Soininvaara HS:lle: Talvisodan muistomerkistä luovuttava!

Tvälups

Ylipäällikkö
Soininvaara HS:lle: Talvisodan muistomerkistä luovuttava!
is 16.9.2012 14:42

Miljardisopeutus jakaa vahvasti Suomen hallitusta, sillä asetetut tavoitteet valtiontalouden tasapainottamiseksi eivät olekaan kaikki toteutumassa.
Valtiovarainvaliokunnan jäsen Osmo Soininvaara (vihr.) vaatiikin nyt järjenkäyttöä talouteen vaikka kesken hallituskauden. Soininvaaran mielestä lyhyen aikavälin säästöt ovat hyödyttömiä, hän säästäisi toisin.

Soininvaaran hampaissa ovat erityisesti eläkeikä ja armeija. Yleistä asevelvollisuutta Soininvaara pilkkaa "talvisodan muistomerkin" vaalimiseksi.

- Pitäisi nostaa eläkeikää, estää vuosien hukkaantuminen ennen korkeakouluja ja luopua talvisodan muistomerkistä eli yleisestä asevelvollisuudesta, Soininvaara niputti Helsingin Sanomille keinot, joilla saataisiin säästöjä syntymään.
 
Soininvaara kirjoitti:
- Pitäisi nostaa eläkeikää, estää vuosien hukkaantuminen ennen korkeakouluja ja luopua talvisodan muistomerkistä eli yleisestä asevelvollisuudesta, Soininvaara niputti Helsingin Sanomille keinot, joilla saataisiin säästöjä syntymään.

Hankalapas tuohon on mitään vastaankaan sanoa.

Valikoiva asevelvollisuus on tulevaisuutta, haluammepa sitä tai emme.
Tiukasti tulkiten valikoiva asevelvollisuus on jo käytössä. Lähivuosina tosin seulaa joudutaan vielä tihentämään.
 
Soininvaara on jälleen asian ytimessä.

Jos työurien pituus on niin suori ongelma kuin väitetään, niin miksi iso osa kotiutuvista varusmiehistä jää vaille minkäänlaista sijoitusta, kertausharjoituksista puhumattakaan? Miksi näitä miehiä sitten makuutetaan 6 - 12 kk kasarmilla, kun jo alunpitäenkin on tiedossa, ettei heillä ole käyttöä?

Ymmärrän toki, että tuon julkituominen on äärimmäisen epämiellyttävää niin Puolustusvoimille kuin poliitikoillekin. Siksipä keisarin alastomuutta ei kukaan tohdi sanoa ääneen ja nykyinen meno jatkuu. Fiksuimmat toki ymmärtävät, mistä tässä on kyse..
 
Tästä "todellisesta" ja papeilla olevasta reservistä oli jo aikaisemmin puhetta foorumilla ja uskon vahvasti että sotilaskoulutuksen antaminen mahdollisimman suurelle miesmäärälle on toistaiseksi ainakin valtion tavoite.

Reservi ja todellinen reservi on eri asia koska hädän ollessa suurin ei paljon paina rauhanaikana linjatut lukumäärät vaan tappioiden korvaamiseksi ja vieraanvallan pysäyttämiseksi otetaan kaikki mahdolliset voimat käyttöön koska hätä ei lue lakia.
Vaikka valtiolla ei olisi muuta jakaa kuin malli "Kataista" niin porukkaa kasataan barrikadeiksi ihan varmasti jos haavi ei pidä.

On myös ihan järjetöntä pitää reilun 5 miljoonan asukkaan maassa 200-300 000 ylimääräistä miestä siviili/väestönsuojelutehtävissä tai muuten vaan vapautettuna.
Se on etu että ainakin vielä löytyy paljon porukkaa jolla on asepalvelus suoritettuna ja edes teoreettinen kyky osallistua puolustukseen.

Kyllä se sijoituspaikkakin löytyy ihan varmasti kun tosi hätä on kyseessä.
 
Ymmärtäisin hukatun ajan ja työvoiman jos maassa olisi huutava pula työvoimasta mutta kun ei ole. Puolisen miljoonaa on kortistossa ja muissa huuhaa kurssituksissa. Peruskoulun jälkeen moni ei saa aloituspaikkaa jatkokoulutukseen hakijamäärien vuoksi ja akateeminenkin työttömyys ei ole ihan vieras käsite. Lisäksi kamala itku eläkeiästä vaikka nyt pistetään alta 50-vuotiaita pihalle ilman toivoakaan uudelleen työllistymisestä.

