crane
Ylipäällikkö
Siis ymmärräthän sinä, että noissa autoissa on eroja? Kaikki ei ole 8x8. Mutta edelleenkään noi ei ole mitään varsinaisia mska:ta, vaan ihan normimallistosta rastia lyöty ruutuun tilatessa ja vaihettu isompaa rengasta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Siis ymmärräthän sinä, että noissa autoissa on eroja? Kaikki ei ole 8x8. Mutta edelleenkään noi ei ole mitään varsinaisia mska:ta, vaan ihan normimallistosta rastia lyöty ruutuun tilatessa ja vaihettu isompaa rengasta.
Kuten esimerkiksi tämä videon auto.
Siis ymmärräthän sinä, että noissa autoissa on eroja? Kaikki ei ole 8x8. Mutta edelleenkään noi ei ole mitään varsinaisia mska:ta, vaan ihan normimallistosta rastia lyöty ruutuun tilatessa ja vaihettu isompaa rengasta.
En nyt ota tässä väännössä kantaa puoleen enkä toiseen, mutta kuvan auto voi myös olla kolmella vetävällä akselilla tehty. Ja tosiaan vetävät akselit vielä ei tee maastokuorma-autoa. Korkeammat ja karkeammat renkaat,joustavampi runko,suuremmat jousituksen ulosjoustot( käytännössä kai kierrejouset) ja suurempi maavara ja pienet perä- ja keulaylitykset, ne tekevät mska:n minun mielestäni. Mutta vetävä etuakseli ja vähän karkeampi kuvio autossa tekee jo huomattavasti maastokelpoisemman kuorma-auton. Omana kokemuksena ainakaan tuollaista 4x8 ei kannata lähteä kovin kauas kovalta tieltä ajamaan, ainakaan sillä 17-19tonnin kuormalla. Rehellisestä maastokuorma-autosta ei ole kokemusta, mutta uskoisin että senkin meno hyytyy kun on tarpeeksi pehmeä alusta ja muuta sopivaa estettä osuu tielle.Kuten esimerkiksi tämä videon auto.
Onko suuri sotasalaisuus se vedettävän tykin paino? Nimittäin traktorihan saa ihan laillisesti vetää (noin)3kertaa oman painonsa verran kuormaa, ja ne N-vallut taitaa jo painaa yli 5tonnia ilman mitään lisävermeitä. Ikävänä ihmisenä haluaisin myös tässä keskustelussa muistuttaa, että se traktori koukkulavakärry perässään ja vaikka 15 tonnin kuormalla ei myöskään voi mennä kovin kauas kantavalta maastouralta, raja tulee sillekin vastaan. Mutta se raja on kyllä ihan helkutin paljon kauempana kuin sillä 4x8 kuorma-autolla. Vaikka jonkunasteinen vannabe-traktoristi olenkin, niin uskoisin silti että oikea 8x8 mska vie sen 15tonnisen kontin pidemmälle maastoon kuin se traktori. Perusteluna että kärryssä ei ole vetäviä pyöriä kuorman alla. Jos olisi niin sitten ei mska pärjäisi vertailussa.Jep, ja tuohon kun laittaa nappularenkaat alle, niin on samanlainen kuin tuo lumihankivideon auto.
Ei kukaan kiistä, etteikö nämä jokapyörävetoiset ja maastorenkailla varustetut Scaniat olisi varsin maastokelpoisia ja varmasti perusteltuja kompromissejä PV:n käyttöön. On näissä kantavuutta ja ajo-ominaisuuksia maanteille paremmin kuin aidoissa MSKA:ssa.
