Sekalaista mussuttelua

Teen itse pihkasalvaa,en laita tervaa joukkoon,suolaton voi rasvaksi,saapasrasvaa kun teen niin siihen laitan tervaa,tuo pihkasalva parantaa kyllä kaiken,loistokamaa.
Mulla on koivun kaarnasta tehtyä, olikohan se nyt valkovaseliinin kanssa sotkettua ja sitten ihan perus luontaistuote kaupan tavaraa, pitääkin kokeilla tota suolatonta voita kun teen
 
Jostain ikivanhasta ohjeesta aikanaan äkkäsin ton voin,tein jokusia puita ihan pihkan keruuta varten,veistelin kuorta ja hyvin on pihkaa kertynyt.
 
Täälläpäin jaetaan sähkönsäästövinkkejä tekstaripalstoilla. Yksi kuului jotakuinkin näin, peseytymiseen liittyen: "Peseytyä ei tarvitse joka viikko, kriittiset paikatkin vain kerran viikossa." Heh, "kriittiset paikat!" Muistui mieleeni vaimoni kertoma mummuvainaansa tokaisu, kun flikat läträsivät mummun mielestä saunassa pesuveden kanssa liian kanssa: "Kyllä vitun kuuluu haista vitulta."
 
Täälläpäin jaetaan sähkönsäästövinkkejä tekstaripalstoilla. Yksi kuului jotakuinkin näin, peseytymiseen liittyen: "Peseytyä ei tarvitse joka viikko, kriittiset paikatkin vain kerran viikossa." Heh, "kriittiset paikat!" Muistui mieleeni vaimoni kertoma mummuvainaansa tokaisu, kun flikat läträsivät mummun mielestä saunassa pesuveden kanssa liian kanssa: "Kyllä vitun kuuluu haista vitulta."
”Vittua ei ole kuin viiden lapsen äidillä.”
- tuttu viiden lapsen äiti
 
Alkoi taas riukuaita materiaalin keruu kun puuta kaataa,pojan kanssa viime suvena aitaa tehtiin ja keväällä jatkuu,vitaksilla sidottiin,tolppien alapäät hiillettiin ja tervattiin,mukavaa puuhaa iltaisin ja nättiä vanhan ajan maisemaa syntyy.
Riukuaita on oikeassa paikassa mukava silmään. Tein puutarhan yhteen laitaan 30m pätkän 5vuotta sitten. Tolpille ei mitään käsittelyä, vittaksia yritin yhden aamupäivän vääntää, mutta luovutin ja rautalankaa tilalle.
Tukevasti on pysynyt pystyssä tähän asti.
 
Tuli tosta tervasta mieleen, että käytätkö tervapihkasalvaa haavoihin, joko kaupallista tai itse tehtyä? Itse meinannut keitellä jonkinlaista kunhan saa aikaseksi
Pihkasalva on paras haavavoide, nykyään lääkäritkin taas suosittelee käyttämään ja jopa radiossa mainostetaan. Apteekki tavara mielestäni liian mietoa ja törkeän kallista.
Aikoinaan minulla oli paikka mistä ostaa vanhaa lajia kunnon pihkavoidetta. Vanha ukko sitä teki, mutta meni kuolemaan.
Varastot alkaa olla loppu ja pitäisi itse kokeilla tehdä kunnon satsi. Pieniä kokeiluja olen tehnyt.

Kerran kokeilin tehdä itse haavalaastaria. Ihan normi hyvää laastaria ja haavatyynyyn valutin juoksevaa pihkaa "täplän" 1/3 haavatyynyn pinta-alasta.
Kokeiluun innoitti nivuseen reiden sisäpinnalle tullut ihonalainen "karpalon" kokoinen mätäpatti. Puhkaisin sen partaveitsenterällä, puristelin tyhjäksi ja itse tehty laastari päälle. Arpea ei jäänyt ja hengissä olen.
Patista joutui valitettavasti kaks tämän forumin jäsentä kuvan näkemään. :)

Yks mihin pihkavoide on ehdottoman hyvä. Hirvikärpästen puremat, itsellä ei ainakaan mikään muu auta. Vie kutina pois ja ei unissaan raavi ihoa rikki.