Pitäs ton risuparran osata jo tuossa iässä olla hiljaa ja vain näyttää typerältä sen sijaan että avaa suunsa ja poistaa kaikki epäilykset.
 
skärdis kirjoitti:
Soininvaara on jälleen asian ytimessä.

Jos työurien pituus on niin suori ongelma kuin väitetään, niin miksi iso osa kotiutuvista varusmiehistä jää vaille minkäänlaista sijoitusta, kertausharjoituksista puhumattakaan? Miksi näitä miehiä sitten makuutetaan 6 - 12 kk kasarmilla, kun jo alunpitäenkin on tiedossa, ettei heillä ole käyttöä?

Ymmärrän toki, että tuon julkituominen on äärimmäisen epämiellyttävää niin Puolustusvoimille kuin poliitikoillekin. Siksipä keisarin alastomuutta ei kukaan tohdi sanoa ääneen ja nykyinen meno jatkuu. Fiksuimmat toki ymmärtävät, mistä tässä on kyse..

Nythän on käytössä valikoiva järjestelmä ja valinta toteutetaan testaamalla miehet varusmiespalveluksen aikana. Heti, kun joku keksii keinon, jolla saadaan sopivimmat valikoitua ennalta ja sen perään nämä valitut vielä hakeutumaan vapaaehtoisesti riviin, niin nykysysteemi saa mennä.
 
Lunni kirjoitti:
Ymmärtäisin hukatun ajan ja työvoiman jos maassa olisi huutava pula työvoimasta mutta kun ei ole. Puolisen miljoonaa on kortistossa ja muissa huuhaa kurssituksissa. Peruskoulun jälkeen moni ei saa aloituspaikkaa jatkokoulutukseen hakijamäärien vuoksi ja akateeminenkin työttömyys ei ole ihan vieras käsite. Lisäksi kamala itku eläkeiästä vaikka nyt pistetään alta 50-vuotiaita pihalle ilman toivoakaan uudelleen työllistymisestä.

Pitäs ton risuparran osata jo tuossa iässä olla hiljaa ja vain näyttää typerältä sen sijaan että avaa suunsa ja poistaa kaikki epäilykset.

Ei poliitikoilla oikeasti ole keinoja stopata tätä kehitystä. Firmat lataavat ikäväkeä pihalle...yhteiskunta maksaa ja saattohoitaa heidät hautaan. Yhteiskuntavastuu on kovasti hämärä käsite. Tai se on käsite, joka ei juurikaan toteudu.

Kun keinoja ei ole niin on parasta lykätä asiat "yksilön vastuulle"....syyllistäminen on näppärä keino kääntää katseet pois politiikasta ja suunnata ne yksilöihin. Tämän huomaa foorumillakin ihan hyvin. Viime kädessä vastuu on yksilöllä, tottakai, mutta toisaalta ei pitäisi sitten ladella rehellisyyden nimissä mitään löysää paskaa tuuttiin, siinä poliitikot ovat kuitenkin hyviä.

Onneksi maolaisemme, B. Wahlroos kuitenkin laittaa aika ajoin paimenkirjeitä suomalaisille....ruotsalaisille ei kuulemma enää oikein tohdi.
 
Hande kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Soininvaara on jälleen asian ytimessä.

Jos työurien pituus on niin suori ongelma kuin väitetään, niin miksi iso osa kotiutuvista varusmiehistä jää vaille minkäänlaista sijoitusta, kertausharjoituksista puhumattakaan? Miksi näitä miehiä sitten makuutetaan 6 - 12 kk kasarmilla, kun jo alunpitäenkin on tiedossa, ettei heillä ole käyttöä?

Ymmärrän toki, että tuon julkituominen on äärimmäisen epämiellyttävää niin Puolustusvoimille kuin poliitikoillekin. Siksipä keisarin alastomuutta ei kukaan tohdi sanoa ääneen ja nykyinen meno jatkuu. Fiksuimmat toki ymmärtävät, mistä tässä on kyse..

