tehtaille. Ja kun nykyään operaattoreitakin mitkä ei karsasta dieselillä ajoa kun tuossa ei sähköjä.

Ei saisi liikaa verrata muualle Suomeen muissa juna-asioissa mutta kyllähän idässä palvellaan junalla montaa pienempää paikkaa kun samalla lännessä junayhteyksiä ei ole vaikka Uuteenkaupunkiin tai Raumalle. Mutta ehkä soisin, että Pieksämäki-Joensuu vuoroja junavuoroja olisi enemmän. Tein joskus Suomen kierroksen junalla ja Joensuu oli hankala saavutettava kun paremmat yhteydet oli aina Kouvolan suunnasta. Radan sähköistys voisi myös tuoda suoria IC-junia muualta Suomesta(itse ehkä sähköistäisin tuon mahdollisen Kolarin radan sähköistyksen jälkeen).
Ja voisi tuon Laitaatsalmen sillan tullessa tulla joku vuoro Pieksämäki-Savonlinnakin. (Vaikka toki kalustollisesti hankalaa kun tuo Savonlinna-Parikkala kiskobussi aikahyvin kiinni tuossa liikenteessä eikä kauheasti ole "ilmaa" ajaa muuta.
Myös järkevämpi ja nopeampi ratalinjaus Kuopio-Joensuu-välille (esim. VT9:n käytävässä) voisi olla paikallaan matkustajaliikenteen takia. Nykyistä rataahan ei ole junilla järkevää ajaa, kun matka-aika olisi bussia pidempi, kun rata kiertää pohjoisesta, on sähköistämätön ja korkein sallittu nopeus olisi 120 km/h (kunnossapitotason takia, teknisestihän nykyinenkin rata kestäisi pyörävoimien osalta 200 km/h nopeudenkin, jos geometria sen sallisi ja kunnossapitotaso olisi riittävä). Sen varrella olisi kuitenkin useampi kirkonkylä, ja mahdollisesti Outokumpu, linjauksesta riippuen.
 
No itse nyt pistäisin sen Laitaatsalmeen sen puuttuvan rautatiesillan. Samalla saataisiin ehkä Savon radan junia ohjattua tuonne matkalla kaakonkulman tehtaille. Ja kun nykyään operaattoreitakin mitkä ei karsasta dieselillä ajoa kun tuossa ei sähköjä.

Ei saisi liikaa verrata muualle Suomeen muissa juna-asioissa mutta kyllähän idässä palvellaan junalla montaa pienempää paikkaa kun samalla lännessä junayhteyksiä ei ole vaikka Uuteenkaupunkiin tai Raumalle. Mutta ehkä soisin, että Pieksämäki-Joensuu vuoroja junavuoroja olisi enemmän. Tein joskus Suomen kierroksen junalla ja Joensuu oli hankala saavutettava kun paremmat yhteydet oli aina Kouvolan suunnasta. Radan sähköistys voisi myös tuoda suoria IC-junia muualta Suomesta(itse ehkä sähköistäisin tuon mahdollisen Kolarin radan sähköistyksen jälkeen).
Ja voisi tuon Laitaatsalmen sillan tullessa tulla joku vuoro Pieksämäki-Savonlinnakin. (Vaikka toki kalustollisesti hankalaa kun tuo Savonlinna-Parikkala kiskobussi aikahyvin kiinni tuossa liikenteessä eikä kauheasti ole "ilmaa" ajaa muuta.

