Salaliitot

Mistä tällainen tieto on peräisin?

JAIC:n teettämistä tutkimuksista ja sen materiaalista. Linjaus siitä, että kenenkään tutkimuksen kestäessä havaitun henkilön henkilöllisyyttä (poislukien luonnollisesti haastatellut selviytyjät) ei kerrota eikä kommentoida oli loppujen lopuksi osallisten maiden viranomaisten ja loppukädessä poliitikkojen päätös.

Tämän päätöksen perusteena oli se, että koska oli mahdotonta selvittää kaikkien henkilöllisyyttä, ei kerrottu kenenkään. Kaikki tai ei mitään.

Tätä eettistä päätöstä voi toki kritisoida. Henkilökohtaisesti pidän sitä hyvänä. Vaikkakin aiheutti omat ongelmansakin.
 
JAIC:n teettämistä tutkimuksista ja sen materiaalista. Linjaus siitä, että kenenkään tutkimuksen kestäessä havaitun henkilön henkilöllisyyttä (poislukien luonnollisesti haastatellut selviytyjät) ei kerrota eikä kommentoida oli loppujen lopuksi osallisten maiden viranomaisten ja loppukädessä poliitikkojen päätös.

Tämän päätöksen perusteena oli se, että koska oli mahdotonta selvittää kaikkien henkilöllisyyttä, ei kerrottu kenenkään. Kaikki tai ei mitään.

Tätä eettistä päätöstä voi toki kritisoida. Henkilökohtaisesti pidän sitä hyvänä. Vaikkakin aiheutti omat ongelmansakin.
Voisiko tästä vääntää hieman rautalangasta?
 
Reikä on tullut ulkoapäin suuren voiman seurauksena. Tasaiseen pohjaan osuessaan luulisi olevan vähän leveämpää lommoa. Yksityiskohtana dokumentissa laskettiin se voima mikä tarvitaan tuollaisen reiän synnyttämiseen.
Joten jos nyt leikitään että se tuli muusta kuin pohjasta; niin mikä synnyttää tuollaisen reiän että teräspalkkikin oli poikki?
1. Ruotsalainen sukellusvene? Siinä voimassa on sukellusvenekin lytyssä ja todennäköisesti pohjassa. Ruotsissa ei pysyisi salassa. Sukellusvene mistä tahansa on poissa laskuista. Se vaurioituisi niin pahasti että varmaan jotenkin tietäisimme siitä. Pienoissukellusvene olisi pohjassa.
2. iraninpoikien mallin mukainen kylkimiina? Eikö räjähdyksestä jäisi selvästi tunnistettavat jäljet? Räjähdeasiantuntija ei tunnistanut.
3. Kelluva kontti tms. Rahtilaivoilta tippuneet ja pikkaisen kellumaan jääneet kontit ovat tehneet tuhoa maailman merillä. Törmäys sellaiseen voisi sopia vaurioihin.

Ensimmäisenä kannella ollut siviili oli vakuuttunut että laiva törmäsi johonkin. Oli niin usein matkustanut jäissä ja ääni ja tuntemus oli sama. Sinänsä on oikeassa että laiva törmäsi virallisen raportinkin mukaan. Keularamppiin.
 
Älkää missään tapauksessa maksako mitään tuosta huijausrainasta!

Eivät nuo herrat kertoneet mitään tuollaista. Tämä johtui jo pelkästään siitä, että monitorista ei näkynyt mitään alun jälkeen koska vettä tuli sisään niin kovaa että pärskeet peittivät näkyvyyden. Kuvan piirusti toinen herroista joka siis kuvasi tilannetta heti alussa. Toinen herroista lähetettiin muuten jo paljon aikaisemmin pois koska hän oli todistajan mukaan täydessä paniikissa. Ja monitoria katsottiin vain hyvin lyhyt hetki. Oli muutakin tekemistä. Ja miksi katsoakkaan. Tilanne oli selvä. Visiiri poissa, keula vuotaa perkeleellisesti ja kippo uppoaa. Silloin ei ollut aikaa harhakuvitelmille toisin kuin 25 vuotta myöhemmin.

Dokumentin katsomalla saa siis jälleen kerran "tietoa" jossa lausuntoja on vääristelty ja toisaalta jätetään tekniset tosiasiat huomioimatta. Mikä onkin tietysti tarkoitus koska totuudella ei tienaa.

Onko näiden ramppikiipeilijöiden tarinalle muuten todisteitakin? Eipä taida olla:). Muuta kuin herran omat puheet. Jostain syystä uskon metallissa olevia jälkiä hieman enemmän kuin paniikissa olevan ihmisen puheita 25 vuotta tapahtuman jälkeen. En sivumennen sanoen usko alkuunkaan kenenkään kiivenneen ramppia pitkin yhtään minnekkään muualla kuin mielikuvituksessaan.

