Salpalinjan salat

eddie

Luutnantti
Onkohan nuo korsujen sekä panssarikupujen sijainnit vieläkin hieman salaisia? Jos sattuisi olemaan kuuden karttasivun verran tarkkoja karttoja joissa satojen kohteiden sijainti. Esim.merkattu monenko miehen majoituskorsu tai kymmenittäin majoitusluolia. Sivujen alareunassa lukisi ETS. Tuskin tarvitsee tai kannattaa julkaista.
 

proileri

Eversti
Silläkin uhalla että on punaleimakamaa (not), yksi tämmöinen irtonainen kupoli on jostakin löytänyt tiensä Oulun Hiukkavaaran ampumaradan Comet-vaunun läheisyyteen.

Mielenkiintoinen vempain kun jatkuu noin metrin verran silmänreikien alapuolelta maan sisään, ja ilmeisesti kulku pohjassa olevan reiän kautta. Kokoa juuri sen verran että yksi hoikka mies mahtuu sisään, ei paljoa sadevesitynnyriä isompi.
 

Talvela

Ylipäällikkö
Valtio luovuttaa Salpalinjan laitteet maanomistajille!
No nythän on uutinen!
Valtionvarainministeriö on päättänyt luovuttaa Salpalinjaan kuuluvat rakenteet maanomistajille. Maapohjathan on palautettu jo 1968, nyt sitten myös rakenteet, jotka tuolloin jäivät tiloille rasitteeksi. Tuon päätöksen täytyy tarkoittaa, teräsbetonikorsuja, luolia, kiviesteitä, kaivantoja, pesäkkeitä, kaikkea sitä mitä Salpalinjaan kuuluu.
Tästä saadaan lisäselkoa Miehikkälän Salpalinja-museolla 23.4.2018 valtionvarainministeriön järjestämässä tiedotustilaisuudessa. Paikalle tulee muun muassa Senaatti-kiinteistöstä vastaava kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Valtionvarainministeriö lähtee valmistelemaan rakenteisiin liittyvien käyttöoikeuden rajoitusten purkamista.
Tiedotustilaisuuteen tulleen kutsun mukaan Salpalinjan rakenteiden luovuttaminen maanomistajille antaa heille päätäntävallan kohteista sekä yhtäläiset mahdollisuudet kohteiden kehittämiseen muun muassa matkailu- ja virkistyskäyttöön.
Senaatti-kiinteistöt on tehnyt Salpalinjasta selvityksen, joka on tuottanut taustatietoa rajoitusten purkamispäätökselle. Tästä ja ministeriön päättämästä rasitteiden purkamispäätöksestä kertoo ministeri Vehviläinen.
Tilaisuudessa kuullaan myös puheenvuorot koskien tulevia maanmittaustoimituksia, Salpalinjan suojelua ja matkailukäyttöä.
Tämä on mielenkiintoista ja Salpalinjaa koskien iso uutinen! Se herättää hetimiten kysymyksiä jokamiehenoikeuksien ja matkailukäytön osalta Salpalinjaan tutustumiselle. Toisaalta onhan matkailukäytölle tähänkin saakka pitänyt olla maanomistajien lupa.
Ja mikä on sitten vastuu jatkossa mahdollisten tapaturmien ja vahinkojen osalta liikkumisessa Salpalinjan rakenteissa? Senaatti-kiinteistöt, jonka hoidossa Salpalinja nyt on, on tehnyt varsin paljon viime vuosina turvallisuutta parantavia toimia, kaiteita, varoituskylttejä ja jopa sulkenut varalliseksi katsomiaan korsuja.
Mielenkiintoista! Menen kutsuttuna paikalle kuuntelemaan!

