Sisun ja Pv:n välirikko

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kuten esimerkiksi tämä videon auto.

Jep, ja tuohon kun laittaa nappularenkaat alle, niin on samanlainen kuin tuo lumihankivideon auto.

Ei kukaan kiistä, etteikö nämä jokapyörävetoiset ja maastorenkailla varustetut Scaniat olisi varsin maastokelpoisia ja varmasti perusteltuja kompromissejä PV:n käyttöön. On näissä kantavuutta ja ajo-ominaisuuksia maanteille paremmin kuin aidoissa MSKA:ssa.

Ilmeisesti sotaherrat ovat tulleet siihen tulokseen, että painotetaan enemmän maantieominaisuuksia ja varsinaiseen maastoajoon on ostettu ne useampi (?) sata Valtraa koukkulaitekärryillä varustettuna. Ei varmasti pöllömpi kokonaisuus. Traktorien suorituskyky on kuitenkin MSKA:n luokkaa, mutta hintaa paljon vähemmän. Siviilikuorma-autot ovat myös paljon halvempia kuin aidot MSKA:t ja arvatenkin myös ylläpito on paljon halvempaa. Myös varaosien saatavuus on omaa luokkaansa. Vastaavasti myös traktoreita on siviilissä otettavaksi tai huollettavaksi hyvinkin paljon.

Noiden vain militäärikäytössä olevien MSKA:n ongelmana on se, että niitä ei sitten oteta lainaan mistään muualta. Niitä on pakko ostaa varuskuntiin seisomaan tasan se määrä mitä sodassa ajatellaan tarvittavan. Valmistussarjat ovat myös pieniä, jolloin varaosien hinta ja saatavuus on taatusti haasteena, vaikka peruskomponentit (moottorit, vaihteistot) toki siviilikuorma-autoista onkin.

Tykin vetoon ei taideta Scanioita käyttää vaan siellä on edelleen oikeat MSKA:t ja ilmeisesti raskaampina malleina. Rasihan kehitettiin Masista nimenomaan kenttätykistön vetopeliksi. Valtroilla ei taida tykkien veto onnistua, kun ovat turhan kevyitä ja/tai niissä ei ole lavaa miehistölle ja tarvikkeille.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tykin veto Scaniallakin onnistuu, mutta ei yhtä pahoihin rämeiköihin mihkä rasilla pääsee.
 
Siis ymmärräthän sinä, että noissa autoissa on eroja? Kaikki ei ole 8x8. Mutta edelleenkään noi ei ole mitään varsinaisia mska:ta, vaan ihan normimallistosta rastia lyöty ruutuun tilatessa ja vaihettu isompaa rengasta.

Ertittäin hyvin! Mutta kaikki ne missä on 8x8 on 8x8. Ja siinä on iso ero onko ajoneuvo 8x8 vai 8x4. Keskustelu lähti liikkeelle Sisun kuorma-autoista PVn käytössä ja siitä siihen tosiasiaan että nyt on hankittu siviilimallisia "maastokuorma-autoja" (MB, Scania). Ei mua häiritse tässä mikään muu kuin se että sun piti tulla kertomaan että jokin ei ole 8x8 vain sillä perusteella että sä oot ajanut JOLLAIN 8x4 Scanialla. Sitä samaa perustelua tuolla muutkin käyttivät, kun ovat joskus nähneet/kuulleet mediassa maavoimien maantiekuorma-auto hankinnoista (8x4). Eli PVllä on Scanioita sekä 8x8 että 8x4 ja 6x4 voimansiirrolla sekä ajoharjoittelukäyttössä 4x2. Voisi kuvitella että kaikki ovat korkealla alustalla ja 8x4 ovat paripyörillä.
 
Tapasin kuukausi sitten autoliiton asiantuntijan, joka on myös ammattimainen rekkakuski. Hän myös testaa ajoneuvoja. Hän sanoi, että Sisu on perukseltaan järkyttävän hyvä ja maailmanluokan työkone ja että asiat joskus johtuvat myös monista sellaisista seikoista (henkilösuhteet), joita ei julkisuudessa tarvitse revitellä.
 
@skärdis tietysti varmaan tarkoitit PVn N-valtroja, mutta S-sarjalainen painaa jotain 12 tn ollen raskaampi kuin Sisu E11T 6x6. Lisäpainoilla saa vielä lisää massaa. Eli kyllähän se raskaan kanuunan vetäminenkin traktorilla pitäisi onnistua, kun on vaan oikeanlainen vetolaite. Sallituista vetomassoista se ei ainakaan ole kiinni.

Maastokuorma-autot on operatiivisilla joukoilla ja maantiekuorma-autot sekä traktorit alueellisilla.
 