Nythän on käytössä valikoiva järjestelmä ja valinta toteutetaan testaamalla miehet varusmiespalveluksen aikana. Heti, kun joku keksii keinon, jolla saadaan sopivimmat valikoitua ennalta ja sen perään nämä valitut vielä hakeutumaan vapaaehtoisesti riviin, niin nykysysteemi saa mennä.

Sanoppa HANDE, noin arviona mielipiteenäsi, paljonko isämmmaamme parhaita poikia ja tyttöjä palvelee Raskaassa sanotaan vuonna 2018, jos uhkatilanne on nykyisenlainen?
 
Einomies1 kirjoitti:
Tästä "todellisesta" ja papeilla olevasta reservistä oli jo aikaisemmin puhetta foorumilla ja uskon vahvasti että sotilaskoulutuksen antaminen mahdollisimman suurelle miesmäärälle on toistaiseksi ainakin valtion tavoite.

Reservi ja todellinen reservi on eri asia koska hädän ollessa suurin ei paljon paina rauhanaikana linjatut lukumäärät vaan tappioiden korvaamiseksi ja vieraanvallan pysäyttämiseksi otetaan kaikki mahdolliset voimat käyttöön koska hätä ei lue lakia.
Vaikka valtiolla ei olisi muuta jakaa kuin malli "Kataista" niin porukkaa kasataan barrikadeiksi ihan varmasti jos haavi ei pidä.

On myös ihan järjetöntä pitää reilun 5 miljoonan asukkaan maassa 200-300 000 ylimääräistä miestä siviili/väestönsuojelutehtävissä tai muuten vaan vapautettuna.
Se on etu että ainakin vielä löytyy paljon porukkaa jolla on asepalvelus suoritettuna ja edes teoreettinen kyky osallistua puolustukseen.

Kyllä se sijoituspaikkakin löytyy ihan varmasti kun tosi hätä on kyseessä.

Se että valtio romuttaa ylimääräisen kaluston kirjattuja vahvuuksia ylittävän miesmäärän osalta täysin iskussa olevia rynnäkkökivääreitä/vanhoja suomi kp:tä myöten tukee aika heikosti teoriaasi...

Kyllä sitä porukkaa vedetään vm-palveluksesta läpi ns. max. määrä ihan sen takia että asia/järjestelmä koettaisiin yhteiseksi/hyväksytyksi, pv saa valita mieleisensä aineksen SA-joukkoihin ja se sijoitettu reservi pysyy nuorena.
 
Hande kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Soininvaara on jälleen asian ytimessä.

Jos työurien pituus on niin suori ongelma kuin väitetään, niin miksi iso osa kotiutuvista varusmiehistä jää vaille minkäänlaista sijoitusta, kertausharjoituksista puhumattakaan? Miksi näitä miehiä sitten makuutetaan 6 - 12 kk kasarmilla, kun jo alunpitäenkin on tiedossa, ettei heillä ole käyttöä?

Ymmärrän toki, että tuon julkituominen on äärimmäisen epämiellyttävää niin Puolustusvoimille kuin poliitikoillekin. Siksipä keisarin alastomuutta ei kukaan tohdi sanoa ääneen ja nykyinen meno jatkuu. Fiksuimmat toki ymmärtävät, mistä tässä on kyse..

Nythän on käytössä valikoiva järjestelmä ja valinta toteutetaan testaamalla miehet varusmiespalveluksen aikana. Heti, kun joku keksii keinon, jolla saadaan sopivimmat valikoitua ennalta ja sen perään nämä valitut vielä hakeutumaan vapaaehtoisesti riviin, niin nykysysteemi saa mennä.

Minä kehittäisin/laajentaisin siviilipalvelusta siten että se oikeasti hyödyttäisi yhteiskuntaa, varusmiespalveluksessa pyörii jatkossa vähän turhan iso määrä porukkaa jota ei oikeasti siellä tarvita. Tasavertaisuuden nimissä tuota porukkaa ei voida kuitenkaan isossa mittakaavassa vapauttaa palveluksesta joten hyödyntäisin tämän osan ainakin kunnissa ns. "ilmaisena" työvoimana siinä missä armeijakin hyödyntää varusmiehet ns. "ilmaiseksi".

