Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
4. rasti, aloitusasento; lehdessä lukee "eu direktiivi" kannessa ....Kun ei ole sopivampaakaan paikka niin laitetaan tänne.
(Liittyy tst- sarjaan ja sra:han hatarasti)
Jep, pari vuotta opiskelin aluksi... ykstyisopettaja on ihan ehdoton must-have, ei yli kolmekymppisesta ollut enaa luokassa istumaan, samanlaiseksi tyttojen katteluksi meni kuin lukiossa aikoinaan! Jep toi tonaalisuus on aika tyolasta, mutta ei mikaan ongelma verrattuna lukemiseen ja kiinalaisten metaforien havaitsemiseen/ sivuuttamiseen, joita viljellaan kokoajan ja joista osa on 5000 vuotta vanhoja... ja ne on tyyliin "harmonia portilla, puussa lintu, kevatta" -tyyppisia alyttomyyksia jos niita suoraan yrittaa kaantaa, ja tama jossain business-tekstissa yhtakkia valissa. Kirjainmerkit vedetaan kaikki yhteen potkoon mika oli ihan superhajottavaa kun yhtakkia hommassa ei ollut mitaan logiikkaa ainakaan suomalaisittain!@Fremen kielimiehenä ja kosmopoliittina, osaatko kiinaa? Olet muistaakseni asunut Kiinassa. Eräs tuttavani voisi opettaa minulle mandariinia. Se voisi olla hyödyllistä, kiinnostavaa ainakin. Mutta toonit on aika vaikeita. Hongkongissakin kuulema mandariinin osaamista arvostetaan.
Jep, pari vuotta opiskelin aluksi... ykstyisopettaja on ihan ehdoton must-have, ei yli kolmekymppisesta ollut enaa luokassa istumaan, samanlaiseksi tyttojen katteluksi meni kuin lukiossa aikoinaan! Jep toi tonaalisuus on aika tyolasta, mutta ei mikaan ongelma verrattuna lukemiseen ja kiinalaisten metaforien havaitsemiseen/ sivuuttamiseen, joita viljellaan kokoajan ja joista osa on 5000 vuotta vanhoja... ja ne on tyyliin "harmonia portilla, puussa lintu, kevatta" -tyyppisia alyttomyyksia jos niita suoraan yrittaa kaantaa, ja tama jossain business-tekstissa yhtakkia valissa. Kirjainmerkit vedetaan kaikki yhteen potkoon mika oli ihan superhajottavaa kun yhtakkia hommassa ei ollut mitaan logiikkaa ainakaan suomalaisittain!
Honkkarissa arvostetaan mandariinia, ja kaikki taksikuskit osaavat sita vahintaan auttavasti, erityisesti territorioissa joissa hyvalla todennakoisyydella ei puhuta englantia.
Mutta suht iso sijoitus toi on, minimi on sellainen 2500 tuntia oikeaa opiskelua etta parjaa... oli vittumainen projekti. Kantoninkiinaa ei kannata edes yrittaa... it's a lot worse .
ps. mp.netin nurkkapatrioottina olen heittanyt kosmopoliitan mokkakengat nurkkaan ja nyorittanyt Jalaksen dry-lockit niiden sijaan!
Joo, ei kuulema ole helpoin projekti tuo kiinan oppiminen. Tämä tuttavani on kiinalainen miellyttävä naisihminen, joten voisin yhdistää kiinan oppimisen ja tyttöjen katselun. Nuo toonit vaan epäilyttää, sävelkorvaa kun ei muutenkaan liikaa ole. Hongkong voisi olla upea paikka, joten hyvä että sielläkin mandariinin osaamista arvostetaan.Jep, pari vuotta opiskelin aluksi... ykstyisopettaja on ihan ehdoton must-have, ei yli kolmekymppisesta ollut enaa luokassa istumaan, samanlaiseksi tyttojen katteluksi meni kuin lukiossa aikoinaan! Jep toi tonaalisuus on aika tyolasta, mutta ei mikaan ongelma verrattuna lukemiseen ja kiinalaisten metaforien havaitsemiseen/ sivuuttamiseen, joita viljellaan kokoajan ja joista osa on 5000 vuotta vanhoja... ja ne on tyyliin "harmonia portilla, puussa lintu, kevatta" -tyyppisia alyttomyyksia jos niita suoraan yrittaa kaantaa, ja tama jossain business-tekstissa yhtakkia valissa. Kirjainmerkit vedetaan kaikki yhteen potkoon mika oli ihan superhajottavaa kun yhtakkia hommassa ei ollut mitaan logiikkaa ainakaan suomalaisittain!