Palohaavoja rauhoittaa myös mukavasti.

Pihkasalva kuuluisi jokaiseen kotiapteekkikaappiin ja metsästysrepun ea-paksiin.
 
Pihkasalva on paras haavavoide, nykyään lääkäritkin taas suosittelee käyttämään ja jopa radiossa mainostetaan. Apteekki tavara mielestäni liian mietoa ja törkeän kallista.
Aikoinaan minulla oli paikka mistä ostaa vanhaa lajia kunnon pihkavoidetta. Vanha ukko sitä teki, mutta meni kuolemaan.
Varastot alkaa olla loppu ja pitäisi itse kokeilla tehdä kunnon satsi. Pieniä kokeiluja olen tehnyt.

Kerran kokeilin tehdä itse haavalaastaria. Ihan normi hyvää laastaria ja haavatyynyyn valutin juoksevaa pihkaa "täplän" 1/3 haavatyynyn pinta-alasta.
Kokeiluun innoitti nivuseen reiden sisäpinnalle tullut ihonalainen "karpalon" kokoinen mätäpatti. Puhkaisin sen partaveitsenterällä, puristelin tyhjäksi ja itse tehty laastari päälle. Arpea ei jäänyt ja hengissä olen.
Patista joutui valitettavasti kaks tämän forumin jäsentä kuvan näkemään. :)

Yks mihin pihkavoide on ehdottoman hyvä. Hirvikärpästen puremat, itsellä ei ainakaan mikään muu auta. Vie kutina pois ja ei unissaan raavi ihoa rikki.

Palohaavoja rauhoittaa myös mukavasti.

Pihkasalva kuuluisi jokaiseen kotiapteekkikaappiin ja metsästysrepun ea-paksiin.
Metallihommissa tulee jatkuvasti viiltohaavoja ja niihin tulee laitettua ja on kyllä hyvä tuote. Pitää tehdä muutama testi kun saa omat keitokset valmiiks
 
Pihkavoiteen tekeminen eli kuusen pihkan ja suolattoman voin sekoittaminen onnistuu aika näppärästi vesihauteessa olevassa astiassa, esim. metallisessa leivontamitassa (joita on eri kokoisia). Sopivaa seossuhdetta eri käyttötarkoituksiin voi kokeilla.
Kuuseen voi tehdä sopivia viiltoja pihkan keräämistä varten, kuten @Justin Case on tehnyt, toki tietysti vain omaan puustoon. ;)
 
Lukemisen arvoinen vastine jollekin kommarille... meikäläisen entinen proffa, nyk. myös sotatieteiden tohtori. En honannu mihin muuhunkaan ketjuun tän olis voinu tunkea :)

 
Pihkavoiteen tekeminen eli kuusen pihkan ja suolattoman voin sekoittaminen onnistuu aika näppärästi vesihauteessa olevassa astiassa, esim. metallisessa leivontamitassa (joita on eri kokoisia). Sopivaa seossuhdetta eri käyttötarkoituksiin voi kokeilla.
Kuuseen voi tehdä sopivia viiltoja pihkan keräämistä varten, kuten @Justin Case on tehnyt, toki tietysti vain omaan puustoon. ;)
Kovettuneet pihkamöykyt on helppo sulattaa vesihauteessa, mutta kirkas, juokseva pihka käy haavaan ihan sellaisenaan, jos sitä vain onnistuu saamaan riittävästi. Joskus kuusen kuoressa on sellaisia pavunkokoisia kupruja, joita puhkomalla niistä saa helposti pihkan puristettua ulos. Joskus täällä kerroinkin, kuinka ajokoirani sai rottweilerin pureman kainaloonsa, josta en sitä huomannut, ennen kuin se alkoi haisemaan mädäntyneeltä. Koska eläinlääkäriin olisi päässyt vasta seuraavana päivänä, laitoin tuohon pahasti tulehtuneeseen haavaan ensiavuksi pihkaa. Lääkärireissulta kuitenkin vältyttiin, koska yön aikana oli punoitus ja turvotus hävinnyt, ja haava oli vieläpä liimaantunut siististi kiinni. Se oli sen verran vakuuttava näyttö, että siitä lähtien olen käyttänyt pihkaa haavanhoidossa myös itselläni.
 
