Sisun ja Pv:n välirikko

Tähän on mukava kuulla sitten MaavMatlE:n vastine. Kaikenkaikkiaan ihmetyttää tälläinen julkinen moittiminen puolustusvoimien puolelta.
Eikö tälläiset "laatuongelmat" ruukata ratkaista valmistajan ja ostajan välillä ihan kahdestaan. Helkkarin paljon helpompaa se ainakin olis,nyt menee vain julkisuudessa väittelyksi.
 
Mitenkäs crane alan miehenä luonnehtisi Sisun siviiliajokkien laatua noin yleensä? Millainen on Sisun maine siviiliammattiympyröissä?
 
AKE-ukki kirjoitti:
Näin Sisu vastaa syytteisiin:
Lainaus
Sisu Defence Oy järjesti tänään Sisun Karjaan tehtailla tilaisuuden, jossa se kommentoi Puolustusvoimien suunnalta tullutta kritiikkiä Sisun maastokuorma-autoja kohtaan.
Ennen väitteiden käsittelyä Sisulta nostettiin esille Maavoimien Esikunnan muistion julkistaminen:
“Puolustusvoimien julkisesti kilpailutettujen materiaalihankintojen dokumenteista osa on julkisia. Luottamuksellisia ovat esim. sellaiset dokumentit, jotka sisältävät yksityiskohtaisia, hankkeiden toteutuksen aikana Puolustusvoimille annettuja tietoja toimittavasta yrityksestä. Siksi tämä julkisuuteen jaettu muistio olisi pitänyt leimata salassa pidettäväksi.
Käsityksemme mukaan muistion viitteessä mainittu Maavoimien Esikunnan evl Mikko Taussi on antanut ajoneuvohankintoja toteuttavalle Maavoimien Materiaalilaitoksen Esikunnalle (MaavMatlE) tehtäväksi laatia muistion Sisun kyvykkyydestä toimia Puolustusvoimien ajoneuvojen toimittajana. Muistio on siis yhden Puolustusvoimien yksikön subjektiivinen näkemys yrityksestämme ja sen toiminnasta ja tietojemme mukaan ei todellakaan edusta Puolustusvoimien yleistä näkemystä.”

Itse muistion sisältöä Sisu kommentoi yleisellä tasolla.
“MaavMatlE:n väittää Sisujen toimittamien ajoneuvojen sisältävän vakavia laatuongelmia, jotka ovat jopa vaarantaneet ajoneuvojen liikenneturvallisuuden. Väite on perätön, sillä liikenneturvallisuuden vaarantavan ongelman ilmeneminen johtaa aina välittömään ajoneuvon käyttökieltoon. Näitä viime vuosina toimitettuja ajoneuvoja ei missään vaiheessa ainakaan meidän, ajoneuvon valmistajan, tietojen mukaan ole asetettu käyttökieltoon. Vanhempien ajoneuvojen, myös Sisun toimittamien, osalta sen sijaan on aika ajoin näin tapahtunut jonkin ongelman ilmetessä ja kielto on sen jälkeen purettu ongelman tultua ratkaistuksi. Kyseessä ei siis ole mikään dramaattinen tapahtuma, vaan turvallisuutta varmistava rutiinitoimenpide.
Toimitettujen ajoneuvojen laatuongelmien käsittely käynnistyy asiakkaan reklamaatiolla ja toimittajan reklamaatiovastauksella. Näiden kahden viimevuosina tapahtuneen runsaan kolmensadan ajoneuvon osalta olemme vastaanottaneet kaksi asiakkaan reklamaatiota ja vastanneet niihin asianmukaisella tavalla. Osa reklamaatiokohteista on johtanut toimenpiteisiin, osa ei.”

Sisu käsitteli erikseen kahta muistiossa vahvimmin esille tuotua ongelmaa ja esitti näille myös ratkaisuja.
“Asiakas on reklamoinut havaintonsa, jonka mukaan yhden ajoneuvon etuakselin jarrukellossa on ilmennyt siihen kuulumaton kosketusjälki ja epäilys on kohdistunut pyörille tarvittaessa asennettavien kitkaketjujen ottavan siihen kiinni.
Reklamaatiovastauksessamme toteamme, että selvityksemme mukaan tämä on epätodennäköistä ja jälki johtunee todennäköisesti jonkin maastoajon yhteydessä ketjuihin juuttuneen oksan raapaisusta, eikä siten johda välittömiin toimenpiteisiin. Tämä asia on siis ko. muistiossa paisutettu liikenneturvallisuutta vaarantavaan jarruihin liittyväksi vakavaksi laatuongelmaksi!

