Sekalaista mussuttelua

^^
Ei muuta ku käyttelet auton lämpimäksi, se on näet turvallisempaa liikkua ikkunat sulana ja vaimokin tykkää olla lämpimässä kulkineessa.

Ps. ei ne urheilijatkaan kylmiltään suorituksiaa tee.
 
"– Tarpeeton joutokäynti muualla kuin tieliikennelainsäädännössä tarkoitetulla tiellä on kielletty. Eli ei saa tuprutella myöskään piha-alueilla. "


Timo Kalli ei ilmoittanut vaalirahoitustaan lain mukaisesti koska siitä ei ollut määrätty rangaistusta. Vihreät rikkovat lakia halutessaan.
 
Tarpeeton joutokäynti on myös kovin epäselvästi ilmaistu, itsellä saksantuonti jossa ei lohkoa eikä sisätilan pistoketta. Jos ikkunat haluaa sulaksi, raapimatta niitä ulkopuolelta naarmuille, niin 2 minuuttia nyt ei riitä. Huvikseni en sitä näillä bensan hinnoilla kuitenkaan viitsi käyttää. Mutta joo lähinnä tiedustelin sitä, että voiko tuosta kukaan tulla yksityiselle alueelle sakottamaan? Meinaan tuo naapuri soittaa tilanteen salliessa varmasti pysäköinnin valvonnan paikalle. Saman teki kun seisotin hänen mielestään kadun varressa, liian kauan liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa. Ja tämäkin ajoneuvo oli siis meidän talon edessä, ei hänen. Noh, 60e sakko siitä.
 
Mitäs arvon raati on mieltä ajoneuvon tyhjäkäytöstä omalla tontilla? Naapurin emäntä on nyt hyvin huolissaan, siitä että lämmitän välillä omaa autoani yli 2 minuuttia käynnissä pihalla. Tulee oikein rajalle kuikuilemaan ja ilmoittanut nyt useaan kertaan asiansa. Ja tämä siis tapahtunut keskellä päivää, eikä esim. yöaikaan. Pystyykö tuosta edes minua sakottamaan, tyhjäkäynnin valvolta käsittääkseni siirtyi poliisilta pysäköinnin valvonnalle, ja onko heillä edes toimivaltaa yksityisellä alueella? Ja asiaan vielä tarkennus, että en tahallani halua aiheuttaa naapuri kiistaa, mutta naapurin vanha emäntä kyllä haluaa olla päsmäröimässä kaikkien muiden asioita.
Kaipa omalla pihallaan saa tehdä mitä sattuu huvittamaan, sano sille naapurille hakevasi lähestymiskieltoa, niin täälläkin tehtiin kun naapurin harakka aikansa vainosi, rupesi käymään rasittavaksi
 
Elämme kummallisia aikoja, tietyt aatesuunnat pyrkivät puuttumaan toisten tekemisiin ennennäkemättömällä innolla.
 
Paa Hermanni siipimutterilla kiinni ja rei'itä lattarauta parin sentin välein niin saat säätöjalan ja voit paistella kebappia vaikka tunturin kupeessa.
Eli Hermanni irroitellaan sitten samoja siipimuttereita kääntelemällä, lattaraudasta sekä säätöjalasta, kun 'kebappi' alkaa tuntua kypsältä..?
 
:D Miina! Ei, se on heijastusuuni. Käytetään nuotin edessä. Minulla ajatu käyttää sitä risukeittimellä. Risukeitin on jaloilla, siksi tuon uunin tukijalka ptäisi pidentää. Mutta taisin ratkaista ongelman, ostan joku päivä tämmöisen jos löytyy sopivan pieni:

9676313722910.jpg

IMG_20201221_202841_resize_71.jpg

Jos ei ongelma ratkennut vielä, voisi näistä ehkä olla apua. Koko metallisia clipsejä. Pitäisi löytyä useana kokona kirja- tai taidetarvikekaupoista. Kannattaa käpistellä ennen ostamista, niin selviää riittääkö puristusvoima.
 
:D Miina! Ei, se on heijastusuuni. Käytetään nuotin edessä. Minulla ajatu käyttää sitä risukeittimellä. Risukeitin on jaloilla, siksi tuon uunin tukijalka ptäisi pidentää. Mutta taisin ratkaista ongelman, ostan joku päivä tämmöisen jos löytyy sopivan pieni:

9676313722910.jpg
Ei muuten riitä risukeittimen säteilyteho millään tuohon, se on suunniteltu ensinnäkin konveksion kautta suuntaamaan kuuman ilman suoraan ylös, ja siten minimoimaan säteilyhävikin sivuille. Toisekseen poltettavan materiaalin kapasiteetti on niin vaatimaton ettei yksinkertaisesti toimi.
Tuo tötterö vaatii jo kunnon hiilloksen, joka pusketaan valliksi eteen, mahdollisesti parabooliksi (reunat poispäin, niinkuin hymy pohjan suuntaan siis), ja sitten pitäisi olla teräsmiehen näpit joilla tota pitsaa saisi vähän pyöriteltyä.
Koska lämpösäteilyn kohdistumispiste tulee todennäköisesti olemaan kaksipuolinen risti-vektori, jonka nexus on ihan eri paikassa kuin kuvittelisi ensi kädessä...
Mieti aurinkoenergiaa kehän osana, ja aurinkopeiliä... ja se on sentään oikea paraboloidi. Tuo on kuusikulmainen kartio.
 
