4 kopteritukikohtaa maksaa 22,4 miljoonaa tänä vuonna..lukee vikassa liitteessä. Toki kopterilla nimenomaan pääsee aina auto-onnettomuuspaikan viereen..toki siihen pääsee tietty aina autollakin. Tosin minnekään suolle tai metsään ei voi kopterillakaan mennä...kovaa aukeeta pitää aina löytyä.
http://article.wn.com/view/2010/12/07/Even_with_helicopter_EMS_hospital_transfer_can_delay_treatme/
Maailmalla on kuulemma ongelma että vast. SEPEn tilaaminen ja odottaminen voi olla aika pitkäkin..ja potilaat saattaa menehtyä siitä huolimatta, että saavat kopterin.
Eli summa summarum..jos hätäkeskuksessa oli pisteet joista lekot voisivat operoida voitaisiin turhat kalliit SEPE lennot jättää lentämättä ja turvautua noin ( arvio ) 1/8 kustannuksilla lentävää kevyeseen lekoon..joka vaatii taas molemmissa päissä potilaan kuljetuksen lentopaikalle/lentopaikalta autolla tai "hevosella".
Pallokenttä riittää helille;
Sikorsky S-76 Ruotsissa; http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=XcfVC-n5iE0
http://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_S-76
Vastaava Eurocopter EC-155 maksaa 7,5 mio €. http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC_155
Kulkee yhtä kovaa tuo arvelemani 1 miljoonan ultrakevyt 2 mottinen.
Comp Air-8 koneita saa 200 000 eurolla ( ajaa saman asian ).
Tällasessa isommassa eurocopterissa on tehoa 10x enemmän kuin pienessä 2 mottisessa lekossa, joten kulutus lienee samassa suhteessa ( 10 x ).
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_Dauphin
Hieman pienemmässä puolet siitä ; http://en.wikipedia.org/wiki/Agusta_A109 ( eli 5 x 2xmottinen leko ).
Mutta EC135 ( Sepe jne ) onkin taas "turbompi"; http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC_135 ( 2 x 650 shp )
-----------------------
NH-90 taas kykenee kuljettamaan 12 paaripotilasta ( 4500 shp teholla ). http://en.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90
Rikkaalle öljyvaltio Norjalle noita riitti 14 kpl. Uudelle Seelannille jopa alle 10 kpl kutem myös Belgialle 8. Meille 20 !
IO-2 lentää muuten 22,5 kertaa huokeemmalla kuin NH-90....eli jos säästöä ( oikeesti ) halutaan niin voisi olla vaihtoehtona.