Saimaa-Savo itäisen alueen kehittäminen

Nuo sisävedet kun saisivat nuo kanavat rakennettua, niin siitä olisi sisåmaan yrotyksille enemmän etua kuin junista. Luulisi tuohon löytyvän myös EU rahaa, ennemmin kuin joihinkin taloremppoihin.
Asiaa tulee miettiä melkoisen kokonaisvaltaisesti.
Yritysten toimintamahdollisuus ja tuotekuljetusten logistiikka on oma asiansa.
Henkilökuljetusten liikennepohja ja virkistysliikkuminen. Asuminen.
Aktiivinen asuttamisohjelma jolla seudulle saadaan ihmisten pysyvyyttä ja uusien ihmisten muuttoliikettä sen sijaan että siellä väki vähenee.

Itäinen Suomi voisi hyvin toimia esim turvapaikanhakijoiden ensiasumisen alueena ensimmäiset 5 vuotta. Pakotetusti sen takia ettei paine koko ajan kohdistuisi pk seutuun ja suurimpiin kaupunkeihin. 5 vuoden jakson jälkeen olisi vapaata siirtyä työperäisesti muualle jos tilanne sen sallii.
 
Asiaa tulee miettiä melkoisen kokonaisvaltaisesti.
Yritysten toimintamahdollisuus ja tuotekuljetusten logistiikka on oma asiansa.
Henkilökuljetusten liikennepohja ja virkistysliikkuminen. Asuminen.
Aktiivinen asuttamisohjelma jolla seudulle saadaan ihmisten pysyvyyttä ja uusien ihmisten muuttoliikettä sen sijaan että siellä väki vähenee.

Itäinen Suomi voisi hyvin toimia esim turvapaikanhakijoiden ensiasumisen alueena ensimmäiset 5 vuotta. Pakotetusti sen takia ettei paine koko ajan kohdistuisi pk seutuun ja suurimpiin kaupunkeihin. 5 vuoden jakson jälkeen olisi vapaata siirtyä työperäisesti muualle jos tilanne sen sallii.
Joo, savolaisinvaasio taas etelän kaupunkeihin, tällä kertaa vain ruskettuneempi versio:cool:
 
Itäinen Suomi voisi hyvin toimia esim turvapaikanhakijoiden ensiasumisen alueena ensimmäiset 5 vuotta. Pakotetusti sen takia ettei paine koko ajan kohdistuisi pk seutuun ja suurimpiin kaupunkeihin. 5 vuoden jakson jälkeen olisi vapaata siirtyä työperäisesti muualle jos tilanne sen sallii.
Kiitos vaan, mutta kultamunat on nähty ja itäsuomalaiset suovat rikkauden kaikkine ilmiöineen ihan alusta pitäen hesalaisille.
 
Asiaa tulee miettiä melkoisen kokonaisvaltaisesti.
Yritysten toimintamahdollisuus ja tuotekuljetusten logistiikka on oma asiansa.
Henkilökuljetusten liikennepohja ja virkistysliikkuminen. Asuminen.
Aktiivinen asuttamisohjelma jolla seudulle saadaan ihmisten pysyvyyttä ja uusien ihmisten muuttoliikettä sen sijaan että siellä väki vähenee.

