Sisun ja Pv:n välirikko

AKE-ukki

Respected Leader
PV irtisanoisi sopimuksen irti Sisun kanssa, syynä ajoneuvojen laatuongelmat! Lähde: radio
 
Tässä artikkelit Suomeksi ja Ruotsiksi:

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/puolustusvoimat_moittii_sisun_kuorma-autojen_laatua_2577498.html

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=215261

Mitä vehon ohi olen mennyt niin varsin usein siellä on ollut uusia 8x8 sisuja ilmeisesti huoltoon menossa.
 
Ylen artikkeli


Puolustusvoimat moittii Sisun kuorma-autojen laatua
julkaistu tänään klo 18:01, päivitetty tänään klo 18:09

Maavoimien Materilaalilaitoksen esikunta haluaisi lopettaa yhteistyön kuorma-autovalmistaja Sisu Auton kanssa. Materiaalilaitoksen muistion mukaan Sisu Defense Oy:n toimittamien kuorma-autojen laadussa on paljon huomautettavaa.
Suomalainen autovalmistaja Sisu Auto on ollut puolustusvoimien tärkeimpiä kuorma-autontoimittajia 1930-luvulta saakka. Nyt yhteistyö näyttää ajautuneen kriisiin.
Maavoimien Materiaalilaitoksen tekemän muistion mukaan maastokuorma-autojen toimituksessa ja laadussa on ollut vakavia puutteita jo jonkin aikaa. Materiaalilaitoksen esikunnan muistio paljastaa, että puutteet liittyvät erityisesti ajoneuvojen turvallisuuteen, kuten autojen käynnistymiseen, akkujen kestävyyteen sekä näkyvyyteen ohjaamosta.
Hallitusneuvos Jouko Tuloiselan mukaan tilanne on puolustusministeriön tiedossa.
- Sisu on ollut yksi keskeinen puolustusvoimien maastoajoneuvojen toimittaja. Sisun ajoneuvotoimituksissa on viime aikoina ollut viivettä, ja puolustusvoimilla on ollut huomauttamista ja reklamaatioita yrityksen toimituslaatuun nähden, Tuloisela lausuu.
Tuloiselan mukaan asia Sisun kanssa on kesken, eikä ongelmia haluta ministeriöstä yksilöidä tarkemmin.
Materiaalilaitos: Ongelmien taustalla mutkikas konsernirakenne
Maavoimien Materiaalilaitoksen tekemässä muistiossa sotilasajoneuvojen toimituksesta vastaavaa Sisu Defence Oy:tä suomitaan kuitenkin kovin sanoin. Materiaalilaitos jopa suosittaa, ettei Sisu Defence Oy:ltä tilattaisi ajoneuvoja lainkaan.
Puolustusvoimat on hankkinut Sisulta viime vuosina yli 50 miljoonan euron arvosta erityyppisiä maastokuorma-autoja. Yhtiön on tarkoitus toimittaa loput noin 300 ajoneuvoa käsittäneestä tilauksesta vielä tämän vuoden aikana.
Aiemmin valtionyhtiönä ja tätä nykyä perheyrityksenä toimiva Sisu-konserni on viime vuosina ulkoistanut tai myynyt valtaosan toiminnoistaan.
Maavoimat arvioi muistiossaan, että yksi syy yhtiön toimitus- ja laatuongelmiin voi olla monimutkainen konsernirakenne. Sisu-konserni koostuu ainakin kuudesta eri yhtiöstä, joista yksi on Sisu Defence Oy.
Valtio luopui omistuksestaan alun perin Suomen Autoteollisuus -nimeä kantaneesta Sisu Autosta vuonna 1996.
YLE Uutiset
 
Vähän rankka vitsi, mutta menköön....

Sisu tekee (tai teki) Rasia, Pasia, Nasuja ja sitten.....Susia!

Erään (siviili) asiakasta edustava osto-insinöörin mielipide Sisun laadusta männä vuosina...
 