Minulla on tämmöinen risukeitin, Winnerwell on merkki.



Mutta voihan se olla että olet oikeassa, selviää sitten kun joskus kokeilee. Talvella en juuri retkeile niin mene varmaan kesään.
 
Minulla on tämmöinen risukeitin, Winnerwell on merkki.



Mutta voihan se olla että olet oikeassa, selviää sitten kun joskus kokeilee. Talvella en juuri retkeile niin mene varmaan kesään.
Hienon näköinen tulikukon talo teikäläisellä... noh, sittenhän tuo selvinnee.

Pitkä fysiikka on usein väärässä nyky-Härmässä, eivät oikein luonnon lait tunnu meinaan enää pätevän :cool: .
 
...
Mieti aurinkoenergiaa kehän osana, ja aurinkopeiliä... ja se on sentään oikea paraboloidi. Tuo on kuusikulmainen kartio.
Vanhasta littu-tv:stä purettu freshnel-linssi ja sen kautta aurinko tuohon. :unsure:
 
Vanhasta littu-tv:stä purettu freshnel-linssi ja sen kautta aurinko tuohon. :unsure:
Toimii hyvin, jos arvon retkeilyseurueelle maistuu raaka pizzapohja syyskuusta huhtikuuhun :cool:. Lisäksi noissa muodostuu pakostakin aika pistemäiseksi/ (kartiossa vektorimaiseksi) se focal point. Ja sekä pisteen, että vektorin pinta-alat ovat matemaattisesti nolla.
Kiehtova aihe itse asiassa, ja kuten totesin, en aluksi ymmärtänyt ollenkaan mikä tuon hökötyksen käyttötarkoitus voisi edes olla.
Vasta Chicago Style Deep Pan Forest Solar Pizza -kuvan näkeminen teki minusta skeptikon :).
 
, en aluksi ymmärtänyt ollenkaan mikä tuon hökötyksen käyttötarkoitus voisi edes olla.
Vasta Chicago Style Deep Pan Forest Solar Pizza -kuvan näkeminen teki minusta skeptikon :).
Etkö usko, että tulee Kikago-style?
 
Etkö usko, että tulee Kikago-style?
Noh, riippuu varmaan vertailukohdasta :) . Viittasin tuossa ainoastaan näkyvän valon spektriin, tietysti lämpösäteily, ja -vuoto, voi saada tuollaisen boxin toimimaankin? Onko se mahdollista? Pizzauunissa pitäisi olla minimissään 370C astetta, jos raakataikinasta halutaan herkulliset lätyt toimiviksi... mikä tekisi tuosta massiivisen metsäpalovaaran, koska menee kuivien kökkäreiden syttymispisteeseen, ja yli.
En vain tajua mistä tuohon saataisiin niin paljon energiaa mitenkään, kun oma sähköuunini on vissiin 2kW, ja suljettu umpio, ja silti pääsen vain noin 300 asteeseen (valmistajan lupaus).
Toisaalta ihan käypäinen lätty syntyy 20 minuutissa myös 225 asteessa, ja maastossa kaikki maistuu paremmalta joten hifistelyt sikseen...

Mutta asiahan EI tässä ole aivan noin yksiselitteinen... koska uunini lämmittää kirjaimellisesti ainoastaan (koko) uunia, tässä taas ideana on säteilylämmöllä lämmittää lähinnä ainoastaan tuota pitsaa, heijastusvaikutuksella.

Harmi että pitkän fysiikan opinnoista tule kahden vuoden päästä kuluneeksi 30v, sillä asia kiinnostaa aidosti, en tätä muuten enää märehtisi.
Rakastan näet sekä metsää, että pitsaa!
 
Itse asiassa kun mietin miten paljon leirinuotioiden seurauksena on meikäläisellä kärynnyt erilaista varustetta (vähän) etäämmälläkin varsinaisesta flekistä, luulen että @Herman30 osti toimivan konseptin tässä. Olen aliarvioinut infra- /lämpösäteilyn osuuden nuotiossa, ehkä kertaluokalla.

Harmittaa lähinnä se, että luulin sitä aluksi akuttomaksi Ryssän Tiltun semaforiksi :)... ehdin jo miettiä että kaikkea ne perkeleet keksivätkin, ja nettimyynti!
 
Itse asiassa kun mietin miten paljon leirinuotioiden seurauksena on meikäläisellä kärynnyt erilaista varustetta (vähän) etäämmälläkin varsinaisesta flekistä, luulen että @Herman30 osti toimivan konseptin tässä. Olen aliarvioinut infra- /lämpösäteilyn osuuden nuotiossa, ehkä kertaluokalla.

Harmittaa lähinnä se, että luulin sitä aluksi akuttomaksi Ryssän Tiltun semaforiksi :)... ehdin jo miettiä että kaikkea ne perkeleet keksivätkin, ja nettimyynti!
Jollain lisäosallahan voisi pitää palopuheita vihulaiselle puskassa silloin kun ei ole kokkaamiset käynnissä, modulaarisuutta näes :giggle:
 
Back
Top