Tässä lisätietoa vm:n päätöksestä 28.3.2018: http://vm.fi/salpalinja-sivun-luonnos-28032018

Kappas vaan, linkki on poistettu ainakin väliaikaisesti!!! (TA 12.4.2018)

http://salpalinjansalat.blogspot.com.tr/2018/04/valtio-luovuttaa-salpalinjan-laitteet.html
 

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tuhat projektia ja yhtä monta unelmaa toteutettavaksi ennen kuin siirtyy ajasta ikuisuuteen, niin nyt tänä kesänä toteutan niistä Salpavaelluksen.
Tätä kun on tosiaan suunniteltu pitkään, niin nythän tuota ei enää juuri vaellukseksi voi sanoa, vaan pikemminkin bussiajeluksi, josta jalkaudutaan välillä pidemmäksi aikaa maastoon.
Muistelen, että takavuosina olisi kävelty 15-20 kilometrin päivätaipaleita. Muistanko väärin, vai olenko vain ”suunnitellut” onneni ohi?
 

Old Boy

Kenraali
Osallistuin järjestyksessä toiseen vaellukseen vetreänä keski-ikäisenä olisiko ollut 1995. Bussilla ei ajeltu vaan käveltiin; varmaankin tuon 20 km pisinpänä eli luantaipäivänä. Perjantai ja sunnuntai olivat helpompia. Reput meni traktorin lavalla, joten ei ollu mitenkään rasittavaa. Ainoa oikea Salpa-vaellushan on pitkä versio perjantai-sunnuntai. Osallistujamäärien hiipuminen kai pakotti nykyiseen bussiretkeily-maastokäynti malliin.
 

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Osallistuin järjestyksessä toiseen vaellukseen vetreänä keski-ikäisenä olisiko ollut 1995. Bussilla ei ajeltu vaan käveltiin; varmaankin tuon 20 km pisinpänä eli luantaipäivänä. Perjantai ja sunnuntai olivat helpompia. Reput meni traktorin lavalla, joten ei ollu mitenkään rasittavaa. Ainoa oikea Salpa-vaellushan on pitkä versio perjantai-sunnuntai. Osallistujamäärien hiipuminen kai pakotti nykyiseen bussiretkeily-maastokäynti malliin.
Tämähän kävisi ihan linjaan, tyypillinen sykli. Epäilemättä olen pannut tuon ikuisuuskalenteriin joskus kauan sitten. Nyt ehtii toteuttamaan näitäkin muun elämän rauhoituttua.
Bonuksena ilmeisesti ammunnat.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tässä on sitten kuvia vetreän veli @Old Boy keski-ikäisyydestä. Salpavaelluksen joukko vuodelta 1995.
Kappas, kuvassa myös tuttuja.
 

KIM

Majuri
Onkohan nuo korsujen sekä panssarikupujen sijainnit vieläkin hieman salaisia? Jos sattuisi olemaan kuuden karttasivun verran tarkkoja karttoja joissa satojen kohteiden sijainti. Esim.merkattu monenko miehen majoituskorsu tai kymmenittäin majoitusluolia. Sivujen alareunassa lukisi ETS. Tuskin tarvitsee tai kannattaa julkaista.
Itse pidän tuollaista aineistoa edelleen salattavana, vaikka puolustusvoimat ovat nyt luopuneet linnoitteiden hallinnasta ja varauksista. Siellä on vielä 2050 vuonnakin sellaisia rakenteita joilla on paikallista sotilaallista merkitystä. Ja kun näin on niin puolustusvoimat ottaa ne taas tarvittaessa omaan käyttöön. Ja kappas, mullapa onkin kartat valmiina jotka voin latoa everstiluutnantti -poikani pöydälle.
 