Sopiviin kunnallisiin toimijoihin vaan pysyviä tehtäviä jotka miehitetään aina uuden siviilipalveluserän aineksella. Sieltä löytyy aivan taatusti ja suht reippaastikkin sen verran yksinkertaisia tehtäviä että ne hoituvat pienellä perehdytyksellä, aina vaan paranee jos henkilöllä on jo alan perukoulutus valmiina taskussa. Työuraahan se on sekin vaikkei palkka olisikaan alan minimi, silkkaa säästöähän se on valtiolle jos osa kunnallisesta väestä palvelee päivärähalla, samaan tapaan armeija säästää kun varusmiehet palvelat palkalla joka ei ole minkään alan minimejä ikinä nähnytkään! Miksei tätä ilmaistyövoimaa voitaisi nyt alkaa hyödyntää kunnissa kun armeija ei enää koko ikäluokkaa tarvitse? Tämä olisi ihan puhdasta työurien pidentämistä, kaikki hyötyvät!

Ja mitä tulee siihen saako armeija jatkossakin sopivimman osan nuorista riveihinsä, niin takaan ja alleviivaan että armeijalle mieluisampi luonteiden/fysiikan massa valitsee todennäköisesti 6kk rynnäkkökiväärin hiplaamista ja metsäleirejä kuin esim. riskin/mielikuvan joutua kiikuttamaan 11kk vanhusten kakkavaippoja palvelutalossa... Osa ikäluokasta valitsisi toisin, mutta se ei ole armeijalta pois, päinvastoin! Ei meinaan tarvisi enää valittaa että on liian vähän henkilökuntaa per vanhus esim. yö aikaan palvelutalossa paikalla, sinne voisi sijoittaa perk. vaikka joukkueellisen siviilipalvelusmiehiä joka yöksi jos siltä tuntuu!
 
baikal kirjoitti:
Sanoppa HANDE, noin arviona mielipiteenäsi, paljonko isämmmaamme parhaita poikia ja tyttöjä palvelee Raskaassa sanotaan vuonna 2018, jos uhkatilanne on nykyisenlainen?

Kyllähän tässä sellaiset kutinat on, että nykyjärjestelmän loppuliuku on alkanut. Vaikea arvioida mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Etukäteissuunnitelmana voisi olla n. 50000 miehen asevoimat, mutta uudistukset jälkeen hämmästytään ja yllätytään, että meillähän kävikin kuten kaikissa muissakin samaa kokeilleissa maissa, eikä palvelukseen haluttukaan tulla. Ylimenokaudella miehistötehtäviin määrätään syrjäytyneitä, työttömiä ja vankeinhoidon asiakkaita.

Näen 2020-luvun lopulla kokonaisvahvuudeltaan ihan maksimissaan 30000 miehen ja naisen armeijan, jossa on maavoimien taistelujoukkoja prikaatin verran. Näin pystyttäisiin pyörittämään pataljoonan vahvuista porukkaa ulkomaan komennuksilla. Merivoimille luodaan kyky kierrättää lämpimillä vesillä yhtä korvettia ja yhtä miinanetsijää samanaikaisesti, eli kumpaistakin alusluokkaa hankitaan 3kpl. 2025 tulee varmaankin olemaan maaginen vuosiluku, koska siitä eteenpäin on turvattava ennen kaikkea ydintoiminnot, eli Ilmavoimat ja kaikki kadettiupseerien virat.

Nuorempi pojistani astuisi palvelukseen nykymalilla n. 2020. Hän lienee lajinsa viimeisiä. 2018 lienee siis nykymallin saattohoito vielä käynnissä ja vm-palveluksen suorittaa vajaa 60% ikäluokasta.
 
En ihan noin radikaaleihin muutoksiin usko,vaan epäilen jopa,että yleisen asevelvollisuuden jo hylänneet maat alkavat pikkuhiljaa palautella sitä voimaan.
Muodossa tai toisessa.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Ja mitä tulee siihen saako armeija jatkossakin sopivimman osan nuorista riveihinsä, niin takaan ja alleviivaan että armeijalle mieluisampi luonteiden/fysiikan massa valitsee todennäköisesti 6kk rynnäkkökiväärin hiplaamista ja metsäleirejä kuin esim. riskin/mielikuvan joutua kiikuttamaan 11kk vanhusten kakkavaippoja palvelutalossa... Osa ikäluokasta valitsisi toisin, mutta se ei ole armeijalta pois, päinvastoin! Ei meinaan tarvisi enää valittaa että on liian vähän henkilökuntaa per vanhus esim. yö aikaan palvelutalossa paikalla, sinne voisi sijoittaa perk. vaikka joukkueellisen siviilipalvelusmiehiä joka yöksi jos siltä tuntuu!

