Sisun ja Pv:n välirikko

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässä on nyt kuitenkin jotakin substanssia asian käsittelyyn:

https://www.defmin.fi/files/1886/SISU_ka_hank.pdf

Ja onhan se itse muistiokin näköjään vielä netissä! Maanpuolustus.netissä nimittäin.
Ei ihme, että 2011 omistusrakennetta on kritisoitu, sehän on todellakin aika kaoottinen ollut tuolloin, ja lisäksi uhkana oli vielä myynti Kiinaan, joka estettiin kuitenkin kun Korhonen osti koko puljun itselleen 2013. Nyttemminhän se on selkiytynyt niin, että omistajia on vain yksi (Korhonen), hänellä vain yksi holdingyhtiö välissä (Suomen Erikoisajoneuvot Oy) ja konsernin vakavaraisuuskin on parempi, kiitos reilusti kasvaneen myynnin sekä siviili- että sotilasajoneuvoissa (Romaniaan ja Kiinaan yksityisfirmoille toimitetut E15TP:t). Huoltokin on siirretty pois Veholta, ilmeisesti takaisin konsernille, jos muistan lukemaani oikein.
Ongelmanahan on kyllä yhä tuotantorakenne, kuten myös sinänsä huoltovarmuus, mutta ne ovat asiakaskunnan laajentuessa parantuneet.

Lisäksi asia, joka vaikuttanee yhä (ainakin jos samat henkilöt ovat yhä töissä samoissa tehtävissä), on Sisun ja PV:n sopijakontaktin toimimattomuus. Kun kerran välit ovat menneet, niitä on vaikea korjata.

Nuo ajoneuvojen akku- ja jarrukello-ongelmathan oli jo puitu tuossa Sisun vastineessa, jonka @AKE-ukki tänne lainasi. Ja kuten @baikal sanoi, hänen kontaktinsa PV:n kuljetuspuolella oli sitä mieltä, että uudetkin Sisut olivat ihan hyviä verrattuina kilpailijoihinsa.

2011 jälkeen PV on hankkinut MB Actros 6x6 maastokuorma-autoja ihan isompana sarjana. Voi olla että Scanioitakin on tullut. Tämän lisäksi ainakin yksittäisiä MB Zetros 6x6 on hankittu, nuo saattavat olla vain testikappaleita.
Kuten uusi A2045, nuo vaikuttavat vähemmän maastokelpoisilta kuin vanhat SA-150:t ja SA-240:t.
Sitä ihmettelen, että miksi Sisu ei ole saanut suunniteltua noille seuraajaa, kun kakkossarjan Eemelit olivat kuitenkin Sisun omaa suunnittelua. Moni upseeri on ainakin ilmaissut, että uudet Masin/Rasin ajatuksella tehdyt maastokuorma-autot olisivat tarpeen, ja että mikään uusi hankinta ei oikein kykene samaan maastoliikkuvuuteen.

Voi olla, että jossain vaiheessa Sisu saa tilanteensa kuntoon siinä määrin, että se kelpaa taas PV:n ajoneuvotoimittajaksi. Ainakin kehitys on jatkunut positiivisena tuosta vuoden 2011-2012 aallonpohjasta.
 
Viimeksi muokattu:
@PSB 5500 @eddie kertokaa ihmeessä vähän tarkemmin minkälaisia puutteita Unimogissa teidän mielestä on. Tästä oli juttua jonkun kanssa aikaisemminkin ja silloin ainakin vaihteistoa moitettiin (kuten A2045). Mielipiteitä on monia ja käyttötarkoituksia ja jos se ei johonkin työhommaan ollut passeli niin se saattaa silti olla erinomainen valinta johonkin missä tarvitaan erinomaista maastoliikkuvuutta ja pientä kokoa.
 
Ainakin 184 (2014) ja 50 (2017). Nämä eivät ole maastokuorma-autoja vaan normaaleja siviilivehkeitä 8x4 vetotavalla ja tietyillä lisävarusteilla.

Puolustusvoimille 253 Scaniaa


Puolustusvoimat hankkii Scania Suomi Oy:ltä raskaita Scania-kuorma-autoja, jotka toimitetaan vuosina 2014–2017. Sopimukseen kuuluville ajoneuvoille tehdään 12–15 vuoden huoltosopimukset ja hankinnan kokonaisarvo on noin 66,2 miljoonaa euroa.