Fremen

Ylipäällikkö
Olen vasta sivulla 13 kun jo jumiuduin noihin maastokarttoihin, mutta erittäin ansiokas postaus res. upseeriveli @JR49 , kiitos tästä! Jahka vierailen kesällä Suomessa, on tossa monta ehdotonta paikkaa jotka pitää tsekata. Ainoastaan Miehikkälän alue on (aika laajastikin) aikaisemmin tuttu, mange takk!
 

haekker

Alikersantti
Itse pidän tuollaista aineistoa edelleen salattavana, vaikka puolustusvoimat ovat nyt luopuneet linnoitteiden hallinnasta ja varauksista. Siellä on vielä 2050 vuonnakin sellaisia rakenteita joilla on paikallista sotilaallista merkitystä. Ja kun näin on niin puolustusvoimat ottaa ne taas tarvittaessa omaan käyttöön. Ja kappas, mullapa onkin kartat valmiina jotka voin latoa everstiluutnantti -poikani pöydälle.
Onhan noista jonkin verran karttaan merkittyä paikkaa tiedossa museoviraston inventoinnin johdosta, ja löytyy ihan tuon googlen avulla. Toki, onko siitä tietoisesti jätetty jotain pois, sitä en tiedä.
 

Fremen

Ylipäällikkö
Onhan noista jonkin verran karttaan merkittyä paikkaa tiedossa museoviraston inventoinnin johdosta, ja löytyy ihan tuon googlen avulla. Toki, onko siitä tietoisesti jätetty jotain pois, sitä en tiedä.
Jep täytyy sanoa että pelkästään Miehikkälän perusteella jos noista asemista käsin joudutaan vielä tappelemaan niin asiat on aika päin helvettiä... ne graniittipaadet ei paljoa modernia vaunua tottele, kaikki bunkkerit ja suurin osa juoksuhaudoista on tehty ennen sirpaa ja tetsareita ja pitsaa ja mäkkäriä, eli hoikkana viuhuville 160cm pitkille pygmeille, ja perääntymis/ vetäytymistiet jätettiin vissiin suunnitelmallisesti vähän haastaviksi... plus koko konsepti vaatisi noin 4 Huqsvarnaa ja 4 tankillista per osaava käyttäjä per jääkärikomppania että tuolta mistään edes näkee kapeaa vittuakaan nykyään itäänpäin tähdätä, saati ampua jotain heräte-kärkistä putkea.

En halua edes korostaa pst-bunkkerin Apilas-miehen uhrivalmiutta... itse en käskyttäisi siihen ketään.

Todellisuudessa noi on ihan saatanan ahtaita aikansa kuvia, eikä niillä ole yhtään mitään virkaa nykysodankäynnissä, paitsi maskirovkana, että siellä muka olisi jotain idiootteja ja tämä on A2 keltaselle jotenkin sotilaallisesti tärkeä tavoitetasa.

Koska se ei sitä ole, ainakaan meille. Noh, ainakaan Miehikkälän alueella, mietin vaan siellä kulkiessani jatkuvasti kuinka paljon Ryssä on tullut tälle maalle maksamaan, että tämäkin pohjoismaiden historian suurin rakennusprojekti piti tänne välttämättömistä syistä pykätä.
Oliko siitä edes pelote-hyötyä? Toivon että oli, olen Isänmaallinen mies toki niinkuin tiedätte, mutta jumalauta mitä resursseja tonne umpipuskaan kipattiin. Siihen meinaan paloi terästä ja betonia paljon.

Haluan silti nähdä loput Salpalinjasta, don't get me wrong brothers! :)
 
Viimeksi muokattu:
Mietin vaan siellä kulkiessani jatkuvasti kuinka paljon Ryssä on tullut tälle maalle maksamaan, että tämäkin pohjoismaiden historian suurin rakennusprojekti piti tänne välttämättömistä syistä pykätä.
Salpa-aseman kokonaiskustannuksiksi on laskettu tuon ajan rahassa 2,5 miljardia markkaa. Ruotsin apu oli 235 miljoonaa markkaa. Jatkosodan alkuun mennessä rahaa oli käytetty 1,86 miljardia markkaa. Vuoden 1941 valtion tulo- ja menoarviossa Salpalinjan osuus oli noin viisi prosenttia.

