Sisun ja Pv:n välirikko

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onko mitään kokemusta tai oletko kuullut juttuja siitä alkuperäisestä ETP-mallisarjan mukaisesta 4x4 versiosta? Sitäkin varmaan testattiin PVn toimesta ennenkuin A2045 yhtäkkiä ilmestyi
En tunne tuota osaa taustasta. ETP sinänsä on PV:n halujen mukaan suunniteltu, mutta myöskään ETP:tä ei ollut tarkoitus koskaan ostaa näitä määriä. Alusta oli tarkoitettu meillä vain erikois- ja asejärjestelmien alustaksi sekä KRIHA operaatiohin. Herää kysymys, että mihin kotimaassa tarvitsemme TVÄL kuorma-autoa jossa miehistö on suojattu, mutta lasti ei...miehiä riittää mutta esim ohjuksia ei ole yhtään liikaa joten eikös me olisi tarvittu pikemminkin suojatulls lastitilalla olevia kuorma-autoja? Loppu ostot kuuluvat sarjaan politiikkaa.
 
Mutta ei tuo maavaransa puolesta näytä olevan aivan Rasia vastaava. Mikään uusista hankinnoista ei vaikuta olevan maastoliikkuvuudeltaan ihan Masin ja Rasin tasolla.

En tiedä, mutta lähelle Zetros taitaa päästä. Tässä kuvassa näkyy tuo kiertyvä runko, joka on Masin ja Rasin avain maastokykyyn.

Scaniat ja muut maantiekuorma-autot eivät ole tuollaisella rungolla ja se syö todella paljon suorituskykyä maastossa. Myöskään Sisu A-45:ssa ei ollut kiertyvää runkoa, mutta Proto onkin reilusti pienempi auto.

Mercedes-Zetros-2.jpg


Edit: Tässä Masi runko kiertyneenä:

1329216223315_1_orig.jpg
 
Onko siitä mihinkään? Vai joudutaanko sitä käyttämään väkisin hommissa jotka eivät luonnaa mitenkään.
No voit lukea sillä reilummin ajaneen mielipiteen tuosta yllä. Kyseinen mielipide vastaa sitä mitä olen kuullut kaikilta muiltakin. Jonossa noita on myös näkynyt varuskunnassa korjaamon pihalla isompi määrä kun autohallilla. Itse olen ko autolla ajanut hyvin vähän ja vain tiellä joten vaikea muodostaa mielipidettä omiin kokemuksiin perustuen.
 
En tiedä, mutta lähelle Zetros taitaa päästä. Tässä kuvassa näkyy tuo kiertyvä runko, joka on Masin ja Rasin avain maastokykyyn.

Scaniat ja muut maantiekuorma-autot eivät ole tuollaisella rungolla ja se syö todella paljon suorituskykyä maastossa. Myöskään Sisu A-45:ssa ei ollut kiertyvää runkoa, mutta Proto onkin reilusti pienempi auto.

Mercedes-Zetros-2.jpg


Edit: Tässä Masi runko kiertyneenä:

1329216223315_1_orig.jpg

Kumma kun tuollaisia ei pysty muka enää tekemään, yksinkertainen tekniikka, kori sekä lava suoraa simppeliä linjaa, hyvä näkyvyys, valtava maavara ja tuo kierto.
 
Eikä ole! Scanioita on hankittu jokapyörävetoisena, jota en ihan samaan sarjaan laittaisi perus 8x4 maantiekuorma-autojen kanssa.

On toki 8x8 Scanioita, mutta ihan maantieauton palikoista ne on rakennettu. Tilauskuponkiin vain raksittu riittävästi vetäviä akseleita. Noihin kuvien ojiin kun ajaa kiinteärunkoiset Scanian, niin puolet pyöristä roikkuu ilmassa. Voi se siitä täysillä lukoilla noustakin tai sitten ei, mutta sitä ei sitten ohjata mihinkään ja painopisteen muuttuessa keikkuu koko auto siihen malliin että..

Niistä puuttuu noiden todellisen hc-maastokuorma-autojen ominaisuudet, kuten tuo kiertyvä runko tai Unimogin käyttämät porttaaliakselit.