Akut ovat ajoneuvojen lentokuljetusvaatimuksen täyttäviä huippulaatuisia kuivakennoakkuja. Niiden vauriot ovat johtuneet asiakkaan huoltotoimien laiminlyönneistä, jonka takia niitä koskevat takuuvaatimus on hylätty. Ajoneuvon mukana toimitetun käyttö- ja huolto-ohjekirjan mukaan akuista on huolehdittava tietyllä tavalla ajoneuvojen jäädessä seisomaan. Mikäli ajoneuvo seisoo kuukausia paikoillaan, erityisesti talviolosuhteissa, on vaarana akkujen syväpurkautuminen tai jopa jäätyminen. Kuvaavaa MaavMatlE.n ajoneuvoista huolehtimiselle on alueellamme luovutettujen autojen rivissä seisovat, PV:n rekisterissä olevat nosturilliset ajoneuvot, jotka ovat seisseet täällä niiden joulukuussa tapahtuneesta luovutuksesta lähtien ilman, että PV olisi näitä toimia tehnyt tai sopinut kanssamme näiden toimien järjestämisestä.”

Lopuksi Sisu käsitteli yhtiön ja puolustusvoimien välistä sopimusta ja sen täyttämistä.
“Sisu on toiminut sopimusten mukaan ja toimittanut kaikki ajoneuvot sopimusvaatimusten mukaisina. Näkemyksemme mukaan MaavMatlE on esittänyt hankkeiden toteutuksen yhteydessä vaatimuksia, jotka eivät ole kuuluneet sopimuksen mukaiseen toimitussisältöön ja siksi niihin ei ole aina suostuttu. MaavMatlE on esittänyt myös vaatimuksia, jotka ovat olleet ristiriitaisia ja joita siksi on ollut mahdotonta toteuttaa.
MaavMatlE:n muistiossa on esitetty virheellisiä väitteitä Sisu Auton toimintakyvystä ja toiminnasta MaavMatlE:n ja Sisun välisessä yhteistyössä sekä yritetty kaivaa esille jotakin, jolla Sisu voitaisiin saattaa huonoon valoon tulevaisuuden hankintapäätöksiä tehtäessä.
Tämän muistion sisältö räikeän väärine tietoineen on omiaan aiheuttamaan meille vahinkoa erityisesti ottaen huomioon meneillään olevat muiden puolustusvoimien ajoneuvohankkeet, joissa Sisu on mukana tarjouskilpailussa sekä uuden Sisu Polar- siviiliautomalliston ensi viikolla tapahtuva ensiesittely. Tästä syystä pyrimme saattamaan kiistan asialliseen ratkaisuun mahdollisimman nopeasti.”




Ikävä kyllä, tuota minä epäilen vahvasti. Tiedossa mehevät markkinat, Kruunun hovitoimittajan asemaa aiotaan tömäyttää. Kuiskuttajia ja supattajia, illanistujaisia, matkoja, briiffitilaisuuksia, kivoja isoja poikia, ongella herrojen kanssa====>TAHTOTILA.

Tuo kabiininäkyvyys on vähän ihme juttu. Luulisi sitä pv:n edustajien tiirailleen kabiinista ulos jo jonkin kerran ennenkuin on lyöty hommat lukkoon. Tuskin Sisu iha ite on ratkaissut kabiinirakenteen ja hups yllättäen toimittanut erilaisen tuotteen kuin on tilattu.

Tuo jarrukellon naarmu-juttu saattaa olla luokkaa säälittävä keksintö.
 
Taitaa Maavoimien Materialaitoksen Esikunnasta avautua (yllättäen) Everstiluutnantin virka... Entisen viranhaltijan nimen varmaan arvaattekkin.

Vastineen perusteella voi täysin tyrmätä Pv:n tai sitä edustavan henkilön toimenpiteet. Ei mitään alkeellisempaa tietoa/taitoa toimia teknisessä hankinnassa. Oliskohan sotalaitoksen vihdoinkin tunnustettava, että siviilit on tietyissä asioissa paljon pätevämpiä kuin virkakierrossa "pakolla" johonkin esikunnan tehtävään istutettu vanhempi sotilashenkilö.