Fyysiset todisteet ylittävät aina silminnäkijän puheet.

Mutta sano sinä. Jos ramppi oli koko ajan kiinni, mistä tulivat jäljet ja vauriot keulapakkaan ja rampin pohjaan? Nämä on kuvattu ja kymmenet ihmiset ovat ne nähneet. Kukaan ei ole kiistänyt niiden jälkien olemassaoloa. Jos ramppi pysyi kiinni, näitä jälkiä, valokuvia ja nostettuja osia ei voi olla olemassa. Mutta kun on...

On aika lailla sama mitä jokin yksittäinen silminnäkijä näki, kuvitteli nähneensä tai kuvittelee nykyään nähneensä. On aivan yleisesti tunnettu tosiasia, että silminnäkijät ovat tavattoman epäluotettavia. Saati sitten äärimmäisen traumaattisessa tilanteessa. Tilanteen jälkeen suuri osa todistajista kertoi, ettei nähnyt esimerkiksi pimeyden ja aaltojen takia juuri mitään. Nykyään monet ihmiset tuntuvat muuttuneen todellisiksi kotkansilmiksi jotka muistavat uskomattomalla tarkkuudella veden valumissuuntia ja tuntevat ilmeisestiu myös laivan rakenteet ja "hämmästelivät asiaa jo silloin".

Höpöä! Ihminen, joka yhtäkkiä huomaa olevansa uppoavassa laivassa ja näkee vettä tulevan sisään ei ala ihmettelemään valumasuuntia. Saati ymmärrä niistä mitään. Hän joko juoksee tai kuolee. Jälkikäteen sitten aletaan "muistamaan" kummasti asioita. varsinkin kun kuunnellaan uutisointia ja kaikenlaista spekulointia aiheesta 25 vuotta. ei mikään ihme että siinä alkaa "muistaa" kaikenlaista.

@baikal kyllä tuossa nyt on hieman enemmän tehty kuin käytetty Stetsonia. Toki se, että puolet laivan keulasta löytyy eri paikasta kuin muu laiva, saattaa johtaa kokeneenkin tutkijan epäilemään aika aikaisessa vaiheessa että sillä keulan puuttumisella saattaa olla jotain tekemistä uppoamisen kanssa:).

Ainakin sitä tutkitaan vaihtoehtona ensin ennen näkymättömiä puskukaleereita tai kuormalavan kulmapalasta koottuja pommeja joiden räjähdyksistä ei jää jälkiä.

Mutta koska tuolla tehtiin oikeaa tutkimusta se ilmeinen ei riitä. Vaan asia pitää todistaa. Ja se on todistettu niin fyysisin todistein kuin raa'an matematiikan avullakin. Jotain, minkä huomannet, jota nämä "vaihtoehtodokumentaristit" eivät tee. Heillä on kertomuksia. Ei todisteita (paitsi ilmeisesti tämä litteän maan teoreetikko).

Ei minkään onnettomuustutkinnan tarkoitus tai kyvyt riitä todistamaan jokaista järkyttyneen ja sekaisen todistajan keksimää näkyä vääräksi. Tai selittämään jokaista irronnutta metallipalaa tai olematonta laivaa tai fyysisesti mahdottomia sukellusoperaatioita joita tuhannet ihmiset ja kymmenien laivojen tutkat ja 4-5 maan helikopteripilotit eivät huomaa.

Raben ja tämän Jenkkihörhön jutut todettiin jo heidän oman sponsorinsakin taholta huuhaaksi. Jopa niin, että Der Spiegel muuttuikin totuudenmukaisen tapahtumatutkimuksen kannattajaksi. Tämä dokumentaristi on samanlainen hörhö. Hän vain on käyttänyt enemmän rahaa ja aikaa huijaukseensa.

Jaa-a. En ole tosiaankaan asiantuntija, joten voin vain ohjata sinut sakemannien luo, jotka taas ovat asiantuntijoita:

https://www.estoniaferrydisaster.net/start.html

Siitä voi lueskella asioista jotka ovat ristiriidassa virallisen selvityksen kanssa. Eloonjääneitä on kuultu ja referoitu systemaattisemmin kuin virallisessa tutkimuksessa.

Kaippa heillä oli jotain perusteita väitteilleen a) räjähdysaineiden käytöstä ja b) reiästä vesirajan tuntumassa tai alla.

Nyt täytyy keskittyä työhön, kukin tulkoon uskollaan hurskaaksi.

P.S. Pistä muuten lähde tai linkki videoon missä noita konemiehiä haastatellaan, jos minua on kusetettu, haluan tietää. Jos taas lähde on JAIC:in omaa valkopesua niin sitten en ole lainkaan huolissani.
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko tästä vääntää hieman rautalangasta?