Honkkarissa arvostetaan mandariinia, ja kaikki taksikuskit osaavat sita vahintaan auttavasti, erityisesti territorioissa joissa hyvalla todennakoisyydella ei puhuta englantia.
Mutta suht iso sijoitus toi on, minimi on sellainen 2500 tuntia oikeaa opiskelua etta parjaa... oli vittumainen projekti. Kantoninkiinaa ei kannata edes yrittaa... it's a lot worse .
ps. mp.netin nurkkapatrioottina olen heittanyt kosmopoliitan mokkakengat nurkkaan ja nyorittanyt Jalaksen dry-lockit niiden sijaan!
Muistakaa hyvät aseveljet ... mikä ei ole erikseen sallittua, on kiellettyä!
Voi ristus .... tuo kuva kruunaa koko jutun. Sen mitä ite olen euvostoliiton alueella nähnyt nuita vekottimia, niin mukulat niitä käyttää eikä"lähes eläkeiässä" olevat ihmiset.
... ai niin .... tulee vielä tapahtumaan soumistaniassa:
Moottorikäyttöinen kulkuväline = verollepantava
Moottorikäyttöinen kulkuväline = pakollinen vakuutus
Moottorikäyttöinen kulkuväline = pakollinen ajokortti
Nih.
4. rasti, aloitusasento; lehdessä lukee "eu direktiivi" kannessa ....
hienot fasiliteetit ja rastit toi monia wanhoja kisoja mieleen, kuten Hätilän SRA SM -11 ja Säkylän SRA SM -14
Velipoika yrittää opiskella kiinaa mutta tuntuu olevan aika vaikeaa, vaikka on saman katon alla äidinkieleltään kiinalainen.Esimerkkina Yhdysvaltain ulkomisterio luokittelee maailman kielet viiteen vaikeusluokkaan (osaaminen vaikuttaa myos palkkatasoon), englanti on ykkosessa, japani ja suomi ovat luokassa nelja, kiina ja thai luokassa viisi jne...
Kiinassa on kyllä se, että se on vaikeaa. Puhtaasti hyötyä ajatellen olisi syytä kysyä, että hyötyisikö enemmän jos saman ajan käyttäisi johonkin muuhun.
Riippuu ihan kohdehenkilöstä keneltä kysytään. Jos on kaupallisella alalla, niin siitä on helvetinmoinen etu tehdessä kauppaa aasian suuntaan. Kuten nyt Suomalais-Saksalainen kauppakamari tms mainostaa saksan kielen kanssa.Kiinassa on kyllä se, että se on vaikeaa. Puhtaasti hyötyä ajatellen olisi syytä kysyä, että hyötyisikö enemmän jos saman ajan käyttäisi johonkin muuhun.
Kokeilin syksyllä amerikassa tuota ja lensin saman tien pahasti selälleni kivilattialle. Onneksi ranne ei murtunut.Muistakaa hyvät aseveljet ... mikä ei ole erikseen sallittua, on kiellettyä!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016060921697880_uu.shtml
Kesän hittituote vaaraksi terveydelle?
Göteborgilaisen traumayksikön ylilääkäri Michael Ullman varoittaa Göteborgs-Postenissa uuden hittituotteen vaaroista.