Aika rajua on välirikko, kun mennään tälle tasolle asian selvittelyssä. Tämä on nyt sitten eräänlainen "viimeinen tapa" eskaloida asian selvittely toimitusjohtajatasolle. Muuten en usko että asiaa olisi pakko tykittää tällä tavalla.
 
Onkohan (autoteollisuuden mittakaavassa) suhteellisen pienten sarjojen tuotekehityksessä ja testauksessa säästetty liikaa? Toisaalta kuvittelisin esim moottoreiden ja akkutekniikan tulevan ulkopuoliselta toimittajalta.

Muok: Wikipedian perusteella moottorit ovat viimevuosina olleet Caterpillar ja MAN. Ohjaamot omaa tuotantoa.
 
No tämä on huonompi uutinen.
 
Erikoista, ettei aiemmin ole kuunneltu ostajan mielipiteitä, kun käytännössä ostaja on aina tehnyt myös tuotetestauksen ja maanantaimallien sisäänajon. Ei ole tuoteryhmäpäälliköt ja asiakasvastaavat ajantasalla. Näinkö on, että kerralla meni yksi suomalainen perinne poikki...
 
Voi tulla esiin tilanne, jossa pv hankkii autokalustoa ..... jostain? Hyviä arvauksia, kutka tekee säälliseen hintaan tarpeeksi hyvää autokamaa? Mielellään sellaisia vielä, jotka toimivat arktisessa talvessamme.

Amerikasta saisi nykydollarilla aika järkevään hintaan niin jeepit, humveet, kuorkit kuin muutkin ajopelit.
 
Anti-Panzer kirjoitti:
Onkohan (autoteollisuuden mittakaavassa) suhteellisen pienten sarjojen tuotekehityksessä ja testauksessa säästetty liikaa? Toisaalta kuvittelisin esim moottoreiden ja akkutekniikan tulevan ulkopuoliselta toimittajalta.

Muok: Wikipedian perusteella moottorit ovat viimevuosina olleet Caterpillar ja MAN. Ohjaamot omaa tuotantoa.

Erään haastattelun tai vastaavan muistan jossa mainittiin että autossa ei lopunviimein ole Sisua itseään kuin ohjaamo, pienellä puljulla ei varmaa muuhun ole. En muista minkä konsernin autoa se loppu on, Saattoi olla tuo MAN. En sitten tiedä että ostaako Sisu jonkin pakettiratkaisun vai räätälöidäänkö Sisulle oma ajoneuvomalli sen tilauksen mukaan.
 
Second kirjoitti:
Anti-Panzer kirjoitti:
Onkohan (autoteollisuuden mittakaavassa) suhteellisen pienten sarjojen tuotekehityksessä ja testauksessa säästetty liikaa? Toisaalta kuvittelisin esim moottoreiden ja akkutekniikan tulevan ulkopuoliselta toimittajalta.

Muok: Wikipedian perusteella moottorit ovat viimevuosina olleet Caterpillar ja MAN. Ohjaamot omaa tuotantoa.

Erään haastattelun tai vastaavan muistan jossa mainittiin että autossa ei lopunviimein ole Sisua itseään kuin ohjaamo, pienellä puljulla ei varmaa muuhun ole. En muista minkä konsernin autoa se loppu on, Saattoi olla tuo MAN. En sitten tiedä että ostaako Sisu jonkin pakettiratkaisun vai räätälöidäänkö Sisulle oma ajoneuvomalli sen tilauksen mukaan.

Ainakin vielä muutama vuosi taapäin oli Sisu vahvasti kompuksessa Rellun kanssa
 
En tiedä nykytilasta mutta ennen ainakin runko ja akselit oli Sisun omia ja siihen vielä uusissa ohjaamo niin kotimaisuusasteen pitäisi olla hyvin korkea. A2045 tosin kertoo ilmeisesti nykytilan aika hyvin (akselitkin MANnilta).

Nykyään siviilikuorma-autoissa yhteistyökumppani on Mersu.
 