"Of the five officers known to have been on the bridge, second officer A and the third officer were seen leaving the bridge in the final stage of the accident. It is believed that the master, the chief officer and the fourth officer remained on the bridge throughout the accident. This assumption is also supported by the fact that three bodies were seen inside the bridge during the diving investigation."

Niillä sukeltajilla oli silmät ja nauhoittavat kamerat. Ja pinnalla monia kysyjiä joita kiinnosti hyvinkin paljon kuka oli sillalla ja kuka ei onnettomuuden aikana.

Ja he myös kysyivät. Ja katselivat.

Tuon enempää tai selvemmin ei julkisessa raportissa valitusta linjasta johtuen asiaa voi sanoa. Ja on selvää, että nauhoituksia ei näytetä koko kansalle. Mutta on niitä katsellut monikin vuosien mittaan eri tarkoituksiin, mm. tutkimus- ja dokumentarisiin tarkoituksiin. Myös vierestä...
 
Näinhän se meni mutta nyt ei jaksa enää aihetta vääntää

Kapitän Piht ei ollut ainoa laivan miehistöön kuuluva joka katosi vaikka oli merkitty pelastuneeksi:

Rescued and disappeared crew, Captain Avo Piht, Chief Engineer Lembit Leiger, Ship Doctor Viktor Bogdanov, IV Navigation Officer Kaimar Kikas, IV Engineer Agur Targama, Chief Tax Free Store Tiina Müür, Variety Dancers Hannely Veide, and her sister Hanka-Hannika Veide

Jos tuo väite on huuhaata niin korjatkaa kohteliaasti ja perustellusti, kiitos.
 
Hytistä 1049 pelastunut Carl Övberg kertoi nähneensä vettä tulevan ilmastointikanavista (raportissa on käytetty termiä "gooseneck" enkä saa päähäni, että mitä sillä tarkoitetaan,
Tämän on laivoissa oleva ventiili nimeltä gooseneck. Aukko alaspäin jota ylilyövä pärske ei valu venttiilistä sisään.
Gooseneck_vent_on_TS_Golden_Bear.jpg
 
Kapitän Piht ei ollut ainoa laivan miehistöön kuuluva joka katosi vaikka oli merkitty pelastuneeksi:

Rescued and disappeared crew, Captain Avo Piht, Chief Engineer Lembit Leiger, Ship Doctor Viktor Bogdanov, IV Navigation Officer Kaimar Kikas, IV Engineer Agur Targama, Chief Tax Free Store Tiina Müür, Variety Dancers Hannely Veide, and her sister Hanka-Hannika Veide

Jos tuo väite on huuhaata niin korjatkaa kohteliaasti ja perustellusti, kiitos.
Tiedän vanhan herran joka työskenteli tyksissä katastrofin aikana. Väittää itse nähneensä tän Pihtin sairaalassa. Ehkä puhuu sitten vaan paskaa.
 
Tiedän vanhan herran joka työskenteli tyksissä katastrofin aikana. Väittää itse nähneensä tän Pihtin sairaalassa. Ehkä puhuu sitten vaan paskaa.

Eiku se näki listan missä on virheitä. Livenä esiintyneen listan.
 
Ei sitten tule mieleen että listoissa voi olla virheitä? Hukkunut merkitty pelastuneeeksia ja päinvastoin.

Aika lailla selektiivinen virhe kun osuu vaan miehistöön.
 
Lounasta syödessä on vielä pakko laittaa tämä sakemannien päivitetty yhteenveto v. 2006:

https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter_f/chapter_f_01.html

F. Summary and Conclusions​
The Conclusions drawn by this Group of Experts in May 2000 and presented in Chapter 43 of its Report stand. No amendment or alteration is necessary. In this Update we have shown that in the course of the past six years - and in particular after the disclosure of Lennart Henriksson in November 2004 - the attitude of the Governments in Sweden and Estonia seemed to have changed to more openness and transparency whilst in Finland taciturnity remained to be the dominant attitude, when it came to the foundering of the ESTONIA.

Nevertheless some of the evidence, which has been established and reported by this Group of Experts many years ago was finally accepted officially in the societies of Sweden, Finland and Estonia at its actual value.
This refers for example to the video footage produced by the Finnish ROV on 02.10.94, i.e. 4 days after the sinking. Here one can see – as we have pointed out repeatedly – that the rails of bow ramp were cut-off and that the preventer wires were detached from the bow ramp. Since the rails and preventer wires had been attached to the bow ramp upon departure of the vessel from Tallinn and as both are not accessible at sea, they must have been cut off respectively detached after the sinking and before 02.10.94 by divers. We have brought this conclusion to the attention of the JAIC, the Governments, the media and the public in our Report, during the AgnEf Seminar and elsewhere – as did the Independent Fact Group – the only ones who picked it up after 5 years were the Swedish Parliament member Lars Ångström and the Estonian prosecutor Margus Kurm. Ångström presented it to the entire Parliament and to Transportminister Mona Sahlin, whilst in Estonia it became part of the Kurm Report.