Toukokuun 15. päivänä allekirjoitetulla hankintasopimuksella Puolustusvoimat hankkii Scania Suomi Oy:ltä yhteensä 184
maansiirtoalustaisia, koukkulaitteilla sekä osin kuormankäsittelylaitteilla - puominosturilla tai kouluautovarustuksella toimitettavia kuorma-autoja ja vetoautoja. Ajoneuvot ovat pääosin neliakselisia raskaita kuorma-autoja. Nyt tehtyyn sopimukseen sisältyy myös lisähankintavaraus 69 ajoneuvosta.

Ajoneuvojen päällirakenteet asennetaan Scania Suomen palvelukeskuksessa Jyväskylässä, koukkulaitteet toimittaa Cargotec Oy.
http://www.koneporssi.com/uutiset/puolustusvoimille-253-scaniaa/




Juu, siis konttien ja lavettien vetoon pääasiassa.
Traktorit korvaavat maastokuormurien tarvetta kun ne jakavat kontit maastoon.

Maastokuormurien tärkein tehtävä lienee tykin veturina?
 
@Talvela lisähankintavaraus toteutettiin ilmeisesti 50 ajoneuvon suuruisena

Maastokuorma-autot menevät operatiivisille joukoille ja siviilikuorma-autot sekä traktorit alueellisille. Siis alueellisilla joukoilla maastoliikkuvuus tyydytetään traktoreilla.
 
@Talvela lisähankintavaraus toteutettiin ilmeisesti 50 ajoneuvon suuruisena

Maastokuorma-autot menevät operatiivisille joukoille ja siviilikuorma-autot sekä traktorit alueellisille. Siis alueellisilla joukoilla maastoliikkuvuus tyydytetään traktoreilla.

Eihän maastokuormurit edes pysty ottamaan konttia päälleen?
 
Mitkä niistä on siihen varustettu muut kuin isot eemelit?

Käytännössä kaikki ensimmäisten E11T 6x6 (1998) hankintojen jälkeen tulleet. Eli koukkuvaihtolavalaite on melkeimpä vakiovaruste ja nosturikin kohtuu yleinen. Unimog ja A2045 on liian kevyitä konttien käsittelyyn.
 
Käytännössä kaikki ensimmäisten E11T 6x6 (1998) hankintojen jälkeen tulleet. Eli koukkuvaihtolavalaite on melkeimpä vakiovaruste ja nosturikin kohtuu yleinen. Unimog ja A2045 on liian kevyitä konttien käsittelyyn.

Mutta paljonko näitä on maastokuormureista karkeasti?
Kuvittelisi että pitkälle pääsee noilla tukkiautoilla ja traktoreilla huollon osalta.
Itse olen kuvitellut että maastokuormurit vapautuu näin asejärjestelmien liikutteluun.
 
@PSB 5500 @eddie kertokaa ihmeessä vähän tarkemmin minkälaisia puutteita Unimogissa teidän mielestä on. Tästä oli juttua jonkun kanssa aikaisemminkin ja silloin ainakin vaihteistoa moitettiin (kuten A2045). Mielipiteitä on monia ja käyttötarkoituksia ja jos se ei johonkin työhommaan ollut passeli niin se saattaa silti olla erinomainen valinta johonkin missä tarvitaan erinomaista maastoliikkuvuutta ja pientä kokoa.
Heti alkuun kerrottakoon että ei oltu 'harmaissa' omassa tapauksessa. Unimökin vaihteisto (jonkinsortin robotti+momentinmuunnin) ei soveltunut ollenkaan yhteen voimanottokäyttöisten laitteiden käytössä. Meillä oli lumilinko, piennarniittopuomisto ja pesurivarustus. Näitä käytettäessä peruutus oli hankalaa kun pakin kytkemiseksi piti kierrokset pudottaa. Auto oli myös melko kömpelö. Maasto-ominaisuudet varmasti olivat huippuluokkaa. Hydrostaattisella voimansiirrolla ja nelipyöräohjauksella olisi ehkä melko toimivakin ollut meillä.
 
On monta kertaa tullut ihmeteltyä näitä nykyisiä armeijan autoja,onko tekniikka tosiaan varmaa sotahommin? Miten huollot/korjaukset kenttä olosuhteissa kun on niin paljon hienoa tekniikkaa,eikö olisi parempi että kuormuritkin olisi sitä entisaikain Hävittäjä-Ford rautakanki tekniikkaa jonka pystyy korjaamaan taas liikkuvaksi vaikka rautalangalla taistelukentällä,niinkuin nyky traktoreissa,sähköllä toimii nostolaitteet ym,pieni maattovika jossain niin seisahtuu koko traktori ja on soitettava korjaajaa,-60 luvun traktoriin ei sellaista vikaa tule etteikö mies sitä korjaa yksin.Kertokaas mielipidettä.
 