Yritäpä ajaa se neliakselinen Scania tähän. Ei onnistu tai ainakin kalustovauriot ovat enemmän kuin todennäköisiä.

69ebd8b88d78280c4b99752807072995.jpg
 
Viimeksi muokattu:
https://maanpuolustus.net/threads/ponttonikalusto-73-pmp.798/page-2

TUolta löytyy kuvia Scanian 8x8. Tuo ei ole tavallinen maantiekuorma-auto ja jos tuo ei ole maastokuorma-auto niin ei ole silloin ET-sarjalainenkaan. E11T varmaan on absoluuttiselta maastoajokyvyltään parempi kuin tuo Scania, mutta todellisuudessa erot ovat niin pienet että eiköhän Scaniallakin pärjää.

Siihen miksi nykyään on hyvin vähän kiertyvärunkoisia kuorma-autoja on varmaan ihan hyvät syyt. Vaikka sen avulla saadaan huimasti lisää joustovaraa niin haittapuoliakin varmasti löytyy.
 
Kun tässä on ollut keskustelua Sisun luotettavuudesta, ei teknisestä vaan merkin olemassaolosta, huoltovarmuudesta ym. niin Helsingin pelastuslaitos näkyy luottavan kun otti juuri vastaan kaksi uutta Sisun alustalle rakennettua säiliöautoa. Paloautoissa Scanian markkinaosuus on ollut viime vuosina jotain 99 %. Toista se oli kasarilla, kun paloautojen valtionosuuksien ehtona oli kotimainen alusta.

Ehkä huoltovarmuuden kannalta luottoa lisää se, että nykyiset Sisut ovat teknisesti Mersuja. Moottori, ohjaamo, elektroniikka ja yleensä vaihteistokin on suoraan Mersun Arocs -malleista. Niinpä varaosia ja huoltoa löytyy varmasti tulevaisuudessakin, vaikka Sisu-Auto kippaisikin. Nyt tosin näyttää Sisun myynti vetävän jo siihen malliin, että loppumisen uhka lienee vähentynyt. Pahimmillaan noin 5 vuotta sitten koko Karjaan tehdas oli jo kiinni.

Niin tai näin, hieno kauppa Sisulle.

https://www.saurus.fi/kaksi-sailioautoa-helsinkiin/

12703-04-Helsinki-004.jpg


Edit: Kevyemmissä 2-akselisissa sammutusautoissa ym. ei Sisulla ole edes tarjolla sopivaa mallia, joten niiden "sisuttomuudesta" ei voi vetää johtopäätöksiä suuntaan eikä toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Sisu taisi siirtyä suosiolla pois kevyemmistä autoista jo 80-luvun jälkimainingeissa. S-sarjasta tehtiin vielä pikkukuormureita (2-akselisia SK151 esim, intilläkin muutama), mutta mahtoi jäädä kannattamattomaksi kevyesti varusteltujen < 10 tonnin kuormureiden teko pikkupajalla. E-sarjasta en ole ikinä nähnyt alle 3-akselista mallia (sellainen saattoi nippa nappa olla tarjolla) ja pienin tarjottu moottorikin oli 11-litrainen Cumminsin rivikuutonen @ 385 hp. Strategiaksi otettiin jo tuolloin raskaamman kaluston markkinaosuuden säilyttäminen ja nykyäänkin Sisu taitaa markkinoida Polar- sarjaansa ensisijaisesti puu- ja soralavettina.

Vuosikymmen sitten muuten Sisu ja Bronto tarjosivat tehdasräätälöityjä puomitikasautoja, oliko pyöräjärjestyksenä peräti 10x4, ja lentokenttäpaloautoksi maastokuorma-auton pohjalle rakennettu E18T (700 hp 18-litrainen Caterpillar!). Pelastusautojen alustana vaan pornokoppinen pikkuscania lienee halvin?

60-luvun Nalle-Sisu olikin jo jonkinasteinen syrjähyppy pikkukuormureiden sarjaan, jota ei toistettu. Sisu-merkkiset vetomestarit eli terminaalitraktorit taitavat tätä nykyä olla Cargotecin tuotteita?