Ilmeisesti sotaherrat ovat tulleet siihen tulokseen, että painotetaan enemmän maantieominaisuuksia ja varsinaiseen maastoajoon on ostettu ne useampi (?) sata Valtraa koukkulaitekärryillä varustettuna. Ei varmasti pöllömpi kokonaisuus. Traktorien suorituskyky on kuitenkin MSKA:n luokkaa, mutta hintaa paljon vähemmän. Siviilikuorma-autot ovat myös paljon halvempia kuin aidot MSKA:t ja arvatenkin myös ylläpito on paljon halvempaa. Myös varaosien saatavuus on omaa luokkaansa. Vastaavasti myös traktoreita on siviilissä otettavaksi tai huollettavaksi hyvinkin paljon.
Noiden vain militäärikäytössä olevien MSKA:n ongelmana on se, että niitä ei sitten oteta lainaan mistään muualta. Niitä on pakko ostaa varuskuntiin seisomaan tasan se määrä mitä sodassa ajatellaan tarvittavan. Valmistussarjat ovat myös pieniä, jolloin varaosien hinta ja saatavuus on taatusti haasteena, vaikka peruskomponentit (moottorit, vaihteistot) toki siviilikuorma-autoista onkin.
Tykin vetoon ei taideta Scanioita käyttää vaan siellä on edelleen oikeat MSKA:t ja ilmeisesti raskaampina malleina. Rasihan kehitettiin Masista nimenomaan kenttätykistön vetopeliksi. Valtroilla ei taida tykkien veto onnistua, kun ovat turhan kevyitä ja/tai niissä ei ole lavaa miehistölle ja tarvikkeille.
Onko suuri sotasalaisuus se vedettävän tykin paino? Nimittäin traktorihan saa ihan laillisesti vetää (noin)3kertaa oman painonsa verran kuormaa, ja ne N-vallut taitaa jo painaa yli 5tonnia ilman mitään lisävermeitä. Ikävänä ihmisenä haluaisin myös tässä keskustelussa muistuttaa, että se traktori koukkulavakärry perässään ja vaikka 15 tonnin kuormalla ei myöskään voi mennä kovin kauas kantavalta maastouralta, raja tulee sillekin vastaan. Mutta se raja on kyllä ihan helkutin paljon kauempana kuin sillä 4x8 kuorma-autolla. Vaikka jonkunasteinen vannabe-traktoristi olenkin, niin uskoisin silti että oikea 8x8 mska vie sen 15tonnisen kontin pidemmälle maastoon kuin se traktori. Perusteluna että kärryssä ei ole vetäviä pyöriä kuorman alla. Jos olisi niin sitten ei mska pärjäisi vertailussa.
Kyllä N-sarjallakin 10 tn painava tykki kulkee, sen voin luvata varmuudella. Painaahan se N-sarja kuormaimen kanssa jotain 7 tn.Valtroilla ei taida tykkien veto onnistua, kun ovat turhan kevyitä ja/tai niissä ei ole lavaa miehistölle ja tarvikkeille.
Kyllä N-sarjallakin 10 tn painava tykki kulkee, sen voin luvata varmuudella. Painaahan se N-sarja kuormaimen kanssa jotain 7 tn.
Lisäpainoja saa tarvittaessa vanteisiin tai nestetäytön renkaisiin.
Muutamaa tonnia painavammalla, kuitenkin alle 10 tn kokonaismassalla olevalla traktorilla kulkee lähes 20 tn kuin heittämällä.
Käytännössä testattu.
Jaahas, palstan tykkimiehet aktivoituivat kun menin epäilemään Valtran kykyä tykinvetoon.
Pyydän anteeksi tymmikiehiltä. En todellakaan ole tykkien kanssa missään tekemisissä ollut. Silti epäilen traktorin kätevyyttä kenttätykistön vetopelinä, kun eikös heillä ole ukkoja ja tavaraa Rasin lava piukassa. Mihis ne traktorin ja tykin yhdistelmässä laitettaisiin? Polkupyörillä perässä?
Jaahas, palstan tykkimiehet aktivoituivat kun menin epäilemään Valtran kykyä tykinvetoon.
