Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Paljon näistä on julistettu tuolloin (sodan jälkeen) kuolleiksi ja kuolleeksi julistamis päivä on se kuolinpäivä joka kiveen on kaiverrettu. esim. jostain Viipurissa kadonneesta on sota-arkistossa kortti jossa sanotaan "katosi 20.6.1944 Viipurissa, todennäköisesti kaatui." Omaiset sitten hakenut kuolleeksi julistamista sodan jälkeen, että saadaan sotalesken asiat järjestettyä ja orvoille korvausta... Oli sellaisiakin tapauksia että esim. mainittiin että "kaatunut, ruumis jäännyt kentälle." Sitte oli hautakivi sankarihautausmaalla, mutta soturi palasikin vankien mukana sodan jälkeen, no kivi tietysti poistettiin.Eikös sotahistoria langassa ollut ennen sekalaisia kysymyksiä ketju? En löytänyt sitä vaikka yritin etsiä.
No laitetaan kysymys tähän ketjuun.
Kävin tänään Sjoen sankarihautausmaalla. Siellä oli useampi hauta missä kuolin aika pitkästi sodan jälkeen, jopa useita vuosia. Asia ei sinänsä uusi, mutta millä perusteella sodan jälkeen kuolleet ovat haudattu sankarihautausmaalla? Haavoittuneita, mutta mihin vedetään raja?
Oli myös yksi hauta missä kuolinaika 15.61941, eihän sota ollut vielä edes alkanut.
Onni A J HarjuVälirauhan jälkeen sotavammaansa kuoli satoja haavoittuneita vielä.
Kesäkuun 1941 uhri on myös selvitettävissä, jos laitat nimen. Hänkin tietenkin voi olla talvisodan uhri.
Neuvostoliiton puolelle rajaa päätyi välirauhan aikana yhteensä 212 suomalaista siviiliä ja sotilasta, joista vain 79 palasi takaisin. Tämä tarkoittaa, että noin 133 suomalaista surmattiin tai katosi. Osa siepattiin, osa oli varmaan loikkareita, mutta pieni osa, etenkin sotilaista, oli rajan pinnassa tehtävässä. Yleensä katoamiset sattuivat kuitenkin heti talvisodan jälkeen.
Myöhäisin mitä tuli tänään vastaan oli 27.101949 ja paikaksi merkitty Harjavalta. Onko siellä aikoinaan ollut sotasairaala?Paljon näistä on julistettu tuolloin (sodan jälkeen) kuolleiksi ja kuolleeksi julistamis päivä on se kuolinpäivä joka kiveen on kaiverrettu. esim. jostain Viipurissa kadonneesta on sota-arkistossa kortti jossa sanotaan "katosi 20.6.1944 Viipurissa, todennäköisesti kaatui." Omaiset sitten hakenut kuolleeksi julistamista sodan jälkeen, että saadaan sotalesken asiat järjestettyä ja orvoille korvausta... Oli sellaisiakin tapauksia että esim. mainittiin että "kaatunut, ruumis jäännyt kentälle." Sitte oli hautakivi sankarihautausmaalla, mutta soturi palasikin vankien mukana sodan jälkeen, no kivi tietysti poistettiin.
Mauno O. VaajakoskiMyöhäisin mitä tuli tänään vastaan oli 27.101949 ja paikaksi merkitty Harjavalta. Onko siellä aikoinaan ollut sotasairaala?
Tsekkaa, olivatko silloin jo rajan pinnassa. Luultavasti olivat. Todennäköisesti hänet siepattiin, eksyi, hukkui tms.Loikannut tai siepattu?
Minulla JR58 historiikki hyllyssä, pitää tutkia olisko siellä mainintaa.
Harjavallassa oli 6. sotasairaala, psykiatrinen osasto, sotaneuroosi...Myöhäisin mitä tuli tänään vastaan oli 27.101949 ja paikaksi merkitty Harjavalta. Onko siellä aikoinaan ollut sotasairaala?
Ei kai siinä. Ollaan ihmisiksi. Käy tuolla, siellä on alempana jotain ohjeita.Liityin juuri joukkoon. Onko protokollaohjeita tai muuta mitä pitäisi tietää?
Sulla on ollut unessa väärä kanava päälläJossain oli joku kertonu mitä unta oli nähny... No minä kerron nyt...Emäntä tosin sano, että jätät nyt vähemmälle sotien seurannan... Viime yönä näin unta että putin jahtas minua kalashnikov kädessä, oli viellä 47 malli... Näyttämönä oli semmonen normi aavikkokylä, tai kaupunki... Semmonen missä on niitä ykskerroksisia tasakattosia hiekanruskeita tönöjä... Minä juoksin perkeleesti, mutta unessa jo ajattelin että putleri on minua vanhempi mies, ei se minua juoksemalla kiinni saa... Sitte käännyin talon kulmasta vasemmalle... ja sillon putleri lasautti rynkyllään, keskelle selkää.... Nurkan takana oli tuttuja kavereita, ne kyselemään "osuko?" .... Minä että "Saatana osu keskelle selkää, mutta onneks oli repussa luotiliivit, ei tullu läpi." Ehkä alan kattomaan teletappeja , tai keksin jotain muuta, ettei nää uniin tuu
Täällä idässä ryssä häiritsee, näkyy paremmin, ku kookaupan VäiskiSulla on ollut unessa väärä kanava päällä![]()
Ei liity uniin, mutta sattumoisin väiski oli muinoin meitin firmalla asiakasTäällä idässä ryssä häiritsee, näkyy paremmin, ku kookaupan Väiski![]()