Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hiukset huomattavasti pidemmät kuin mitä 1998 sallittiin PsPr:ssaJoku on pistänyt ansiokkaasti 70-luvun inttikuvansa nettiin.
Eivät eroa 90-luvun alun SavPr:stä kuin siinä, että tupakoivat sisällä. Pukeutuminen, kaapit, kalusteet, punkkien särmyys, ihan samaa. Tunnelmat tunnistaa jokainen intin käynyt.
Ei ollut sisällä sementtiä vaan jotain tummanruskeaa kiinteää massaa.Sisäpiippu kevytsinkoon oli muistaakseni konepistoolin patruunalle ja valojuovia ammuttiin, jotta saattoi kokea onnistumisen tunteen reaaliaikaisesti
(Liikkuva panssarivaunun kuva). Joskus ammuttiin sementtipäitä, ampuessa poskiontelot tyhjeni, mutta vastaanottopäässä ystävällisempi.
Tiestö tottakai, ja tiestön ulkopuolella piti olla mahdollista operoida muutenkin. Korpisotaa..Niin unohdin todellakin, että tuolloin oli vielä hevosiakin varattu joillekin joukoille. Mitä nämä Pohjois-Suomen sa-tarpeet olivat? Huono ja harva tiestö?
Olen joskus miettinyt, miksi hevonen ylipäätään haluaa totella ihmistä. Oma hevoseni painaa siinä tonnin verran, joten se pyyhkäisisi kaltaiseni hiirulaisen kevyesti tieltään, enkä voisi pakottaa sitä mihinkään, jos se ei haluaisi tehdä yhteistyötä.yhtään välittämättä mitä eno yritti tehdä.
Tuo on kyllä mielenkiintoinen tuo ajatus hevosilla liikkuvista yhtymistä, kuitenkin puhutaan 70-luvusta. Vastassa olisi ollut BTR:ää ja mitä kaikkea.Tiestö tottakai, ja tiestön ulkopuolella piti olla mahdollista operoida muutenkin. Korpisotaa..
Olen joskus miettinyt, miksi hevonen ylipäätään haluaa totella ihmistä. Oma hevoseni painaa siinä tonnin verran, joten se pyyhkäisisi kaltaiseni hiirulaisen kevyesti tieltään, enkä voisi pakottaa sitä mihinkään, jos se ei haluaisi tehdä yhteistyötä.
Eihän meillä sellaisia enää ollu 1970-luvun alussakaan, vaan jv-pataljoonat liikkui traktoreilla samoin tykistö oli jo kokonaan moottoroitu. Ylijohdolla oli "hevosvetoisia" kuljetuskomppanioita, joita voitiin tarvittaessa alistaa Pohjois-Suomessa taisteleville prikaateille. Nämä 70-luvun hevosmiesten koulutusmäärät oli kuitenkin aika pieniä sillä olihan meillä reservissä edellisellä vuosikymmenellä koulutettuja ikäluokkia vaikka kuinka paljon. Ja lisäksi koko (nuorempi) miespuolinen mustalaisväestö...Tuo on kyllä mielenkiintoinen tuo ajatus hevosilla liikkuvista yhtymistä, kuitenkin puhutaan 70-luvusta. Vastassa olisi ollut BTR:ää ja mitä kaikkea.
Tuli mieleen, että ainakin täällä omalla kotiseudulla työhevoset olivat jo kadonneet 70-luvulla autuaammille työmaille. Mistäköhän pv kuvitteli ne hevoset oikein löytävänsä? Pitäisi kaivaa jostain jotain tilastoa aiheesta, hevosten määrästä tms, niin pääsis tolkuille että olisiko tuo ollut edes teoriassa mahdollista. @Erkki saattaisi tietää aiheesta tietysti paremmin?Tuo on kyllä mielenkiintoinen tuo ajatus hevosilla liikkuvista yhtymistä, kuitenkin puhutaan 70-luvusta. Vastassa olisi ollut BTR:ää ja mitä kaikkea.
@Umkhonto , juuri varmistin tarinan isältä. Saattoi olla myös Maikki, ja se oli kusta, mikä alkoi tulla käskystä kuin ruutasta . Isäni vahvisti sen, että huonoimmat miehet olivat hevoskuskeina.
