Sekalaista mussuttelua

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mikä on Ison Deen iskutilavuus henkilöautossa kysymys?Semmoinen 3 litraa on jo iso D
näissä Jeesuksen vanhanaikaisissa.
Tästä kysymyksestä saisi turpaan vihreiden tupaillassa kun tärkeintä on nykyään co2 päästöt yms.
 
Ei 65km/h ole väärin jos on paska keli, kaikki ei ole "teiden sankareita"
Tämä. Korostaisin, että on syytä ajaa ennakoitavasti myös niillä suoranpätkillä joissa on ohitusmahdollisuus.

Tänään 1,5h erikoiskoe uutta linjausta kaipaavalla mutkaisella valtatiellä. Muutama aste pakkasta, suolattu tie. Rapa roiskui mutta turvavälin kanssa ei juuri joutunut pyyhkimään, yhdestäkin vastaantulijasta roiskui enemmän kuin edelläajavista. Oma vakkari asetettu 90km/h, auto koodattu valehtelemaan 3km/h, mutta todellinen nopeus silti 86km/h. Pidän turvavälistä kiinni enkä pitkillä matkoilla välttämättä koske jarruun moneen tuntiin, mutta tänään oli sellaista jojoilua että meinasi vieteri katketa.

Mummo köröttää 70 mittarissa, mutta tieosuuden ensimmäisen ja ainoan ohituskaistan alkaessa, siirryttyäni ohittamaan, frouva Jazzissaan repäisee satasen mittariin kun olen rinnalla, soittaa torvea ja vilkuttaa valoja. Ohituskaistan jälkeen kutistuu pisteeksi peräpeilissä ensimmäisen kilometrin matkalla.

Puoli tuntia myöhemmin 3s turvavälistä huolimatta olen päätyä edelläajavan Volvon konttiin hänen todettuaan kesken mutkan, että se 60km/h nopeussuositus onkin parempi, nyt jarrutetaan alamäen mutkassa niin että jarrulevyt hehkuvat kuin joulupukin poskipäät!

Viittä-vitun-kymppiä seuraavat kaksi mutkaa läpi, kunnes aukeaa suora ja mittariin 95. 80-alueella. Seuraavat mutkat samalla taktiikalla, sitten taas vauhti tappiin ja näkyvyydeltään huonon ja 60-rajoitetun risteysalueen läpi hidastamatta tippaakaan.

Muutaman tonnin autoilla, kelissä kuin kelissä ja välillä huonollakin renkailla kyseistä väliä sahanneena, suurin toimenpide noissa ”kuolemankurveissa” on ollut ”siirtyminen manuaaliohjaukseen” l. vakionopeudensäätimen sammutus. Okei, peilijäällä olen pudottanut vauhtia.

Samanlaista sahaamista joka toisella kuskilla. Suorilla revitään Skodasta kaikki irti ettei kukaan ohita, mutta mutkissa mun isoäitikin pääsisi mopoautolla ohi. Isoäidillä ei ole korttia, ja ollut vieläpä useamman vuoden mullissa.

Eikö tieliikennelaissa ollut joku pykälä, että ajoneuvoa tulee kuljettaa ennakoitavasti tms? Ihan objektiivisesti havainnoiden ja oma turhautuminen huomioimatta, tuollaiset suoritukset on ihan rehellisesti paskaa ajamista ja kusipäistä käytöstä.
 
Tässähän on se vaikeus. Se mikä on toisista kauhea keli, on toisille arkea.

Jos olet ainoa joka ei uskalla ajaa 80kmh ja keräät valtavan jonon perääsi, saattaa olla järkevää ja turvallista päästää taakse kertynyt letka ohi, ajamalla pysäkille tai vastaalle turvalliselle levennenykselle. Kovin usein tuntuu, ettei kuitenkaan muisteta katsoa peileihin, vaan jurnutetaan rystyset valkoisena.
Järki siis aina mukana.
Kun tää on kerran sekalaista mussuttelua, en voi välttyä ajatukselta, että kuinka moni yhdistelmä/raskasajoneuvo joka ajaa hiljempaa, kun nopeusrajoitus, päästää sen letkan ohi?