There is, however, other evidence which still waits to be acknowledged at its value and importance such as the orange cube at the portside bow ramp coaming, which was years ago identified by different experts to be an explosive charge. It had not been there on 02.10.94, but it is clearly visible on the videos of 09.10.94. No doubt it must have been placed there during the days between the 2 and 9 October 1994 by divers. Considering the damages at the starboard side created by an explosion what other conclusion can be drawn from this fact, but that this explosive charge failed to detonate, when the one at the other side of the vessel did ?

There must also have been other activities around and at the wreck between May 1996 to August 2000 as the videos of the Rabe/Bemis divers show. Since the Swedish Government curtailed the order of investigation given to the National Laboratory of Forensic Science to the timespan from 02.10.94 – 06.12.94 these activities will not be further investigated yet.

On the other hand the evidence indicating the existence of a large hole in the starboard hull at the forepart of the cardeck has been confirmed by the scientific evaluation of the respective video footage by a soil expert. Furthermore the detailed evaluation of the entries into the logbooks of the Finnish Coast Guard vessel “Tursas” for the relevant days did reveal, that the reason for the endless search cannot have been the unability of the detection of the visor but that the search was most likely conducted for another object, a rather small one and therefore difficult to find. It must have been thrown or fallen over board from the sinking “Estonia” and was - and possibly still is - of considerable importance to the Swedish Armed Forces. Which other reason could there have been for the presence of the Swedish Commander Tönnström onboard of the “Tursas” ? Apparently the “Tursas” did not find it, because after the visor had been found “officially”, “Tursas” was withdrawn and three Swedish mine hunters continued the search by means of their sophisticated sonar noses.

Also the evaluation of the video footage available of the “finding” of the visor and subsequently after the lifting of the visor does indicate that the visor had been moved before the “official finding” because
a) there is respective damage at the visor, and
b) it has been proven that the visor remained attached to the vessel until she was almost upside down.
The various examinations of the metal samples cut off of the starboard front bulkhead carried out by different institutes do prove that there had been an explosion and this is not contradicted by the BAM examination, whether the “Spiegel” and others like it or not.

By means of the brilliant video footage produced by the Rabe/Bemis divers it was for the first time possible to explore the actual condition of the front bulkheads and the bow ramp much better and in much greater detail. By combination of this material with the already existing visor photos and repeated evaluation of same it has been shown that the visor had – most probably – been pushed up by an explosion. This fact seems to be known by surviving crew members from Estonia.

The joint evaluation of the Finnish ROV – videos with the police and a member of the JAIC revealed irregularities, namely that most of the videos had been manipulated and at least one was missing. It also revealed an absurd method ot filing of important material in “hobby archives” of government agents. In this context we note with interest, that the Finnish JAIC states in writing, that they have 20 videos of the Smit/Rockwater divings in December 1994 in their possession whilst the Swedish JAIC states that only 17 videos do exist. It remains to be seen what the SKL-inquiry will produce, although Sjöfartsverket Director Johan Fransson did already tell the media about “the really unfortunate disappearance” of certain video films.

As stated above all this was started by the Lennart Henriksson interview. The reason for the tremendous importance of this interview seems to be the fact, that the Swedish public for the first time had to realize that their Government had not only lied to them but had deliberately concealed crucial facts, which, in all probability, had relevance for the causes of the sinking of the “Estonia”. The resulting pressure from a large and increasing number of Swedish citizens on their Government forced the Hirschfeldt Inquiry. But here again an established pattern functioned: The inquiry brought no result because it apparently should not do so. Simultaneously the Estonian Government, however, decided to have a new investigation on all the circumstances related to the sinking – including the role of the JAIC - and appointed the young prosecutor Margus Kurm as head of an expert team with far reaching authorities. In addition, the Estonian Parliament appointed an own Committee of Investigation to ascertain the circumstances related to the export of military equipment by means of the ferry “Estonia”.

The preliminary Kurm Report was classified after the Minister of Justice had read it and only parts were published several weeks later.

The Report by the Parliament Committee of Investigation was published after last minute changes, however, signed by 5 of 6 Committee members only. The 6th member, who refused to sign the Report was Evelyn Sepp, who subsequently published a dissenting opinion referring to the role of the former Foreign Minister and Committee member Trivimi Velliste. He had at first stated to the Committee that the transport of military equipment onboard the “Estonia” had been known to all Government members and subsequently did withdraw this statement.