Tasapainoskoottereiden käyttö julkisilla paikoilla sallittiin Suomessa vuodenvaihteessa. Uutuustuote oli monissa kotitalouksissa toivottu joululahja. (AL/TIMO MARTTILA)
FAKTAT
1. Käytä kypärää
Tasapainoskoottereita koskevat jalankulkijasäädökset eli laki ei vaadi suojavarusteita, mutta maahantuojat suosittelevat vähintään kypärän käyttöä laitteen kanssa.
2. Astu takaapäin
Tasapainoskootterin selkään noustaan laitteen takaa yksi jalka kerrallaan. Laitteen selästä myös poistutaan samalla tavalla taaksepäin. Useat kaatumiset tasapainoskootterin selästä ovat johtuneet juuri siitä, että käyttäjä yrittää poistua etukautta, jolloin voi helposti menettää skootterin hallinnan ja tasapainon.
3. Seiso keskellä
Turvallisin ajoasento tasapainoskootterissa on mahdollisimman leveä seisoma-asento, jossa painopiste on mahdollisimman keskellä jalanpohjaa eikä liikaa kantapään tai päkiän puolella.
4. Selkä suoraksi ja katse eteenpäin
Paras tasapainoskootterin ajoasento on suora ja hyväryhtinen seisoma-asento, jossa katse pidetään suoraan menosuunnassa, eli liikkuessa ei katsota maahan.
5. Aloita tutussa ympäristössä
Ensikertalaisen kannattaa aloittaa laitteen harjoittelu kotona käyttäen tukena seiniä tai kaveria. Opettele tuntemaan laite. Siirry julkisille paikoille vasta, kun hallitset laitteen käytön. Liiku omien taitojen mukaisesti.
Lähteet: Maahantuoja Delvira Oy:n toimitusjohtaja Niko Ruuth, IL-Arkisto
Ylilääkärin mukaan Suomessakin lailliseksi vuoden vaihteessa tullut tasapainoskootteri on aiheuttanut useita luiden murtumisia Ruotsissa.
Lyhyen ajan sisällä jopa 12 ihmistä on tarvinnut leikkaushoitoa paikallisessa Sahlgrenskan sairaalassa tasapainoskootterista aiheutuneiden vammojen vuoksi. Ullman uskoo, että on vain ajan kysymys, milloin joku loukkaantuu laitteen vuoksi vakavasti.
- Ensimmäinen ajatukseni oli, että joku vielä kuolee, kun kaatuu ja lyö päänsä asvalttiin, Ullman toteaa suoraan lehdessä.
Hän myös varoittaa tasapainoskootterin ohjauksesta, joka tapahtuu nojaamalla eteen ja taaksepäin.
- Jos pitäisi yhtäkkiä pysähtyä, niin ensimmäinen vaisto on astua pois laudalta eteenpäin, mutta sen sijaan laite kiihdyttääkin, Ullman kritisoi.
The Guardian raportoi ensimmäisestä tasapainoskoottereihin liittyvästä kuolemasta Britanniassa viime joulukuussa. Tuolloin 15-vuotias teinipoika jäi bussin alle tasapainoskootterin kanssa.
"Ei ihan helppoa"
Suomen Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve suhtautuu rauhallisesti väitteisiin. Hän muistuttaa, että jokainen moottorikulkuneuvo on omalla tavallaan vaarallinen.
- Kaikkien moottorikulkuneuvojen kanssa tulee olla riittävän varovainen. Lähtökohtaisesti täytyy lähteä siitä, että ihmiset osaavat sellaista käyttää ja toisaalta kaikissa liikennemuodoissa tapahtuu myös vahinkoja, Pälve toteaa.
Toiminnanjohtaja ei ole toistaiseksi kuullut, että uusista laitteista olisi Suomessa aiheutunut merkittävästi loukkaantumisia.
- Mutta se on kyllä tullut ilmi, että se tasapainon löytäminen ei ihan helppoa ole, kun ikää tulee vähän enemmän. Voi hyvin kuvitella, että ranne- ja kyynärvarsimurtumia tulee helposti. Ottaen huomioon, miten sillä liikutaan, niin myöskin semmonen kunnon kaatuminen, että lyö päänsä, voi olla mahdollinen, Pälve kuvailee.