Juttuhan oli kirjoitettu vuonna 1971. Kyllä niitä silloin vielä maasta löytyi. Armeijalla itselläänkin oli kohtuullisen kokoinen konikanta. Viimeinen Puolustusvoimien omistama hevonen muuten kuoli alkuvuonna. RIP, toki yksityiselle taholle myyty kauan sitten. Alla pari Hesarin juttua, joka vahvistaa ja täydentää jo kerrottua.Mistäköhän pv kuvitteli ne hevoset oikein löytävänsä?
Onhan noita sitten ollut. Oma pieni perspektiivi oli oman pitäjän hevostilanteesta, montaa eii enää 70-luvulla ollut työkäytössä mutta näköjään niitä muualla silti riitti.Juttuhan oli kirjoitettu vuonna 1971. Kyllä niitä silloin vielä maasta löytyi. Armeijalla itsellänkin oli kohtuullisen kokoinen konikanta. Viimeinen Puolustusvoimien omistama hevonen muuten kuoli alkuvuonna. RIP, toki yksityiselle taholle myyty kauan sitten. Alla pari Hesarin juttua, joka vahvistaa ja täydentää jo kerrottua.
Katso liite: 35767
Katso liite: 35768
Hevoskanta pieneni kuitenkin noina vuosina lähes romahduksenomaisesti, ja hevosen käsittely oli tuttua yhä harvemmalle. Tämä yleisen hevoskulttuurin katoaminen laittoi sitten pv:kin luopumaan vähitellen hevosista.Onhan noita sitten ollut. Oma pieni perspektiivi oli oman pitäjän hevostilanteesta, montaa eii enää 70-luvulla ollut työkäytössä mutta näköjään niitä muualla silti riitti.
Menee ny offtopikiksi mutta olkootHevoskanta pieneni kuitenkin noina vuosina lähes romahduksenomaisesti, ja hevosen käsittely oli tuttua yhä harvemmalle. Tämä yleisen hevoskulttuurin katoaminen laittoi sitten pv:kin luopumaan vähitellen hevosista.
On se ollut intin asiat surkeasti 60-70-lukujen vaihteessa.Juttuhan oli kirjoitettu vuonna 1971. Kyllä niitä silloin vielä maasta löytyi. Armeijalla itsellänkin oli kohtuullisen kokoinen konikanta. Viimeinen Puolustusvoimien omistama hevonen muuten kuoli alkuvuonna. RIP, toki yksityiselle taholle myyty kauan sitten. Alla pari Hesarin juttua, joka vahvistaa ja täydentää jo kerrottua.
Katso liite: 35767
Katso liite: 35768
Jv-pataljonan tuhannesta miehestä joka kahdeksas oli ajoneuvonkuljettaja. Eipä siis ihme, että hevosmiehiksi jouti vain se "huonoin aines". Tuon ajan traktorit ei ollu millään muotoa huipputekniikkaa mutta ne oli erittäin helppo rikkoa metsässä. Yllä HS:n artikkelissa kuvattu "säästölinja" ei onneksi montaa vuotta kestäny. Apuun tuli PPK I eli Parlamentaarinen Puolustuskomitea. Lisäksi super-inflaatio aiheutti valtion verotulojen kasvun. Tästä valtiontalous sai reilusti liikkumavaraa, josta riitti puolustusbudjetteihinkin.Jv-pataljoonasta poistettiin vuodesta 1970 alkaen kaikki hevoset ja liikuntavälineiksi tulivat traktorit. Kiväärikomppaniaan traktoreita 12 kpl, yhteensä pataljoonassa 106 traktoria, 23 moottoripyörää ja lisäksi huoltokomppaniassa kolme! kuorma-autoa.
Eihän tosiaan kovin hyvää kuvaa anna soutamalla tehty "syöksyvenekoulutus". Tämäkin rima ylitettiin 2015 säästöissä vai pitäisikö sanoa alitettiin. Pioneerit nimittäin lopetti koko syöksyvenetouhun. Jatkossa mennään siis veden yli ainoastaan siltaa pitkin. En nyt oo pioneeri, niin en tiedä tämän päätöksen perusteluja. Säästö tosin on kielletty sana 2015 jälkeen vaan pitää puhua "toiminnan volyymin sopeuttamisesta resursseihin."On se ollut intin asiat surkeasti 60-70-lukujen vaihteessa.