Varoittaisin muuten luottamasta liian sokeasti kiertyvään runkoon jonkinlaisena taikaluotina maastokelpoisuuteen. Renkaiden joustovara voidaan järjestää usealla eri tavalla, joista kiertyvä runko on yksi. Masin, Rasin ja Proton akilleenkantapäänä on perinteinen akseliratkaisu ja sitä kautta puolitettu maavara, kun taas mm. Unimogissa ja Humveessä on portaaliakseli. Jokainen kuski tietää, miten maasto-Sisun saa kannon päälle jumiin tasauspyörästöstä.
 
https://maanpuolustus.net/threads/ponttonikalusto-73-pmp.798/page-2

TUolta löytyy kuvia Scanian 8x8. Tuo ei ole tavallinen maantiekuorma-auto ja jos tuo ei ole maastokuorma-auto niin ei ole silloin ET-sarjalainenkaan. E11T varmaan on absoluuttiselta maastoajokyvyltään parempi kuin tuo Scania, mutta todellisuudessa erot ovat niin pienet että eiköhän Scaniallakin pärjää.

Siihen miksi nykyään on hyvin vähän kiertyvärunkoisia kuorma-autoja on varmaan ihan hyvät syyt. Vaikka sen avulla saadaan huimasti lisää joustovaraa niin haittapuoliakin varmasti löytyy.
Tuo on G-mallin Scania 8x6 (todennäköisesti 8x4) vetovalla. Eli ihan tavallinen maansiirtomallin auto varustettuna isoilla renkailla.
 
E-sarjasta en ole ikinä nähnyt alle 3-akselista mallia (sellainen saattoi nippa nappa olla tarjolla)
Kakkossarjan Eemelistä (ETP-sarja) tosiaan oli 4x4 olemassa ainakin teoriassa, ja mainostavatkin sitä sivuillaan yhä. Wikipedia tietää nimetä sen E7TP:ksi.
 
Tuo on G-mallin Scania 8x6 (todennäköisesti 8x4) vetovalla. Eli ihan tavallinen maansiirtomallin auto varustettuna isoilla renkailla.

Todella toivon että olet ajanut kuvan yksilöillä, kun tämä keskustelu on ollut ihan täyttä paskaa viimeiset pari päivää. Aivan tolkutonta väärinymmärtämistä milloin missäkin asiassa ja olettamuksia ilman minkäänlaista tietämystä.

Kuvissa olevat Mersut on tietty myös jotain muuta kuin 6x6
 
Sisu taisi siirtyä suosiolla pois kevyemmistä autoista jo 80-luvun jälkimainingeissa. S-sarjasta tehtiin vielä pikkukuormureita (2-akselisia SK151 esim, intilläkin muutama), mutta mahtoi jäädä kannattamattomaksi kevyesti varusteltujen < 10 tonnin kuormureiden teko pikkupajalla. E-sarjasta en ole ikinä nähnyt alle 3-akselista mallia (sellainen saattoi nippa nappa olla tarjolla) ja pienin tarjottu moottorikin oli 11-litrainen Cumminsin rivikuutonen @ 385 hp.

Aika perhanan harvinaisia nämä 2-akseliset E-Sisut olivat muuta kuin muutamina paloautoina. En itsekään muista koskaan nähneeni tällaista "siviiliautona", mutta todistettavasti näitä yksittäiskappaleina on tehty ja vieläpä tuolla erittäin harvinaiseksi jääneellä Sisun omalla ohjaamolla:

SISU_E_11m_4x2_kuorma-auto.jpg


Paloautona ei niinkään harvinainen, kun Helsinki hankki näitä Renaultin ohjaamolla olevia Eemeleitä 5 tai 6 kappaletta. Hesalaisilla on tapana ostaa nippuna uudet autot kaikille paloasemilleen. Taitaa osa näistä olla vielä VPK käytössä ja ilmeisesti yksi on museoitukin.

