Sekalaista mussuttelua

Minä seurustelin aikanani Juankoskelta kotoisin olevan tytön kanssa. Kyllä siinäkin oli murre-ero Etelä-Savon suuntaan hippeimmillään :).
@Woodsman 9/10 tuli :). Aika outoja sanoja oli muutama, mutta savo on niin eläväistä murretta, että termit vaihtelevat jo kuntien sisälläkin. Tai näin ainakin vielä 90-luvulla.
Näin on, me on joskus termistä ''kuukuuspuut'' keskusteltu. Tunnetaan ja termiä käytetään Ylä-Savon alueella ehkä kahdessa kunnassa.
Ovat muuten huonosti rakennettu, erittäin epävarma ja työturvallisuusmielessä onneton kiipeilyviritelmä, vaikkapa rakennusteline.
 
Hmmm.

Olen tuntenut pari naista eri puolelta Suomea. Hyvin on kaikkia ymmärtänyt.

"Tee heti"
"Teit väärin"
"Ymmärsit väärin"
"Et ole vieläkään tehnyt"
"Miehet" (epätoivoisella äänensävyllä)
"Ei minulla ole sopivia vaatteita"
"Et voi pukea tuollaisia vaatteita"

Ei murteet ole haitannut ymmärtämistä ollenkaan.
 
Hmmm.

Olen tuntenut pari naista eri puolelta Suomea. Hyvin on kaikkia ymmärtänyt.

"Tee heti"
"Teit väärin"
"Ymmärsit väärin"
"Et ole vieläkään tehnyt"
"Miehet" (epätoivoisella äänensävyllä)
"Ei minulla ole sopivia vaatteita"
"Et voi pukea tuollaisia vaatteita"

Ei murteet ole haitannut ymmärtämistä ollenkaan.
Eihän nyt ymmärtäminen ollut ongelmana, rakkauden kieli voittaa viimeistään kaikki esteet :)
Mutta olihan se hauskan kuuloista, kuten esim. nainen sanoisi noissa sinun lauseissasi:
"viärin", "tehnynnä", "vuatteita"
 
Rautavaara-Varpaisjärvi jne. alueella kuulee vielä sitä oikeaa wanhasavoa. Parhaita paikkoja kuunnella ovat paikat, joissa paikalliset täyttävät veikkauskuponkeja yhdessä. Äkkinäinen ei puoltakaan ymmärrä ja jos kuvittelee ymmärtävänsä, niin todennäköisesti erehtyy.
Voin kuvitella, riittää kun kuuntelee oman isäni puhetta.
Minua on huvittanut tieto siitä, että 20-luvulla Laatokalle rannikkotykistöön nyt esimerkiksi Mantsinsaarelle käskettiin varusmiespalvelustaan suorittamaan myös näitä Ylä-Savon/Kainuun nuorukaisia. Historiateos kertoo, että Rautavaaran nuori ei ymmärtänyt yhtään mitään karjalaisesta puheenparresta, jossa epäilemättä oli venäjääkin annos seassa. Ja päinvastoin.
Liekö ollut tietoinen päätös.
 
Minä se polin kaaniina kesäiltana Pelonniemen tietä pitkin,kaverina mulla ol nätti tyttö Raatavuaralta,Muuruveelle myö oltiin mänössä,aekoo tästä on hyvinnii yl kolomekymmentä vuotta,misseehä se tyttö nyt on..
 
Minä se polin kaaniina kesäiltana Pelonniemen tietä pitkin,kaverina mulla ol nätti tyttö Raatavuaralta,Muuruveelle myö oltiin mänössä,aekoo tästä on hyvinnii yl kolomekymmentä vuotta,misseehä se tyttö nyt on..
Ee sentään käönynnä niin, että kysäsit tyttäreltä, jotta onkoon sillä pyöree, johonka tyttö-riepu vastoo tietenniisä herakasti posket punehtuen, etteijjoo ku on soekee.
 
Näin talvella sähköä tuodaan (tilanne nyt):
1548163940756.png
 
Heräsin yöllä uneen, jossa katselin kaukaa pelloilta suurkaupunkia, joka unessa toimitti oman kotikaupungin virkaa. Ensin kaupungista nousi taivaalle neljä ohjusta, tietyin välein, ja unessa tämä oli jokin rutiinijuttu, kuten paraatintapainen. Mutta sitten ne eivät jääneetkään näihin neljään, vaan ohjuksia alkoi nousta enemmän, ja enemmän, yhä kiihtyvässä tahdissa, ja pelko alkoi nousta kurkkuun. Sitten valtava parvi torjuntaohjuksia ilmestyi kaupungin läheltä taivaalle ja näin että kaupunkia kohti oli tulossa myös ohjuksia. Torjuntaohjuksien vanat yhtyivät saapuviin, mutta ainakin yksi pääsi läpi, kun näin etäältä kaupungin tuhoutuvan ydinaseen räjähdykseen. Katselin ydinsodassa tuhoutuvaa sivilisaatiota ja kirosin miksi meidän täytyi olla niin tyhmiä.. uni päättyi tilanteeseen jossa tiesin kaiken olevan mennyttä, ja sanoinkuvaamattoman ahdistuksen hallitessa, aloin tekemään matkaa jonnekin missä oletin että saattaisi yhä olla elinkelpoista ja turvallista. Sitten heräsin ja totesin sen olleen unta. En pysty selittämään tarkalleen unta, ja sitä kuinka todelta se tuntui kaikesta..erikoisesta taiteellisuudestaan huolimatta. Mutta olipahan ankea uni voi pojat.

