Sekalaista mussuttelua

Lähettäjä:
CaptainCar
Neger-sukellusvene
Neger oli Natsi-Saksan vuonna 1943 kehitetty yhden miehen sukellusvene. Nimensä tämä jäynälaite sai suunnittelijaltaan, Richard Mohrilta, jonka sukunimi tarkoittaa Mauria, eli siis Maurit-kansan edustajaa.Neger rakennettiin kahteen G7e-torpedoon. Alempi oli laukaistavissa, mutta ylempi tehtiin kivemmaksi muuttamalla taistelukärki ohjaamoksi. Tämä tehtiin lisäämällä ohjausjärjestelmät, vehnäolutta, akryylikupu, Führerin pienoistaulu sekä muut kriittiset ihmisen toimintakyvyn ylläpitämiseen vaadittavat laitteistot ja asiat.Alus painoi 2,7 tonnia ja saavutti 4 solmun nopeuden, joka tarkoittaa 7,41 km/h. Vertailun vuoksi, kesykana kykenee 14 km/h vauhtiin. Tämä Churchillin dildo oli pinnan alla piilevä vaara, mutta se oli vaaraksi kuljettajalleenkin. 80 % Negerin käyttäjistä eivät selvinneet hengissä.Tappiolukujen takia ja koska Neger ei kyennyt itse sukeltamaan sekä omasi ainoastaan 55 kilometrin toimintasäteen, jäi Negerin käyttö suhteellisen vähälle. Aluksia rakennettiin noin 200 kappaletta ja niitä käytettiin ainakin kolmessa eri operaatiossa. Negerien tuottamat tappiot ovat osittain kyseenalaisia, mutta yleisesti voidaan sanoa, että kyllä se jotain tuhoa ja penetraatiota teki.Ylemmässä kuvassa on Neger innokas käyttäjä sisällään ja alemmassa kuvassa jatkokehitysmalli, Marder, joka oli mm. sukellustankilla varustettu. Tämä tarkoitti sitä, että Marder kykeni myös sukeltamaan. Marderiin lisättiin myös lisävarustelu, joka mahdollisti kuvun (joka toimi kulkureittinä) aukaisemisen myös sisäpuolelta. Mardereita valmistettiin noin 300 kappaletta ja Marderista edelleen kehitettiin Hai, joka jäi ainoastaan kokeelliselle tasolle.
normal_2097452223.jpg
 
Lähettäjä:
CaptainCarlos
Goliath - sodan söpöin tankki
Goliath, SdKfz. 302/303a/303b (Sonderkraftfahrzeug eli erikoisajoneuvo), oli Natsi-Saksan aikainen urhea kauko-ohjattava tela-ajoneuvo. Hellyttävä Wall-E:n esikuva oli panssaroitu ja TNT:llä varustettu. Goliathin käyttötarkoitus oli tuhota kuljettamallaan räjähdelatauksella muun muassa vihollisen panssarivaunuja tai linnoitteita. Versiosta riippuen oli räjähdysaineen määrä joko 60, 75 tai 100 kilogrammaa.Goliath on yksi monista 1940-luvun alkupuolen homonkostolaitteista, jotka innovaatiollaan, erilaisuudellaan ja viekkaudellaan pyrkivät edesauttamaan Saksan menestystä. Varsinaisesta ihmeaseesta ei voida kuitenkaan puhua. Ensimmäiset versiot tuotettiin 1942 ja yhteensä Goliathin kolmea eri versiota tuotettiin noin 7 579 kappaletta, lähteestä riippuen.Ajoneuvon rakentaminen oli suhteellisen kallista ja koska ensimmäinen versio oli sähkömoottorilla varustettu, oli sen ominaisuudet suhteellisen huonoja. Goliath sai aina kuulla herjausta hitaudestaan ja kömpelyydestään, joka johtui maavarasta. Kauko-ohjaus toteutettiin kaapelilla (650 metriä), joka joko vaurioitui tai tuppasi jäädä usein kiinni milloin mihinkin. Käytettävyyttä haittasi myös se, että ohjaajan piti nähdä Goliath ohjatakseen tätä, oli hän alttiina vihollisen tulelle.Eniten Goliathia käytettiin miinakenttien raivaukseen sekä rakennetulla alueilla linnoittautuneen vihollisen tuhoamiseen, kuten esimerkiksi Varsovan kansanrintaman kahakoissa. Eräs tunnetuimpia tämän aseen käyttöjä oli Pariisissa keväällä 1944 kun sellainen lähetettiin tuhoamaan Grand Palais -näyttelyrakennuksen kellariin linnoittautunut ranskalainen vastarintaosasto; koko rakennus syttyi taistelussa palamaan. En tiedä miksi, mutta samassa rakennuksessa oli myös ruotsalainen sirkus, jonka eläimet kuolivat samassa tulipalossa. Tukholman armeijamuseossa sijaitsee lähin näyttelykappale Goliathista.
normal_2097432236.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Eikä ole nykyään enää valitettavasti kaukaa haettu.
No ei. Vielä tosin ohjaus tapahtuu ihmisen toimesta.
Esim. https://www.pbs.org/newshour/scienc...allas-police-standoff-was-a-first-experts-say
Niinkuin yo. videon kommenteissa todettiin vaatii tuo vielä aika paljon laskentakykyä. Lähemmäs tuota mennään kuitenkin koko ajan. Se ensimmäinen rajanylitys on uskoakseni verrattavissa atomipommikeskusteluun 1930- ja 1940-luvuilla. Tosin saatavuustekijä on valitettavasti huomattavasti helpompi kuin ison pamauksen tapauksessa.
 