Kuten esimerkiksi tämä videon auto.
En nyt ota tässä väännössä kantaa puoleen enkä toiseen, mutta kuvan auto voi myös olla kolmella vetävällä akselilla tehty. Ja tosiaan vetävät akselit vielä ei tee maastokuorma-autoa. Korkeammat ja karkeammat renkaat,joustavampi runko,suuremmat jousituksen ulosjoustot( käytännössä kai kierrejouset) ja suurempi maavara ja pienet perä- ja keulaylitykset, ne tekevät mska:n minun mielestäni. Mutta vetävä etuakseli ja vähän karkeampi kuvio autossa tekee jo huomattavasti maastokelpoisemman kuorma-auton. Omana kokemuksena ainakaan tuollaista 4x8 ei kannata lähteä kovin kauas kovalta tieltä ajamaan, ainakaan sillä 17-19tonnin kuormalla. Rehellisestä maastokuorma-autosta ei ole kokemusta, mutta uskoisin että senkin meno hyytyy kun on tarpeeksi pehmeä alusta ja muuta sopivaa estettä osuu tielle.
 
Jep, ja tuohon kun laittaa nappularenkaat alle, niin on samanlainen kuin tuo lumihankivideon auto.

Ei kukaan kiistä, etteikö nämä jokapyörävetoiset ja maastorenkailla varustetut Scaniat olisi varsin maastokelpoisia ja varmasti perusteltuja kompromissejä PV:n käyttöön. On näissä kantavuutta ja ajo-ominaisuuksia maanteille paremmin kuin aidoissa MSKA:ssa.

Ilmeisesti sotaherrat ovat tulleet siihen tulokseen, että painotetaan enemmän maantieominaisuuksia ja varsinaiseen maastoajoon on ostettu ne useampi (?) sata Valtraa koukkulaitekärryillä varustettuna. Ei varmasti pöllömpi kokonaisuus. Traktorien suorituskyky on kuitenkin MSKA:n luokkaa, mutta hintaa paljon vähemmän. Siviilikuorma-autot ovat myös paljon halvempia kuin aidot MSKA:t ja arvatenkin myös ylläpito on paljon halvempaa. Myös varaosien saatavuus on omaa luokkaansa. Vastaavasti myös traktoreita on siviilissä otettavaksi tai huollettavaksi hyvinkin paljon.

Noiden vain militäärikäytössä olevien MSKA:n ongelmana on se, että niitä ei sitten oteta lainaan mistään muualta. Niitä on pakko ostaa varuskuntiin seisomaan tasan se määrä mitä sodassa ajatellaan tarvittavan. Valmistussarjat ovat myös pieniä, jolloin varaosien hinta ja saatavuus on taatusti haasteena, vaikka peruskomponentit (moottorit, vaihteistot) toki siviilikuorma-autoista onkin.

Tykin vetoon ei taideta Scanioita käyttää vaan siellä on edelleen oikeat MSKA:t ja ilmeisesti raskaampina malleina. Rasihan kehitettiin Masista nimenomaan kenttätykistön vetopeliksi. Valtroilla ei taida tykkien veto onnistua, kun ovat turhan kevyitä ja/tai niissä ei ole lavaa miehistölle ja tarvikkeille.
Onko suuri sotasalaisuus se vedettävän tykin paino? Nimittäin traktorihan saa ihan laillisesti vetää (noin)3kertaa oman painonsa verran kuormaa, ja ne N-vallut taitaa jo painaa yli 5tonnia ilman mitään lisävermeitä. Ikävänä ihmisenä haluaisin myös tässä keskustelussa muistuttaa, että se traktori koukkulavakärry perässään ja vaikka 15 tonnin kuormalla ei myöskään voi mennä kovin kauas kantavalta maastouralta, raja tulee sillekin vastaan. Mutta se raja on kyllä ihan helkutin paljon kauempana kuin sillä 4x8 kuorma-autolla. Vaikka jonkunasteinen vannabe-traktoristi olenkin, niin uskoisin silti että oikea 8x8 mska vie sen 15tonnisen kontin pidemmälle maastoon kuin se traktori. Perusteluna että kärryssä ei ole vetäviä pyöriä kuorman alla. Jos olisi niin sitten ei mska pärjäisi vertailussa.
 