No mutta mitäs tämä sitten on?! Eikö puolustusvoimien velvollisuus ole ostaa kaikkea vihreän väristä ylihintaista paskaa mitä Suomen maaperällä tuotetaan? Mihin jäi aluepolitiikka ja valekotimaisen tuotannon tukeminen veronmaksajien pohjattomista taskuista? :confused:
 
Huoh, millaista disinformaatiota täällä jaellaan. Suoranaista desanttien tietotoimiston uutisia..

Nyt puheena oleva kritiikki koskee uutta Protoa eli A-2045 mallia. Se on tekniikaltaan MAN ja käytännössä Sisua edustaa Karjaalla rakennettu ohjaamo ja lava. Runko moottorineen ja akseleineen on tuotu valmiina pakettina Saksasta.

Uudessa Protossa on kyse jonkinlaisesta lehmänkaupasta, jolla Sisu saatiin pysymään hengissä taantuman yli. Pahat kielet kertovat Pv:n olleen pakkoraossa eli oli tilattava A-2045 tai kosto olisi ollut hirmuinen.

Laatuongelmat lienevät totta, mutta esim. huonoa näkyvyyttä ohjaamosta en oikein käsitä. Kai Sisulla sentään oli jokin esittelyauto koeajattavissa ennen kaupantekoa vai olisiko pitänyt ostaa sika säkissä. No, sekin on tietysti mahdollista.


Kokonaan toinen tarina on Sisun siviilikuorma-auto, jotka viimeiset 15 vuotta perustuivat tiukkaan yhteistyöhön Renaultin kanssa. Esim. ohjaamot ovat ehtaa Renaultia. Moottoreina on viime vuosina ollut Caterpillaria, Volvoa, Renaultia ja Mackia.

Yhteistyö edellä mainittujen suhteen päättyi taantumaan. Nyt koettaa Sisun uusi tuleminen Mersun tekniikalla (moottori, voimansiirto ja ohjaamo). Sisu Polar malliston ensiesittely on ensi viikolla Jyväskylän kuljetusmessuilla. http://www.sisuauto.com/node

Mikä sitten tekee Sisusta Sisun? Tietysti alusta ja erityisesti nostoteli, joka on maailman paras! :a-smiley:

Kun ryhdytään tekemään miestentöitä tukkilaanilla ja sorakuopilla, on Sisun alusta yksinkertaisesti paras käytettävyydeltään. Tämä asia ei ole muuttunut miksikään vuosikymmeniin, olipa ohjaamot ja moottorit mistä tahansa kotoisin. Alusta on juuri se seikka, joka on Sisun pitänyt ylipäätään hengissä.
 
Ainakin nämä viimeisimmät luotisuojatuolla kabiineilla olevat on täysin käsittämättömän kalliita. Ei yhden c-kuskin hinta voi olla ylimääräistä kahtasataatonnia.

Rasi ja masi ok. Ja sen saatanan rellunkin ajaa kuski vaikka minne.

Miksi ei voitaisi hankkia vaikka lisää zilejä, mazeja ja miehekkäitä krazeja?
 
muhvetti kirjoitti:
Ainakin nämä viimeisimmät luotisuojatuolla kabiineilla olevat on täysin käsittämättömän kalliita. Ei yhden c-kuskin hinta voi olla ylimääräistä kahtasataatonnia.

Miksi ei voitaisi hankkia vaikka lisää zilejä, mazeja ja miehekkäitä krazeja?

Kumpaankin kysymykseen lienee yksi ja sama vastaus.

Neukkukuorkit eivät ole katu-uskottavia jenkkien joukoissa sodittaessa. Niillä sotaretkillä on miestappioiden sietokyky tasan nolla, koska kyse ei ole kansallisesta eloonjäämiskamppailusta vaan länsimaiden turvallisuuspolitiikkaan kuuluvista sotilaallisista interventioista.
 
Omien mielikuvieni mukaan Sisussa ei ole ollut juuri mitään suomalaista enään pitkään aikaan. Karjaan tehdas on lähinnä suorittanut ulkomaisten kuorma-autojen kokoonpanon. Pienestä mittakaavasta johtuen kustannukset ovat nousseet huomattavasti suoraan ulkomaiseen hankintaan verrattuna. Karjaan tehtaan vuosituotanto vastannee suurten tehtaiden muutaman päivän tai viikon tuotantoa.

