Viimeisen rähinän aikana 1939-1944 Suomen Ilmavoimien vahvuudessa oli jos minkälaista Junkersia ja Fokkeria ja jopa DH89 Dragon Rapideja joilla kuljetettiin muonaa ja tarvikkeita ja pois tullessa haavoittuneita rintamalta. Koneita käytettiin myös kaukopartioiden täydennystarvikkeisiin ja mahdollisesti pudotuksiin maastoon/noutoon ?
Nykyäänhän on helikoptereita, mutta mulla ei ole oikein kuvaa mikä niiden polttoaineenkulutus on, mutta arvelen sen aika isoksi ( voin olla väärässäkin..korjatkaa ).
Viikko sitten luonnostelin (blogissani ) Rukalla inspiraation saaneena ( hiihtelin Vuosselin lenkkiä ja katselin moottorikelkkojen huimaa menoa järven selällä ) putkelle lekon jolla mielestäni voisi olla puolisotilaallistakin merkitystä. Lähinnä suunnittelin sen huokeaan operointiin jäältä tai ruohokentältä..mielessä turistien lennättäminen tunturimaisemissa. Melkein säikähdin kun sain sen speksit kohdalleen ja lasketuksi...sillä voisi ( teoriassa ) kuljettaa matkustajan / 100 km / 0.89 litralla. Esikuvanani oli juuri DH89, joka pesee melkein ainoana kaikki Airbussit ja Boeingin matkustajakoneet polttoaine-ekonomiassa. Mikään sikanopee se ei ole ( 290 km/t huiput ).
Olisiko kenelläkään kiinnostusta tällaiseen..se voisi kuljettaa myös potilaita aika huokealla....ainakin pikkukentiltä ja juurikin jäältä.
Tässä olisi 15% vaneria ja hiilikuitua ja foamia loput. Malliukot koneessa ovat 195 cm pitkiä. Blogissani siitä lisää.
Nykyäänhän on helikoptereita, mutta mulla ei ole oikein kuvaa mikä niiden polttoaineenkulutus on, mutta arvelen sen aika isoksi ( voin olla väärässäkin..korjatkaa ).
Viikko sitten luonnostelin (blogissani ) Rukalla inspiraation saaneena ( hiihtelin Vuosselin lenkkiä ja katselin moottorikelkkojen huimaa menoa järven selällä ) putkelle lekon jolla mielestäni voisi olla puolisotilaallistakin merkitystä. Lähinnä suunnittelin sen huokeaan operointiin jäältä tai ruohokentältä..mielessä turistien lennättäminen tunturimaisemissa. Melkein säikähdin kun sain sen speksit kohdalleen ja lasketuksi...sillä voisi ( teoriassa ) kuljettaa matkustajan / 100 km / 0.89 litralla. Esikuvanani oli juuri DH89, joka pesee melkein ainoana kaikki Airbussit ja Boeingin matkustajakoneet polttoaine-ekonomiassa. Mikään sikanopee se ei ole ( 290 km/t huiput ).
Olisiko kenelläkään kiinnostusta tällaiseen..se voisi kuljettaa myös potilaita aika huokealla....ainakin pikkukentiltä ja juurikin jäältä.
Tässä olisi 15% vaneria ja hiilikuitua ja foamia loput. Malliukot koneessa ovat 195 cm pitkiä. Blogissani siitä lisää.