Myös järkevämpi ja nopeampi ratalinjaus Kuopio-Joensuu-välille (esim. VT9:n käytävässä) voisi olla paikallaan matkustajaliikenteen takia. Nykyistä rataahan ei ole junilla järkevää ajaa, kun matka-aika olisi bussia pidempi, kun rata kiertää pohjoisesta, on sähköistämätön ja korkein sallittu nopeus olisi 120 km/h (kunnossapitotason takia, teknisestihän nykyinenkin rata kestäisi pyörävoimien osalta 200 km/h nopeudenkin, jos geometria sen sallisi ja kunnossapitotaso olisi riittävä). Sen varrella olisi kuitenkin useampi kirkonkylä, ja mahdollisesti Outokumpu, linjauksesta riippuen.
Miten ne rautatiet ja junat olisivat hyödyllisiä, kun ei siellä edes bussilinjoja ajeta markkinaehtoisesti? Elyt hölvää verorahaa, että säilyy edes jonkinlainen julkinen liikenne. Ei ne alueet pelastu kiskoja asentamalla.
Metsään ja muihin raaka-aineisiin perustuvia teollisia investointeja siellä tarvitaan, mutta kuka investoi, kun raaka-aineen saanti on epävarmaa, energian hinta heiluu edessuntakas mielipuolisesti ja ammattiliitot lakkoilee milloin ketäkin vastaan? Lisäksi ympäristöluvitus kestää vuosikausia. Ei ole sellainen ympäristö, että kapitalisti alkaa.
 
Miten ne rautatiet ja junat olisivat hyödyllisiä, kun ei siellä edes bussilinjoja ajeta markkinaehtoisesti? Elyt hölvää verorahaa, että säilyy edes jonkinlainen julkinen liikenne. Ei ne alueet pelastu kiskoja asentamalla.
Metsään ja muihin raaka-aineisiin perustuvia teollisia investointeja siellä tarvitaan, mutta kuka investoi, kun raaka-aineen saanti on epävarmaa, energian hinta heiluu edessuntakas mielipuolisesti ja ammattiliitot lakkoilee milloin ketäkin vastaan? Lisäksi ympäristöluvitus kestää vuosikausia. Ei ole sellainen ympäristö, että kapitalisti alkaa.
Eihän rautatielinjojakaan ajeta markkinaehtoisesti, vaan huomattavaa osaa valtiontuilla.

Jos siirrytään kilpailuun perustuvaan rautatieliikennejärjestelmään, niin matkustajaliikenneslottien huutokauppauksessa on sisällytettävä suosittujen reittien oheen kannattamattomien reittien slotteja ja velvoite ajaa niitä.

Ja suurin osa niistä kannattamattomista bussireiteistä on niitä pienten paikkakuntien reittejä, isompien kaupunkien väliset yhä kannattavat (ks. Onnibus).
 
Eihän rautatielinjojakaan ajeta markkinaehtoisesti, vaan huomattavaa osaa valtiontuilla.

Jos siirrytään kilpailuun perustuvaan rautatieliikennejärjestelmään, niin matkustajaliikenneslottien huutokauppauksessa on sisällytettävä suosittujen reittien oheen kannattamattomien reittien slotteja ja velvoite ajaa niitä.

Ja suurin osa niistä kannattamattomista bussireiteistä on niitä pienten paikkakuntien reittejä, isompien kaupunkien väliset yhä kannattavat (ks. Onnibus).
Siis kiskoja ei kannata rakentaa syrjäseuduille, kun ei ne ole kansantaloudellisesti kannattavia edes isojen kaupunkien välillä: Kuten tunninrata, tai Tampereelle pääradan uusi linjaus. Miten @KMPMT tai sinun haaveilemat Itä-Suomen syrjäkylien välisten ratayhteyksien rakentaminen / parantaminen hyödyttäisi kansantaloutta, edes paikallistasolla. Linja-auto on paljon halvempi tapa järjestää edes jonkin tason julkisia yhteyksiä syrjäseuduille ja niitä ELY:t sitten tukevat. Tää ratojen rakentamishinku on jotain ihmeellistä, kun ei ne kerta kaikkiaan ole kannattavia millään mittarilla Suomen väestöpohjalla. Käyttää ne yhteiskunnan niukat varat johonkin oikeasti kansantaloutta kehittävään, kuten teollisten investointien mahdollistamiseen turhaa säätelyä purkamalla ja talouspolitiikan ennustettavuutta parantamalla.
Onnibus: 2018 + 1345 k€, 2019 + 464 k€, 2020 - 5 000 k€, 2021 - 4160 k€, 2022 - 119 k€. Seittemän ja puoli miljoonaa turskaa kumulatiivisesti. Ei tuo markkinaehtoinen näytä oikein kannattavan?
Lähde
 
kuten teollisten investointien mahdollistamiseen turhaa säätelyä purkamalla ja talouspolitiikan ennustettavuutta parantamalla.