Onko suuri sotasalaisuus se vedettävän tykin paino? Nimittäin traktorihan saa ihan laillisesti vetää (noin)3kertaa oman painonsa verran kuormaa, ja ne N-vallut taitaa jo painaa yli 5tonnia ilman mitään lisävermeitä. Ikävänä ihmisenä haluaisin myös tässä keskustelussa muistuttaa, että se traktori koukkulavakärry perässään ja vaikka 15 tonnin kuormalla ei myöskään voi mennä kovin kauas kantavalta maastouralta, raja tulee sillekin vastaan. Mutta se raja on kyllä ihan helkutin paljon kauempana kuin sillä 4x8 kuorma-autolla. Vaikka jonkunasteinen vannabe-traktoristi olenkin, niin uskoisin silti että oikea 8x8 mska vie sen 15tonnisen kontin pidemmälle maastoon kuin se traktori. Perusteluna että kärryssä ei ole vetäviä pyöriä kuorman alla. Jos olisi niin sitten ei mska pärjäisi vertailussa.

Juurikin näin ei sillä Traktori+koukkulava yhdistelmällä oikein pahoihin paikkoihin ajeta ne on varmaan hyviä pelejä siihen mihinkä ne on puolustusvoimmissa hankittu mutta ei todellakaan mene lähellekkään samaan paikkaan mihinkä esim rasilla vielä mennään. Pelkällä raktorilla varmaan vielä lähelle pääsisi mutta ei jos perässään pitäisi vielä vetää jotain.
 
Valtroilla ei taida tykkien veto onnistua, kun ovat turhan kevyitä ja/tai niissä ei ole lavaa miehistölle ja tarvikkeille.
Kyllä N-sarjallakin 10 tn painava tykki kulkee, sen voin luvata varmuudella. Painaahan se N-sarja kuormaimen kanssa jotain 7 tn.
Lisäpainoja saa tarvittaessa vanteisiin tai nestetäytön renkaisiin.

Muutamaa tonnia painavammalla, kuitenkin alle 10 tn kokonaismassalla olevalla traktorilla kulkee lähes 20 tn kuin heittämällä.
Käytännössä testattu.
 
Kyllä N-sarjallakin 10 tn painava tykki kulkee, sen voin luvata varmuudella. Painaahan se N-sarja kuormaimen kanssa jotain 7 tn.
Lisäpainoja saa tarvittaessa vanteisiin tai nestetäytön renkaisiin.

Muutamaa tonnia painavammalla, kuitenkin alle 10 tn kokonaismassalla olevalla traktorilla kulkee lähes 20 tn kuin heittämällä.
Käytännössä testattu.

Joo siis ihan varmana kulkee kovalla pohjalla.
sanotaanko että tuollaseilla pv: N sarjalaisella on vielä mukava ajella tiellä kun yhdistelmän kokonaismassa pysyis tuossa 18t tuntumassa niin voi vielä talvellakin pärjätä.
 
Jaahas, palstan tykkimiehet aktivoituivat kun menin epäilemään Valtran kykyä tykinvetoon. :solthum:

Pyydän anteeksi tymmikiehiltä. En todellakaan ole tykkien kanssa missään tekemisissä ollut. Silti epäilen traktorin kätevyyttä kenttätykistön vetopelinä, kun eikös heillä ole ukkoja ja tavaraa Rasin lava piukassa. Mihis ne traktorin ja tykin yhdistelmässä laitettaisiin? Polkupyörillä perässä?
 
Jaahas, palstan tykkimiehet aktivoituivat kun menin epäilemään Valtran kykyä tykinvetoon. :solthum:

Pyydän anteeksi tymmikiehiltä. En todellakaan ole tykkien kanssa missään tekemisissä ollut. Silti epäilen traktorin kätevyyttä kenttätykistön vetopelinä, kun eikös heillä ole ukkoja ja tavaraa Rasin lava piukassa. Mihis ne traktorin ja tykin yhdistelmässä laitettaisiin? Polkupyörillä perässä?

En ole tykkimies, enkä tykeistä minäkään tiedä juuri mitään.

Samaa mieltä, että maastokuorma-auto on parempi kuin traktori, mutta paremman puutteessa traktoreillakin nuo hommat saadaan hoidetuksi.

Traktoreista ja niiden vetokyvystä tiedän. N-sarjalaisella kenttätykki menee samasta paikasta kuin Rasilla. Näin uskon, en ole kokeillut. Luultavasti PV on.
Jos Raseja ei ole, maajusseilta reilisoiduilla tai PV:n traktoreilla kenttätykki saadaan asemiin ja sieltä pois.
Pannaan ukot ja romut toisen traktorin perään perävaunuuun. Kyllä sekin polkupyörät voittaa. Uusi N-sarjalainen (liikennetraktori) menee hyvällä tiellä 55 km/h, myös tuo 10 tn:n kenttätykki perässään. (Jyrkimmät vastamäet poislukien, niihin ne pukkaa vähän hyytymään.)
 