Jumalauta mitä resursseja tonne umpipuskaan kipattiin. Siihen meinaan paloi terästä ja betonia paljon.
Linnoitukseen rakennettiin noin 700 teräsbetonikorsua ja noin 3000 kenttälinnoitetta. Kiviestettä pystytettiin yli 200 km, jossa on noin 400 000 kappaletta vähintään kolme tonnia painavaa louhittua kiveä. Kaivantoestettä kaivettiin 130 kilometriä. Taistelu- ja yhteyshautaa lapioitiin ja louhittiin 350 kilometriä. Piikkilankaestettä linnoitukseen rakennettiin yli 300 km. Erikokoisia luolia louhittiin 25 kappaletta.

Lähde: http://salpalinjansalat.blogspot.fi/2016/01/salpalinja-lyhyesti-ja-valokuvia.html
 

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Jep täytyy sanoa että pelkästään Miehikkälän perusteella jos noista asemista käsin joudutaan vielä tappelemaan niin asiat on aika päin helvettiä... ne graniittipaadet ei paljoa modernia vaunua tottele, kaikki bunkkerit ja suurin osa juoksuhaudoista on tehty ennen sirpaa ja tetsareita ja pitsaa ja mäkkäriä, eli hoikkana viuhuville 160cm pitkille pygmeille, ja perääntymis/ vetäytymistiet jätettiin vissiin suunnitelmallisesti vähän haastaviksi... plus koko konsepti vaatisi noin 4 Huqsvarnaa ja 4 tankillista per osaava käyttäjä per jääkärikomppania että tuolta mistään edes näkee kapeaa vittuakaan nykyään itäänpäin tähdätä, saati ampua jotain heräte-kärkistä putkea.

En halua edes korostaa pst-bunkkerin Apilas-miehen uhrivalmiutta... itse en käskyttäisi siihen ketään.

Todellisuudessa noi on ihan saatanan ahtaita aikansa kuvia, eikä niillä ole yhtään mitään virkaa nykysodankäynnissä, paitsi maskirovkana, että siellä muka olisi jotain idiootteja ja tämä on A2 keltaselle jotenkin sotilaallisesti tärkeä tavoitetasa.

Koska se ei sitä ole, ainakaan meille. Noh, ainakaan Miehikkälän alueella, mietin vaan siellä kulkiessani jatkuvasti kuinka paljon Ryssä on tullut tälle maalle maksamaan, että tämäkin pohjoismaiden historian suurin rakennusprojekti piti tänne välttämättömistä syistä pykätä.
Oliko siitä edes pelote-hyötyä? Toivon että oli, olen Isänmaallinen mies toki niinkuin tiedätte, mutta jumalauta mitä resursseja tonne umpipuskaan kipattiin. Siihen meinaan paloi terästä ja betonia paljon.

Haluan silti nähdä loput Salpalinjasta, don't get me wrong brothers! :)
Kyllä, minuakin on alkanut kiinnostamaan. Varmaankin muutamassa kohteessa vierailen, ja Salpa-vaellus on tosiaan tähtäimessä.
Onkin mielenkiintoista tarkastella noita asemia sotilasmaantieteen näkökulmasta nykymaisemiin verrattuna. Siis, silloin ollut maastokapeikko on maastokapeikko tänäkin päivänä ja jos asiaa tarkastellaan perinteisen maahanhyökkäyksen kannalta, niin reitit ovat samat.
Sinänsähän meillä on linnoittamistapa täysin uudistunut sitten nuoruutemme päivien, Linnoittamiskonsepti 2015 tai sinnepäin. Joten Salpa-asemat ovat kokonaisuutena happamoituneet.
Mutta. Jos taisteluja käydään, niin Salpa-linnoitteita osuu pakostakin joukkojen toiminta-alueille. Soveltuvin osin niitä voi silloin hyödyntää majoitteina ja sirpalesuojina epäsuoraa vastaan.

Tämä Raikuu on minusta hyvä esimerkki reitistä, jossa ei paljoa vaihtoehtoja ole.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raikuu
 
Top