Ahhh
! Kuuluisa German Group of Liars. Niille, jotka eivät tunne asiaa, kerrottakoon että tämä nk. "tutkijaryhmä" on Meyer Werft- telakan kokoama ja maksama ryhmä, jonka tehtävänä oli keksiä mikä tahansa muu syy onnettomuudelle kuin ne osittain telakasta johtuneet rakenteelliset heikkoudet jotka laivassa oli. Taustalla siis tietysti pelko omaisten korvausvaatimuksista telakkaa kohtaan joita myös esitettiinkin. Vaikka ryhmä teeskentelee olevansa riippumaton, on hyvä ymmärtää heidän hupijuttujaan lukiessa, että heidän nimenomainen työnsä on disinformaation mahdollisimman tehokas levittäminen.
Luin aikanaan tuon maksetun valehtelijaporukan nk. "raportin". Se oli tavallaan viihdyttävää, tavallaan surkeaa luettavaa.
Luonnollisesti raportissa ei ole mitään todisteita, saati tieteellistä pohdintaa. Kyseessä on lista hörhöteorioita jotka monesti parhaimmillaan kumoavat toisensa. Kyseisen Meyer Werthin palkkaaman huijariryhmän selityksiä ovat mm.
1. Estonian pohjassa oli reikiä jo kauan ennen onnettomuutta. Syynä huono huolto (kukaan ei kuivatelakoinnissa ole löytänyt mitään reikiä, eikä mitään vuotoa ole havaittu vuosien operoinnin aikana ennen onnettomuutta - Huhaata)
2. Pommeja visiirin ja rampin lukoissa. Niitä ilmestyy vielä lisää onnettomuuden jälkeen. Raben materiaali todisteena. (näytteitä sekä keulasta että rungosta on tutkittu mm. suomen poliisin ja Saksalaisen maailman tunnetuimpiin kuuluvan asiantuntijayrityksen toimesta. Kukaan ei ole koskaan löytänyt mitään räjähdykseen viittaavaa. Raben työnantaja Der Spiegel jätti tilaamansa jutun julkaisematta ja julkaisi oikean raportin (JAIC) sen sijaan. Liian paksua huttua jopa Spiegelille ja se on jo paljon se. - Huhaata)
3. Salaisen lastin räjähtäminen. Todisteena joidenkin kuulemma näkemät salaiset kuorma-autot. (Tuubaa isolla T:llä. Niin voimakas räjähdys olisi sytyttänyt tulipaloja ja repinyt ylempiä kansia riekaleiksi. Luonnollisesti mitään sellaista ei ole tapahtunut. Kukaan ei kuullut räjähdyksiä laivalla eikä mitään jälkiä sellaisesta ole koskaan havaittu. - Huuhaata.)
4. Visiirin huono huolto ja korjaukset. (Tämä on ainoa asia, missä on edes hitunen totta. Korjauksia oli tosiaan tehty kyseisiin osiin ja ne eivät kaikilta osin olleet parasta A-luokkaa. Lisäksi SOLAS-säännöissä ja valvonnassa oli puutteita ja korjauksia ei oltu tarkoitettu kestämään niitä olosuhteita joihin Estonia joutui myynnin jälkeen. Nämä tekijät eivät silti olleet olennaisia onnettomuuden tapahtumisen kannalta. - Puoleksi Huuhaata.)
5. Törmäys. (Kukaan ei ole nähnyt muita aluksia Estonian lähellä onnettomuusyönä sen enempää silmin kuin tutkallakaan ennen Siljan ja Vikingin ensimmäisten alusten saapumista paikalle. Eivät sen enempää pelastuneet kuin useat tuhannet paikalla olleet 19 laivan ja 19 helikopterin miehistöt/matkustajat tai eri maiden merivalvonnat. - Huuhaata).
Lisäksi visiiri kuulemma irtosi vasta upotessa, visiiriä kuulemma siirretiin, sukelluksia tehtiin ennen kuvauksia jne. jne. jne.
Taisi niitä olla vielä muitakin syitä mutta eiköhän noista jo saa kuvan minkälaisesta "asiantuntijaryhmästä" on kyse
.