Mun lempinimi oli Läppä kun olin pieni parveli
Hmm.. intissä meidän komppanian vääpelin lempinimeksi tuli Läppä. Siksi, että piti verikauhaa niin lytyssä ja silmillä, ettei nähnyt juuri eteensä.. oli läppä silmillä. (lippa olisi ollut oikeampi mutta läppä oli onomatopoeettisesti parempi) Miehen lempinimi olisi kyllä voinut olla Mulkkukin. Siitäpä syystä ruokalan ns. risteilijä, tai stadilaisittain skräbäri, siis kuona-astia, sai nimekseen Läppä. Läppä ei koskaan saanut tietää kuinka häntä arvostimmekaan.
 
Kissat ovat suloisia, ja koiraat myös.
Minä tykkän niin paljon kissoista ja koirista, etten pitää puolikkaita kissoja tai koiria (leluna-magnettina vaikka minä pilajuttuna) hauskoina. Joku kypsymätön vois kokeilla elävälle koiralle tai kissalle, kun annetaan ymmärtää että se on niin hauska. Silikonista tehdyt hämähäkit ja käärmeet ovat eri asia.

En hyväksy mikään eläimen silppomista hauskuuden nimessä. Muuten en ole mikään tiukkapipo.

1 v kissani kerran meni alhaalta saunan ovesta. Se oli ennen remppa hyvin matalana, olin järkyttynyt - kissa oli simät mustana, minä näin että hänen sattui, kissa ei paljon liikkunut vaan oli oudosti paikallaan, minun oli pakko viedä sen röntgeenin. Onneksi ei ollut selkärangassa mitään, mutta minusta tuntuu että takatassu sen jälkeen liikui oudosti.

2000. viestini. Siirsin viestiketjua tänne kun tässä ei ole hauskoista kuvista kyse.

Eläinten kiusaaminen ja rääkkääminen on sairasta.

Olen maaseudulta lähtöisin ja suhteeni eläinkuntaan on empaattinen mutta pragmaattinen. Minulla oli lapsena jos jonkinlaisia lemmikkejä ja kaikkiin muodostui tunneside. Reilun puolen vuosisadan aikana olen lopettanut useita eläimiä silloin kun se on ollut tarpeellista. Omia, tuttujen ja tuntemattomien omistamia sekä villinä luonnossa eläviä. Aina nopeasti ja mahdollisimman kivuttomasti niin että tulos on heti selvä. Eläimen lopettamiseen ei kohdallani liity riekkumista tai suurta teatteria. Mielestäni kyse on tällaisessakin tilanteessa vastuun ottamisesta luontokappaleesta ja vastuun kantamisesta loppuun saakka.

