Sairaankuljetuslentokone !

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Näillä tehoilla startti kiito lyhenee n. 200 metriin..laskukiito voi lipsahtaa 350 m mittaan.
 
Nuo DeltaHawk dieselit kuulemma ovat jotenkin kiven alla...ukko joka niitä kehitteli on jo 80 v.

Tässä vielä Tahiti cruiser..Tahitille on Suomesta suurinpiirtein sama matka meni sitten Gander-LAX tai Delhi-Darwin kautta.

Io on Jupiterin neljäs kuu.
 

Liitteet

  • 8-seater_400hpD-KTp.webp
    8-seater_400hpD-KTp.webp
    47.1 KB · Luettu: 22
Tässä vielä verranto merkkipaaluiseen Heinkel He-70 koneeseen.
 

Liitteet

  • 1_8-seater_Blitz.webp
    1_8-seater_Blitz.webp
    52.4 KB · Luettu: 20
Tiukimmalle vertailussa menee vastaavan kapasiteetin Beech model 18 kanssa. Walter Beech ja Ted Wells eivät olleet eilisen teeren poika leko suunnittelussa.

http://www.flightsim.com/main/review/beechmvy/beechmvy.htm

Hämäävän yhdennäköinen Locheed Electra 12A:n kanssa; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Model_12_Electra_Junior

..ja tämän kanssa: http://en.wikipedia.org/wiki/Barkley-Grow_T8P-1
 

Liitteet

  • 1_8-seater_beech18comp.webp
    1_8-seater_beech18comp.webp
    55.8 KB · Luettu: 9
Jostain kumman syystä tämä mielenkiintoinen "keskustelu" toi tämän mieleen...

 
Last edited by a moderator:
Joo suomalaisen lentokoneteollisuuden nostaminen olemattomuudesta kunniaan ei tule olemaan helppo tehtävä.
Eräs kotimainen ilmailuproffa oli saada jonkinlaisen halvauksen kun näki tän IO-2 suunnitelman. Oli sitä mieltä, että 1% tsaanssit toteutua.
Lataan parasta aikaa dataa USAlaiselta lekosuunnittelijan neuvosta siiven optimoimiseksi...ja toiselle ( rakentajalle ) vastasin projektin stauksesta...siis hybridirakenteen eteenpäinviemiseksi yleisilmailussa.
Tämä voi vaikuttaa never ending storylta. Tarkoitus on kuitenkin noin 4 vuoden sisään saada lentävä laite aikaiseksi jolla tehdään ainakin yksi FAI ennätys.
 
Juke kirjoitti:
Joo suomalaisen lentokoneteollisuuden nostaminen olemattomuudesta kunniaan ei tule olemaan helppo tehtävä.
Eräs kotimainen ilmailuproffa oli saada jonkinlaisen halvauksen kun näki tän IO-2 suunnitelman. Oli sitä mieltä, että 1% tsaanssit toteutua.
Lataan parasta aikaa dataa USAlaiselta lekosuunnittelijan neuvosta siiven optimoimiseksi...ja toiselle ( rakentajalle ) vastasin projektin stauksesta...siis hybridirakenteen eteenpäinviemiseksi yleisilmailussa.
Tämä voi vaikuttaa never ending storylta. Tarkoitus on kuitenkin noin 4 vuoden sisään saada lentävä laite aikaiseksi jolla tehdään ainakin yksi FAI ennätys.

Hienoa jos on aikaa ja resursseja viedä eteenpäin jotain tuollaista hanketta! Katsoisin kuitenkin, että suurin ongelma on ettei tuollaiselle sairaankuljetuskoneelle oikein ole tarvetta suomalaisissa sodan tai rauhan ajan järjestelyissä.

Minkälaisille miehitetyille tai miehittämättömille koneille sitten olisi Suomessa tai maailmalla tilausta? Tärkeintä kai olisi löytää noilta erittäin kilpailluilta markkinoilta jokin ekologinen lokero?
 
Tuo sairaankuljetuskone on vain yksi sovellus jolla pyrin selvittämään muille mistä tässä on kysymys. Noin suureen koneeseen tuskin kellään yksityisellä on varaa tai tarvetta. Primääri tavoite on saada vaneri tyylikkäästi jälleen ilmailuun ja esittää sen edut.

Liitteenä gatling tykillä varustettava häätäjä/raaceri V-8 moottoreille. Myöskin sovellus IO-2:lle. Beech 18 koneet on kohta hyllytetty koska niille on vaadittu valtava testausohjelma siiven salolle.
 