The above seems to allow the conclusion that Evelyn Sepp and Margus Kurm have apparently set their minds to the accomplishment of their tasks with disregard to the interest of others as well as to political considerations, however, there are obviously still forces within the Estonian Government not yet prepared to disclose the full truth. It remains to be seen whether Margus Kurm’s and Evelyn Sepp’s honourable intentions will come to fruition by the publication of the complete results of their further work.

This Group of Experts will follow the further developments. It needs to be stressed, however, that it’s members will restrict their efforts to the investigation of the technical reasons for the accident of MV ESTONIA.
Hamburg, November 2006
UDrHo.jpg
UWH.jpg
Dr. Peter Holtappels Captain Werner Hummel
 
Näin kun puhutaan törmäyksistä ja räjähdyksistä, niin kuinkahan moni matkustaja osasi erottaa edellä mainitut iskumaisesta (slamming) aaltokuormasta joko keulan vesiheiton tai jopa pohjan alueella? Keli kun oli varsin kova.

Mitä pohjan tasaisuuteen ja pehmeyteen tulee, niin melko suurta epätasaisuuttahan ei vaadita, että runkorakenteet antavat myöten. Tuossa mittakaavassa pehmeäkään muta ei ole kovin pehmeää.

Tämän on laivoissa oleva ventiili nimeltä gooseneck. Aukko alaspäin jota ylilyövä pärske ei valu venttiilistä sisään.

Noita tankkien ylivuoto- ja ilmaputkia ei pitäisi olla autokannen (lujuuskannen) alla eikä matkustajatiloissa.
 
Joten jos nyt leikitään että se tuli muusta kuin pohjasta; niin mikä synnyttää tuollaisen reiän että teräspalkkikin oli poikki?
Kyllä mulla on ainakin sen verran mielikuvitusta, että luulisin tietäväni mitä tapahtuu, kun videon laivat saavuttavat pohjan. Tulee erinäisiä murtumia. Olen joskus sellaisia upotuskuvia nähnytkin, kun ne romut vääntyilee. Mutta se on eri juttu, ne on riisuttuja ja tarkoituskin "hävittää".
Tuosta paljon puhutun dokumentin pätkästä ei voi kyllä sanoa, onko se tullut ulko vai sisältä, vai revennyt.
Mikä muuten tuon saksalaisen experttiryhmän kokoonpano on, kun en löytänyt? @Myrskyhiiri Onko ne Meyerin entisiä suunnittelioita, vai mitä?

Esim. 3:15min
 
Kapitän Piht ei ollut ainoa laivan miehistöön kuuluva joka katosi vaikka oli merkitty pelastuneeksi:

Rescued and disappeared crew, Captain Avo Piht, Chief Engineer Lembit Leiger, Ship Doctor Viktor Bogdanov, IV Navigation Officer Kaimar Kikas, IV Engineer Agur Targama, Chief Tax Free Store Tiina Müür, Variety Dancers Hannely Veide, and her sister Hanka-Hannika Veide

Jos tuo väite on huuhaata niin korjatkaa kohteliaasti ja perustellusti, kiitos.

Kapteeni Piht ja Kaimar Kikas ovat 10 metrin päässä toisistaan tälläkin hetkellä. Ovat olleet jo pitkään. Ja pysyvät myös.

Tiedätkö miksi Eestin turvallisuuspoliisi kuulusteli 3.12.1994 uudelleen ainoata sillalla ollutta selviytyjää? Sillalle sukellettiin ensimmäisen kerran 2.12.1994.


Hätäisille kohdasta 2.00 eteenpäin.

Tuota videota on enemänkin. Paljon enemmän. Mutta ei julkisuudessa.

Mitään kadonneita pelastujia ei ole eikä ole koskaan ollutkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lounasta syödessä on vielä pakko laittaa tämä sakemannien päivitetty yhteenveto v. 2006:

https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter_f/chapter_f_01.html


F. Summary and Conclusions​
The Conclusions drawn by this Group of Experts in May 2000 and presented in Chapter 43 of its Report stand. No amendment or alteration is necessary. In this Update we have shown that in the course of the past six years - and in particular after the disclosure of Lennart Henriksson in November 2004 - the attitude of the Governments in Sweden and Estonia seemed to have changed to more openness and transparency whilst in Finland taciturnity remained to be the dominant attitude, when it came to the foundering of the ESTONIA.