Itäinen Suomi voisi hyvin toimia esim turvapaikanhakijoiden ensiasumisen alueena ensimmäiset 5 vuotta. Pakotetusti sen takia ettei paine koko ajan kohdistuisi pk seutuun ja suurimpiin kaupunkeihin. 5 vuoden jakson jälkeen olisi vapaata siirtyä työperäisesti muualle jos tilanne sen sallii.
Juu tämä on kyllä kieltämättä vähän sellainen ikävä noidankehä, jota on vaikea saada katkeamaan. Pyörin itse vapaa-ajalla paljonkin Savonlinnan seudulla, ja kyllähän sieltä paistaa läpi sellainen eräänlainen epätoivo. Alueen ainoita kasvukeskuksia lähivuosina lienee hautausmaat. Asiaa on varmasti pyöritelty paljon ja monia vaihtoehtoja tilanteen korjaamiseksi kokeiltu, mutta yhtälö on yksinkertaisesti tällä hetkellä lähes mahdoton. Alueelle (kuten melkein kaikkialle isojen kaupunkien ulkopuolelle) pitäisi ehdottomasti saada lisää nuoria perheellisiä asukkaita, mutta viime vuosien säästöt on nimenomaan osuneet pahiten juuri tähän ryhmään. Kaupungissa suljetaan kouluja, synnyttää ei ole voinut enää moneen vuoteen, ja nyt sairaalaakin meinataan supistaa merkittävästi. Työpaikkoja varsinkin korkeakoulutetuille (naisille) on hyvin niukasti. Kaupungin johdon osalta ilmapiiri on myös jotenkin hyvin pöhöttynyt ja kankea. Uudistumishalua ei oikein tunnu olevan, ja mediassakin ollaan lähinnä esillä hölmöilyjen ansiosta. Matkailupuolella nojataan lähes täysin Oopperajuhliin, joskin viime vuosien pakettimatkat Hollannista ja Saksasta tuovat ehkä pientä valonpilkahdusta ja ainakin pientä lisämaustetta.

En ole itse mikään asiantuntija, ihan vain entinen asukas ja nykyinen lomalainen. Olen kuitenkin juuri siinä iässä ja elämänvaiheessa, että kaupungin pitäisi yrittää saada meidät houkuteltua sinne asumaan. Tällä hetkellä haaveilen, että voisin asua ympäristön puolesta Savonlinnan kaltaisessa paikassa (luonto, rauha, ja silti palvelut lähellä). Kehityssuunta on kuitenkin sellainen, etten näe tulevaisuutta siellä oikein muuten, kuin mökkeilijänä.:(
 
---
Itäinen Suomi voisi hyvin toimia esim turvapaikanhakijoiden ensiasumisen alueena ensimmäiset 5 vuotta. Pakotetusti sen takia ettei paine koko ajan kohdistuisi pk seutuun ja suurimpiin kaupunkeihin. 5 vuoden jakson jälkeen olisi vapaata siirtyä työperäisesti muualle jos tilanne sen sallii.
Pönttövuoren tunneli pitää räjäyttää umpeen
 
Juu tämä on kyllä kieltämättä vähän sellainen ikävä noidankehä, jota on vaikea saada katkeamaan. Savonlinnan seudulla paistaa läpi sellainen eräänlainen epätoivo.
Kyllä tilanne potuttaa Itseäkin vaikka en olekaan paikallinen. Siis Suomen kaunein alue ja sitä emme pysty virkistämään. Se on epätoivoa kyllä.

Asiaa on varmasti pyöritelty paljon ja monia vaihtoehtoja tilanteen korjaamiseksi kokeiltu, mutta yhtälö on yksinkertaisesti tällä hetkellä lähes mahdoton. Kaupungin johdon osalta ilmapiiri on myös jotenkin hyvin pöhöttynyt ja kankea. Uudistumishalua ei oikein tunnu olevan,
Voisiko siellä toimia sellainen että ulkomailta joku tule katsomaan paikkoja ja kertoo millä tempulla ulkomaalaiset kiinnostuisivat alueesta matkailun näkökulmalta? Suomen valtion rooli olisi ohjata kehitystä niin, että se vastaa aikaisemmin yllä kirjoittamaani kokonaisuutta.

Matkailupuolella nojataan lähes täysin Oopperajuhliin, joskin viime vuosien pakettimatkat Hollannista ja Saksasta tuovat ehkä pientä valonpilkahdusta ja ainakin pientä lisämaustetta.
Oopperakeskeisyydestä olisi hyvä päästä eroon. Onko sen oltava joka vuosi ? Välillä jotain muutakin ja kaupunginjohdon energia muuhun suuntaan olisi hyvä.

.
 