On monta kertaa tullut ihmeteltyä näitä nykyisiä armeijan autoja,onko tekniikka tosiaan varmaa sotahommin? Miten huollot/korjaukset kenttä olosuhteissa kun on niin paljon hienoa tekniikkaa,eikö olisi parempi että kuormuritkin olisi sitä entisaikain Hävittäjä-Ford rautakanki tekniikkaa jonka pystyy korjaamaan taas liikkuvaksi vaikka rautalangalla taistelukentällä,niinkuin nyky traktoreissa,sähköllä toimii nostolaitteet ym,pieni maattovika jossain niin seisahtuu koko traktori ja on soitettava korjaajaa,-60 luvun traktoriin ei sellaista vikaa tule etteikö mies sitä korjaa yksin.Kertokaas mielipidettä.

Noille logistiikan ajoneuvoille löytyy valmis huoltojärjestelmä siviilistä josta on samoja ajoneuvojakin saatavilla.
Yksinkertaisella tekniikalla maastokuormureita ei kai saa enään kun Venäjältä, noita vanhoja Maseja ja Raseja kai ostettaisiin jos joku niitä tekisi vielä järkevään hintaan.
 
2/16 karjalan prikaatissa kuskina palveltuani ihmettelen kyllä suuresti tuota unimogin moittimista. Suurimpana heikkoutena pitäisin pientä kuljetuskapasiteettia, vaihteisto on epämukava mutta toimiva. Erinomainen etenemiskyky korvaa kyllä mielestäni edelliset.

A2045 sen sijaan on susipaska laitos ja epäilen onko sitä testattu lainkaan ennen tilaamista...
 
A2045 sen sijaan on susipaska laitos ja epäilen onko sitä testattu lainkaan ennen tilaamista...
On testattu, ajoneuvosta ei pidetty eikä sitä haluttu. Poliittinen hankinta.
 
Käytännössä kaikki ensimmäisten E11T 6x6 (1998) hankintojen jälkeen tulleet. Eli koukkuvaihtolavalaite on melkeimpä vakiovaruste ja nosturikin kohtuu yleinen. Unimog ja A2045 on liian kevyitä konttien käsittelyyn.
Nosturi ei kyllä ole kohtuu yleinen, vaan melko harvinainen loppupeleissä.
 
On testattu, ajoneuvosta ei pidetty eikä sitä haluttu. Poliittinen hankinta.

Onko mitään kokemusta tai oletko kuullut juttuja siitä alkuperäisestä ETP-mallisarjan mukaisesta 4x4 versiosta? Sitäkin varmaan testattiin PVn toimesta ennenkuin A2045 yhtäkkiä ilmestyi
 
2/16 karjalan prikaatissa kuskina palveltuani ihmettelen kyllä suuresti tuota unimogin moittimista. Suurimpana heikkoutena pitäisin pientä kuljetuskapasiteettia, vaihteisto on epämukava mutta toimiva. Erinomainen etenemiskyky korvaa kyllä mielestäni edelliset.

Kuljetuskapasiteettia varten Mersulla on Unimogin isoveli Zetros. Tarjolla sekä 4x4 että 6x6

.
zetros_military_12221.jpg


Zetros on Masia ja Rasia vastaava maastokuorma-auto. Nyt sotavaltiolla olevat Scaniat eivät ole samaa luokkaa. Kokonaan toinen asia tietysti on, että onko näihin tarvetta.
 
Kuljetuskapasiteettia varten Mersulla on Unimogin isoveli Zetros. Tarjolla sekä 4x4 että 6x6

.
zetros_military_12221.jpg


Zetros on Masia ja Rasia vastaava maastokuorma-auto. Nyt sotavaltiolla olevat Scaniat eivät ole samaa luokkaa. Kokonaan toinen asia tietysti on, että onko näihin tarvetta.
@peelo sanoikin, että ainakin yksittäisiä on hankittu. Scaniat sen sijaan ovat kaikki maantiekuorma-autoja.
Mutta ei tuo maavaransa puolesta näytä olevan aivan Rasia vastaava. Mikään uusista hankinnoista ei vaikuta olevan maastoliikkuvuudeltaan ihan Masin ja Rasin tasolla.
 
Back
Top