Nuo sisävedet kun saisivat nuo kanavat rakennettua, niin siitä olisi sisåmaan yrotyksille enemmän etua kuin junista. Luulisi tuohon löytyvän myös EU rahaa, ennemmin kuin joihinkin taloremppoihin.
 
Myös järkevämpi ja nopeampi ratalinjaus Kuopio-Joensuu-välille (esim. VT9:n käytävässä) voisi olla paikallaan matkustajaliikenteen takia. Nykyistä rataahan ei ole junilla järkevää ajaa, kun matka-aika olisi bussia pidempi, kun rata kiertää pohjoisesta, on sähköistämätön ja korkein sallittu nopeus olisi 120 km/h (kunnossapitotason takia, teknisestihän nykyinenkin rata kestäisi pyörävoimien osalta 200 km/h nopeudenkin, jos geometria sen sallisi ja kunnossapitotaso olisi riittävä). Sen varrella olisi kuitenkin useampi kirkonkylä, ja mahdollisesti Outokumpu, linjauksesta riippuen.

En usko, että matka-aika olisi juurikaan bussia pidempi jos junalla mentäisiin 120 km/h. Rataa pitkin Joensuusta Kuopioon on 171 km ja maantietä pitkin 138 km, eli eroa on vain 33 km. Matka-aika ei myöskään ole aina niin kriittinen asia junaliikenteen kannalta. Esimerkiksi Joensuun ja Pieksämäen välillä rata kulkee myös pidemmän matkan kuin maantie (182 km vs. 160 km), mutta silti tuolla välillä kulkee matkustajajunia. Matkustusmukavuus ja selkeys painavat vahvasti siinä, että ihmiset usein valitsevat junan vaikka matka-aika olisi bussia pidempikin.

Uusi rata maantien linjaukselle olisi todella kallis, koska maasto on tuolla paljon vaikeampaa kuin pohjoisempana nykyisellä ratalinjauksella. Paljon halvemmaksi tulisi nostaa nykyisen radan nopeutta.
 
Siis kiskoja ei kannata rakentaa syrjäseuduille, kun ei ne ole kansantaloudellisesti kannattavia edes isojen kaupunkien välillä: Kuten tunninrata, tai Tampereelle pääradan uusi linjaus. Miten @KMPMT tai sinun haaveilemat Itä-Suomen syrjäkylien välisten ratayhteyksien rakentaminen / parantaminen hyödyttäisi kansantaloutta, edes paikallistasolla. Linja-auto on paljon halvempi tapa järjestää edes jonkin tason julkisia yhteyksiä syrjäseuduille ja niitä ELY:t sitten tukevat. Tää ratojen rakentamishinku on jotain ihmeellistä, kun ei ne kerta kaikkiaan ole kannattavia millään mittarilla Suomen väestöpohjalla. Käyttää ne yhteiskunnan niukat varat johonkin oikeasti kansantaloutta kehittävään, kuten teollisten investointien mahdollistamiseen turhaa säätelyä purkamalla ja talouspolitiikan ennustettavuutta parantamalla.
Onnibus: 2018 + 1345 k€, 2019 + 464 k€, 2020 - 5 000 k€, 2021 - 4160 k€, 2022 - 119 k€. Seittemän ja puoli miljoonaa turskaa kumulatiivisesti. Ei tuo markkinaehtoinen näytä oikein kannattavan?
Lähde

Ratoja voi rakentaa monenlaisia. Esimerkiksi sähköistämätön rata jonka nopeus on 100 km/h on todella paljon halvempi rakentaa kuin nuo kaavaillut suurnopeusradat Etelä-Suomeen. Rakennuskustannus nousee eksponentiaalisesti suhteessa radan suurimpaan sallittuun nopeuteen.

