Kuten tehtävän annossa mainittiin ei materiaalin hajasijoittamista pitänyt vielä suorittaa, vaan valmistella.
Vähän omia ajatuksiani tuolle skenaariolle.
Oleellsiia huomioon otettavia näkökohtia:
Maanlaajuisesti toteutettuna tuo on valtava urakka. Väkisinkin määrä menee toiselle sadalle todennäköisesti useisiin satoihin, koska myös vaihtoehtoisia paikkoja tarvitaan. Jos tuollaisia määriä korsuja rakennetaan, niin se ei mitenkään pysy salassa. Budjetti tulee vastaan myös nopeasti. Materiaalikätköt jätetään suosiolla täyttämättä, koska niiden ylläpitäminen olisi liian suuri työ tehtäväksi salassa. Koska ei selvää määrettä olisi milloin materiaalia tarvittaisiin pitäisi päiväytetyä tavaraa kätköissä vaihtaa. Tuhoeläinten ja mahdollisten varkauksien aiheuttamat vahingot olisivat poliittisesti turhan merkittävät. Valmiilla kätköillä ei saataisi edes merkittävää etua siihen nähden, että kätköpaikat tiedusteltaisiin ja valmisteltaisiin ennakkoon ja täytettäisiin toiminnan alkaessa. Lisäksi taloudellisista syistä ja paljastumiseten ehstämiseksi kaikki ennakkotoimepiteet tulisi pitää minimissään.
Tuollaisen lepo/ huolopisteen vaateita voi tietysti miettiä.
Huoltotoimitusten sinne pitäisi olla sujuvaa. Jos toimitukset tehdään perille asti pitäisi kohteeseen olla tie. Se taas helpottaa vihollisen tiedustelua ja vastatoimia. Jos joukolla on itsellään ajoneuvo käytössä ei sitäkään kuitenkaan ole järkevää jättää yksikseen mahdottoman kauas.
Parhaan levon ja huoltomahdollisuuden kannalta olisi hyvä, jos voisi tukeutua rakennukseen. Se antaa myös huomattavasti paremman suojan lämpötähystykseltä kuin teltta. Maassamme on valtava määrä kesämökkejä, erämajoja ja vastaavia. Sellaisessa varusteiden kuivattaminen ja huoltaminen on ihan eri tasolla kuin teltassa. Usein niistä löytyy myös pesu- ja hygienianhoitomahdollisuus. Useimmissa on myös ruoanlaittomahdollisuus toisella tasolla kuin trangian ja nuotion varassa touhuilevilla. Monin paikoin jopa vesihuolto on valmiiksi järjesteltynä. Rakennuslupien, palotarkastusten, säännöllisten nuohousten jne ansiosta noista on jopa melko hyvät tiedot, jolloin karttatiedustelulla ja asiakirjoihin tutustumalla päästään pitkälle. Jalkatyönä tarkistus valituista kohteista sopivan hiljaisena ajankohtana, ettei mökkiläisiä hirveästi häiritä. Kun tulee ajankohtaiseksi ottaa kohteet käyttöön antaa jo valmiustilan kohottamisen myötä tulevat lait mahdollisuuden ottaa niiden haltuunottoon ja tarpeellisiin muutostöihin kustannustehokkasti.
Teollisuusalueet antavat ihan omat mahdollisuutensa vastaavien paikkojen löytämiselle. Pieni teollisuushalli, jossa on hyvät henkilökunnan sosiaalitilat ja hyvin varusteltu kahvihuone tai edustustilaisuuksien varalta keittiö antaa jo melkoisia mahdollisuuksia. Käytössä oleva ajoneuvo saadaan helposti ilmasuojaan halliin sisälle. Huoltoajoneuvon kuorma saadaan purettua ilmasuojassa hallissa sisällä. Löytyy tilaa ja usein välineistöäkin kalustohuoltoa ja varusteiden kuivatuksia varten. Makuusijoja on helppo järjestellä lämpimiin ja kuviin tiloihin. Jopa teltan saa kuivattua.
Taajama-alueella ja kaupungeissa etuina ovat lisäksi päällystetyt urat, jolloin jäljet eivät paljasta (paitsi talvella auraamattomilla teillä), sekä määrän etu. Pieni huoltotukikohta katoaa heposti suureen rakennusmassaan. Fasiliteetit ovat useimmiten jopa vielä paremmat kuin erämajoilla ja kesämökeillä.
