SAKO TRG M10

Itse parikymmentä laukausta TRG-10 ampuneena, tykkäsin enemmän kuin TRG42(n. 100 laukausta ampuneena). Ei ole kokemusta muihin TK kuin Tak85. Jonka molemmat pyyhkii per**** Tak85:sella.
En ole TRG 308 ampunut joten en voi verrata rekyyliä, mutta sanoisin noin 20 tuhatta laukausta ampuneenaTak85, että Tak 85 on pirun hyvä peli ihan aloittelijan käsissä.
Itse ammuin 600-700m etäisyyksille helposti 8 ringin sisään.
Mutta TRG homma nousi x pontetiaalilla, ei tarvinnut miettiä takerteleeko lukko yms... Ase tekee sen minkä käskee. Tak85 on kummiskin vanha ja riippuen kuka on käyttänyt.

EDIT EDIT, jos ampuisin TRG10 vs TRG42 rinnakkain, niin varmaan näkisin eron... mutta MP.net voisi lahjoittaa 5k euroa tähän kokeiluun :)

Tuttavan työtehtävistä yksi on ampua tarvittaessa ihmisiä päähän tarkkuuskiväärillä. Saa (tästäkin) hommasta kuukausipalkkaa. Sai tehtävää varten oman TRG:n. Oli sitä mieltä, että lyhyillä matkoilla (luokkaa alle 400 metriä) TAK-85 oli toimivampi (jopa tarkempi), omista pyssyitä ja latauksista tietysti puhumattakaan. Tietenkin pitkille matkoille tai kovaan kohteeseen TRG-42 on parempi.

Ja ei. En ole itse todistanut vierestä millaisia kasoja ampuu TAK-85:llä tai TRG-42:lla, kun turvaluokitukset jäävät hiukan vajaaksi, enkä halua väkisin ängetä juttuihin, jotka eivät minulle kuulu. Sen sijaan olen vierestä todistanut millaisia kasoja ampuu omilla aseillaan omilla latauksillaan ja olen taipuvainen luottamaan sanaan.

Eikä kyse ole siitä, että ko. informantti mitenkään ihailisi vanhoja aseita tai kaliibereja tai "ryssän kamppeita". Olipahan vain tuota mieltä.
 
Tuttavan työtehtävistä yksi on ampua tarvittaessa ihmisiä päähän tarkkuuskiväärillä. Saa (tästäkin) hommasta kuukausipalkkaa. Sai tehtävää varten oman TRG:n. Oli sitä mieltä, että lyhyillä matkoilla (luokkaa alle 400 metriä) TAK-85 oli toimivampi (jopa tarkempi), omista pyssyitä ja latauksista tietysti puhumattakaan. Tietenkin pitkille matkoille tai kovaan kohteeseen TRG-42 on parempi.

Ja ei. En ole itse todistanut vierestä millaisia kasoja ampuu TAK-85:llä tai TRG-42:lla, kun turvaluokitukset jäävät hiukan vajaaksi, enkä halua väkisin ängetä juttuihin, jotka eivät minulle kuulu. Sen sijaan olen vierestä todistanut millaisia kasoja ampuu omilla aseillaan omilla latauksillaan ja olen taipuvainen luottamaan sanaan.

Eikä kyse ole siitä, että ko. informantti mitenkään ihailisi vanhoja aseita tai kaliibereja tai "ryssän kamppeita". Olipahan vain tuota mieltä.

En pidä tuota mitenkään mahdottomana juttuna, asiaan vaikuttaa useampikin asia. Se kiinnostaisi tietää, että onko tuo työ TAK-85 mahdollisesti vakiomalli, vai onko sitä mitenkään modernisoitu tai modifioitu?
 
En pidä tuota mitenkään mahdottomana juttuna, asiaan vaikuttaa useampikin asia. Se kiinnostaisi tietää, että onko tuo työ TAK-85 mahdollisesti vakiomalli, vai onko sitä mitenkään modernisoitu tai modifioitu?

Jos tarkoitat omaa esimerkkiäni, niin TAK tai TRG ovat normaaleja valtion jakovarusteita.
 
TAK-85 on todella hyväkäyntinen kivääri, ainakin ne yksilöt joilla olen ampunut. Valitettavasti vain 300m ollut pisin matka joten siitä pidemmälle ei kompetenssiä sanomaan. Paras kolmen laukauksen kasa jonka RUK:ssa sillä ammuin @300m mahtui kahden euron kolikon alle (suoritus sai jopa ylilutin hetkeksi sulamaan ja sanoikin: xxxx, teillä taitaa olla aiempaa kokemusta? Johon kerroin että kyllä pulttilukkokivääri kiikarilla on omassakin kaapissa kotona.). Luulisin että parannukset uudemmissa aseissa tulevat toisaalla kuin varsinaisessa käynnissä joka tosiaan jo aiemmin erinomainen, esim säädettävyys/varusteiden kiinnittäminen yms. TAK-85 ei ihan hirveästi eroa perus ratakivääristä 1980-luvulta mutta TRG-perheet ihan 21/41 malleista asti on modernimmin ajateltu säädettävyyden saralla. Mutta ei sen enempää offtopicia otsikon aseen ulkopuolelta historian muodossa.
 