Ehei lakaistaan aihe maton alle vaan, ei korppi korpin silmää noki.
 
yleensä ei oo kovin kläbää haukua asiakas pataluhaks... tekee yleensä heikkoo bisneeksille
 
AKE-ukki kirjoitti:
Taitaa Maavoimien Materialaitoksen Esikunnasta avautua (yllättäen) Everstiluutnantin virka... Entisen viranhaltijan nimen varmaan arvaattekkin.

Vastineen perusteella voi täysin tyrmätä Pv:n tai sitä edustavan henkilön toimenpiteet. Ei mitään alkeellisempaa tietoa/taitoa toimia teknisessä hankinnassa. Oliskohan sotalaitoksen vihdoinkin tunnustettava, että siviilit on tietyissä asioissa paljon pätevämpiä kuin virkakierrossa "pakolla" johonkin esikunnan tehtävään istutettu vanhempi sotilashenkilö.

Ehei lakaistaan aihe maton alle vaan, ei korppi korpin silmää noki.

Kieltämättä on syytäkin aueta virkoja, jos tuo vastine yhtään kestää tarkastelua, jos ei, niin Sisu ansaitsee kaikki vaikeudet mitä siitä seuraa.

Mutta mitä tulee noihin siviili hommiin, niin siinä on ongelmansakin. Jenkeissä kuulin olevan tiettyjä ongelmia noiden siviilien kanssa, koska näillä on enemmän päätäntävaltaa omissa asioissaan, kuin vastaavalla sotilaalla olisi. Tämä ilmenee mm. sillä, että eräältä jenkkiarmeijan laitokselta kysyttiin toimintaohjeita IED:iden kanssa toimimiseen. Vastaus oli kuulemma, että: Ei ole meidän tehtäviä, emmekä muutenkaan puutu asiaan, kun silloin meidän odotettaisiin jatkossakin hoitavan asiaa. Tämä siis ennen 2003 Irakin valtausta. Tietysti byrokratian kannalta vastaus on ymmärrettävä, mutta tuntien minkälaisia ongelmia jenkeillä oli tuon konfliktin alussa ja pitkään sen jälkeenkin, niin jos kyseiset henkilöt olisivat olleet sotilaita, niin ainakin asioita olisi voitu nopeuttaa uhkaamalla rintamakomennuksella.
 
baikal kirjoitti:
Mitenkäs crane alan miehenä luonnehtisi Sisun siviiliajokkien laatua noin yleensä? Millainen on Sisun maine siviiliammattiympyröissä?

Itsehän ajan Ruotsalaismerkillä,joten toisenkäden tietoa on,mutta kyllä se laadukas peli on.
Moitittavaa lähinnä vain hytästä,joka on Ranskalainen. Alustan ja moottorin osalta ei ole moitetta kuulunu pöllinajossa ja säiliöajossa,mut soramiehet on joskus haukkuunu caterpillarin acert-pakokaasunpuhdistus järjestelmää,mutta se johtuu ajosuoritteen luonteesta.
Jos vain sais Sm sarjalaisen cumminsin koneella ja fullerilla,niin ostaisin.

Juttelin eilen autohallilla kuljetuspuolen kapiaisten kanssa ja he ihmettelivät tätä juttua kovasti.
Ei heillä ainakaan ollu moitteen sanaa näistä uusista 2045:sta.
 
crane kirjoitti:
Juttelin eilen autohallilla kuljetuspuolen kapiaisten kanssa ja he ihmettelivät tätä juttua kovasti.
Ei heillä ainakaan ollu moitteen sanaa näistä uusista 2045:sta.

Samaa mieltä oli meidän varuskunnan kuljetuspuolen kapparit, kun heiltä kysyttiin mielipidettä asiasta paikalliseen aviisiin.
 
crane kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Mitenkäs crane alan miehenä luonnehtisi Sisun siviiliajokkien laatua noin yleensä? Millainen on Sisun maine siviiliammattiympyröissä?

Itsehän ajan Ruotsalaismerkillä,joten toisenkäden tietoa on,mutta kyllä se laadukas peli on.
Moitittavaa lähinnä vain hytästä,joka on Ranskalainen. Alustan ja moottorin osalta ei ole moitetta kuulunu pöllinajossa ja säiliöajossa,mut soramiehet on joskus haukkuunu caterpillarin acert-pakokaasunpuhdistus järjestelmää,mutta se johtuu ajosuoritteen luonteesta.
Jos vain sais Sm sarjalaisen cumminsin koneella ja fullerilla,niin ostaisin.