Maatilat tarjoavat suuria mahdollisuuksia. Niissä on usein isoja ulkorakennuskia, jotka ajavat teollisuushallien kanssa saman asian. Maatilan normaalit toimet peittävät helposti pienen osaston merkit. Monilla maatiloilla on valmius sangen suurenkin väen veirasmajoituksiin ja muonituksen sekä muun huollon järjestämiseen. Jopa entisillä tiloilla, joissa maatilatoiminnasta on luovuttu on uesimmiten pystyssä konesuojat (saa ajoneuvon ilmasuojaan) ja muut ulkorakennukset. Omaa toimintaansa varten on tilat varustautuneet usein tehokkailla kuivausjärjestelmillä joita voi ehkä hyödyntää.
Paikoissa, joissa ei sopivaa rakennuskantaa vielä ole voi käyttää työmaakoppeja ja laivakontteja. Niitä on maassa suuret määrät, eivätkä ne herätä suurtakaan huomiota juuri missään. Konttien käytöstä majoitteina on pitkät kokemukset rauhanturvatehtävistä ja muussa käytössä logistiikassa ja varastoinnissa. Työmaakopeista taas löyty kokemuskia rakennustyömailta. Osan (julkisen sektorin omistamille maille tulevat) voisi toimittaa paikalle jo valmiiksi. Loppujen osalta tiedustellaan paikka valmiiksi ja varmistetaan sopiva maapohja, jolloin kontin/kopin paikalleen toimitukseen menee aikaa pari tuntia siitä kun kuljetus on kohteella. Kolmen päivän määräajasta jää vielä hyvin aikaa muille valmisteluille. Haarjakatto (kontin katon ruostumisen estämiseksi) tehdään alkuvaiheessa yksinkertaisena pressuratkaisuna ja parannellan ajan myötä. Yhtenä ratkaisuna olisi asettaa työmaakoppi ja kaksi konttia avoneliön muotoon, siten, että työmaakoppi on phjana ja kontit sivuina. Koko homma katetaan yhtenäisellä harjakatto ratkaisulla ja avoimelta sivulta voi ajaa ryhmän ajoneuvon ilmasuojaan tai käyttää tuota tilaa huoltotöihin. Jos paikalle saadaan järjestettyä sähköä varustetaan kontit kuvaimilla, Jos ei, tehdään ulkopuolellle erillinen katos, jossa puilla, turpeella, hiilillä tai polttonesteillä toimiva lämmityslaite, jonka lämmitämää ilmaa johdtaa kontteihin. Toista kåäytetään varustekuivatukseen, toinen toimii huoltotäydennysvarastona. Työmaakoppi majoitustilana.
Kohteiden käyttö tapahtuu tietenkin vuorottain, jolloin samaa pistettä voi käyttää useampi joukko. Niiden kunnosa pysyminen on kaikkien etu, mutta kokemusken mukaan ne rappeutuvat melko nopeasti, jos homma on käyttäjien vastuulla. Paikalle voisi siis sijoitta yhden "talonmiehen" pysyvästi huolehtimaan paikasta ja ottamaan huoltotäydennyksiä vastaan.
Kohteisiin tarvii tietenkin tehdä valmiiksi puolustussuunnitelmat ja niistä pitää olla aina vähintään kaksi reittiä poistumiseen. Sirpalesuojat ja maastouttaminen pitää suunnitella myöskin valmiiksi, tehdä ensiratkaisuna joku nopea järjestely (hesco, kivikori tms) ja niitä ylläpitää ja parannella käytön aikana. Luovia ratkaisuja voi käyttää myös kuten ajoneuvon huoltomontun hyödyntämistä, Maastoutuskuri on pidettävä lujana tai käytön jäljet paljastavat paikan nopeasti.
Tälläisellä lähtökohdalla minä tuota mietin. Kohteet siis ovat selvästi sivussa taistelualueelta ja mahdollsitavat pallomeren pallloille tehokkaamman levon ja huollon oltaessa poissa taistelutehtävästä. Taistelujen väliin jäävä lyhyempi tauko tietnekin vaatii mobiilin ratkaisun (esim teltan) ja muutenkin tuo esiin muita aspekteja.