Voisiko siellä toimia sellainen että ulkomailta joku tule katsomaan paikkoja ja kertoo millä tempulla ulkomaalaiset kiinnostuisivat alueesta matkailun näkökulmalta? Suomen valtion rooli olisi ohjata kehitystä niin, että se vastaa aikaisemmin yllä kirjoittamaani kokonaisuutta.
Tätähän itse asiassa on tehtykin. Hollannista ja Saksasta tulevat suorat lennot ovat ulkomaisten matkatoimistojen järjestämiä pakettimatkoja. Näiden yritysten henkilökuntaa on käynyt viime vuosien aikana tutustumassa Saimaan alueeseen ja tekemässä järjestelyjä paikallisten matkailualan yritysten sekä kaupunkien edustajien kanssa, ja varmasti siinä on käyty monenlaista vuoropuhelua molempiin suuntiin. Nämä siis ovat hyviä avauksia ja ensiaskelia kehityksessä, mutta eivät kyllä vielä millään riitä kannattelema seutua. Suorat lennot ovat ehkä yksittäisen matkailijan näkökulmasta se merkittävin hyöty. Mä asun itse nykyään Alankomaissa, ja täältä Savonlinnaan matkustamiseen julkisilla menee normaalisti n. 12-14 tuntia suuntaansa. Vuokra-autolla Suomen päässä saa ehkä reilun tunnin viilattua pois matka-ajasta. Eli nopeammin pääsisin täältä Hollannista esimerkiksi Floridaan…

Oopperajuhlia en kyllä lähtisi rajoittamaan, sillä niiden taloudellinen hyöty koko seudulle on aivan valtaisa. Toki se tarkoittaa myös, että heinäkuussa muille matkailijoille ei oikeastaan jää hotellihuoneita yms. Ennemminkin matkailusesonkia pitäisi saada pidennettyä molemmista päistä edes muutamalla viikolla.

Matkailu ei kuitenkaan tule Itä-Suomea valitettavasti pelastamaan, ainakaan tarpeeksi nopeasti. Alueelle tarvittaisiin ehdottomasti lisää yrityksiä, jotka taas houkuttelisivat nuoria perheitä. Valitettavasti yrityksille on vain hirvittävä riski perustaa toimipaikkoja tällaisiin pieniin kuntiin, joissa ei ole valmiiksi osaavaa työvoimaa. Sinänsähän esimerkiksi asumisen kulut Savonlinnan seudulla on niin matalat, että siellä kyllä pärjäisi hyvinkin pienillä tuloilla.
 
Tätähän itse asiassa on tehtykin. Hollannista ja Saksasta tulevat suorat lennot ovat ulkomaisten matkatoimistojen järjestämiä pakettimatkoja. Näiden yritysten henkilökuntaa on käynyt viime vuosien aikana tutustumassa Saimaan alueeseen ja tekemässä järjestelyjä paikallisten matkailualan yritysten sekä kaupunkien edustajien kanssa, ja varmasti siinä on käyty monenlaista vuoropuhelua molempiin suuntiin. Nämä siis ovat hyviä avauksia ja ensiaskelia kehityksessä, mutta eivät kyllä vielä millään riitä kannattelema seutua. Suorat lennot ovat ehkä yksittäisen matkailijan näkökulmasta se merkittävin hyöty. Mä asun itse nykyään Alankomaissa, ja täältä Savonlinnaan matkustamiseen julkisilla menee normaalisti n. 12-14 tuntia suuntaansa. Vuokra-autolla Suomen päässä saa ehkä reilun tunnin viilattua pois matka-ajasta. Eli nopeammin pääsisin täältä Hollannista esimerkiksi Floridaan…

Oopperajuhlia en kyllä lähtisi rajoittamaan, sillä niiden taloudellinen hyöty koko seudulle on aivan valtaisa. Toki se tarkoittaa myös, että heinäkuussa muille matkailijoille ei oikeastaan jää hotellihuoneita yms. Ennemminkin matkailusesonkia pitäisi saada pidennettyä molemmista päistä edes muutamalla viikolla.

