J0h1F
Ylipäällikkö
Ei ihme, että 2011 omistusrakennetta on kritisoitu, sehän on todellakin aika kaoottinen ollut tuolloin, ja lisäksi uhkana oli vielä myynti Kiinaan, joka estettiin kuitenkin kun Korhonen osti koko puljun itselleen 2013. Nyttemminhän se on selkiytynyt niin, että omistajia on vain yksi (Korhonen), hänellä vain yksi holdingyhtiö välissä (Suomen Erikoisajoneuvot Oy) ja konsernin vakavaraisuuskin on parempi, kiitos reilusti kasvaneen myynnin sekä siviili- että sotilasajoneuvoissa (Romaniaan ja Kiinaan yksityisfirmoille toimitetut E15TP:t). Huoltokin on siirretty pois Veholta, ilmeisesti takaisin konsernille, jos muistan lukemaani oikein.Tässä on nyt kuitenkin jotakin substanssia asian käsittelyyn:
https://www.defmin.fi/files/1886/SISU_ka_hank.pdf
Ja onhan se itse muistiokin näköjään vielä netissä! Maanpuolustus.netissä nimittäin.
Ongelmanahan on kyllä yhä tuotantorakenne, kuten myös sinänsä huoltovarmuus, mutta ne ovat asiakaskunnan laajentuessa parantuneet.
Lisäksi asia, joka vaikuttanee yhä (ainakin jos samat henkilöt ovat yhä töissä samoissa tehtävissä), on Sisun ja PV:n sopijakontaktin toimimattomuus. Kun kerran välit ovat menneet, niitä on vaikea korjata.
Nuo ajoneuvojen akku- ja jarrukello-ongelmathan oli jo puitu tuossa Sisun vastineessa, jonka @AKE-ukki tänne lainasi. Ja kuten @baikal sanoi, hänen kontaktinsa PV:n kuljetuspuolella oli sitä mieltä, että uudetkin Sisut olivat ihan hyviä verrattuina kilpailijoihinsa.
Kuten uusi A2045, nuo vaikuttavat vähemmän maastokelpoisilta kuin vanhat SA-150:t ja SA-240:t.2011 jälkeen PV on hankkinut MB Actros 6x6 maastokuorma-autoja ihan isompana sarjana. Voi olla että Scanioitakin on tullut. Tämän lisäksi ainakin yksittäisiä MB Zetros 6x6 on hankittu, nuo saattavat olla vain testikappaleita.
Sitä ihmettelen, että miksi Sisu ei ole saanut suunniteltua noille seuraajaa, kun kakkossarjan Eemelit olivat kuitenkin Sisun omaa suunnittelua. Moni upseeri on ainakin ilmaissut, että uudet Masin/Rasin ajatuksella tehdyt maastokuorma-autot olisivat tarpeen, ja että mikään uusi hankinta ei oikein kykene samaan maastoliikkuvuuteen.
Voi olla, että jossain vaiheessa Sisu saa tilanteensa kuntoon siinä määrin, että se kelpaa taas PV:n ajoneuvotoimittajaksi. Ainakin kehitys on jatkunut positiivisena tuosta vuoden 2011-2012 aallonpohjasta.
Viimeksi muokattu: