Näin Sisu vastaa syytteisiin:
Lainaus
Sisu Defence Oy järjesti tänään Sisun Karjaan tehtailla tilaisuuden, jossa se kommentoi Puolustusvoimien suunnalta tullutta kritiikkiä Sisun maastokuorma-autoja kohtaan.
Ennen väitteiden käsittelyä Sisulta nostettiin esille Maavoimien Esikunnan muistion julkistaminen:
“Puolustusvoimien julkisesti kilpailutettujen materiaalihankintojen dokumenteista osa on julkisia. Luottamuksellisia ovat esim. sellaiset dokumentit, jotka sisältävät yksityiskohtaisia, hankkeiden toteutuksen aikana Puolustusvoimille annettuja tietoja toimittavasta yrityksestä. Siksi tämä julkisuuteen jaettu muistio olisi pitänyt leimata salassa pidettäväksi.
Käsityksemme mukaan muistion viitteessä mainittu Maavoimien Esikunnan evl Mikko Taussi on antanut ajoneuvohankintoja toteuttavalle Maavoimien Materiaalilaitoksen Esikunnalle (MaavMatlE) tehtäväksi laatia muistion Sisun kyvykkyydestä toimia Puolustusvoimien ajoneuvojen toimittajana. Muistio on siis yhden Puolustusvoimien yksikön subjektiivinen näkemys yrityksestämme ja sen toiminnasta ja tietojemme mukaan ei todellakaan edusta Puolustusvoimien yleistä näkemystä.”
Itse muistion sisältöä Sisu kommentoi yleisellä tasolla.
“MaavMatlE:n väittää Sisujen toimittamien ajoneuvojen sisältävän vakavia laatuongelmia, jotka ovat jopa vaarantaneet ajoneuvojen liikenneturvallisuuden. Väite on perätön, sillä liikenneturvallisuuden vaarantavan ongelman ilmeneminen johtaa aina välittömään ajoneuvon käyttökieltoon. Näitä viime vuosina toimitettuja ajoneuvoja ei missään vaiheessa ainakaan meidän, ajoneuvon valmistajan, tietojen mukaan ole asetettu käyttökieltoon. Vanhempien ajoneuvojen, myös Sisun toimittamien, osalta sen sijaan on aika ajoin näin tapahtunut jonkin ongelman ilmetessä ja kielto on sen jälkeen purettu ongelman tultua ratkaistuksi. Kyseessä ei siis ole mikään dramaattinen tapahtuma, vaan turvallisuutta varmistava rutiinitoimenpide.
Toimitettujen ajoneuvojen laatuongelmien käsittely käynnistyy asiakkaan reklamaatiolla ja toimittajan reklamaatiovastauksella. Näiden kahden viimevuosina tapahtuneen runsaan kolmensadan ajoneuvon osalta olemme vastaanottaneet kaksi asiakkaan reklamaatiota ja vastanneet niihin asianmukaisella tavalla. Osa reklamaatiokohteista on johtanut toimenpiteisiin, osa ei.”
Sisu käsitteli erikseen kahta muistiossa vahvimmin esille tuotua ongelmaa ja esitti näille myös ratkaisuja.
“Asiakas on reklamoinut havaintonsa, jonka mukaan yhden ajoneuvon etuakselin jarrukellossa on ilmennyt siihen kuulumaton kosketusjälki ja epäilys on kohdistunut pyörille tarvittaessa asennettavien kitkaketjujen ottavan siihen kiinni.
Reklamaatiovastauksessamme toteamme, että selvityksemme mukaan tämä on epätodennäköistä ja jälki johtunee todennäköisesti jonkin maastoajon yhteydessä ketjuihin juuttuneen oksan raapaisusta, eikä siten johda välittömiin toimenpiteisiin. Tämä asia on siis ko. muistiossa paisutettu liikenneturvallisuutta vaarantavaan jarruihin liittyväksi vakavaksi laatuongelmaksi!
Akut ovat ajoneuvojen lentokuljetusvaatimuksen täyttäviä huippulaatuisia kuivakennoakkuja. Niiden vauriot ovat johtuneet asiakkaan huoltotoimien laiminlyönneistä, jonka takia niitä koskevat takuuvaatimus on hylätty. Ajoneuvon mukana toimitetun käyttö- ja huolto-ohjekirjan mukaan akuista on huolehdittava tietyllä tavalla ajoneuvojen jäädessä seisomaan. Mikäli ajoneuvo seisoo kuukausia paikoillaan, erityisesti talviolosuhteissa, on vaarana akkujen syväpurkautuminen tai jopa jäätyminen. Kuvaavaa MaavMatlE.n ajoneuvoista huolehtimiselle on alueellamme luovutettujen autojen rivissä seisovat, PV:n rekisterissä olevat nosturilliset ajoneuvot, jotka ovat seisseet täällä niiden joulukuussa tapahtuneesta luovutuksesta lähtien ilman, että PV olisi näitä toimia tehnyt tai sopinut kanssamme näiden toimien järjestämisestä.”
Lopuksi Sisu käsitteli yhtiön ja puolustusvoimien välistä sopimusta ja sen täyttämistä.
“Sisu on toiminut sopimusten mukaan ja toimittanut kaikki ajoneuvot sopimusvaatimusten mukaisina. Näkemyksemme mukaan MaavMatlE on esittänyt hankkeiden toteutuksen yhteydessä vaatimuksia, jotka eivät ole kuuluneet sopimuksen mukaiseen toimitussisältöön ja siksi niihin ei ole aina suostuttu. MaavMatlE on esittänyt myös vaatimuksia, jotka ovat olleet ristiriitaisia ja joita siksi on ollut mahdotonta toteuttaa.
MaavMatlE:n muistiossa on esitetty virheellisiä väitteitä Sisu Auton toimintakyvystä ja toiminnasta MaavMatlE:n ja Sisun välisessä yhteistyössä sekä yritetty kaivaa esille jotakin, jolla Sisu voitaisiin saattaa huonoon valoon tulevaisuuden hankintapäätöksiä tehtäessä.
Tämän muistion sisältö räikeän väärine tietoineen on omiaan aiheuttamaan meille vahinkoa erityisesti ottaen huomioon meneillään olevat muiden puolustusvoimien ajoneuvohankkeet, joissa Sisu on mukana tarjouskilpailussa sekä uuden Sisu Polar- siviiliautomalliston ensi viikolla tapahtuva ensiesittely. Tästä syystä pyrimme saattamaan kiistan asialliseen ratkaisuun mahdollisimman nopeasti.”