Matkailu ei kuitenkaan tule Itä-Suomea valitettavasti pelastamaan, ainakaan tarpeeksi nopeasti. Alueelle tarvittaisiin ehdottomasti lisää yrityksiä, jotka taas houkuttelisivat nuoria perheitä. Valitettavasti yrityksille on vain hirvittävä riski perustaa toimipaikkoja tällaisiin pieniin kuntiin, joissa ei ole valmiiksi osaavaa työvoimaa. Sinänsähän esimerkiksi asumisen kulut Savonlinnan seudulla on niin matalat, että siellä kyllä pärjäisi hyvinkin pienillä tuloilla.
Onhan itäsuomessa ne ryssien ostamat hotellkompleksit, niitä vain hyödyntämään, ryssä ei niitä enää tarvitse
 
Onhan itäsuomessa ne ryssien ostamat hotellkompleksit, niitä vain hyödyntämään, ryssä ei niitä enää tarvitse
Ei se ole mielestäni pelkkä ryssältä jäänyt hotelli vaan ongelma on se (ihan aiheestakin) syntynyt tappiomentalileetti. Itäisessä Suomessakin kytätätään yrittäjää, säästetään tilaamalla muualta ja ihmetellään että kivijalka hiipuu. Joku kyläkauppa kestää jos sillä on tarpeeksi kultti maine mutta kunhan ei rikastu. Isossa mittakaavassa tarvitaan muutosta mutta se naapurien kyttäys ja jatkuva nuukailu "mistä sais jonkun halvimmalla" autioittaa Karjalan mutta sama siitä sitten leviää isompiin keskittymiin siten että toimivaa yöelämää tarjoaa lähinnä HKI/TRE/TKU/JYK/OUL ja se siitä. Jos me ei saada verotusta kuriin ja työntekoa kantamaan, viimeinen sammuttaa valot.
 
Onhan itäsuomessa ne ryssien ostamat hotellkompleksit, niitä vain hyödyntämään, ryssä ei niitä enää tarvitse
Tällaisiin vain tarvitaan rahallista pääomaa, jota itä-Suomessa on melko niukasti. Valitettavasti suuressa osassa tapauksista nuo itänaapurin hotelliyrittäjät eivät ole pahemmin välittäneet huoltaa/ylläpitää paikkoja, joten useat näistä hotelleista alkaa olla purkukuntoisia. Ja sitten ne vielä tarvitsisivat niitä asiakkaita…
 
Kun puhutaan satsauksista, niiin suunnan pitää olla ihan toinen kuin tämä. Ja mitä helevattia tarkoittaa että Savonlinnan kaupunki suhtautuu kielteisesti höyrylaivoihin ?!



.
 
Viimeksi muokattu:
Tilanne täällä itäisessä Suomessa on todellakin vakava. Itse en keksisi muuta keinoa poispääsyyn kuin jonkinlaisen erityistalousalueen luomisen. Vähemmän veroja ja sääntelyä, ehkä sitten vähemmän myös joitain palveluja. Palkkatasokin voisi joustaa hieman alaspäin hintatason alennuttua ja tästä kaikesta seuraisi sitten hyvän kierre, ainakin toivottavasti.

Mikään kesKustan malli ei toimi eli perustetaan leikkityökeskus ja pari siltarumpua tms. Suurissa julkisissa investoinneissakin täytyisi tietysti pitää järki mukana.
 
Tällaisiin vain tarvitaan rahallista pääomaa, jota itä-Suomessa on melko niukasti. Valitettavasti suuressa osassa tapauksista nuo itänaapurin hotelliyrittäjät eivät ole pahemmin välittäneet huoltaa/ylläpitää paikkoja, joten useat näistä hotelleista alkaa olla purkukuntoisia. Ja sitten ne vielä tarvitsisivat niitä asiakkaita…
Viimeinen lause oli se tärkein. Siksihän ne zenäläisille myytiinkin kun ne eivät kannattaneet asiakkaiden puutteen vuoksi. Harmittaa kyllä ja tiedänkin aika hyvin pari paikkaa joiden sijainti ym. olisivat varsin erinomaisia mutta ei kun ei :(
 
Tuntuu olevan firmassa kuviot vähän sekaisin, omistaja kuuli höyrylaivojen myyntisuunnitelmista medialta.

Savonlinnalainen Vip Cruise kertoi myöhään eilen lähetetyssä tiedotteessa, että se aikoo myydä höyrylaivansa kuluvan kesäkauden jälkeen ja lopettaa risteilyt Savonlinnassa.