Vähän omia ajatuksiani tuolle skenaariolle.
Oleellsiia huomioon otettavia näkökohtia:
Maanlaajuisesti toteutettuna tuo on valtava urakka. Väkisinkin määrä menee toiselle sadalle todennäköisesti useisiin satoihin, koska myös vaihtoehtoisia paikkoja tarvitaan. Jos tuollaisia määriä korsuja rakennetaan, niin se ei mitenkään pysy salassa. Budjetti tulee vastaan myös nopeasti. Materiaalikätköt jätetään suosiolla täyttämättä, koska niiden ylläpitäminen olisi liian suuri työ tehtäväksi salassa. Koska ei selvää määrettä olisi milloin materiaalia tarvittaisiin pitäisi päiväytetyä tavaraa kätköissä vaihtaa. Tuhoeläinten ja mahdollisten varkauksien aiheuttamat vahingot olisivat poliittisesti turhan merkittävät. Valmiilla kätköillä ei saataisi edes merkittävää etua siihen nähden, että kätköpaikat tiedusteltaisiin ja valmisteltaisiin ennakkoon ja täytettäisiin toiminnan alkaessa. Lisäksi taloudellisista syistä ja paljastumiseten ehstämiseksi kaikki ennakkotoimepiteet tulisi pitää minimissään.
Tuollaisen lepo/ huolopisteen vaateita voi tietysti miettiä.
Huoltotoimitusten sinne pitäisi olla sujuvaa. Jos toimitukset tehdään perille asti pitäisi kohteeseen olla tie. Se taas helpottaa vihollisen tiedustelua ja vastatoimia. Jos joukolla on itsellään ajoneuvo käytössä ei sitäkään kuitenkaan ole järkevää jättää yksikseen mahdottoman kauas.
Parhaan levon ja huoltomahdollisuuden kannalta olisi hyvä, jos voisi tukeutua rakennukseen. Se antaa myös huomattavasti paremman suojan lämpötähystykseltä kuin teltta. Maassamme on valtava määrä kesämökkejä, erämajoja ja vastaavia. Sellaisessa varusteiden kuivattaminen ja huoltaminen on ihan eri tasolla kuin teltassa. Usein niistä löytyy myös pesu- ja hygienianhoitomahdollisuus. Useimmissa on myös ruoanlaittomahdollisuus toisella tasolla kuin trangian ja nuotion varassa touhuilevilla. Monin paikoin jopa vesihuolto on valmiiksi järjesteltynä. Rakennuslupien, palotarkastusten, säännöllisten nuohousten jne ansiosta noista on jopa melko hyvät tiedot, jolloin karttatiedustelulla ja asiakirjoihin tutustumalla päästään pitkälle. Jalkatyönä tarkistus valituista kohteista sopivan hiljaisena ajankohtana, ettei mökkiläisiä hirveästi häiritä. Kun tulee ajankohtaiseksi ottaa kohteet käyttöön antaa jo valmiustilan kohottamisen myötä tulevat lait mahdollisuuden ottaa niiden haltuunottoon ja tarpeellisiin muutostöihin kustannustehokkasti.
Teollisuusalueet antavat ihan omat mahdollisuutensa vastaavien paikkojen löytämiselle. Pieni teollisuushalli, jossa on hyvät henkilökunnan sosiaalitilat ja hyvin varusteltu kahvihuone tai edustustilaisuuksien varalta keittiö antaa jo melkoisia mahdollisuuksia. Käytössä oleva ajoneuvo saadaan helposti ilmasuojaan halliin sisälle. Huoltoajoneuvon kuorma saadaan purettua ilmasuojassa hallissa sisällä. Löytyy tilaa ja usein välineistöäkin kalustohuoltoa ja varusteiden kuivatuksia varten. Makuusijoja on helppo järjestellä lämpimiin ja kuviin tiloihin. Jopa teltan saa kuivattua.
Taajama-alueella ja kaupungeissa etuina ovat lisäksi päällystetyt urat, jolloin jäljet eivät paljasta (paitsi talvella auraamattomilla teillä), sekä määrän etu. Pieni huoltotukikohta katoaa heposti suureen rakennusmassaan. Fasiliteetit ovat useimmiten jopa vielä paremmat kuin erämajoilla ja kesämökeillä.