he341.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nojoo, Hesan paloautot olin ehtinyt jo unohtaa. Vähäiseksi 2-akselisten Eemeleiden lukumäärä silti jää, ja aika rohkeasti veikkaisin syyksi hintaa ja Sisun keskittymistä raskaamman pään autoihin. 340-heppainen 11-litrainen oli sekin jo kadonnut muistin syövereistä.
Toinen syy tähän 2-akselisten vähyyteen viimeistään E-sarjan faceliftin eli Rellu-koppeihin siirtymisen jälkeen lienee se, että Sisu markkinoi kevyiksi kuorma-autoiksi Renault Midlumeja ja vastaavasti Sisua vietiin jonkin verran keski-Eurooppaan Renaultin raskaana mallina (nimellä Renault Sisu muistaakseni, aiheesta oli juttua Sisuviestissä).
 
Todella toivon että olet ajanut kuvan yksilöillä, kun tämä keskustelu on ollut ihan täyttä paskaa viimeiset pari päivää. Aivan tolkutonta väärinymmärtämistä milloin missäkin asiassa ja olettamuksia ilman minkäänlaista tietämystä.

Kuvissa olevat Mersut on tietty myös jotain muuta kuin 6x6
En ole kuvan yksilöllä mutta vastaavilla olen.
Tässä on sinulle "maastokuorma-auto"
galleria_kalusto2008e.jpg
 
Nojoo, Hesan paloautot olin ehtinyt jo unohtaa. Vähäiseksi 2-akselisten Eemeleiden lukumäärä silti jää, ja aika rohkeasti veikkaisin syyksi hintaa ja Sisun keskittymistä raskaamman pään autoihin. 340-heppainen 11-litrainen oli sekin jo kadonnut muistin syövereistä.
Toinen syy tähän 2-akselisten vähyyteen viimeistään E-sarjan faceliftin eli Rellu-koppeihin siirtymisen jälkeen lienee se, että Sisu markkinoi kevyiksi kuorma-autoiksi Renault Midlumeja ja vastaavasti Sisua vietiin jonkin verran keski-Eurooppaan Renaultin raskaana mallina (nimellä Renault Sisu muistaakseni, aiheesta oli juttua Sisuviestissä).
Kyllä tuo E-sarjan facelift ja koppien käyttö meni täysin toisin päin. Ykkössarjan Eemelit eli ET-sarja olivat Renaultin kopeilla, kun taas kakkossarjan Eemelit eli ETP-sarja ovat suomalaisilla kopeilla.
 
Kyllä tuo E-sarjan facelift ja koppien käyttö meni täysin toisin päin. Ykkössarjan Eemelit eli ET-sarja olivat Renaultin kopeilla, kun taas kakkossarjan Eemelit eli ETP-sarja ovat suomalaisilla kopeilla.

Sisu E-sarja, 1995-97 eli ykköskoppa, Sisun hytti:
62203209.jpg


Sisu E-sarja, 1997-200? eli kakkoskoppa, Renaultin hytti:
ECF.jpg


Sisu E-sarja, kakkoskopa facelift (2003?-2010), Renaultin hytti:

trucks-sisu-1638111_b_33758764.jpg


Sisu ET (jossain muuten pyörinyt nimellä Sisu HMTV) 1997-?:

DSC_8322.jpg


Sisu ETP (2005-):

sisu8x8_sdlakj1009.jpg
 
Sisu E-sarja, 1995-97 eli ykköskoppa, Sisun hytti:
62203209.jpg


Sisu E-sarja, 1997-200? eli kakkoskoppa, Renaultin hytti:
ECF.jpg


Sisu E-sarja, kakkoskopa facelift (2003?-2010), Renaultin hytti:

trucks-sisu-1638111_b_33758764.jpg


Sisu ET (jossain muuten pyörinyt nimellä Sisu HMTV) 1997-?:

DSC_8322.jpg


Sisu ETP (2005-):

sisu8x8_sdlakj1009.jpg
Aivan, itselläni tuli mieleen vain nuo sotilasmallit, Eemeli eli ET ja ETP. ET:ssä on Renaultin hytti, ETP:ssä suomalainen.
 
Back
Top