Sekalaista mussuttelua

Stanislav Petrov: Mies, joka veti maailman takaisin ydinsodan partaalta, on kuollut

original.jpg

https://fi.wikipedia.org/wiki/Stanislav_Petrov

petrov.jpg


http://www.kaleva.fi/uutiset/ulkoma...kaisin-ydinsodan-partaalta-on-kuollut/770895/
Ulkomaat 18.9.2017 15:22
Mikko Pulliainen

Ilman Stanislav Petrovia maailma voisi nyt olla aika toisenlainen paikka.

Petrov, vaatimaton mies mutta kylmän sodan monumentaalinen sankari, on kuollut 77-vuotiaana. Asiasta kertoi ensin Westdeutscher Allgemeine-Zeitung, jonka mukaan Petrov menehtyi viime toukokuussa.

Maailmanhistoriaan Petrov kirjoitti nimensä aamuyöstä 26. syyskuuta 1983. Tuolloin Juri Andropov oli Neuvostoliiton johtaja; Yhdysvaltojen presidenttinä oli Ronald Reagan. Suurvaltojen vastakkainasettelu oli kireimmillään sitten Kuuban kriisin. Petrov oli Neuvostoliiton strategisten ohjusjoukkojen everstiluutnantti. Hänen tehtävänään oli valvoa maan ohjusiskuista varoittavaa tietokonejärjestelmää.


Tuona syyskuun yönä järjestelmä antoi hälytyksen, joka ei ollut harjoitus.

- Sireeni huusi, mutta muutaman sekunnin ajan vain istuin paikallani ja tuijotin näyttöä. Siinä luki "laukaisu", Petrov muisteli BBC:lle 2013.

Tietokoneen mukaan Yhdysvallat oli ampunut ydinohjuksen.

- Minuutin kuluttua tuli toinen hälytys. Yhdysvallat oli laukaissut toisen ohjuksen, sitten kolmannen, neljännen ja viidennen.



Ohjeiden mukaan Petrovin olisi tullut ilmoittaa tapahtuneesta esimiehilleen, jotka olisivat voineet ryhtyä vastaiskuun. Hän ei kuitenkaan pystynyt toimimaan välittömästi.

Hetken pohdinnan jälkeen Petrov päätti, että tietokone oli väärässä. Hän otti yhteyden esimiehiinsä ja kertoi kyseessä olleen väärän hälytyksen.

Puolen tunnin kuluttua aamuyö oli edelleen aivan yhtä rauhallinen kuin aiemminkin. Yhdysvallat ei ollut aloittanut ydiniskua.

Neuvostoliitto taas ei ollut vastannut väärään hälytykseen.

- Se oli melkoinen helpotus.

BBC:lle hän myönsi, että eri vaihtoehtojen mahdollisuudet olivat ehkä 50-50. Jos vuorossa olisi ollut joku hänen kollegoistaan, ratkaisu olisi voinut olla toinen.

Julkisuuteen Petrovin teko nousi vasta kylmän sodan päätyttyä. Moneen kertaan palkittu Petrov ei kuitenkaan pitänyt itseään sankarina, sillä hänhän teki vain työtään.

- Mutta hyvä, että juuri minä olin tuolloin vuorossa.


Aavistuksen köykäsesti on näin pätevä kaveri huomioitu......
 
Kuppaa? Mistä ihmeestä, maksatteko te korkeampia veroja?
On totta, että pääkaupunki status on tuonut pääkaupunkiseudulle paljon työpaikkoja virkamiehille, mutta virastot eivät maksa veroja. Yritykset maksavat ja niitä täällä on paljon.
Tietysti täällä on paljon myös työssä käyviä ihmisiä jotka maksavat veroja, mutta he maksavat saman veron kuin kuin landetkin. Tosin veroäyri on pienempi, mutta se johtuu suuruuden ekonomiasta.
Viisaudella taas ei ole mitään tekoa asian kanssa. Fiksuja löytyy sekä landelta, että kaupungista, kuten myös dorkia.
Mitä tulee hallinnon siirtoihin landelle, tätä on harrastettu vuosikymmenet ja tulokset eivät kyllä tue väittämääsi. Hyvin harva ihminen muuttaa pääkaupunkiseudulle valtionhallinnon työpaikan perässä. Tänne tullaan opiskelemaan, tai töihin, tai kuten moni nuori, pakoon kotikylän ahdistavaa ilmapiiriä.
Mulle sopisi hyvin, että verot jäisivät siihen kuntaan, tai maakuntaan josta ne on maksettu, mutta hiihtolomalle voisi olla työlästä mennä:D.

Moni yrityskin on Helsingissä koska se on pääkaupunki, tätä tosiasiaa on turha kieltää.
Jos Helsinki haluaa riitaa maakuntien kanssa se sellaisen kyllä saa, en usko että kukaan sitä haluaa.
Kaikki hyötyvät vahvasta metropolista ja toisaalta menestyvistä maakunnista joista kaikki ovat mielestäni täysin elinkelpoisia jos niitä johdetaan fiksusti.
 
Moro. Etsin tietoja tuntemattomasta käyttäjästä. Tuntuu vähän oudolta, kun ei voi edes ignore-listalle laittaa. Oletko joku pieni vihreä nainen?
 
Moro. Etsin tietoja tuntemattomasta käyttäjästä. Tuntuu vähän oudolta, kun ei voi edes ignore-listalle laittaa. Oletko joku pieni vihreä nainen?

Miksi ihmeessä ignoroisit Jantusen? Sehän kirjoittaa harvinaisen asiallista tekstiä ja selventää monia asioita liittyen vihapuheeseen tms.
 