Juttelin eilen autohallilla kuljetuspuolen kapiaisten kanssa ja he ihmettelivät tätä juttua kovasti.
Ei heillä ainakaan ollu moitteen sanaa näistä uusista 2045:sta.

Tällainen on käsitykseni ollut.

Jututin piruuttain erästä hlöä, joka pelaa pv-sisujen kanssa ja hän sanoi, että Sisu on täysin vertailukelpoinen minkä tahansa hänen tuntemansa ajokin kanssa. Jossain kohtaa antaa jälkeen jollekin, mutta kokonaisuutena ei moitittavaa.
 
Katselin vähän noiden erilaisten sotilaspuolen kuorma-autojen hintoja ja Sisun hinnat vaikuttavat olevan ihan samaa tasoa kuin mitä muualla maailmassa isoillakin valmistajilla. Tuskinpa siis ainakaan suurta säästöä saadaan aikaiseksi ostamalla ulkomaisilta valmistajilta.

Esim. yksi suurimmista eli amerikkalainen Oskhosh sai äskettäin tilauksen 4773:sta FMTV-kuorma-autosta hintaan 780 miljoonaa dollaria. Yksikköhinnaksi tulee silloin noin 120 000 euroa eli melkein tismalleen sama hinta kuin millä PV tilasi Sisu 2045:a, vaikka lukumäärä olikin huomattavasti pienempi.

http://defense-update.com/wp/20101218_oshkosh_military_truck.html
 
RistoJ kirjoitti:
Katselin vähän noiden erilaisten sotilaspuolen kuorma-autojen hintoja ja Sisun hinnat vaikuttavat olevan ihan samaa tasoa kuin mitä muualla maailmassa isoillakin valmistajilla. Tuskinpa siis ainakaan suurta säästöä saadaan aikaiseksi ostamalla ulkomaisilta valmistajilta.

Esim. yksi suurimmista eli amerikkalainen Oskhosh sai äskettäin tilauksen 4773:sta FMTV-kuorma-autosta hintaan 780 miljoonaa dollaria. Yksikköhinnaksi tulee silloin noin 120 000 euroa eli melkein tismalleen sama hinta kuin millä PV tilasi Sisu 2045:a, vaikka lukumäärä olikin huomattavasti pienempi.

http://defense-update.com/wp/20101218_oshkosh_military_truck.html

Eikös SISU ole olemassa lähinnä sen takia, että he tekevät tälläisiä hieman erikoisempia ajoneuvoja? Ja siis tietyt optiot ovat suoraan saatavilla, kun taas toisissa firmoissa niistä saattaa joutua maksamaan huomattavastikin?
 
RistoJ kirjoitti:
Katselin vähän noiden erilaisten sotilaspuolen kuorma-autojen hintoja ja Sisun hinnat vaikuttavat olevan ihan samaa tasoa kuin mitä muualla maailmassa isoillakin valmistajilla. Tuskinpa siis ainakaan suurta säästöä saadaan aikaiseksi ostamalla ulkomaisilta valmistajilta.

Esim. yksi suurimmista eli amerikkalainen Oskhosh sai äskettäin tilauksen 4773:sta FMTV-kuorma-autosta hintaan 780 miljoonaa dollaria. Yksikköhinnaksi tulee silloin noin 120 000 euroa eli melkein tismalleen sama hinta kuin millä PV tilasi Sisu 2045:a, vaikka lukumäärä olikin huomattavasti pienempi.

http://defense-update.com/wp/20101218_oshkosh_military_truck.html

Joo, onhan tuo lukumäärä Sisun sarjoihin verraten "melkoinen". Osaatko verrata FMTV:a minkä mallin sisuun se vertautuisi?
 
Kävin eilettäin käpistelemässä näitä uusia 2045:ia ja ihan laadukkailta kamppeilta ne vaikutti.
Alustassa on yksi asia,minkä mie vaihtaisin..nimittäin ilmajousitus.
Siinä on tukivarsia liiaksi esillä ja ne voi maastoajossa ottaa kantoihin ym kiinni.
Ilmapussit tosin oli suojattu,joten niiden kanssa tuskin on ongelmia.
Pitäis päästä ajamaan ja testaamaan,jotta vois kunnollisen analyysin antaa näistä kamppeista.
 
baikal kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Katselin vähän noiden erilaisten sotilaspuolen kuorma-autojen hintoja ja Sisun hinnat vaikuttavat olevan ihan samaa tasoa kuin mitä muualla maailmassa isoillakin valmistajilla. Tuskinpa siis ainakaan suurta säästöä saadaan aikaiseksi ostamalla ulkomaisilta valmistajilta.