Liitteet

  • Mini_V8_II2.webp
    Mini_V8_II2.webp
    20.9 KB · Luettu: 13
  • beech-18.webp
    beech-18.webp
    33.5 KB · Luettu: 15
Pikku laskelma antoi tuloksen, että 2 x 70 kilosella pilotilla ja täyteen fuilea lastattuna tämä Io-2 voisi lentää tyynessä 19 200 km ilman välilaskua..eli aika tarkasti juurikin Tahitille..joka on kutakuinkin kauimmainen piste jonne Suomesta voi lentää..toki siinä menisi kauan..noin 94 tuntia, mutta silti. Jettivirtaukseen ( paineistus ) jos pääsisi niin sais vielä melkein tuplanopeuden..jolloin maapallon ympärilentäminenkin oli pian mahdollisuuksien rajoissa. Tämä johtuu kolmesta asiasta...kevyestä hybridirakenteella, heikkotehoisen lentämisen uusiin innovaatioihin ja älykkääseen vastusta pienentävään suunnitteluun ( äärimmäinen optimointi ).

Tällaisen lennon on aiemmin tehnyt Dick Rutan ja Jeana Yaeger. Kone oli Voyager. http://fi.wikipedia.org/wiki/Burt_Rutan ..täällä tarkat speksit; http://en.wikipedia.org/wiki/Rutan_Voyager

Aiempi 1962 tehty B-52 ennätys oli juurikin vain 20 000 km paikkeilla.

Laskin tuosta että 3150 kiloa fuilea oli lennolla..eli noin 4000 litraa. Tän Io:n kulutus oli paljon pienempi ja lentäjien asennot ja mukavuus parempi....vessa ja nukkumapaikat jne järjestettävissä. Voyager oli hieman hitaampi..ja lensi korkealla.



Jännää tossa Rutanin himmelissä lennettiin vain takamoottorilla pitkiä matkoja ja nousussa molemmilla..mä taas ajattelin lentää 30% teholla molemmilla ( yht 60 heppaa )...käyttäen vielä vähemmän tehoa..siis ihan vähän vähemmän.
 
Last edited by a moderator:
Ennätyksiä tässä 1000-1750 kg sarjassa ei ole tehty kovin tiheään.

lähde; www.fai.org

Dick Rutanin ja Jeana Yagerin Voyager enkka on vuodelta 1986 ja 2 luokkaa ylempää.
 

Liitteet

  • A_no_record_5000km.webp
    A_no_record_5000km.webp
    38.8 KB · Luettu: 2
  • conrad_11138km.webp
    conrad_11138km.webp
    46 KB · Luettu: 2
  • conrad_11211km.webp
    conrad_11211km.webp
    41.8 KB · Luettu: 2
  • Dick-Rutan_40000km.webp
    Dick-Rutan_40000km.webp
    53.2 KB · Luettu: 2
Ihan vaan jos jotain kiinnostaa niin niin kehitin tästä 8 paikaisesta sairaankuljetuskone konseptista vielä 6 m kärkiväliltään pidemmän ja hieman rungoltaan venytetyn 6 paikkaisen jossa olisi pari uutta innovaatiota ja voimalaittena pelkästään aurinkokennot ja 5:lle matkustajalle polkimet.

Teho paino suhde olisi siten 0.004 hv/kg polkemalla ( maksimi )..sama kuin nopeimmalla HPA lekolla.
Sama suhde aurinko energialla 0.028 hv/kg ja yhdistetyllä polkuvoima/aurinkoenergialla 0.032 hv/kg.

Verrantona...Wright Flyerilla suhde oli 0.035 ja Rutanin Voyagerilla startissa 0.056 ( pelkästään takamoottorilla 1000 kg löpön kulutuksen jälkeen 0.025 hv/kg ).

Tuohan ei ole paljon, mutta laskin myös siipikuormituksen 20.5 kg/m2 joka on 6 kertaa vähemmän kuin Voyager startissa. Toki 3-5 kertaa enemmän kuin HPA koneilla. ( HPA = Human Powered Aircraft ).

Koneessa on poikkeuksellinen 2.2 m dia keskirunko potkuri...jollaista ei ole koskaan esitetty missään kirjallisuudessa aiemmin...ainakaan mun tietojen mukaan...eli nacellit siivistä on poistettu ja vastus kutakuinkin puolittunut ( samoin kuin siipikuormitus koska 150-200 kiloa moottoreita puuttuu ja löpö ).

Kiinnostaisiko ketään tällainen pelkästään ilman fossiilisia lentävä leko ?

199 km on pisin matka lihasvoimalla lennettynä; http://www.dfrc.nasa.gov/gallery/Photo/Daedalus/HTML/EC87-0014-8.html

http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Human-powered_aircraft
 
Entäs tällainen suuntaus; http://www.tekniikkatalous.fi/energia/siipivali+kuin+jumbolla+paino+kuin+autolla+++aurinkovoimalla+toimivalla+lentokoneella+pyritaan+seuraavaksi+kiertamaan+maailman+ympari/a716243

Kone lentää 6 hv teholla ja painaa 1,6 tonnia.

Luonnostelin vielä paremman jossa 41 istuin paikkaa ja käyttää sekä aurinkoenergiaa että polkuvoimaa 73 hv teholla se lentäisi 12 kilometrissa jo kuin "raketti".
 
Back
Top