Minusta olisi ihan järkevää esimerkiksi korjata tuota Savonlinnan rataa sen verran, että sinne saadaan liikennettä (ensisijaisesti tavaraliikennettä). Sillä saataisiin jo olemassaoleva rata (=iso investointi) hyötykäyttöön siten, että se tuottaisi jotain eikä olisi vain tyhjänpanttina.

Myös jotkin uudet radat syrjäseuduilla voisivat kannattaa, kunhan ne tehtäisiin tarpeeksi halvalla ja sellaisille linjauksille, että ne palvelevat tavaraliikennettä. Tavaraliikenne on kuitenkin se tärkein kannattavuuden tuoja. Matkustajaliikenteen osalta yhteiskuntataloudellista tuottoa voi tapauksesta riippuen tulla esim. turismin kasvusta ja/tai työmatkojen helpottumisesta.

Esim. Taivalkosken radan jatko Kuusamoon auttaisi puutavarakuljetuksia ja mahdollistaisi yöjunien ajamisen Helsingistä Kuusamoon, mistä olisi merkittävä hyöty Kuusamon turismille ja elinkeinoelämälle muutenkin. Myös Lapissa voisi olla potentiaalia joillekin uusille radoille, jotka voisivat myös helpottaa liittolaisten joukkojensiirtoja ja huoltoa sotatilanteessa.
 
Savonlinnassa puuttuu vain yksi (kääntö)silta kun rata muutoin on hienossa kunnossa tuoreen peruskorjauksen jälkeen. Suoranaista typeryyttä jättää se silta uusimatta syväväylän siirron yhteydessä.

Sen sijaan kokonaan uudet radat Jonesin ja Kuopion välillä ovat kyllä ehtaa haihattelua. Sille rahalle on sata parempaa kohdetta.
 
Siellähän Siilinjärven ja Joensuun välillä jo rautatie..

Itselläkin siis ensimmäisenä prioriteettina tavaraliikenne raiteilla ja vasta sitten henkilöliikenne. Sitä keskustelua ei silti näe, että olisiko bussi vaikka parempi Joensuu-Nurmes osuudelle junan sijaan. Kun mietitään matka-aikaa ja kustannuksia. Ja jos se sähköistys tulisi sinne Pieksämäki-Joensuu välille niin en silti usko, että se junamäärä silti olisi kovin suuri ainakaan verrattuna nykyhetkeen. Ja tuossakin se, että voisiko tuossa hyödennettyä jo hankittua IC-kalustoa ja kuinka kalustokierto menee. Ongelmahan on, että VR:llä on kiskobussikalustoa kysyntään nähden vähän(2 kpl palanut) ja jos joltain reitiltä niitä saataisiin muualle. (Kolari menee silti sähköistyksissä varmaan edelle, että Dr16-dieselvetureista ja agregaattivaunuista päästään eroon ja Kolarista kulkee myös paljon puuta)

No jos karttaa katsoo niin Taivalkosken radan uudelleenavaus voisi olla hyvä. En nyt silti innostu uuden radan teosta sieltä Kuusamoon. Pitää olla oikea tarve sille. Toinen olisi pohjoisempana Sallan radan uudelleenvaus, ehkei nyt Kelloselkään asti, mutta voisiko puunlastauspaikka olla Sallan keskustassa.

Ja tietysti jos tuonne vesille mennään niin kaakonkulman tehtaille uitetaankin paljon puuta nykyisin ja säästää ettei tarvitse tulla junilla eikä kumipyörin perille asti. Käsittääkseni uittoa olisi UPM Kaukakseen, Stora Enson Imatran tehtaille ja UPM Pellokseen.. Tiedä sitten voisiko uittoja jollain investoinnilla helposti kasvattaa muuallekin..
 
Back
Top