Sekalaista mussuttelua

Vituttaa ja on mieli maassa. Scifi konsepti artistin löytäminen/palkaaminen on uuvuttavaa työtä.
 
Joskus vuoden 2011 tienoilla lanseerattiin termi ''Vihapuhe.'' Jostain se putkahti. Yhtäkkiä. Kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Jäljet johtavat sylttytehtaalle. Wiki toteaa, että termiä ei esiinny Suomen lainsäädännössä. (Eikä tunnettu sen enempää suomen kielessäkään.)


The Sordid Origin of Hate-Speech Laws

The drafting history of the protection of the freedom of expression in the udhr does not leave any doubt that the dominant force behind the attempt to adopt an obligation to restrict this right under human rights law was the Soviet Union. On the other hand, led by the U.S. and uk, the vast majority of Western democracies, albeit with differences in emphasis, sought to guarantee a wide protection of freedom of expression and in particular to avoid any explicit obligation upon states to restrict this right.
http://www.hoover.org/research/sordid-origin-hate-speech-laws
 
Etelään joutuneella lapinmiehellä vitutus laski hivenen kun tuli taas lumet maahan. Samalla rupes naurattaan paikallisten ajotaidot lumisella ja liukkaalla alustalla. Eihän nää paikallisten paliskuntien ihmiset osaa ottaa kelejä huomioon :rolleyes:
 
Jaahas.

-35,5 astetta ulkolämpömittarissa. Äkkiä pakkasenkestävää nestettä verenkiertoon.
 
Uimarantakeli :D

Joskus intti-ikäisenä käytiin muiden söörien kanssa komennusreissulla lapissa ja tuolloin päädyttiin pariksi viikoksi vartioimaan ulkosalla PV:n varastoaluetta 30-40 asteen purevassa pakkasessa. Asuttiin PJ teltassa ja tepasteltiin alueella kehää aseet tanassa ja täydessä tappeluvarustuksessa vuoronperään kellon ympäri. Alueelle eksyneille satunnaisille siviileille tokaistiin vain että menossa on puolustusvoimain pakkaskestävyystesti, mutta meitä siellä testattiin, siitä olen aika varma.
 
Viimeksi muokattu:
Tallinnassa sattui onnettomuus taksille. Kuskille kävi tuuri ettei tullut tuuletusaukko keskivartaloon.

15895901_1234557483276060_327527249444772510_o.jpg
 
Pakko käydä ostamassa Tuntematon-arpa.
Oon itte altis tollasille kiiltokuvahömpötyksille.

Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi myynnissä ovat urheilu- ja elokuvateemaiset kimaltelevat 100v-raha-arvat, joissa kuvituksena ovat Teemu Selänne, Enni Rukajärvi ja Tuntematon sotilas -elokuva

https://www.veikkaus.fi/fi/raaputusarvat

100v_arvat_web.jpg
 
nelisormi.jpg

Hienosti aikaa kestäneen parven nelisormimuodostelma. Legion Kondorissa palvellut Günther Lützow havaitsi, että pari on huomattavasti joustavampi muodostelma kuin kolmen koneen osasto. 3./J 88:n komentajaksi huhtikuussa 1938 tullut Werner Mölders jalosti ajatusta eteenpäin.
Ensimmäinen askel oli vetää siipimies hieman johtajan taakse loivaan sivuporrastukseen. Toinen pari, joka muodosti ensimmäisen parin kanssa parven, oli vielä enemmän taaksepäin porrastettu. Näin muodostui klasssinen nelisormimuodostelma. Toinen parannus oli porrastaa pareja korkeussuunnassa.

Tähän lisättynä osaston risteämiskaarto, niin muodostelma oli taktisesti vastustajiin nähden ylivertainen.


crossover.gif


Schwarm_thumb%5B2%5D.png


theory_1_1.png


250px-Bundesarchiv_Bild_146-1971-116-29,_Werner_M%C3%B6lders.jpg
Bundesarchiv_Bild_146-2006-0127%2C_Grab_Werner_M%C3%B6lders.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Werner_Mölders



PS.
Fritz-Beckhardt-Fritz-im-Flugzeug.jpg

Edeka, Fritz Beckhardt.

Juutalainen jonka koneessa oli onnea tuottava symboli.
Ja jonka laivue kaveri oli.
goering_flieger.jpg







Fokker-DVII-mit-Davidstern-Foto-Archiv.jpg
 
Suomalaiset pst-tykit - liian myöhään syntyneet





Se koruton on kertomaa.





75 K/44 oli syntyessään vielä kelvollinen ase.
Mutta suomen tilanteessa se oli vain resurssien tuhlausta.
Tuotanto kapasiteetti ei yksinkertaisesti riittänyt tykkien tekemiseen ( siinä määrin että niistä olisi ollut hyötyä sodassa).
Esimerkkinä Tampellan tuottama 105H 37, joiden tuottaminen tilauksetta vei kolme vuotta.
Samaan aikaan oli maahan saatu tehokkaita mutta ei niin seksikkäitä aseita.