En tiedä onko oikea ketju, ohjatkaa muualle jos ei ole.

Luin uusinta Suomen Sotilas lehteä, olin tulossa mainostamaan että ompas taso noussut kun loistavaa analyysia Pekka Toverin kynästä sivu tolkulla.

Sitten tuli vastaan se Kettusen Aleksein tuotos. Ei helvetti taas minkälaista paskaa. Wikipedia tiedoilla latelee vaan numeroita Venäjän mahtavista ohjuksista ja keksii selityksiä miksi niillä ei ole saatu juuri minkäänlaista sotilaallista vaikutusta aikaan, näennäisesti tuomitsee Venäjän tekemisiä Ukrainassa, mutta ei edes sivulauseessa mainitse, että ohjuksia käytetään surutta siviiliväestön terrorisoimiseen sekä sotarikoksiin, kehuu vain pientä CEP arvoa ja vaikeutta torjua yms. Kertoo kuinka Ukrainalta alkaa loppua itäkaluston It-ohjukset ja epäilee vahvasti, että uutiset Venäjän ohjusten loppumisesta olisi pahasti liioiteltuja. Jos teillä on verenpaine häiriöitä ja olette jo valmiiksi vittuuntuneita niin älkää lukeko. Lähteenä käyttää mm. Venäjän puolustusministeriön tiedotteita. Siis niinkö miksi helvetissä, jos ei ole tarkoituksena toistaa torvena sitä samaa paskaa mitä sieltä suolletaan?
Noh, luinpa nyt itsekin ihan ajatuksella tuon uusimman Suomen Sotilaan 6/22 ja tähän numeroon päättyi minunkin kestotilaukseni.. täysin samaa mieltä kanssasi: Ihan järkyttävää paskaa!
Ei enää pelastanut Toverinkaan hyvät kirjoitukset.
 
Ilmeisesti perustettu jo 1997, eli kai siellä jossainmäärin vilpittömät tarkoitusperät on aikanaan ollut. Tässä tilanteessa kannattaisi kyllä pitää vaan suu supussa…
Mulle on jostain tullut se käsitys, että oli perustettu inkeriläispaluumuuttajien ja sittemmin suomenvenäläisten tai suomalais-venäläisten perheiden tenaville. Minun korviini ei noiden koulujen paikkakunnilta ole kuulunut, että olisi mikään kyseenalainen epämääräisten aatteiden hautomo, vaan ihan normaalia opetussuunnitelmaa toteuttava koulu joka ei ole synnyttänyt kohuja.
 
Ja taas menee maa sekaisin😂1 ihminen muutamasta miljoonasta saanu legionella pöpön,hyvä media lisää (haaleaa) vettä myllyyn kun ei se aivoja syövä ameeba saanu kovempaa pelkoa aikaseks😄seuraavaksi on varmaan tippuria tartuttavat hiiret aiheena😂
 
Ja taas menee maa sekaisin😂1 ihminen muutamasta miljoonasta saanu legionella pöpön,hyvä media lisää (haaleaa) vettä myllyyn kun ei se aivoja syövä ameeba saanu kovempaa pelkoa aikaseks😄seuraavaksi on varmaan tippuria tartuttavat hiiret aiheena😂
Juu näin ton jutun.... juoskaa suomalaiset, paniikki!!!

"-Kollaa kestää, ellei käsketä juosta."
 
Ilmeisesti perustettu jo 1997, eli kai siellä jossainmäärin vilpittömät tarkoitusperät on aikanaan ollut. Tässä tilanteessa kannattaisi kyllä pitää vaan suu supussa…
Kaveri oli tuolla töissä ja on sen sortin fasisti, että olisi polttanut koko paskan, jos tarvetta olisi ollut.
 
Back
Top