Nevertheless some of the evidence, which has been established and reported by this Group of Experts many years ago was finally accepted officially in the societies of Sweden, Finland and Estonia at its actual value.
This refers for example to the video footage produced by the Finnish ROV on 02.10.94, i.e. 4 days after the sinking. Here one can see – as we have pointed out repeatedly – that the rails of bow ramp were cut-off and that the preventer wires were detached from the bow ramp. Since the rails and preventer wires had been attached to the bow ramp upon departure of the vessel from Tallinn and as both are not accessible at sea, they must have been cut off respectively detached after the sinking and before 02.10.94 by divers. We have brought this conclusion to the attention of the JAIC, the Governments, the media and the public in our Report, during the AgnEf Seminar and elsewhere – as did the Independent Fact Group – the only ones who picked it up after 5 years were the Swedish Parliament member Lars Ångström and the Estonian prosecutor Margus Kurm. Ångström presented it to the entire Parliament and to Transportminister Mona Sahlin, whilst in Estonia it became part of the Kurm Report.

There is, however, other evidence which still waits to be acknowledged at its value and importance such as the orange cube at the portside bow ramp coaming, which was years ago identified by different experts to be an explosive charge. It had not been there on 02.10.94, but it is clearly visible on the videos of 09.10.94. No doubt it must have been placed there during the days between the 2 and 9 October 1994 by divers. Considering the damages at the starboard side created by an explosion what other conclusion can be drawn from this fact, but that this explosive charge failed to detonate, when the one at the other side of the vessel did ?

There must also have been other activities around and at the wreck between May 1996 to August 2000 as the videos of the Rabe/Bemis divers show. Since the Swedish Government curtailed the order of investigation given to the National Laboratory of Forensic Science to the timespan from 02.10.94 – 06.12.94 these activities will not be further investigated yet.

On the other hand the evidence indicating the existence of a large hole in the starboard hull at the forepart of the cardeck has been confirmed by the scientific evaluation of the respective video footage by a soil expert. Furthermore the detailed evaluation of the entries into the logbooks of the Finnish Coast Guard vessel “Tursas” for the relevant days did reveal, that the reason for the endless search cannot have been the unability of the detection of the visor but that the search was most likely conducted for another object, a rather small one and therefore difficult to find. It must have been thrown or fallen over board from the sinking “Estonia” and was - and possibly still is - of considerable importance to the Swedish Armed Forces. Which other reason could there have been for the presence of the Swedish Commander Tönnström onboard of the “Tursas” ? Apparently the “Tursas” did not find it, because after the visor had been found “officially”, “Tursas” was withdrawn and three Swedish mine hunters continued the search by means of their sophisticated sonar noses.

Also the evaluation of the video footage available of the “finding” of the visor and subsequently after the lifting of the visor does indicate that the visor had been moved before the “official finding” because

The various examinations of the metal samples cut off of the starboard front bulkhead carried out by different institutes do prove that there had been an explosion and this is not contradicted by the BAM examination, whether the “Spiegel” and others like it or not.

By means of the brilliant video footage produced by the Rabe/Bemis divers it was for the first time possible to explore the actual condition of the front bulkheads and the bow ramp much better and in much greater detail. By combination of this material with the already existing visor photos and repeated evaluation of same it has been shown that the visor had – most probably – been pushed up by an explosion. This fact seems to be known by surviving crew members from Estonia.

The joint evaluation of the Finnish ROV – videos with the police and a member of the JAIC revealed irregularities, namely that most of the videos had been manipulated and at least one was missing. It also revealed an absurd method ot filing of important material in “hobby archives” of government agents. In this context we note with interest, that the Finnish JAIC states in writing, that they have 20 videos of the Smit/Rockwater divings in December 1994 in their possession whilst the Swedish JAIC states that only 17 videos do exist. It remains to be seen what the SKL-inquiry will produce, although Sjöfartsverket Director Johan Fransson did already tell the media about “the really unfortunate disappearance” of certain video films.

As stated above all this was started by the Lennart Henriksson interview. The reason for the tremendous importance of this interview seems to be the fact, that the Swedish public for the first time had to realize that their Government had not only lied to them but had deliberately concealed crucial facts, which, in all probability, had relevance for the causes of the sinking of the “Estonia”. The resulting pressure from a large and increasing number of Swedish citizens on their Government forced the Hirschfeldt Inquiry. But here again an established pattern functioned: The inquiry brought no result because it apparently should not do so. Simultaneously the Estonian Government, however, decided to have a new investigation on all the circumstances related to the sinking – including the role of the JAIC - and appointed the young prosecutor Margus Kurm as head of an expert team with far reaching authorities. In addition, the Estonian Parliament appointed an own Committee of Investigation to ascertain the circumstances related to the export of military equipment by means of the ferry “Estonia”.

The preliminary Kurm Report was classified after the Minister of Justice had read it and only parts were published several weeks later.