Ruotsalaislääkärin kommentit potentiaalisista kuolemaan johtavista kaatumisista kuitenkin tuntuvat kuitenkin Pälvestä hieman liioitelluilta.
- Mutta en sano, etteikö se ole mahdollista, kyllähän kävelijätkin jäävät auton alle.
Lääkäriliitossa ei ole koettu tarpeelliseksi varoittaa suomalaisia uuden tuotteen mahdollisista vaaroista. Toiminnanjohtajan mukaan ihmiset ymmärtävät kyllä uusiin laitteisiin liittyvät toimintamallit.
- Minusta tuntuu, että ruotsalainen lääkäri on nyt tässä asiassa yltiövarovainen. Polkupyörällä mennään paljon lujempaa ja jopa autoliikenteen seassa, niin kun näitä laittaa rinnakkain, niin kyllä se polkupyöräily taitaa edelleen olla vaarallisempaa.
Maahantuoja vastaa
Scoodeck-tasapainoskoottereita maahantuovan Delvira Oy:n toimitusjohtaja Niko Ruuth kertoo, ettei hän ole kuullut Suomessa tapahtuneista mahdollisista loukkaantumisista.
- Tiedossani ei ole yhtäkään tapausta. Meidän näkökulmasta tuotteet ovat turvallisia, mutta tietysti omien taitojen mukaan pitää niillä mennä, Ruuth vastaa.
Maahantuoja suosittelee aina käyttämään vähintään kypärää tasapainoskootterin kanssa.
- Laki ei sitä vaadi, mutta turvallisuus on etusijalla.
Yhdysvalloissa tasapainoskootterit olivat viime talvena huonossa maineessa, sillä parin kuukauden aikana raportoitiin yli 50 tapausta, joissa tasapainoskootteri syttyi palamaan. Myös useampia omakotitaloja tuhoutui paloissa. Lopulta Yhdysvallat kielsi laitteiden maahantuonnin ulkomailta.
Myös Suomessa toukokuun lopulla tapahtuneen omakotitalopalon Vantaalla epäillään syttyneen räjähdyksenomaisesti tasapainoskootterista tai sen akusta. Poliisi pyysikin tuolloin laitteiden käyttäjiä huomioimaan tulipalojen vaaran.
Delvira Oy:n toimitusjohtaja vakuuttaa, että heidän myymänsä laitteet ovat paloturvallisia.
- Suomessa on myynnissä paljon erilaisia laitteita. Meillä on kaikki sertifikaatit kunnossa, Ruuth toteaa.
Laitetta ohjataan omalla kehonpainolla.
Voi ristus .... tuo kuva kruunaa koko jutun. Sen mitä ite olen euvostoliiton alueella nähnyt nuita vekottimia, niin mukulat niitä käyttää eikä"lähes eläkeiässä" olevat ihmiset.
... ai niin .... tulee vielä tapahtumaan soumistaniassa:
Moottorikäyttöinen kulkuväline = verollepantava
Moottorikäyttöinen kulkuväline = pakollinen vakuutus
Moottorikäyttöinen kulkuväline = pakollinen ajokortti
Nih.
Kiinan suhteen kuitenkin "fluent" tason saavuttaminen vaatii todella suuren panostuksen verrattuna moneen muuhun kieleen. Toinen juttu on se, että vuosi vuodelta on enemmän kiinalaisia ammattilaisia jotka on opiskelleet lännessä, eli heiltä sujuu niin kiina kuin englantikin (ja joskus joku muukin kieli).Riippuu ihan kohdehenkilöstä keneltä kysytään. Jos on kaupallisella alalla, niin siitä on helvetinmoinen etu tehdessä kauppaa aasian suuntaan. Kuten nyt Suomalais-Saksalainen kauppakamari tms mainostaa saksan kielen kanssa.