Viimemmäksi sattunut tapaus oli sellainen, jossa tietä ylittänyt kissa oli jäänyt auton alle ja kuljettaja toi liikuntakyvyttömän kissan työpaikalle. Tutkin kissan ja totesin, että sen selkäranka ja toinen takajalka oli poikki, laaja sisäinen verenvuoto oli hyvin todennäköinen ja että kissa täytyy lopettaa pian ettei sen tarvitse kärsiä. Pyysin kuljettajaa ottamaan kissasta kuvan ja kyselemään omistajaa. Silitin kissaa sylissäni ja se katsoi minua silmiin tuskissaan ja aneleva katse silmissään mutta ääneti. Vointi heikkeni hetki hetkeltä. Juttelin sille rauhallisella ja ystävällisellä äänellä ja menimme ulkona nurkan taakse lopettamaan kärsimyksen nopeasti ja vähäeleisesti. Kissalle ei löytynyt tienoolta omistajaa, joten saatoin sen maan lepoon itse.
 
Tätä voisi ehkä vielä kommentoida. Mutta sopii paremmin tänne.

Juhana Vartiaisesta nyt on helppo olla oikeassa.

Riittää että on Juhana Vartiaisesta eri mieltä kuin Juhana Vartiainen itse, niin on luultavasti oikeassa - tai ainakin lähempänä totuutta kuin Juhana Vartiainen.

Uutinen tältä päivältä. Tulisiko alkoholilainsäädäntö perustaa maanviljelykselle?

Todennäköisesti kansanterveysmies Puska pyrkii tuossa käyttämään maataloutta lisäperusteena kireälle alkoholipolitiikalle. Mutta tuo on argumentointivirhe. Mistä Vartiainen huomauttaa.

Juhana Vartiainen Pekka Puskalle: Ei maanviljely voi olla alkoholipolitiikan peruste
https://www.verkkouutiset.fi/juhana...-viljely-voi-olla-alkoholipolitiikan-peruste/

Puska: Viinien tulo suomalaisiin kauppoihin vyöryttäisi eurooppalaista viinituotantoa Suomeen. Tämä kehitys ei mitenkään olisi suomalaisten ohranviljelijöiden etu.

Vartiainen: Alkoholi on päihde, ja kontrollipolitiikkaa voi perustella kansanterveydellä. Mutta ohranviljelijöiden etu ei voi olla alkoholipolitiikan peruste.

Ok. Itse en tällaista huomannut. Mutta en myöskään ole seurannut kovinkaan aktiivisesti "sisäpoliittisia" keskusteluja.

Palaute kritiikistä kehuun tuskin on myöskään tapahtunut ihan yhdessä yössä. Eiköhän siinä ole ollut jonkinlainen liukuma? Vanha maine painanut pidempään?

Arvostelu ilman syytä on typerää. Sitä tosin tapahtuu foorumilla valtavasti koko ajan. Ja aina välillä se yhteys arvostelun syyhyn tai perusteisiin ei ehkä ole niin selvä. Tämä on samalla yksi syy, miksei oikein jaksa seurata "sisäpoliittisia" keskusteluja.

Kirjoitin näin juuri toiseen ketjuun. Ja valitettavasti tuo viesti yllä edusti juuri niitä syitä, miksi ei oikein jaksa lukea "sisäpoliittisia keskusteluja".

Mielestäni olet pyrkinyt laadukkaaseen keskusteluun. Se oli tietysti ainakin osittain kieli poskessa -läppää. Mutta olin silti vähän yllättynyt kommentista.

Mielestäni on typerää, jos Jussi Niinistöä arvostellaan perusteettomasti. Mielestäni on typerää, jos Vartiaista arvostellaan perusteettomasti. Mielestäni on typerää, jos ketä tahansa* arvostellaan perusteettomasti.

*Paavo Väyrynen on valitettavasti harvoja poikkeuksia tähän sääntöön.
 
Mielestäni on typerää, jos Vartiaista arvostellaan perusteettomasti. Mielestäni on typerää, jos ketä tahansa* arvostellaan perusteettomasti.

Olet oikeassa.

Perustelu kommentilleni:

Vartiainen on aina silloin tällöin esittänyt sellaista kommentointia, jossa yhdistyy älykkyys, typeryys, älyllinen ylimielisyys ja ideologisten tavoitteiden asettaminen empiirisen todellisuuden edelle.