Puun maantie ajoon käytettiin noita vetäviä perävaunuja, hävisivät pois käytöstä jo 80-luvulla. Puolitelat olivat taas enemmän metsävarustusta ja tieajoon soveltumattomat..Jalkaväen vuosikirja, s. 53:
https://jalkavakimuseo.fi/wp-content/uploads/2019/07/Jalkavaen_Vuosikirja_XIII_1977-1978.pdf
Nyt selvisi tuo moottorointi tarkemmin.
Jv-pataljoonasta poistettiin vuodesta 1970 alkaen kaikki hevoset ja liikuntavälineiksi tulivat traktorit. Kiväärikomppaniaan traktoreita 12 kpl, yhteensä pataljoonassa 106 traktoria, 23 moottoripyörää ja lisäksi huoltokomppaniassa kolme! kuorma-autoa.
Melkoista.
Minua alkoi Majorilla traktoriopin saaneena kiinnostaa ko. ajan traktoreiden soveltuminen SA-tehtäväänsä merkeittäin. Selvää on, että lukumääräisesti traktoreita oli riittävästi, mutta entäpä ominaisuudet?
Intillä on ollut tarkkaa tietoa asiasta:
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/144332/VärriMK_YEK58.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tuossa on myös vertailtu hevosen soveltumista maastokuljetuksiin. Yksi mielenkiintoinen kohta:
Yhtenä harjoituksessa tehdyn liikkuvuuskokeilunhavaintona oli kuitenkin se, että määrävahvuinen kivääripataljoona kykeni 10 kilometrin purilasuran varassa hevosia käyttäen täydentämään kolmen vuorokauden aikana vain noin neljäsosan vuorokautisesta ampumatarvikkeiden tuliannoksesta. Tämän ampumatarvikemäärän katsottiin olevan aivan riittämätön. Lisäksi taistelijoiden ylimääräiset varusteet jäivät kauaksi joukon jälkeen.
Sivu 67:
Maataloustraktoreista Fordson Major-traktoriosoittautui kokeilussa hieman Valmet 33-traktoria tehokkaammaksi. Tämän katsottiin johtuvan pitkälti Valmet 33:n puoliteloissa havaituista ongelmista.Kokeiltavana olleet paripyörillä varustetutValmet 20-traktorit osoittautuivatlumiolosuhteissa liian heikkotehoisiksi sotilastarkoituksiin. Unimog-traktoreista suurempi osoittautui kokeiluissa selkeästi paremmaksi, mutta umpihangessa sen liikkumiskyky oli huomattavasti puoliteloilla varustettuamaataloustraktoria heikompi. Puolitelat olivat huomattavasti lumiketjuja paremmat.
Sivu 84:
Maataloustraktorit olivat myös kehittyneet teknisiltä ominaisuuksiltaan ripeästi. Esimerkiksi vetävällä perävaunulla varustettunamaataloustraktorioli veto-ja nousukyvyltään jo hyvin tehokas. Vetävällä perävaunulla ja puoliteloilla varustettuna traktorin katsottiin lähes täyttävän kivääripataljoonalle asetetut liikkuvuusvaatimukset.Vetävistä perävaunuista sotilaskäyttöön soveltuviaarvioitiin1960-luvun loppupuolella olevan Suomessanoin 12.000 –13.000 kappaletta. Näiden traktori-perävaunu yhdistelmien määrä olisi mahdollistanut silloistenpataljoonien varustamisen vetävillä perävaunuilla.
Osaavatko paremmin tuon ajan traktoreista perillä olevat kommentoida? Majori, Nuhvi, ja mitkä Valmeteista jne. @Ikarus @PSB 5500 ja muut?
Nuo vetävät perävaunut katosivat sitten jossain vaiheessa tyystin. Minulla on käsitys, että niitä tehtailtiin muutenkin aika pajameingillä, auton perä aihiona.