TAK-85:lla ammuttu 800m ja osuttiin mainiosti. 1000m yritettiin, mutta se oli jo kokeilua. Tuuli niin v...sti että kuulat meni 2 m ohi oikealta. Ei lähdetty hifistelemään sen enempää.
 
Vaikea sanoa, koska tuuli pyörteili todella omituisesti. Kuulahan kävi lentoradalla tosi korkealla, lisäksii maasto oli hyvin vaihtelevaa. Välillä sankkaa metsikkö sitten aukeaa ja kaikkea siltä väliltä. Tuuliolosuhteet vastasi pienimuotoista syysmyrskyä. Todella vaikea ottaa tuulikorjausta huomioon.

Oli odotettava kärsivällisesti pienempää tuulta ja..... sitten läks.
 
Vaikea sanoa, koska tuuli pyörteili todella omituisesti. Kuulahan kävi lentoradalla tosi korkealla, lisäksii maasto oli hyvin vaihtelevaa. Välillä sankkaa metsikkö sitten aukeaa ja kaikkea siltä väliltä. Tuuliolosuhteet vastasi pienimuotoista syysmyrskyä. Todella vaikea ottaa tuulikorjausta huomioon.


puuskainen tuuli on juuri sitä...ja mitä ampumapaikalla tuulee niin siinä on usein vissi ero mitä matkanvarrella tapahtuu...:confused:
 
En halua nettininjailla tai nojatuolikenua esittää mutta voisko tuossa kohtaa olla osuman menetyksen syynä myös kyseessä transsoninen epävakaus kun äänivalli puhkaistaan 7.62x54 luodin tippuessa subsoniseksi? Oma kokemus niin olematonta oikeasti pitkältä matkalta että tämän aiheen tunnen ainoastaan kirjoista ja taulukoista, mutta tuli vain mieleen kun sattuu ilmiö juuri 800-1000m välille normaalilla peruskivääripatruunalla.
 
En halua nettininjailla tai nojatuolikenua esittää mutta voisko tuossa kohtaa olla osuman menetyksen syynä myös kyseessä transsoninen epävakaus kun äänivalli puhkaistaan 7.62x54 luodin tippuessa subsoniseksi? Oma kokemus niin olematonta oikeasti pitkältä matkalta että tämän aiheen tunnen ainoastaan kirjoista ja taulukoista, mutta tuli vain mieleen kun sattuu ilmiö juuri 800-1000m välille normaalilla peruskivääripatruunalla.


saattahan sekin olla mahdollista..mutta kun ei kerrottu millaisella patruunalla, luodilla ja lähtönopeudella on ammuttu niin...?
 
No, meidän "toverilautakunta" laittoi sen tuuliolosuhteiden piikkiin.. emme lähteneet miettimään asiaa sen pitemmälle.
 
saattahan sekin olla mahdollista..mutta kun ei kerrottu millaisella patruunalla, luodilla ja lähtönopeudella on ammuttu niin...?
Eikös tuolle kaliberille kun TAK-85 kyseessä ole käytännössä väistämätöntä normaalipaineilla tuolla etäisyydellä? (edelleen ihan perstuntumalta kirjoittelen)
 
Eikös tuolle kaliberille kun TAK-85 kyseessä ole käytännössä väistämätöntä normaalipaineilla tuolla etäisyydellä? (edelleen ihan perstuntumalta kirjoittelen)

http://luoti.sako.fi/Ballistics/index.jsp

Ainakin hyvin lähelle menee. Käsittääkseni PV käyttää noissa D166 luotia? Onko se miten lähellä D46 luotia tai oikeastaan tässä tapauksessa hyödyllisempi tieto olisi, että onko se lähellä tuon Sako Arrowhead II:n arvoja? Mahdollisesti 408A -luoti. Niin, ja 7,62x53R:ää ei toki saa tuolla luodilla, mutta asian voi varmaan arvioida lähellä olevia patruunoita vertaamalla.
 
TAK-85:en omistajana on pakko vähän avata vanhempaa topicia.

Itseltäni löytyy ko. ase, jonka sain työnantajan puolesta hankittua kohtuulliseen hintaan. Kiikari oli rikki, joka vaikutti asiaan. Itselle ei tällä ollut merkitystä, koska tarkoitus oli kuitenkin se vaihtaa.

Ennen ostoa piippu tulkattiin Millogilla, pikku- ja isokaliberi merkittiin jne. O-piippuiseksi määriteltiin, ja ase ei kunnosta päätellen ole paljoa käyttöä nähnyt.