Esim. yksi suurimmista eli amerikkalainen Oskhosh sai äskettäin tilauksen 4773:sta FMTV-kuorma-autosta hintaan 780 miljoonaa dollaria. Yksikköhinnaksi tulee silloin noin 120 000 euroa eli melkein tismalleen sama hinta kuin millä PV tilasi Sisu 2045:a, vaikka lukumäärä olikin huomattavasti pienempi.

http://defense-update.com/wp/20101218_oshkosh_military_truck.html

Joo, onhan tuo lukumäärä Sisun sarjoihin verraten "melkoinen". Osaatko verrata FMTV:a minkä mallin sisuun se vertautuisi?

No lähin vertauskohta taitaa olla juuri tuo Sisun 2045. Tosin FMTV on tuoteperhe (Family of Medium Tactical Vehicles) eli sisältää laajemman skaalan ajoneuvoja, mukaan lukien kevyen kuorma-auton (2,5 t maksimikuorma) ja 6x6 malleja.
 
Pv:n muistio kokonaisuutena valottaa asiaa hiukan monipuolisemmin kuin aiemmin tarjolla olleet lyhyet uutispätkät. Tarpeettomat ja vaikeasti ylläpidettävät erikoisratkaisut näyttäisivät olevan päällimmäinen murhe. Armeija kaiketi tukeutuisi mieluummin vakiotavaraan.

http://www.suomensotilas.fi/pdf/MAAVMATLE_muistio_4x4_ja_8x8.pdf
 
Hande kirjoitti:
Pv:n muistio kokonaisuutena valottaa asiaa hiukan monipuolisemmin kuin aiemmin tarjolla olleet lyhyet uutispätkät. Tarpeettomat ja vaikeasti ylläpidettävät erikoisratkaisut näyttäisivät olevan päällimmäinen murhe. Armeija kaiketi tukeutuisi mieluummin vakiotavaraan.

http://www.suomensotilas.fi/pdf/MAAVMATLE_muistio_4x4_ja_8x8.pdf

Hei mutte itteppä he on ollu sitä ajoneuvoa tilaamassa ja vaatimuksia sanomassa.
Nyt kun tilattua kalustoa on tullu,niin alkaa itku kaluston toimimattomuudesta.. Suoraan sanoen ihme venkoilua pv:ltä tämä touhu.
Kyllä tilaaja voi tän kokoluokan kauppoja sopiessa määrittää,että mistä ne ajoneuvon komponentit tulee ja mistä ei.
Kun meinaan yhtä autoakin tilatessa pystyy siihen vaikuttamaan!
 
Hande kirjoitti:
Tarpeettomat ja vaikeasti ylläpidettävät erikoisratkaisut näyttäisivät olevan päällimmäinen murhe. Armeija kaiketi tukeutuisi mieluummin vakiotavaraan.

Miksi eivät sitten ostaneet vakiotavaraa?

Aivan, sellaista kun ei ole tarjolla, joka täyttäisi Pv:n hankintavaiheessa asettamat speksit!

Jättiläisfirmat, kuten Mersu tai Scania, eivät ryhdy puhtaalta pöydältä piirtämään autoa niinkin "merkittävälle" asiakkaalle kuin Suomen Puolustusvoimat, kun kauppaeräkin on hikiset parisataa autoa, jotka vielä pitäisi puoli-ilmaiseksi myydäkin.

Mersulta todetaan vain, että ostakaa Unimogeja ja ruksikaa varustelistalta sopivat varusteet. Hinta tosin on korkea ja mitään täydellisen yksilöllistä rakennetta ei lähdetä toteuttamaan.

Se moitittu A-2045:n lavakin lienee rakennettu täysin Pv:n toivomalla tavoin SA-lavaksi ja nyt sitten alkaa kitinä, ettei se olekaan hyvä..


Hande kirjoitti:
http://www.suomensotilas.fi/pdf/MAAVMATLE_muistio_4x4_ja_8x8.pdf

Mielenkiintoinen asiakirja, josta kyllä huomaa, että hrat Rankila ja Schaumann eivät ole lopputuotetta nähneetkään vaan kirjanneet jostakin rutinalistasta yksittäisiä lauseita.