Ei tarvi vastata 😉
 
Kun tää on kerran sekalaista mussuttelua, en voi välttyä ajatukselta, että kuinka moni yhdistelmä/raskasajoneuvo joka ajaa hiljempaa, kun nopeusrajoitus, päästää sen letkan ohi?

Ei tarvi vastata 😉
Tänään tuli tällainenkin vastaan.

Toki bongasin suoran päästä, että tukkirekka matelee sivutieltä majakat päällä, väläytin pitkiä ja aloin hidastamaan.

Nousi siististi tielle, mutta perävaunu meni sellaista kylkimyyryä ettei kuski uskaltanut nostaa yli 50km/h. Kilometrin jälkeen löytyi hänelle riittävän iso bussipysäkki, olisko akselin lukitus päässyt lipeämään.
 
Tässähän on se vaikeus. Se mikä on toisista kauhea keli, on toisille arkea.

Jos olet ainoa joka ei uskalla ajaa 80kmh ja keräät valtavan jonon perääsi, saattaa olla järkevää ja turvallista päästää taakse kertynyt letka ohi, ajamalla pysäkille tai vastaalle turvalliselle levennenykselle. Kovin usein tuntuu, ettei kuitenkaan muisteta katsoa peileihin, vaan jurnutetaan rystyset valkoisena.
Järki siis aina mukana.
Kimmo.J: ottaisin tähän hieman kantaa, tolppa 80kmh vs. olosuhteet. Ajattele tilannetta että minä keuhkoisin netissä että joku (ehkä just ajokoertin saanut lapsesi) ei koe turvalliseksi ajaa tolpan mukaan 80kmh vaikka hänelle pyryttää pirusti ja minä tulisin ( en tule) vilkuttamaan AMG-mersulla jossa kaikki hilavitkuttimet hätäpikannuksineen.
Ei jään kiltisti juurraamaa hänen taakseen ja annan Burmeisterin äänentoiston kertoa jotain äänikirjaa ja matka jatkuu leppoisasti eikä kenelläkään hard feelings.

Tuttavallani on ehkä jokseenkin suorituskyinen Taygan, sanoin että 10.000K vetoa, ystäväni vanha kuppanen escortti pesee sen... vetoa odotellessa, niitä escotteja on kolme.
 
Ei 65km/h ole väärin jos on paska keli, kaikki ei ole "teiden sankareita"
Ei todellakaan, päinvastoin nopeus kelin mukaan! Ajelin toissapäivänä noin 70km opetuslupaoppilaan perässä Särkisalmelta Imatralle kun ei vain ollut turvallista ohituspaikkaa rekalla paahtaa ohi. Oppilaalla nopeus seilasi 50-75 koko matkan ja oikeastaan kiihtyi vasta kun keliolosuhteet muuttui huonommaksi. Vilautin kerran pitkiä, jotka kuitattiin hätäreillä ja oletin heidän väistävän mutta ei, matka vain jatkui edessä minun perässä jonon kertyessä aika pitkäksi. Selvitin jo auton omistajan numeron, että soitan ja pyydän ajamaan sivuun, jotta voimme keskustella hieman hänen opetustavastaan. Oppilasta en mollaa missään nimessä, vaan vastuussa olevaa eli opettajaa, joka on valinnut täysin väärän paikan opetukselle oppilaan taitoihin nähden.
 
