On testattu, ajoneuvosta ei pidetty eikä sitä haluttu. Poliittinen hankinta.
Onko siitä mihinkään? Vai joudutaanko sitä käyttämään väkisin hommissa jotka eivät luonnaa mitenkään.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
On testattu, ajoneuvosta ei pidetty eikä sitä haluttu. Poliittinen hankinta.
En tunne tuota osaa taustasta. ETP sinänsä on PV:n halujen mukaan suunniteltu, mutta myöskään ETP:tä ei ollut tarkoitus koskaan ostaa näitä määriä. Alusta oli tarkoitettu meillä vain erikois- ja asejärjestelmien alustaksi sekä KRIHA operaatiohin. Herää kysymys, että mihin kotimaassa tarvitsemme TVÄL kuorma-autoa jossa miehistö on suojattu, mutta lasti ei...miehiä riittää mutta esim ohjuksia ei ole yhtään liikaa joten eikös me olisi tarvittu pikemminkin suojatulls lastitilalla olevia kuorma-autoja? Loppu ostot kuuluvat sarjaan politiikkaa.Onko mitään kokemusta tai oletko kuullut juttuja siitä alkuperäisestä ETP-mallisarjan mukaisesta 4x4 versiosta? Sitäkin varmaan testattiin PVn toimesta ennenkuin A2045 yhtäkkiä ilmestyi
Mutta ei tuo maavaransa puolesta näytä olevan aivan Rasia vastaava. Mikään uusista hankinnoista ei vaikuta olevan maastoliikkuvuudeltaan ihan Masin ja Rasin tasolla.
No voit lukea sillä reilummin ajaneen mielipiteen tuosta yllä. Kyseinen mielipide vastaa sitä mitä olen kuullut kaikilta muiltakin. Jonossa noita on myös näkynyt varuskunnassa korjaamon pihalla isompi määrä kun autohallilla. Itse olen ko autolla ajanut hyvin vähän ja vain tiellä joten vaikea muodostaa mielipidettä omiin kokemuksiin perustuen.Onko siitä mihinkään? Vai joudutaanko sitä käyttämään väkisin hommissa jotka eivät luonnaa mitenkään.
En tiedä, mutta lähelle Zetros taitaa päästä. Tässä kuvassa näkyy tuo kiertyvä runko, joka on Masin ja Rasin avain maastokykyyn.
Scaniat ja muut maantiekuorma-autot eivät ole tuollaisella rungolla ja se syö todella paljon suorituskykyä maastossa. Myöskään Sisu A-45:ssa ei ollut kiertyvää runkoa, mutta Proto onkin reilusti pienempi auto.
Edit: Tässä Masi runko kiertyneenä:
Eikä ole! Scanioita on hankittu jokapyörävetoisena, jota en ihan samaan sarjaan laittaisi perus 8x4 maantiekuorma-autojen kanssa.
Tuo on G-mallin Scania 8x6 (todennäköisesti 8x4) vetovalla. Eli ihan tavallinen maansiirtomallin auto varustettuna isoilla renkailla.https://maanpuolustus.net/threads/ponttonikalusto-73-pmp.798/page-2
TUolta löytyy kuvia Scanian 8x8. Tuo ei ole tavallinen maantiekuorma-auto ja jos tuo ei ole maastokuorma-auto niin ei ole silloin ET-sarjalainenkaan. E11T varmaan on absoluuttiselta maastoajokyvyltään parempi kuin tuo Scania, mutta todellisuudessa erot ovat niin pienet että eiköhän Scaniallakin pärjää.
Siihen miksi nykyään on hyvin vähän kiertyvärunkoisia kuorma-autoja on varmaan ihan hyvät syyt. Vaikka sen avulla saadaan huimasti lisää joustovaraa niin haittapuoliakin varmasti löytyy.
Kakkossarjan Eemelistä (ETP-sarja) tosiaan oli 4x4 olemassa ainakin teoriassa, ja mainostavatkin sitä sivuillaan yhä. Wikipedia tietää nimetä sen E7TP:ksi.E-sarjasta en ole ikinä nähnyt alle 3-akselista mallia (sellainen saattoi nippa nappa olla tarjolla)
Tuo on G-mallin Scania 8x6 (todennäköisesti 8x4) vetovalla. Eli ihan tavallinen maansiirtomallin auto varustettuna isoilla renkailla.
Sisu taisi siirtyä suosiolla pois kevyemmistä autoista jo 80-luvun jälkimainingeissa. S-sarjasta tehtiin vielä pikkukuormureita (2-akselisia SK151 esim, intilläkin muutama), mutta mahtoi jäädä kannattamattomaksi kevyesti varusteltujen < 10 tonnin kuormureiden teko pikkupajalla. E-sarjasta en ole ikinä nähnyt alle 3-akselista mallia (sellainen saattoi nippa nappa olla tarjolla) ja pienin tarjottu moottorikin oli 11-litrainen Cumminsin rivikuutonen @ 385 hp.
En ole kuvan yksilöllä mutta vastaavilla olen.Todella toivon että olet ajanut kuvan yksilöillä, kun tämä keskustelu on ollut ihan täyttä paskaa viimeiset pari päivää. Aivan tolkutonta väärinymmärtämistä milloin missäkin asiassa ja olettamuksia ilman minkäänlaista tietämystä.
Kuvissa olevat Mersut on tietty myös jotain muuta kuin 6x6
Kyllä tuo E-sarjan facelift ja koppien käyttö meni täysin toisin päin. Ykkössarjan Eemelit eli ET-sarja olivat Renaultin kopeilla, kun taas kakkossarjan Eemelit eli ETP-sarja ovat suomalaisilla kopeilla.Nojoo, Hesan paloautot olin ehtinyt jo unohtaa. Vähäiseksi 2-akselisten Eemeleiden lukumäärä silti jää, ja aika rohkeasti veikkaisin syyksi hintaa ja Sisun keskittymistä raskaamman pään autoihin. 340-heppainen 11-litrainen oli sekin jo kadonnut muistin syövereistä.
Toinen syy tähän 2-akselisten vähyyteen viimeistään E-sarjan faceliftin eli Rellu-koppeihin siirtymisen jälkeen lienee se, että Sisu markkinoi kevyiksi kuorma-autoiksi Renault Midlumeja ja vastaavasti Sisua vietiin jonkin verran keski-Eurooppaan Renaultin raskaana mallina (nimellä Renault Sisu muistaakseni, aiheesta oli juttua Sisuviestissä).
Kyllä tuo E-sarjan facelift ja koppien käyttö meni täysin toisin päin. Ykkössarjan Eemelit eli ET-sarja olivat Renaultin kopeilla, kun taas kakkossarjan Eemelit eli ETP-sarja ovat suomalaisilla kopeilla.
Aivan, itselläni tuli mieleen vain nuo sotilasmallit, Eemeli eli ET ja ETP. ET:ssä on Renaultin hytti, ETP:ssä suomalainen.Sisu E-sarja, 1995-97 eli ykköskoppa, Sisun hytti:
Sisu E-sarja, 1997-200? eli kakkoskoppa, Renaultin hytti:
Sisu E-sarja, kakkoskopa facelift (2003?-2010), Renaultin hytti:
Sisu ET (jossain muuten pyörinyt nimellä Sisu HMTV) 1997-?:
Sisu ETP (2005-):