Juke kirjoitti:
Moottorit ovat noin 17 000 ekkua per kipale...vaneri on 100 000 euroa kuutio ( jos 0,4 mm vahvaa ). Hiilikuitu hieman kalliimpaa.
Olisko millin kipale. Ekat koneet ovat kalliita ( suunnittelun ja kokeilun maksaminen ). Loput 600 - 700 000 ekkua.
Hinta-arvio kuulostaa näin pikana ihan realistiselta. Piper Senecan listahinta v. 2009 oli 800 kilotaalaa. Mitäs luokkaa tuossa koneessasi olisi lentoonlähtöpainot?
Näkisin kuitenkin ilmailuvoimien kannalta ongelmana sen että rauhan aikana noille olisi vaikea keksiä käyttöä. Vaikka ylläpitokustannukset simppelillä mäntämoottorikoneella ovatkin paljon alhaisemmat kuin kopterilla, niin säilytys ja henkilöstön palkka maksaa silti. Ominaisuudet eivät olisi ideaalit rauhan ajan yhteyslentotoimintaan (vrt. Redigo). Sota-aikana laitteelle olisi varmasti kyllä käyttöä.
Noin yleisemmin, edullinen, kaksimoottorinen kevyt STOL-kone voisi kyllä olla maailmalla kysytty. Puskakoneita tarvitaan yhä, onhan esimerkiksi joku An-2 edelleen suosittu peli ja monet muutkin ikivanhat räyskät. Luulisi että joku olisi kiinnostunut nykyaikaisemmasta näkemyksestä ettei tarvitsisi tapella 40-luvun teknologian ja nihkeiden lentokelpoisuusviranomaisten kanssa. Olisiko koneellesi vesikonekonversio muuten mahdollinen?
Konseptipapereita vaan jollekin taholle eteenpäin jolla olisi osaamista ja resursseja tarttua toimeen. Polyteknikkojen Ilmailukerho?