Miksi ihmeessä ignoroisit Jantusen?
No. Asiallista ja sitten paljon muuta. Ei vain ole minun järkeen käypää. Suorastaan sitä eniten vihaamaani vihersosiaalisfeministä loitsua. Saattaa olla takana paljonkin tieteellistä tietoa, ei vaan mene läpi. Huolestuttaa vain tämä huomio, miksi ihmeessä huomioit minun ignoren. Oletko huolestunut mielentilastani?
 
No. Asiallista ja sitten paljon muuta. Ei vain ole minun järkeen käypää. Suorastaan sitä eniten vihaamaani vihersosiaalisfeministä loitsua. Saattaa olla takana paljonkin tieteellistä tietoa, ei vaan mene läpi. Huolestuttaa vain tämä huomio, miksi ihmeessä huomioit minun ignoren. Oletko huolestunut mielentilastani?

En, katselen vain rutiinilla aina läpi tämän Bannit ja varoitukset-ketjun. Itse en kyllä koe Jantusta vihersosiaaliseksi, feministiseksi ehken hieman. :)
 
No hyvä että joku näitä seuraa. Eniten tuossa jäsen @Jantunen viestiketjuissa kiinnitti huomiota se, että suurin osa viesteistä oli tähän Vihapuhe-ketjuun. Kuullostaa silloin mielestäni aikas lailla jollain lailla feminismipuheelta. Omasta puolestani en millään lailla pysty haastamaan ko. henkilöä keskustelemaan näillä palstoilla, voi omat kompetenssit loppua vähiin. Ilmeisesti kyseessä korkeakoulutettu naistutkija versus itseoppinut. Silti olen sitä mieltä, että ko. henkilön profiili on jotenkin outo, pitäisi nyt sentään saada perustiedot, ignore lopuksi sitten onnistui, kiitos kenelle?
 
No hyvä että joku näitä seuraa. Eniten tuossa jäsen @Jantunen viestiketjuissa kiinnitti huomiota se, että suurin osa viesteistä oli tähän Vihapuhe-ketjuun. Kuullostaa silloin mielestäni aikas lailla jollain lailla feminismipuheelta. Omasta puolestani en millään lailla pysty haastamaan ko. henkilöä keskustelemaan näillä palstoilla, voi omat kompetenssit loppua vähiin. Ilmeisesti kyseessä korkeakoulutettu naistutkija versus itseoppinut. Silti olen sitä mieltä, että ko. henkilön profiili on jotenkin outo, pitäisi nyt sentään saada perustiedot, ignore lopuksi sitten onnistui, kiitos kenelle?

Johtunee ehken siitä, että ko. ala ja keskustelu kuuluu Jantusen tutkimusalaan. Jos haluat Jantusesta lisätietoa, niin vaikkapa Wikipedia selventää paljon.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Saara_Jantunen
 
Moro. Katsoin. Minähän viestin jo edellisessä, ettei kompetenssi mulla riitä. Silti edelleen jotenkin outo fiilis.
 
No. Asiallista ja sitten paljon muuta. Ei vain ole minun järkeen käypää. Suorastaan sitä eniten vihaamaani vihersosiaalisfeministä loitsua. Saattaa olla takana paljonkin tieteellistä tietoa, ei vaan mene läpi. Huolestuttaa vain tämä huomio, miksi ihmeessä huomioit minun ignoren. Oletko huolestunut mielentilastani?

Ei aina tarvitsekaan olla loitsuista samaa mieltä tai järjellä ymmärtää. Keskustelua voi silti käydä ilman "käännytys" ajatusta, puolin ja toisin.
Turnauskestävyyttä ja mielenhallintaa, hyvä veli :D
 
Moni yrityskin on Helsingissä koska se on pääkaupunki, tätä tosiasiaa on turha kieltää.
Jos Helsinki haluaa riitaa maakuntien kanssa se sellaisen kyllä saa, en usko että kukaan sitä haluaa.
Kaikki hyötyvät vahvasta metropolista ja toisaalta menestyvistä maakunnista joista kaikki ovat mielestäni täysin elinkelpoisia jos niitä johdetaan fiksusti.

Helsinkiläisenä tämä "Jos Helsinki haluaa riitaa" ajatus on outo, Helsinki riitaa tuskin haluaa.
Espoo ja Vantaa ovat täynnä yrityksiä, mikä lienee selitys.
Olen samaa mieltä kaikkia tarvitaan, mutta maakunta lienee eriasia kuin hajaasutusalueen kuolevat kylät.
 
@samovaari Klikkaat oman nimesi, tulet "omat tiedot"-sivulle, vasemmassa laidassa on: "Huomioimattomat", klikkaat sitä ja kirjoitat haluamasi nimimerkin sopivaan rutuun.
 
Vai ei Helsingissä tuoteta mitään, mitä viedään pois...? Ainakin ABB tekee täällä kaikennäköistä, mitä viedään maailmanlaajuisesti ulkomaille. Esim. Azipodeja täällä meidän tehtaalla Vuosaaressa vuosittain useamman sadan miljoonan edestä. Ja niistä käytännössä kaikki päätyvät Suomen ulkopuolelle tällä hetkellä. Tällä hetkellä on projekteja toimituksessa mm. Saksaan, Ranskaan, Italiaan, Venäjälle, Japaniin ja Koreaan sekä uutena Kiina. Lisäksi ABB:n Pitäjänmäen yksiköt tekevät vientituotteita, suurimpina sähkökäytöt, sähkömoottorit ja generaattorit... Ja sitten kaikki muu sälä siihen päälle. Ja tämä vain yhden yrityksen vienti Helsingistä...
Tehdäänkös teille alihankintaa maakunnissa? Ne alihankkijat tuskin tekevät niillä hommilla niin kauhean hyviä tuloksia.
 
Back
Top