( näitä katsellessa ei kenraalin housut kastu:oops:)

images
300px-Bundesarchiv_Bild_101I-671-7483-29,_Reichsgebiet,_Soldat_mit_Panzerabwehrwaffe.jpg





Niiden tuotanto olisi onnistunut huomattavasti helpommalla.

Jos homman olisi ryhdytty heti aseiden tultua maahan.
Oma tuotanto olisi ollut käynnissä joskus syksyllä 1944.
Mutta armeijalla oli jo pitkät perinteet tuolloin että resursseja, aikaa ja saatua hyötyä ei osata suhteuttaa toisiinsa.



Taasen 100 PstK oli täysin kuollut idea.

Heikko läpäisy verrattuna esimerkiksi M-46 ( https://fi.wikipedia.org/wiki/130_mm_kanuuna_M-46).
pushka-m-46-02.jpg



Kun 100 PstK:n läpäisy on AP 208mm ja 100mm BM25 APFSDS 1000m [ 1360m/s] 60° [ 151mm @ 60°] (100mm 3UBK9 HEAT olisi läpäissyt 380 mm voi vain kysyä miksi se ei kiinnostanut suomalaisia)
http://echo501.tripod.com/Military/100mm.htm


M-46 AP 145mm 3000m

Eli jos tykki olisi pakko laitaa niin miksi ei M-46 vaikka painoa on tuplasti niin valmis paketti.


Mutta todellisuudessa singot ja ohjukset olivat jo ajaneet koko tykki hankeen ohi, suunnittelun alkaessa.:facepalm:
 
Asiaa sivuten, onko Suomella minkälaista lentokoneiden rakennustaitoa?

Öö, Vl Pyörremyrsky taitaa olla viimeisin kotimainen kehitelmä hävittäjissä/taistelukoneissa. Muutoin Redigo lienee viimeinen jotenkin sotilaallinen konetyyppi, jota täällä on suunniteltu ja rakennettu. Että en ehkä yrittäisi "tehdä ruotsalaisia", olemme olleet pois alalta vaikka kuinka kauan ja muutenkin HX:n koko budjetti uppoaisi luultavasti pelkkään kehitystyöhön eikä välttämättä edes riittäisi.

Meille on parempi ostaa ikea-hävittäjiä. Siis sellaisia, jotka joku on jo suunnitellut ja jotka toimitetaan rakennussarjana. Jos halutaan välttämättä rakentaa itse.

Suomalaisen lentokonekehityksen huippua edustanee tätä nykyä Flynano. :cool:
 
Jatkaen siitä, mihin @Huhta jäi: Atol Aviation taitaa olla myös kotimainen valmistaja.
https://atol.fi

(En ryhdy sukupolvikinasteluun FlyNano Nanon ja ATOL 650LSA:n välillä, kutsutaan foorumin oikeat lentäjät, @Ikarus & kumppanit, suorittamaan testilennot ja arvioimaan näiden vesipetojen ominaisuudet ja käyttökelpoisuus Hansa-Brandenburgien korvaajina. :D )
 
Jatkaen siitä, mihin @Huhta jäi: Atol Aviation taitaa olla myös kotimainen valmistaja.
https://atol.fi

(En ryhdy sukupolvikinasteluun FlyNano Nanon ja ATOL 650LSA:n välillä, kutsutaan foorumin oikeat lentäjät, @Ikarus & kumppanit, suorittamaan testilennot ja arvioimaan näiden vesipetojen ominaisuudet ja käyttökelpoisuus Hansa-Brandenburgien korvaajina. :D )

normal_OH_U362.jpg

Atolista näkyy olevan versio ultra-luokkaan, tuohon nykyinen lupakirja kelpaa. Vesilentokelpuutusta ei ole, mutta pyörävarustuksella maalta operoituna
oikein mielelläni käyn tyypit ottamassa, jos tällainen mahdollisuus tulee.:)

FlyNano ei lentämiseen lupakirjoja eikä kelpuutuksia tarvitse. Jos/kun se tulee markkinoille, täytyypä bongailla, jos jossain testausmahdollisuus ilmaantuisi.
 
normal_OH_U362.jpg

Atolista näkyy olevan versio ultra-luokkaan, tuohon nykyinen lupakirja kelpaa. Vesilentokelpuutusta ei ole, mutta pyörävarustuksella maalta operoituna
oikein mielelläni käyn tyypit ottamassa, jos tällainen mahdollisuus tulee.:)

FlyNano ei lentämiseen lupakirjoja eikä kelpuutuksia tarvitse. Jos/kun se tulee markkinoille, täytyypä bongailla, jos jossain testausmahdollisuus ilmaantuisi.

Suokkaan Akin Fly Nano on kyllä ihan super konsepti. Pitäisi vaan saada suomen viranomaiset nostamaan tuo lupakirjaluokan minimipaino tuonne 175 kg asti, eli alle sen, eikä lupakirjaa tarvita! :)
Sit tässä olisi järkeä...

muistan ATOL.n ensivaiheet, kun me faijani kanssa rakensimme toista experimentaliamme niin kyllähän se oli vaikeaa, tilat oli ongelma, raha, uskottavuus ja kaikki sensellaiset ongelmat.. Koivurova niitä selätti yhden kerrallaan. Sitkeä ponnistus!
 
Back
Top