The Report by the Parliament Committee of Investigation was published after last minute changes, however, signed by 5 of 6 Committee members only. The 6th member, who refused to sign the Report was Evelyn Sepp, who subsequently published a dissenting opinion referring to the role of the former Foreign Minister and Committee member Trivimi Velliste. He had at first stated to the Committee that the transport of military equipment onboard the “Estonia” had been known to all Government members and subsequently did withdraw this statement.

The above seems to allow the conclusion that Evelyn Sepp and Margus Kurm have apparently set their minds to the accomplishment of their tasks with disregard to the interest of others as well as to political considerations, however, there are obviously still forces within the Estonian Government not yet prepared to disclose the full truth. It remains to be seen whether Margus Kurm’s and Evelyn Sepp’s honourable intentions will come to fruition by the publication of the complete results of their further work.

This Group of Experts will follow the further developments. It needs to be stressed, however, that it’s members will restrict their efforts to the investigation of the technical reasons for the accident of MV ESTONIA.
Hamburg, November 2006​
UDrHo.jpg
UWH.jpg
Dr. Peter HoltappelsCaptain Werner Hummel

Ahhh:)! Kuuluisa German Group of Liars. Niille, jotka eivät tunne asiaa, kerrottakoon että tämä nk. "tutkijaryhmä" on Meyer Werft- telakan kokoama ja maksama ryhmä, jonka tehtävänä oli keksiä mikä tahansa muu syy onnettomuudelle kuin ne osittain telakasta johtuneet rakenteelliset heikkoudet jotka laivassa oli. Taustalla siis tietysti pelko omaisten korvausvaatimuksista telakkaa kohtaan joita myös esitettiinkin. Vaikka ryhmä teeskentelee olevansa riippumaton, on hyvä ymmärtää heidän hupijuttujaan lukiessa, että heidän nimenomainen työnsä on disinformaation mahdollisimman tehokas levittäminen.

Luin aikanaan tuon maksetun valehtelijaporukan nk. "raportin". Se oli tavallaan viihdyttävää, tavallaan surkeaa luettavaa.

Luonnollisesti raportissa ei ole mitään todisteita, saati tieteellistä pohdintaa. Kyseessä on lista hörhöteorioita jotka monesti parhaimmillaan kumoavat toisensa. Kyseisen Meyer Werthin palkkaaman huijariryhmän selityksiä ovat mm.

1. Estonian pohjassa oli reikiä jo kauan ennen onnettomuutta. Syynä huono huolto (kukaan ei kuivatelakoinnissa ole löytänyt mitään reikiä, eikä mitään vuotoa ole havaittu vuosien operoinnin aikana ennen onnettomuutta - Huhaata)

2. Pommeja visiirin ja rampin lukoissa. Niitä ilmestyy vielä lisää onnettomuuden jälkeen. Raben materiaali todisteena. (näytteitä sekä keulasta että rungosta on tutkittu mm. suomen poliisin ja Saksalaisen maailman tunnetuimpiin kuuluvan asiantuntijayrityksen toimesta. Kukaan ei ole koskaan löytänyt mitään räjähdykseen viittaavaa. Raben työnantaja Der Spiegel jätti tilaamansa jutun julkaisematta ja julkaisi oikean raportin (JAIC) sen sijaan. Liian paksua huttua jopa Spiegelille ja se on jo paljon se. - Huhaata)

3. Salaisen lastin räjähtäminen. Todisteena joidenkin kuulemma näkemät salaiset kuorma-autot. (Tuubaa isolla T:llä. Niin voimakas räjähdys olisi sytyttänyt tulipaloja ja repinyt ylempiä kansia riekaleiksi. Luonnollisesti mitään sellaista ei ole tapahtunut. Kukaan ei kuullut räjähdyksiä laivalla eikä mitään jälkiä sellaisesta ole koskaan havaittu. - Huuhaata.)

4. Visiirin huono huolto ja korjaukset. (Tämä on ainoa asia, missä on edes hitunen totta. Korjauksia oli tosiaan tehty kyseisiin osiin ja ne eivät kaikilta osin olleet parasta A-luokkaa. Lisäksi SOLAS-säännöissä ja valvonnassa oli puutteita ja korjauksia ei oltu tarkoitettu kestämään niitä olosuhteita joihin Estonia joutui myynnin jälkeen. Nämä tekijät eivät silti olleet olennaisia onnettomuuden tapahtumisen kannalta. - Puoleksi Huuhaata.)

5. Törmäys. (Kukaan ei ole nähnyt muita aluksia Estonian lähellä onnettomuusyönä sen enempää silmin kuin tutkallakaan ennen Siljan ja Vikingin ensimmäisten alusten saapumista paikalle. Eivät sen enempää pelastuneet kuin useat tuhannet paikalla olleet 19 laivan ja 19 helikopterin miehistöt/matkustajat tai eri maiden merivalvonnat. - Huuhaata).