Vanha hiihtoliiton rasvamestari sanoi että kun autolla on liukasta
niin on liukasta lumella(suksi)
 
On ammattikuskeja ja "ammattikuskeja". Ihmisiä ne on kaikki ja asenteesta paljon kiinni. Toinen puoli on sitten ne kuljetusfirmat. Läheltä erästä kuskia seuranneena voin todeta, että mätää on ja paljon. Järjettömiä työvuoroja, ylitöistä ei makseta, vuorot tietää kun edellinen kuski watsupilla kertoo milloin lopettaa, rajoitusten mukaan ajamalla ei ehdi, autot enemmän tai vähemmän tieliikennekelvottomassa kunnossa, kuormia ei sidota kun vie liikaa aikaa, jne. jne.

Tämäkin kuski jonka tunnen ja joka näitä kertoo tekee käytännössä kokoajan 14 - 16 tuntista päivää. Jos piirturi uhkaa näyttää liikaa ko. firmassa siirretään ajamaan esim. sataman tai tehtaan sisäistä kuljetusta. Yhtä kaikki lopputulema on, että sinun perässä saattaa ajaa 15 tunnin vuoron lopussa oleva ammattikuski joka ei taatusti ole virkeimmillään siinä kohtaa päivää.
 
Kimmo.J: ottaisin tähän hieman kantaa, tolppa 80kmh vs. olosuhteet. Ajattele tilannetta että minä keuhkoisin netissä että joku (ehkä just ajokoertin saanut lapsesi) ei koe turvalliseksi ajaa tolpan mukaan 80kmh vaikka hänelle pyryttää pirusti ja minä tulisin ( en tule) vilkuttamaan AMG-mersulla jossa kaikki hilavitkuttimet hätäpikannuksineen.
Ei jään kiltisti juurraamaa hänen taakseen ja annan Burmeisterin äänentoiston kertoa jotain äänikirjaa ja matka jatkuu leppoisasti eikä kenelläkään hard feelings.

Tuttavallani on ehkä jokseenkin suorituskyinen Taygan, sanoin että 10.000K vetoa, ystäväni vanha kuppanen escortti pesee sen... vetoa odotellessa, niitä escotteja on kolme.
En ottanut kantaa puskurissa roikkumisen oikeutuksesta.
Totesin vain, että siinä kohtaa kun olosuhteet ovat kuljettajan mielestä liian huonot nopeutusrajouksen mukaisen nopeuden ylläpitämiseksi, saattaa kuljettaja olla ainoa joka on tätä mieltä. Ja tarpeettoman hitaan nopeuden käyttäminen aiheutta niitä vaarallisia ohituksia, se on inhimillistä, vaikka ei järkevää.

Joskus nopeuden lasku on järkevää, joskus vaarallista.
 
Jos haluaa todella paljon pöljiä nähdä kerralla liikenteessä niin kannattaa lähteä traktorilla tienpäälle; tutuiksi tulee hullut ohittajat jotka vie etupyörän mennessään, perään henkilöautolla jäävät mitkä ei pääse millään ohi, kusipäiset pyöräilijät joiden nopeus on lähes sama kuin traktorin mutta vähän hitaampi. Mutta ohi päästäminen muutama polkaisi väliin jättämällä ei tule kyseeseen.. Joskus päästän köröttelevät henkilöautot ohi väistämällä pysäkille, huomatakseni että köröttelijä kääntyykin seuraavasta. Isot ja pitkät yhdistelmät pyrin päästämään ohi väistämällä pysäkille jos se vain on mahdollista. Näiden kuskit käytännössä aina huomaavat kiittää tällaisesta jotenkin. He ovatkin useimmiten alansa ammattilaisia ja herrasmiehiä. Ja tiedän, tällainen käytös mitä itse pyrin tekemään ei koske kaikkia traktorin kuljettajiakaan..
 
Tuli käytyä parin päivän reissussa Tallinnassa. Ihme homma kun venäläisiä laivalla molempiin suuntiin huomattava määrä, osa silleen maailman omistajan elkein osa vähän hillitymmin. Mikä siinä on ettei niitä saa pysymään omassa paskamaassa? Vaikka olis viisumit sun muut niin eikö nyt perkele voisi vaikka vääränvärisen vasemman takarenkaan takia lähettää ne jo rajalta takas.
 