Jaahas, palstan tykkimiehet aktivoituivat kun menin epäilemään Valtran kykyä tykinvetoon. :solthum:

Pyydän anteeksi tymmikiehiltä. En todellakaan ole tykkien kanssa missään tekemisissä ollut. Silti epäilen traktorin kätevyyttä kenttätykistön vetopelinä, kun eikös heillä ole ukkoja ja tavaraa Rasin lava piukassa. Mihis ne traktorin ja tykin yhdistelmässä laitettaisiin? Polkupyörillä perässä?

Kytketään tykki sinne sontakärryn perään? Peräyttäminen saattaa tosin mennä hippasen haasteelliseksi :D
 
Jaahas, palstan tykkimiehet aktivoituivat kun menin epäilemään Valtran kykyä tykinvetoon. :solthum:

Pyydän anteeksi tymmikiehiltä. En todellakaan ole tykkien kanssa missään tekemisissä ollut. Silti epäilen traktorin kätevyyttä kenttätykistön vetopelinä, kun eikös heillä ole ukkoja ja tavaraa Rasin lava piukassa. Mihis ne traktorin ja tykin yhdistelmässä laitettaisiin? Polkupyörillä perässä?
En ole tykkimies ja ei haittaa vaikka epäilet tykin vetokykyä valtralla/kätevyyttä. Koska itse ainakin olen yrittänyt realistisesti kertoa mitä sillä traktorilla maastossa tekee.
Enkä ole huomannut kenenkään kauheasti kannattavan traktoreiden hankkimista tykin vetureiksi tai maasto kulkineiksi
 
En ole tykkimies, enkä tykeistä minäkään tiedä juuri mitään.

Samaa mieltä, että maastokuorma-auto on parempi kuin traktori, mutta paremman puutteessa traktoreillakin nuo hommat saadaan hoidetuksi.

Traktoreista ja niiden vetokyvystä tiedän. N-sarjalaisella kenttätykki menee samasta paikasta kuin Rasilla. Näin uskon, en ole kokeillut. Luultavasti PV on.
Jos Raseja ei ole, maajusseilta reilisoiduilla tai PV:n traktoreilla kenttätykki saadaan asemiin ja sieltä pois.
Pannaan ukot ja romut toisen traktorin perään perävaunuuun. Kyllä sekin polkupyörät voittaa. Uusi N-sarjalainen (liikennetraktori) menee hyvällä tiellä 55 km/h, myös tuo 10 tn:n kenttätykki perässään. (Jyrkimmät vastamäet poislukien, niihin ne pukkaa vähän hyytymään.)
N-sarjalaisella ei sitten varmasti mennä tykin kanssa samasta paikasta kuin rasilla
Muokataan sen verran että ei mennä läheskään yhtä pahoista paikoista.
 
N-sarjalaisella ei sitten varmasti mennä tykin kanssa samasta paikasta kuin rasilla
Muokataan sen verran että ei mennä läheskään yhtä pahoista paikoista.
En väitä vastaan. Tiedät varmaan, jos olet homman livenä nähnyt.
Mutta kyllä N-sarjalaisenkin saa menemään jäätikköketjut joka nurkassa vielä tuolla 10 tn:n vedettävällä painolla tosi pahasta paikasta. Jos vedettävässä kuormassa, kärry tai tykki, on hydrauliveto pyörissä, loppuu ennemmin kuskilta usko kuin tuon yhdistelmän etenemiskyky.
 
En väitä vastaan. Tiedät varmaan, jos olet homman livenä nähnyt.
Mutta kyllä N-sarjalaisenkin saa menemään jäätikköketjut joka nurkassa vielä tuolla 10 tn:n vedettävällä painolla tosi pahasta paikasta. Jos vedettävässä kuormassa, kärry tai tykki, on hydrauliveto pyörissä, loppuu ennemmin kuskilta usko kuin tuon yhdistelmän etenemiskyky.
Joo on nuolla rakkoreilla tullut ajeltua kun viimeiset n:20v saanut täysin elannon urakoimalla useammalla ja ajanut niitä alta 15v:nä
 
En väitä vastaan. Tiedät varmaan, jos olet homman livenä nähnyt.
Mutta kyllä N-sarjalaisenkin saa menemään jäätikköketjut joka nurkassa vielä tuolla 10 tn:n vedettävällä painolla tosi pahasta paikasta. Jos vedettävässä kuormassa, kärry tai tykki, on hydrauliveto pyörissä, loppuu ennemmin kuskilta usko kuin tuon yhdistelmän etenemiskyky.
Siinä traktorissa on kumminkin jäykät aksilat ilman minkäänlaisia ulos joustoja, eli ei mene mihinkään ilman lukkoja ja lukkojen kanssa ei käänny mihinkään ja mehuveto on lähestulkoon kuin apupyörät polkupyörässä jos verrataan mekaaniseen vetoon.
 
Back
Top