Toivottavasti tulevana yönä näkisi jotain muuta unta kuin ydintuhosta, ilkeää herätä aamuyöstä aivan ahdistuneena, peloissaan ja hikisenä, vaikka saakin huomata maailman olevan yhä paikoillaan.
 
Heräsin yöllä uneen, jossa katselin kaukaa pelloilta suurkaupunkia, joka unessa toimitti oman kotikaupungin virkaa. Ensin kaupungista nousi taivaalle neljä ohjusta, tietyin välein, ja unessa tämä oli jokin rutiinijuttu, kuten paraatintapainen. Mutta sitten ne eivät jääneetkään näihin neljään, vaan ohjuksia alkoi nousta enemmän, ja enemmän, yhä kiihtyvässä tahdissa, ja pelko alkoi nousta kurkkuun. Sitten valtava parvi torjuntaohjuksia ilmestyi kaupungin läheltä taivaalle ja näin että kaupunkia kohti oli tulossa myös ohjuksia. Torjuntaohjuksien vanat yhtyivät saapuviin, mutta ainakin yksi pääsi läpi, kun näin etäältä kaupungin tuhoutuvan ydinaseen räjähdykseen. Katselin ydinsodassa tuhoutuvaa sivilisaatiota ja kirosin miksi meidän täytyi olla niin tyhmiä.. uni päättyi tilanteeseen jossa tiesin kaiken olevan mennyttä, ja sanoinkuvaamattoman ahdistuksen hallitessa, aloin tekemään matkaa jonnekin missä oletin että saattaisi yhä olla elinkelpoista ja turvallista. Sitten heräsin ja totesin sen olleen unta. En pysty selittämään tarkalleen unta, ja sitä kuinka todelta se tuntui kaikesta..erikoisesta taiteellisuudestaan huolimatta. Mutta olipahan ankea uni voi pojat.

Toivottavasti tulevana yönä näkisi jotain muuta unta kuin ydintuhosta, ilkeää herätä aamuyöstä aivan ahdistuneena, peloissaan ja hikisenä, vaikka saakin huomata maailman olevan yhä paikoillaan.

Oho. Mä näin melkeen samanlaisen unen viimeviikolla. Kaupunki oli vantaa (mun kotikaupunki) olin mun vanhempien partsilla tikkurilassa kun pommitus alkoi.

Siitä lähdin paniikissa suuntaamaan kotiin ja pääsin lahden motarille ruuhkaan seisomaan. Katoin autosta kun lisää pommeja tuli ja savupilvet kasvoi. Mä kans heräsin kauhuun ja ahistukseen.

Mun mies näki samantyyppisen ennen joulua. Sillon espoosta.
 
Oho. Mä näin melkeen samanlaisen unen viimeviikolla. Kaupunki oli vantaa (mun kotikaupunki) olin mun vanhempien partsilla tikkurilassa kun pommitus alkoi.

Siitä lähdin paniikissa suuntaamaan kotiin ja pääsin lahden motarille ruuhkaan seisomaan. Katoin autosta kun lisää pommeja tuli ja savupilvet kasvoi. Mä kans heräsin kauhuun ja ahistukseen.

Mun mies näki samantyyppisen ennen joulua. Sillon espoosta.
Yleensä optimistena ihmisenä totean, että toivottavasti ei ilmoittaudu muita jotka ovat viime aikoina yhtäkkiä alkaneet näkemään unta siitä kun pommit putoavat.
 
Mun ahdistus on jo paljon pidemmällä. Äärikepulaisena vaistoan tulevan oppositio-korpivaelluksen ja siitä johtuen en näe enää unia lainkaan, vain suuri tyhjyys/mustuus :D

Aivan, eräänlainen rannaton harmaa ulappa, sumuinen alkuhämärä, johon yhdistyy goetthelaista jumalusvaa. Sama uni täälläkin, mutta tulkitsen sen niin, että aktiivisella katumisella saa helpotuksen. :cool:
 
Aivan, eräänlainen rannaton harmaa ulappa, sumuinen alkuhämärä, johon yhdistyy goetthelaista jumalusvaa. Sama uni täälläkin, mutta tulkitsen sen niin, että aktiivisella katumisella saa helpotuksen. :cool:

Alkiolainen jumalhämärä on ehkä oikea kuvaus ;) Odotan sieltä nousevan (pottukellarista) seuraavan veret seisauttavan vaalivoiton.:cool:
 
Aidosta alkiolaisuudesta olisi ammennettavaa oikeasti tänäänkin. Mutta kovasti on toisenlaiset meiningit.
Jep, kyllä Sipilä on kaartanut niin kovaa oikealla, että on kykypuolueellakin ollut ihmeteltävää kuin Kempeleen häkäpönttö tupruttaa oikealta ohi.:devilish:
 
Back
Top