Maatilat tarjoavat suuria mahdollisuuksia. Niissä on usein isoja ulkorakennuskia, jotka ajavat teollisuushallien kanssa saman asian. Maatilan normaalit toimet peittävät helposti pienen osaston merkit. Monilla maatiloilla on valmius sangen suurenkin väen veirasmajoituksiin ja muonituksen sekä muun huollon järjestämiseen. Jopa entisillä tiloilla, joissa maatilatoiminnasta on luovuttu on uesimmiten pystyssä konesuojat (saa ajoneuvon ilmasuojaan) ja muut ulkorakennukset. Omaa toimintaansa varten on tilat varustautuneet usein tehokkailla kuivausjärjestelmillä joita voi ehkä hyödyntää.
Paikoissa, joissa ei sopivaa rakennuskantaa vielä ole voi käyttää työmaakoppeja ja laivakontteja. Niitä on maassa suuret määrät, eivätkä ne herätä suurtakaan huomiota juuri missään. Konttien käytöstä majoitteina on pitkät kokemukset rauhanturvatehtävistä ja muussa käytössä logistiikassa ja varastoinnissa. Työmaakopeista taas löyty kokemuskia rakennustyömailta. Osan (julkisen sektorin omistamille maille tulevat) voisi toimittaa paikalle jo valmiiksi. Loppujen osalta tiedustellaan paikka valmiiksi ja varmistetaan sopiva maapohja, jolloin kontin/kopin paikalleen toimitukseen menee aikaa pari tuntia siitä kun kuljetus on kohteella. Kolmen päivän määräajasta jää vielä hyvin aikaa muille valmisteluille. Haarjakatto (kontin katon ruostumisen estämiseksi) tehdään alkuvaiheessa yksinkertaisena pressuratkaisuna ja parannellan ajan myötä. Yhtenä ratkaisuna olisi asettaa työmaakoppi ja kaksi konttia avoneliön muotoon, siten, että työmaakoppi on phjana ja kontit sivuina. Koko homma katetaan yhtenäisellä harjakatto ratkaisulla ja avoimelta sivulta voi ajaa ryhmän ajoneuvon ilmasuojaan tai käyttää tuota tilaa huoltotöihin. Jos paikalle saadaan järjestettyä sähköä varustetaan kontit kuvaimilla, Jos ei, tehdään ulkopuolellle erillinen katos, jossa puilla, turpeella, hiilillä tai polttonesteillä toimiva lämmityslaite, jonka lämmitämää ilmaa johdtaa kontteihin. Toista kåäytetään varustekuivatukseen, toinen toimii huoltotäydennysvarastona. Työmaakoppi majoitustilana.
Kohteiden käyttö tapahtuu tietenkin vuorottain, jolloin samaa pistettä voi käyttää useampi joukko. Niiden kunnosa pysyminen on kaikkien etu, mutta kokemusken mukaan ne rappeutuvat melko nopeasti, jos homma on käyttäjien vastuulla. Paikalle voisi siis sijoitta yhden "talonmiehen" pysyvästi huolehtimaan paikasta ja ottamaan huoltotäydennyksiä vastaan.
Kohteisiin tarvii tietenkin tehdä valmiiksi puolustussuunnitelmat ja niistä pitää olla aina vähintään kaksi reittiä poistumiseen. Sirpalesuojat ja maastouttaminen pitää suunnitella myöskin valmiiksi, tehdä ensiratkaisuna joku nopea järjestely (hesco, kivikori tms) ja niitä ylläpitää ja parannella käytön aikana. Luovia ratkaisuja voi käyttää myös kuten ajoneuvon huoltomontun hyödyntämistä, Maastoutuskuri on pidettävä lujana tai käytön jäljet paljastavat paikan nopeasti.
Tälläisellä lähtökohdalla minä tuota mietin. Kohteet siis ovat selvästi sivussa taistelualueelta ja mahdollsitavat pallomeren pallloille tehokkaamman levon ja huollon oltaessa poissa taistelutehtävästä. Taistelujen väliin jäävä lyhyempi tauko tietnekin vaatii mobiilin ratkaisun (esim teltan) ja muutenkin tuo esiin muita aspekteja.