Olisi mielenkiintoista nähdä Sisun vastine.
 
crane kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Pv:n muistio kokonaisuutena valottaa asiaa hiukan monipuolisemmin kuin aiemmin tarjolla olleet lyhyet uutispätkät. Tarpeettomat ja vaikeasti ylläpidettävät erikoisratkaisut näyttäisivät olevan päällimmäinen murhe. Armeija kaiketi tukeutuisi mieluummin vakiotavaraan.

http://www.suomensotilas.fi/pdf/MAAVMATLE_muistio_4x4_ja_8x8.pdf

Hei mutte itteppä he on ollu sitä ajoneuvoa tilaamassa ja vaatimuksia sanomassa.
Nyt kun tilattua kalustoa on tullu,niin alkaa itku kaluston toimimattomuudesta.. Suoraan sanoen ihme venkoilua pv:ltä tämä touhu.
Kyllä tilaaja voi tän kokoluokan kauppoja sopiessa määrittää,että mistä ne ajoneuvon komponentit tulee ja mistä ei.
Kun meinaan yhtä autoakin tilatessa pystyy siihen vaikuttamaan!


Ongelmat ovat mielestäni jäljitettävissä ensisijaisesti eduskuntaan. Kuolevaa nakkikiskaa elvytettiin puolustusvoimien tilauksella. Jo konsernin rakenne kertoo saattohoidon olevan meneillään. Ovat vaan ottaneet rahat pois, kun saivat uunotettua poliitikot runnomaan tilauksen läpi.

Jatkossa pitää tilaukset tehdä ulkomailta tai sitten pitää laskea teollisuuden kustannustasoa, jotta tavallisten kuorma-autojen tuotanto kannattaa. Silloin voidaan samalta linjalta tehdä myös puolustusvoimille autoja.
 
JOKO kirjoitti:
crane kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Pv:n muistio kokonaisuutena valottaa asiaa hiukan monipuolisemmin kuin aiemmin tarjolla olleet lyhyet uutispätkät. Tarpeettomat ja vaikeasti ylläpidettävät erikoisratkaisut näyttäisivät olevan päällimmäinen murhe. Armeija kaiketi tukeutuisi mieluummin vakiotavaraan.

http://www.suomensotilas.fi/pdf/MAAVMATLE_muistio_4x4_ja_8x8.pdf

Hei mutte itteppä he on ollu sitä ajoneuvoa tilaamassa ja vaatimuksia sanomassa.
Nyt kun tilattua kalustoa on tullu,niin alkaa itku kaluston toimimattomuudesta.. Suoraan sanoen ihme venkoilua pv:ltä tämä touhu.
Kyllä tilaaja voi tän kokoluokan kauppoja sopiessa määrittää,että mistä ne ajoneuvon komponentit tulee ja mistä ei.
Kun meinaan yhtä autoakin tilatessa pystyy siihen vaikuttamaan!


Ongelmat ovat mielestäni jäljitettävissä ensisijaisesti eduskuntaan. Kuolevaa nakkikiskaa elvytettiin puolustusvoimien tilauksella. Jo konsernin rakenne kertoo saattohoidon olevan meneillään. Ovat vaan ottaneet rahat pois, kun saivat uunotettua poliitikot runnomaan tilauksen läpi.

Jatkossa pitää tilaukset tehdä ulkomailta tai sitten pitää laskea teollisuuden kustannustasoa, jotta tavallisten kuorma-autojen tuotanto kannattaa. Silloin voidaan samalta linjalta tehdä myös puolustusvoimille autoja.

En nyt sanois kuolevaksi lafkaksi,kun omistajina on pari perhettä ja sisu on sopinu yhteistyöstä yhden maailman johtavista kuorma-autojen valmistajista.
Vieläpä toteuttanutkin sitä yhteistyötä jo sisu polar
Ei Mercedes alkais ikinä yhteistyöhön kuolevan yrityksen kanssa.
 
skärdis kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista nähdä Sisun vastine.

Suomen sotilaan nettijatkoilla on myös Sisun vastine joka on muistaakseni ollut julkisuudessa ennenkin

http://www.suomensotilas.fi/pdf/Sisun_tiedote_kuorma-autojen_laatuongelmista_2011.pdf

Minusta tässä on kaksi mielenkiintoista pointtia eli halusiko materiaalilaitos tuota muistiotaan ensinkään julkisuuteen ja millainen on ollut hankintaprosessi, mitä armeija halusi ja mitä poliitikko päätti tilata?
 
Back
Top