Tuossa viimeisessä viesteissä tuli esille muutamia vaihtoehtoja luotien suhteen. TAK-85 on ns. "ylikoon" piipulla, joten tästä syystä a-tarvikkeena käytännössä vain ja ainoastaan 13 grammainen D166-luoti. Aseeseen on myös stanssattu merkintä luodista. Tietty jos kriisitilanne tulee, siinä tapauksessa käytetään sitä mitä löytyy.

D46 ja 10g Scenar ovat Lapuan "tulkkausluoteja", joilla ase ammutaan läpi jos käynnissä on ongelmia. Molemmat erinomaisia, mutta 30 kaliberin luoteina ei TAK-85:een sovellu. 7,62x53R on kyllä hyvä aihio ja suuri tilavuus mahdollistaisi monenlaista latausta.

Uusi A-tarvike on juuri se millä aseeseen saataisiin lisää "potkua". Sitä tuskin tulemme näkemään koska kyseessä on ajan mittaan poistuva kalusto_Oma lataus on "apinoitu" aika lähelle PV:n a-tarviketta. D166-luoti ei tarjoa hirveästi vaihtoehtoja. Raskas luoti, ja verrattain hidas lähtönopeus tarjoaa parhaan osumatarkkuuden.

Nuo PV:n molemmat aseessa olevat kiikarit ovat luvalla sanoen hieman kehnoja, vaikka merkkivehkeitä ovatkin. TA-juttuja harrastaneille tämä käy kyllä nopeasti selville, mutta niiden kanssa pärjää.
Omaan kivääriin asensin Bushnellin Eliten kiinteällä 10x40 suurennoksella. Ristikkona luonnollisesti Mil-dot.

Ase on muuten vakio, tuota kiikaria lukuunottamatta. 600 metriin ampuu helposti 03-tauluun kaikki kymppejä. 800m alkaa olla siellä äärirajoilla, mutta miehen kokoiseen maaliin osuu kyllä.

Niinisalon koeampumalaitoksen "pitkällä plaanilla" on tullut ammuttua kilometriin, mutta tällöin pitää asiansa osaavan miehen lisäksi olla olosuhteet, varsinkin tuulen suhteen suotuisat jos meinaa osumia saada.

Summa summarum.
Mielestäni erittäin käyttökelpoinen ase siihen tarkoitukseen, johon on tehty. Etäisyyden ollessa kohtuuden rajoissa ja asiansa osaavan miehen käsissä hyvä ase.
 
Ja ennen kaikkea helkkaristi seksikkäämpi kuin TRG "hirvikivääri" perhe

Tykkää sinä sitten tyttärestä, mulle ei tuo tiktaktinen estetiikka ollenkaan kolahda. 42:n klassisen karu yksinkertaisuus on täydellisyyttä. Tulee mieleen Hiltin työkalut missä ei ole muotoilijoita päästetty kikkailemaan ja somistelemaan "jännittävillä" yksityiskohdilla. (Tämä ei siis mitenkään poissulje sitä että 10 voi olla aidosti parempi käytettävyydeltään. Pelkää ulkonäköä tässä katsastelen.)
 
Tykkää sinä sitten tyttärestä, mulle ei tuo tiktaktinen estetiikka ollenkaan kolahda. 42:n klassisen karu yksinkertaisuus on täydellisyyttä. Tulee mieleen Hiltin työkalut missä ei ole muotoilijoita päästetty kikkailemaan ja somistelemaan "jännittävillä" yksityiskohdilla. (Tämä ei siis mitenkään poissulje sitä että 10 voi olla aidosti parempi käytettävyydeltään. Pelkää ulkonäköä tässä katsastelen.)
Olet varmasti oikeassa. Mulla ei mitään kokemusta noista aseista. Mitä lehtijuttuja olen selaillut ja YouTube videoita katsellut.
 
tumblr_no4z5ec7yE1s73s0lo1_1280.jpg


Onhan tuo TRG aika tyylikäs klassinen peli eikä vuodet tule ulkonäköä vanhentamaan.
 
tumblr_no4z5ec7yE1s73s0lo1_1280.jpg


Onhan tuo TRG aika tyylikäs klassinen peli eikä vuodet tule ulkonäköä vanhentamaan.
Ihmettelen vain, miksi etujalat on kiinnitetty piippuun, koska se heikentää tarkkuutta valtavasti, kun vapaasti kelluvaksi suunniteltu piippu painetaan tuollaista kiskohässäkkää ja etujalkoja vasten. Edes DMR:issä ei käytetä piippuun kiinnitettyjä etujalkoja, vaan runkoon tai piippuun koskemattomaan kädensijaan kiinnitettyjä.

Sakon viralliset etujalat kiinnitetään taas nimenomaan tukin etupäätyyn.
 
Back
Top