Hölmöläisen hommaa verottaa kotimainen teollisuus kilpailukyvyttömäksi ja sitten yrittää pönkittää teollisuuden jämiä verovaroilla.
 
JOKO kirjoitti:
Omien mielikuvieni mukaan Sisussa ei ole ollut juuri mitään suomalaista enään pitkään aikaan. Karjaan tehdas on lähinnä suorittanut ulkomaisten kuorma-autojen kokoonpanon.

Mielikuvasi on osittain väärä, koska Sisuissa on nimenomaan ollut kotimainen runko ja akselistot. Ne ovat erittäin merkittävä osa kuorma-autoa, vaikkakaan eivät näkyviä osia. Omasta ohjaamosta Sisu luopui joskus 90-luvun puolivälissä, mutta esim. moottoreita tai vaihteistoja Sisu ei ole valmistanut milloinkaan.
 
skärdis kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Omien mielikuvieni mukaan Sisussa ei ole ollut juuri mitään suomalaista enään pitkään aikaan. Karjaan tehdas on lähinnä suorittanut ulkomaisten kuorma-autojen kokoonpanon.

Mielikuvasi on osittain väärä, koska Sisuissa on nimenomaan ollut kotimainen runko ja akselistot. Ne ovat erittäin merkittävä osa kuorma-autoa, vaikkakaan eivät näkyviä osia. Omasta ohjaamosta Sisu luopui joskus 90-luvun puolivälissä, mutta esim. moottoreita tai vaihteistoja Sisu ei ole valmistanut milloinkaan.
"2000-luvun Protossa" eli Sisu A 2045:ssä on MANin moottori ja akselistot. Ohjaamo on kotimainen ja kaiketi myös runko. Lainaus Sisun sivuilta:

Autoissa on Suomessa valmistettu erikoisrakenteinen 1+2 paikkainen SISU ohjaamo, joka voidaan tarvittaessa varustaa kansainvälisen Stanag 4569 1-tason mukaisella ballistisella suojauksella.
Autoissa on Euro4 päästömääräykset täyttävä 6-sylinterinen MAN D0836 LFL50 turbodieselmoottori, jonka teho on 240 hv
@ 2300 rpm ja suurin vääntö 925 Nm @1200-1800 rpm.
Moottorit ja akselistot toimittaa MAN Nutzfahzeuge GmbH Itävallasta. Vaihteisto on valinnaisesti 9-portainen manuaalinen ZF 9S 1310D tai 12-portainen automatisoitu ZF 12 AS 1210.
Edessä on kaksilehtinen parabolinen jousitus ja takana ilmajousitus. Sisu 4x4 maastokuorma-auton kokonaismassa on 12 tonnia, omamassa 5,5 tonnia ja kantavuus 5 tonnia.
[/i]

Protojen, Masien ja Rasien maastokelpoisuuden salaisuus oli joustava ja kiertyvä runko. Yhden pyörän pystyi ajamaan metrin korkuiselle korokkeelle muiden pysyessä maassa. Mitenköhön tässä A 2045:ssä? Siviilikuorma-autoista militarisoiduissa 4x4 SK 181:ssä ei ollut kiertyvää runkoa.
 
Menee vähän OT:ksi, mutta autoissa pysytään: Kävin erään excursioryhmn mukana Kuljetusvälinevarikolla muutama vuosi sitten. (Nykyään se taitaa olla Millogin Nokian toimipiste tai jotain sinnepäin.) Varikolla on "suometettavina" raketinheitinkaupan mukana tulleita 4x4 DAF-kuorma-autoja. Niiden maastokelpoisuus sai varikon väeltä tyrmäyksen. Neliveto helpottaa liikkumista auraamattomilla teillä, jos lunta on alle 20 cm, mutta maastoon ja paksuun lumeen ei DAFeista kuulemma ollut. Nelivetoinen ka ei siis ole välttämättä mka...
 
Back
Top