Lisäksi visiiri kuulemma irtosi vasta upotessa, visiiriä kuulemma siirretiin, sukelluksia tehtiin ennen kuvauksia jne. jne. jne.

Taisi niitä olla vielä muitakin syitä mutta eiköhän noista jo saa kuvan minkälaisesta "asiantuntijaryhmästä" on kyse:).
 
Ahhh:)! Kuuluisa German Group of Liars. Niille, jotka eivät tunne asiaa, kerrottakoon että tämä nk. "tutkijaryhmä" on Meyer Werft- telakan kokoama ja maksama ryhmä, jonka tehtävänä oli keksiä mikä tahansa muu syy onnettomuudelle kuin ne osittain telakasta johtuneet rakenteelliset heikkoudet jotka laivassa oli. Taustalla siis tietysti pelko omaisten korvausvaatimuksista telakkaa kohtaan joita myös esitettiinkin. Vaikka ryhmä teeskentelee olevansa riippumaton, on hyvä ymmärtää heidän hupijuttujaan lukiessa, että heidän nimenomainen työnsä on disinformaation mahdollisimman tehokas levittäminen.

Luin aikanaan tuon maksetun valehtelijaporukan nk. "raportin". Se oli tavallaan viihdyttävää, tavallaan surkeaa luettavaa.

Luonnollisesti raportissa ei ole mitään todisteita, saati tieteellistä pohdintaa. Kyseessä on lista hörhöteorioita jotka monesti parhaimmillaan kumoavat toisensa. Kyseisen Meyer Werthin palkkaaman huijariryhmän selityksiä ovat mm.

1. Estonian pohjassa oli reikiä jo kauan ennen onnettomuutta. Syynä huono huolto (kukaan ei kuivatelakoinnissa ole löytänyt mitään reikiä, eikä mitään vuotoa ole havaittu vuosien operoinnin aikana ennen onnettomuutta - Huhaata)

2. Pommeja visiirin ja rampin lukoissa. Niitä ilmestyy vielä lisää onnettomuuden jälkeen. Raben materiaali todisteena. (näytteitä sekä keulasta että rungosta on tutkittu mm. suomen poliisin ja Saksalaisen maailman tunnetuimpiin kuuluvan asiantuntijayrityksen toimesta. Kukaan ei ole koskaan löytänyt mitään räjähdykseen viittaavaa. Raben työnantaja Der Spiegel jätti tilaamansa jutun julkaisematta ja julkaisi oikean raportin (JAIC) sen sijaan. Liian paksua huttua jopa Spiegelille ja se on jo paljon se. - Huhaata)

3. Salaisen lastin räjähtäminen. Todisteena joidenkin kuulemma näkemät salaiset kuorma-autot. (Tuubaa isolla T:llä. Niin voimakas räjähdys olisi sytyttänyt tulipaloja ja repinyt ylempiä kansia riekaleiksi. Luonnollisesti mitään sellaista ei ole tapahtunut. Kukaan ei kuullut räjähdyksiä laivalla eikä mitään jälkiä sellaisesta ole koskaan havaittu. - Huuhaata.)

4. Visiirin huono huolto ja korjaukset. (Tämä on ainoa asia, missä on edes hitunen totta. Korjauksia oli tosiaan tehty kyseisiin osiin ja ne eivät kaikilta osin olleet parasta A-luokkaa. Lisäksi SOLAS-säännöissä ja valvonnassa oli puutteita ja korjauksia ei oltu tarkoitettu kestämään niitä olosuhteita joihin Estonia joutui myynnin jälkeen. Nämä tekijät eivät silti olleet olennaisia onnettomuuden tapahtumisen kannalta. - Puoleksi Huuhaata.)

5. Törmäys. (Kukaan ei ole nähnyt muita aluksia Estonian lähellä onnettomuusyönä sen enempää silmin kuin tutkallakaan ennen Siljan ja Vikingin ensimmäisten alusten saapumista paikalle. Eivät sen enempää pelastuneet kuin useat tuhannet paikalla olleet 19 laivan ja 19 helikopterin miehistöt/matkustajat tai eri maiden merivalvonnat. - Huuhaata).

Lisäksi visiiri kuulemma irtosi vasta upotessa, visiiriä kuulemma siirretiin, sukelluksia tehtiin ennen kuvauksia jne. jne. jne.

Taisi niitä olla vielä muitakin syitä mutta eiköhän noista jo saa kuvan minkälaisesta "asiantuntijaryhmästä" on kyse:).
Sitähän minäkin ajattelin kun luin. Niinkuin tämäkin 0982968_400.jpg
 
Back
Top