Noiden neljän asian yhdistelmä useammin kuin kerran toistuneena ja jossain määrin opettajamaisesti tehtynä on saanut minut muodostamaan hänen logiikastaan sellaisen käsityksen, että terve itsekriittisyys ja halu tarkastaa omien lähtöoletustensa suhde todellisuuteen puuttuu hänen ajattelustaan varsin usein.

Kansanomaisemmin asian voisi sanoa niin, että moni asia viittaa siihen suuntaan että hän ottaa itsensä liian tosissaan ja päinvastaiseen suuntaan viittaavia asioita saakin sitten etsiä kissojen ja koirien kanssa.

Jos ihminen ottaa itsensä liian tosissaan, niin on pienempi todennäköisyys olla hänestä oikeassa olemalla samaa mieltä kuin olemalla eri mieltä.

Kommentti oli tarkoitettu lempeäksi pönöttävän itsetärkeilyn kritiikiksi.

Tässä perustelut.

Loppuun kiitos aivan aiheellisesta huomautuksesta. Me kaikki itsetärkeilijät tarvitsemme sellaisia aina joskus ettemme ottaisi itseämme liian tosissamme.
 
Edit: Tapaus Abdullah Tammi osoittaa varmaan puhtaimmillaan tätä hommaa, vaikka se on jo aikamies eikä mikään kakara - mikä on ekstrakovasti myötähäpeää herättävä asia.
"Omien sanojensa mukaan Tammi on aiemmin toiminut KGB:n agenttina ja tämän tiedustelupalvelun kehotuksesta soluttautunut uskonnollisiin ja poliittisiin puolueisiin."
 
Lupasin vissiin edellä, etten enää koskaan kirjoittele nettiin. Rikon nyt tätä poikkeuksellisesti. Olen viime aikojen tapahtumista edelleen ymmälläni. Joku asiaa paremmin tunteva voisi hieman tulkata tätä outoa kuviota minullekin. Ensin ympärilläni pyörivät poliisit ja nyt heti perään venäläiset. Olen kyllä tehnyt viime vuosina kaikenlaista pöhköä ja hullunkurista, mutta en koskaan ole rikkonut lakia. En tietääkseni ole osallistunut myöskään mihinkään poliittiseen toimintaan. Äänestämässäkin kävin vissiin viimeksi 10 vuotta sitten.


Ainiin, mainittakoon samassa yhteydessä että meidän pappa oli aito, aatteellinen kommunisti.
 
Viimeksi muokattu:
Lupasin vissiin edellä, etten enää koskaan kirjoittele nettiin. Rikon nyt tätä poikkeuksellisesti. Olen viime aikojen tapahtumista edelleen ymmälläni. Joku asiaa paremmin tunteva voisi hieman tulkata tätä outoa kuviota minullekin. Ensin ympärilläni pyörivät poliisit ja nyt heti perään venäläiset. Olen kyllä tehnyt viime vuosina kaikenlaista pöhköä ja hullunkurista, mutta en koskaan ole rikkonut lakia. En tietääkseni ole osallistunut myöskään mihinkään poliittiseen toimintaan. Äänestämässäkin kävin vissiin viimeksi 10 vuotta sitten.


Ainiin, mainittakoon samassa yhteydessä että meidän pappa oli aito, aatteellinen kommunisti.

Viestejä, viestejä, sano Jasso Laamanen. Kokeilevat, pitäisikö ”teit’ isäin astumaan” paikkansa.

Minulle taas tuli eilen illalla häiritsevä herätyspuhelu juuri kun paratiisimurhatelevisiosarjaa katsoessani silmä lupsahti kiinni ja aloin nähdä inspiroivaa torkahduspätkää silmäluomien sisäpuolelta (kts. minkkiketju, viesti #4649). Soitto tuli kuntosalilta, jonka asiakkuuden lopetin 1,5v sitten. Ja jatkoin saman tien lopettamista. Lasten harkkarumbassa ei ole riittäviä taukoja fitnessrättirumballe, omaehtoimen ulkona liikkuminen on kätevämpää ja edullisempaa ja arkiasioiden toimittaminen vie lopun ajan. Pkrl. Sen kerran kun silmälappuvideoista tulisi katsottavaa, niin eiköhän siihen keksitä keskeytys ulkopuolelta.
 
Back
Top