Sekalaista mussuttelua

Ääh, nykyset tulitteet on ihan lällyjä. Muinaisella 90-luvulla teini-ikäinen tulikomento törsäsi tulitebudjetin kiinalaisiin, tykäreihin (varsinkin ne mustat tykinkuulat) ja thunder kingeihin. Vuosituhannen vaihteen jälkeen paukuista otettiin kunnon pamaukset kokonaan pois.
Takavuosina yläasteen rehtorin postilaatikko lähti joka ikinen vuodenvaihde:) Teettikö rehtori sitten lopulta postilaatikon panssariteräksestä, näin olisin ainakin itse menetellyt.
 
Vuoden ensimmäinen fakenews. Todellisuudessa naisten joukkueissa on lesboja joka toinen. Ahdistelevat järjestään muita puhumattakaan junioreista joiden kanssa vanhemmat lesbot solmivat suhteita. Sairasta
 
Muistakaahan nyt sitten olla laukomatta hätäraketteja turhan päiten. Viranomaiset ei tykkää vääristä hälytyksistä.

Tähänkin asiaan liittyy suomalaisten pikkutarkka lakiennoudattaminen. Mitä jos sanottaisiin että +-10minuuttia 00:00 uutenavuotena saa ampua hätäraketteja. Niistä olisi iloakin muille kun niiden hävitysammunnat on muuten ollut joskus keskipäivällä keskikesänä. Minä tiedän miltä hätäraketti näyttää ja miten sen kanssa toimitaan hätätilassa kun muksuna naapuriston veneilijät ampui uutenavuotena ne ennenkuin vanhenivat liikaa.
 
Takavuosina yläasteen rehtorin postilaatikko lähti joka ikinen vuodenvaihde:) Teettikö rehtori sitten lopulta postilaatikon panssariteräksestä, näin olisin ainakin itse menetellyt.
:) Vuosituhannen alussa lähti kerran meidänkin postilaatikko, samaan aikaan näistä lähiöistä meni noin 30 kpl. Eli yksi nuorisoporukka asialla.
Kun totesin tapahtuneen, niin täytyi heti ennakoida tulevien vuosien päähän, sillä en aikonut ostaa useita postilaatikoita elämäni aikana. Isäni on metallimies, ja jos se kerran on tykkiveneitä tehnyt, niin osaa se tehdä ilotulitusraketin kestävän postilaatikonkin. Lapsuuden kotona rappuralli, tampausteline ym. olivat itse hitsattuja. Suunnitteli se Busterinkin tekoa, mutta merialumiinin hinta pomppasi.
Sanoista tekoihin. Taisin soittaa siltä seisomalta ja antaa tehtävänannon.
- Tee samanlainen postilaatikko kuin itselläsi on pellistä, mutta teräksestä niin että kestää ilotulitusraketin räjähtämisen. Naapurilla nimittäin oli peltinen, se oli hajonnut.
Useamman millin teräslevystä tehtynä se sitten toimitettiin perille, kannen saranatkin järeät, punaiseksi maalattu, sukunimi hitsattuna etuloosteriin. Painava kuin mikä.
Kun avasin, niin huomasin pohjan olevan järeätä teräsristikkoa, eikä umpinainen kuten postilaatikoissa yleensä. Kun tiedustelin tähän rakenneratkaisuun syytä, niin vastaus oli lakonisesti:
- Räjähdyksen painevaikutus pääsee purkautumaan sitä kautta.
:LOL: mietitty siis viimeisen päälle. Ikävä kyllä, laatikolla on ollut fleet in being -vaikutus, eikä kukaan ole koittanut sitä pamauttaa, vaikka joka uusi vuosi olen sitä toivonut. Vaimolle totesin eilen, että vuoden päästä kokeillaan kyllä jo itte posauttamista laatikossa.
Ei meillä vahvin postilaatikko kuitenkaan ole. Muuten samanlaisia, mutta ii-palkin päässä ja betonimurikkaan valettuina tiedän pari teiden varsilta :)
 
Hyvää uuttavuotta kaikille! Eilen kun kävin pihalla puolenyon aikaan, niin oli aika hiljaista aikaisempiin vuosiin verrattuna. Eipä nyt ollut Kannas v.1944 rumputuli efektiä. Mikä on nykynuorisoon tullut? Kyllä kun muistelee, mitä itse tuli tehtyä nuoruudessaan eri räjähteiden kanssa tunattua. Toki turvallisesti ;) :D
 
Hyvää uuttavuotta kaikille! Eilen kun kävin pihalla puolenyon aikaan, niin oli aika hiljaista aikaisempiin vuosiin verrattuna. Eipä nyt ollut Kannas v.1944 rumputuli efektiä. Mikä on nykynuorisoon tullut? Kyllä kun muistelee, mitä itse tuli tehtyä nuoruudessaan eri räjähteiden kanssa tunattua. Toki turvallisesti ;) :D

Minä ja kaverit teiniperkeleinä modattiin kaupan tulitteita. Muistanpa että tykäreitä käytettiin mm. omatekoisen napalmin sytyttimenä. Meidän takapihan komposti otti osumaa.
 