Pyydän anteeksi tymmikiehiltä. En todellakaan ole tykkien kanssa missään tekemisissä ollut. Silti epäilen traktorin kätevyyttä kenttätykistön vetopelinä, kun eikös heillä ole ukkoja ja tavaraa Rasin lava piukassa. Mihis ne traktorin ja tykin yhdistelmässä laitettaisiin? Polkupyörillä perässä?
En ole tykkimies ja ei haittaa vaikka epäilet tykin vetokykyä valtralla/kätevyyttä. Koska itse ainakin olen yrittänyt realistisesti kertoa mitä sillä traktorilla maastossa tekee.Jaahas, palstan tykkimiehet aktivoituivat kun menin epäilemään Valtran kykyä tykinvetoon.
Pyydän anteeksi tymmikiehiltä. En todellakaan ole tykkien kanssa missään tekemisissä ollut. Silti epäilen traktorin kätevyyttä kenttätykistön vetopelinä, kun eikös heillä ole ukkoja ja tavaraa Rasin lava piukassa. Mihis ne traktorin ja tykin yhdistelmässä laitettaisiin? Polkupyörillä perässä?
N-sarjalaisella ei sitten varmasti mennä tykin kanssa samasta paikasta kuin rasillaEn ole tykkimies, enkä tykeistä minäkään tiedä juuri mitään.
Samaa mieltä, että maastokuorma-auto on parempi kuin traktori, mutta paremman puutteessa traktoreillakin nuo hommat saadaan hoidetuksi.
Traktoreista ja niiden vetokyvystä tiedän. N-sarjalaisella kenttätykki menee samasta paikasta kuin Rasilla. Näin uskon, en ole kokeillut. Luultavasti PV on.
Jos Raseja ei ole, maajusseilta reilisoiduilla tai PV:n traktoreilla kenttätykki saadaan asemiin ja sieltä pois.
Pannaan ukot ja romut toisen traktorin perään perävaunuuun. Kyllä sekin polkupyörät voittaa. Uusi N-sarjalainen (liikennetraktori) menee hyvällä tiellä 55 km/h, myös tuo 10 tn:n kenttätykki perässään. (Jyrkimmät vastamäet poislukien, niihin ne pukkaa vähän hyytymään.)
En väitä vastaan. Tiedät varmaan, jos olet homman livenä nähnyt.N-sarjalaisella ei sitten varmasti mennä tykin kanssa samasta paikasta kuin rasilla
Muokataan sen verran että ei mennä läheskään yhtä pahoista paikoista.
Joo on nuolla rakkoreilla tullut ajeltua kun viimeiset n:20v saanut täysin elannon urakoimalla useammalla ja ajanut niitä alta 15v:näEn väitä vastaan. Tiedät varmaan, jos olet homman livenä nähnyt.
Mutta kyllä N-sarjalaisenkin saa menemään jäätikköketjut joka nurkassa vielä tuolla 10 tn:n vedettävällä painolla tosi pahasta paikasta. Jos vedettävässä kuormassa, kärry tai tykki, on hydrauliveto pyörissä, loppuu ennemmin kuskilta usko kuin tuon yhdistelmän etenemiskyky.
Siinä traktorissa on kumminkin jäykät aksilat ilman minkäänlaisia ulos joustoja, eli ei mene mihinkään ilman lukkoja ja lukkojen kanssa ei käänny mihinkään ja mehuveto on lähestulkoon kuin apupyörät polkupyörässä jos verrataan mekaaniseen vetoon.En väitä vastaan. Tiedät varmaan, jos olet homman livenä nähnyt.
Mutta kyllä N-sarjalaisenkin saa menemään jäätikköketjut joka nurkassa vielä tuolla 10 tn:n vedettävällä painolla tosi pahasta paikasta. Jos vedettävässä kuormassa, kärry tai tykki, on hydrauliveto pyörissä, loppuu ennemmin kuskilta usko kuin tuon yhdistelmän etenemiskyky.