Jos haluaa todella paljon pöljiä nähdä kerralla liikenteessä niin kannattaa lähteä traktorilla tienpäälle; tutuiksi tulee hullut ohittajat jotka vie etupyörän mennessään, perään henkilöautolla jäävät mitkä ei pääse millään ohi, kusipäiset pyöräilijät joiden nopeus on lähes sama kuin traktorin mutta vähän hitaampi. Mutta ohi päästäminen muutama polkaisi väliin jättämällä ei tule kyseeseen.. Joskus päästän köröttelevät henkilöautot ohi väistämällä pysäkille, huomatakseni että köröttelijä kääntyykin seuraavasta. Isot ja pitkät yhdistelmät pyrin päästämään ohi väistämällä pysäkille jos se vain on mahdollista. Näiden kuskit käytännössä aina huomaavat kiittää tällaisesta jotenkin. He ovatkin useimmiten alansa ammattilaisia ja herrasmiehiä. Ja tiedän, tällainen käytös mitä itse pyrin tekemään ei koske kaikkia traktorin kuljettajiakaan..

Eikä sitä traktorin vilkkua uskota. Tai tulkitaan että vilkutan minne tahansa se on vain signaali takaatulijalle että ohittakaa.

Jos vilkutan vasemmalle olen kääntymässä vasemmalle. Enkä tule suremaan pätkääkään jos se audi-/bemukuski ruttaa vielä joku päivä sporttifarmarinsa keulan kylkeeni. Kakkoseksi jää.
 
Eikä sitä traktorin vilkkua uskota. Tai tulkitaan että vilkutan minne tahansa se on vain signaali takaatulijalle että ohittakaa.

Jos vilkutan vasemmalle olen kääntymässä vasemmalle. Enkä tule suremaan pätkääkään jos se audi-/bemukuski ruttaa vielä joku päivä sporttifarmarinsa keulan kylkeeni. Kakkoseksi jää.

Muistat vaan katsoa, että on riittävän iso risteys. Aika monessa paikassa sen vasemmalle kääntyvän velvollisuus on väistää sitä ohittajaa.

 
Muistat vaan katsoa, että on riittävän iso risteys. Aika monessa paikassa sen vasemmalle kääntyvän velvollisuus on väistää sitä ohittajaa.


Kammottava oikeusmurha. Olen kyllä jo ennalta päättänyt että kun se sporttifarmari tulee kylkeen niin ensimmäiseksi kännykkäkamerasta video päälle ja kuvaan vilkut. Olen jo pari kertaa kääntymisen jälkeen pysäyttänyt yhdistelmän ja käynyt tarkistamassa että eikö se vilkku muka pala kun väkisin yritetään kylkeen, 60km/h tiellä. Kyllä se on aina vilkuttanut, se ei vaan kiinnosta autoilijaa.
 
Kammottava oikeusmurha. Olen kyllä jo ennalta päättänyt että kun se sporttifarmari tulee kylkeen niin ensimmäiseksi kännykkäkamerasta video päälle ja kuvaan vilkut. Olen jo pari kertaa kääntymisen jälkeen pysäyttänyt yhdistelmän ja käynyt tarkistamassa että eikö se vilkku muka pala kun väkisin yritetään kylkeen, 60km/h tiellä. Kyllä se on aina vilkuttanut, se ei vaan kiinnosta autoilijaa.
Mulla on tuupannut pari kertaa auto pitkään peräkärryyn, kun ikkunoita ei ole raapattu ja jumalattoman kiireen vuoksi kadunvarsiparkista lähdetty HETI NYT VÄLITTÖMÄSTI kun olen päässyt pakulla ohi. Iloisesti rapisee premium-merkkien puskurit pitkin Bulevardia kun yllättäen mulla onkin ollut jarrullinen kärry perässä...
 
Back
Top