Hyvää uuttavuotta kaikille! Eilen kun kävin pihalla puolenyon aikaan, niin oli aika hiljaista aikaisempiin vuosiin verrattuna. Eipä nyt ollut Kannas v.1944 rumputuli efektiä. Mikä on nykynuorisoon tullut? Kyllä kun muistelee, mitä itse tuli tehtyä nuoruudessaan eri räjähteiden kanssa tunattua. Toki turvallisesti ;) :D

Pelaavat pelikoneilla ja katsovat puhelimen ruutua. Uskotko, ootko nähnyt moista?:(
 
Pelaavat pelikoneilla ja katsovat puhelimen ruutua. Uskotko, ootko nähnyt moista?:(
Joo...ne nykyään riiaakin netin kautta. Kyl me kuollaan sukupuuttoon jos ei joku keksi kuinka voi lisääntyä tietokoneiden ja älypuhelimien kautta Oi aikoja oi tapoja.
 
Joo...ne nykyään riiaakin netin kautta. Kyl me kuollaan sukupuuttoon jos ei joku keksi kuinka voi lisääntyä tietokoneiden ja älypuhelimien kautta Oi aikoja oi tapoja.

Nuoret miehet pelaavat yökaudet änäriä tms. skeidaa ja huutavat riemusta, kun joku -tekee- maalin....öööö. Muistan elävästi, että mulla oli siinä iässä ihan muut visiot ajan vietolle ja taisivat liittyä urheiluun ja vastakkaisen sukupuolen miellyttämiseen. :cool:
 
Nuoret miehet pelaavat yökaudet änäriä tms. skeidaa ja huutavat riemusta, kun joku -tekee- maalin....öööö. Muistan elävästi, että mulla oli siinä iässä ihan muut visiot ajan vietolle ja taisivat liittyä urheiluun ja vastakkaisen sukupuolen miellyttämiseen. :cool:
Luultavasti olit isoisäsi ikäluokan silmissä samanlainen mätisäkki.

Jo muinaiset Roomalaiset tiesivät että uudesta sukupolvesta ei ole mihinkään.
 
Mielenkiintoista tekstiä. Mistä tekstit ovat? Kiinnostaisi perehtyä tarkemmin.



 
Nyt löytyi uusi yhteys: Ravinnosta saatu koliiniyhdiste voi pienentää dementiariskiä – parhaita lähteitä liha ja kananmuna
29.12.201914:30
TERVEYDENHUOLTOTYÖELÄMÄLIFESTYLE
Ravinnosta saatava koliiniyhdiste yhteydessä pienempään dementian riskiin, paljastivat Itä-Suomen yliopiston tutkijat.
eca30183-53eb-5f0d-a39b-d20efe18c896

Jääkaapin aarteita. Dementiariskiä pienentävää fosfatidyylikoliinia saa erityisesti kananmunasta ja lihasta. TUULI LINDGREN
Lukuaika noin 2 min

Itä-Suomen yliopiston tutkijat löysivät uuden yhteyden ravinnon ja dementiariskin välillä.
American Journal of Clinical Nutrition-tiedelehdessä viime viikolla julkaistussa tutkimuksessaan he havaitsivat ensimmäistä kertaa, että koliiniyhdiste fosfatidyylikoliinin saanti ravinnosta oli yhteydessä pienempään riskiin sairastua dementiaan, eikä siinä kaikki.
Koliiniyhdisteen nauttimisen havaittiin olevan myös yhteydessä parempaan suoriutumiseen tiedonkäsittelytoimintoja mittaavissa testeissä.

Fosfatidyylikoliinia saatiin varsinkin kananmunasta ja lihasta.
Koliini on elimistölle välttämätön ravintoaine, joka esiintyy ruoassa useimmiten erilaisina yhdisteinä. Sitä tarvitaan muun muassa hermoston välittäjäaineen, asetyylikoliinin, valmistamiseen.
Aiemmissa tutkimuksissa koliinin saannin on havaittu olevan yhteydessä tiedonkäsittelykykyyn. Riittävällä koliinin saannilla saattaa siis olla merkitystä tiedonkäsittelykyvyn heikentymisen ja Alzheimerin taudin ehkäisyssä.

Koliinia käytetäänkin nykyisin varhaisen Alzheimerin taudin hoitoon tarkoitetussa ravintovalmisteessa.
Nyt julkaistussa tutkimuksessa dementiaan sairastumisen riski oli eniten fosfatidyylikoliinia ruoasta saaneilla miehillä reilun neljänneksen (28 prosenttia) pienempi sitä vähiten saaneisiin miehiin verrattuna.
Eniten fosfatidyylikoliinia ruokavaliosta saaneet miehet myös pärjäsivät muistia ja kielellistä sujuvuutta mittaavissa testeissä paremmin kuin sitä vähiten saaneet.
Nämä havainnot ovat merkittäviä, sillä dementiaan johtanut muistisairaus on yli 50 miljoonalla ihmisellä maailmassa, ja määrä nousee väestön ikääntyessä. Tuoreella tutkimustuloksella saattaa olla merkitystä dementian ehkäisyssä.
”Kyse on kuitenkin vasta yhdestä havainnoivasta tutkimuksesta, joten johtopäätösten suhteen kannattaa olla varovainen ennen riittäviä lisätutkimuksia, väitöskirjatutkija”, ravitsemusterapeutti TtM Maija Ylilauri muistuttaa Itä-Suomen yliopiston tiedotteessa.


EDIT: Tämä näin tiedoksi ituhipeille
 
Luultavasti olit isoisäsi ikäluokan silmissä samanlainen mätisäkki.

Jo muinaiset Roomalaiset tiesivät että uudesta sukupolvesta ei ole mihinkään.

Juu juu, mietin vaan joskus tuota ajankäyttöä. Minä olen sitä ikäpolvea, jolle tärkeitä asioita olivat urheilu, metsästys ja vastakkainen sukupuoli, saunominen ja kortinpeluu. :)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top