Yhtiöllä on neljä 1900-luvun alussa rakennettua höyrylaivaa, jotka ovat tarjonneet kaupunki- ja maisemaristeilyjä.

Laivat omistavan yhtiön hallituksen puheenjohtaja Markku Kankaala kuitenkin kertoo, ettei toimitusjohtaja Janne Leinosen lähettämä tiedote pidä paikkaansa.

Kankaala omistaa 45 prosenttia höyrylaivojen taustayhtiö LP Managementista, mutta kuuli Leinosen tekemästä tiedotteesta vasta median välityksellä.

 
Minä näin pk seutulaisena mietin enemmän Saimaan suuntaan menemistä, kuin länsi-rannikkoa. Vain yksi esimerkki mielenkiinnosta, ei tosin yksin pidä pystyssä Saimaan seutua.
Pidän peukkua .....

.
 
Tätähän on monessa kommentissa jollain tapaa hipaistu, ainakin epäsuorasti. Itä-Suomen ongelman perussyy on luonnollisen kehitys- ja toimintasuunnan katkeaminen. Viipurin suurkaupunki (Suomen mittakaavassa) olisi normaali ja toimiva veturi. Niin kauoan kuin se puuttuu, kaikki on vähän puolittaista ja tekohengitystä.
 
Kun puhutaan satsauksista, niiin suunnan pitää olla ihan toinen kuin tämä. Ja mitä helevattia tarkoittaa että Savonlinnan kaupunki suhtautuu kielteisesti höyrylaivoihin ?!



.
Uutista oli päivitetty. Ei kaupunkia syytä vaan: "Lisäksi median vihamielinen suhtautuminen höyrylaivojen toimintaan on hänen mukaansa vaikuttanut toiminnan edellytyksiin." Toimittelija varmaan ensin kirjoittanut pieleen.
En tuota tapausta sen tarkemmin tunne, mutta nyrkit savessa taisteleva yrittäjä saattaa ajatella jo median kyselyn "Miksi Trafi on pannut alukset käyttökieltoon? Miksi olet ajanut asiakkaat päällä käyttökiellosta huolimatta?" vihamielisyydeksi.
Kun Trafi ei paljasta mistä syystä laivat oli ajokiellossa ja yrittäjä ajanut risteilyt, voisi kuvitella yrittäjän olleen oikeassa, kun toteaa ettei siellä mitään erikoista ollut. Paineastiahan se pannu on, joten ei sillä luulisi uskaltavan ajaa, jos vika siellä on. Katsastuksessa pannua komentoitu, mutta Trafin mukaan ei ollut katsastustilanne. Ei kai se Trafi sitä pannua edes tarkasta vaan liikennöintiin liittyviä asioita: Hätätievalo pimeänä?

Mutta siihen matkailun merkitykseen Saimaan alueen / Itä-Suomen taloudelle: Savonlinnassa sesonki on neljä viikkoa oopperajuhlien aikana. Risteily-yrityksen pitää tehdä vuoden tili heinäkuussa. Silloin on massaa, että voi ajaa toisaalta nopeaa muutaman kympin lenkkiä ja toisaalta firmat maksaa edustusristeilyjä, joista pystyy ottamaan ihan kunnon hintaa. Nuo ajokiellon aikana ajetut oli kai diplomaattivieraille.
Sitten pitäs keksiä lopuille 11 kuukaudelle duunia.

Teollisuutta sinne pitää saada. Maakunnan näkövinkkelistä vientiteollisuutta, kuten PK-seudulle tai koko maan kannalta parhaassa tapauksessa ulkomaanvientiä. Teollisuus on yksinkertaistettuna raaka-aineiden, työn ja energian saattamista yhteen, mutta raaka-aineita ei saa käyttää, koska luonto, työvoimaa ei ole, koska ei työnteko nappaa (saman saa makaamalla himassa) tai aivot on korvennettu päihteillä ja energian hinta on täysi arvoitus. Teeppä siinä businessplan ja myy se rahoittajille niin että pääomat löytyy? Ei onnistu laulaa tangolaulaja.

Koko maatahan tämä koskee, kun abt kymmenen miljaardia vuodessa otetaan syömävelkaa.
 
Back
Top