Pitänee paikkaansa, jos puhutaan 19 kesäisistä räkänokista..

Sivariin kannattaakin hakeutua vasta kypsemmällä iällä kun on jo jotain muitakin meriittejä takanaan. Esimerkiksi meillä töissä meni perjantaina sivarien hakuaika umpeen ja hakijoina oli kolme valmistunutta DI:tä ja muutama teekkarikin. Haussa siis ole 2 sivarin vakanssia DI-tutkintoa (tai vast.) vaativiin tehtäviin. Edellisen kierroksen kaksi sivaria saivat kituvuotensa jälkeen valita useammastakin vakitehtävästä niin meillä kuin konsulttifirmoissakin.. Olivat näyttäneet kyntensä ja ohittivat rekrytointijonossa sellaiset jantterit, jotka olivat vuodenkin ryömineet armeijassa.

Ylipäätään tilanne sivarimarkkinoilla on se, että jos vähänkään on kouluja käynyt, niin oman alan sivaripaikka löytyy helposti.
 
skärdis kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Ja mitä tulee siihen saako armeija jatkossakin sopivimman osan nuorista riveihinsä, niin takaan ja alleviivaan että armeijalle mieluisampi luonteiden/fysiikan massa valitsee todennäköisesti 6kk rynnäkkökiväärin hiplaamista ja metsäleirejä kuin esim. riskin/mielikuvan joutua kiikuttamaan 11kk vanhusten kakkavaippoja palvelutalossa... Osa ikäluokasta valitsisi toisin, mutta se ei ole armeijalta pois, päinvastoin! Ei meinaan tarvisi enää valittaa että on liian vähän henkilökuntaa per vanhus esim. yö aikaan palvelutalossa paikalla, sinne voisi sijoittaa perk. vaikka joukkueellisen siviilipalvelusmiehiä joka yöksi jos siltä tuntuu!

Pitänee paikkaansa, jos puhutaan 19 kesäisistä räkänokista..

Sivariin kannattaakin hakeutua vasta kypsemmällä iällä kun on jo jotain muitakin meriittejä takanaan. Esimerkiksi meillä töissä meni perjantaina sivarien hakuaika umpeen ja hakijoina oli kolme valmistunutta DI:tä ja muutama teekkarikin. Haussa siis ole 2 sivarin vakanssia DI-tutkintoa (tai vast.) vaativiin tehtäviin. Edellisen kierroksen kaksi sivaria saivat kituvuotensa jälkeen valita useammastakin vakitehtävästä niin meillä kuin konsulttifirmoissakin.. Olivat näyttäneet kyntensä ja ohittivat rekrytointijonossa sellaiset jantterit, jotka olivat vuodenkin ryömineet armeijassa.

Ylipäätään tilanne sivarimarkkinoilla on se, että jos vähänkään on kouluja käynyt, niin oman alan sivaripaikka löytyy helposti.

Tuohan kuulostaa vähän liiankin hyvältä, sivarista suoraan firman palkkalistoille, voisiko systeemi noissa tapauksissa enää paremmin toimia!
En tiedä mitä hait tarinalla takaa, mutta ei armeija tuossa mitään menettänyt. Meillä yksikössä n. 100hlö palvelukseen astuneissa oli kaksi ns. vastavalmistunutta, inssi ja DI-inssi, DI:stä tehtiin kirjuri ja inssi pääsi panssarikoululle avustamaan jossain tutkimuksissa (luppoaikaa oli kuulema vähän liikaakin kun ei meinannut sopivia hommia löytyä). Kumpikin kotiutui minipalvelusajalla miehistössä ilman SA-sijoitusta. Armeija ei olisi menettänyt yhtään mitään vaikka kyseiset herrat olisivat palvelleet sivarissa.

Se ei mene todellakaan niin että armeijalla olisi joku polttava tarve haalia palvelukseen mahdollisemman korkeasti koulutettuja nuoria. Sellaiset SA-tehtävät jotka vaativat ns. inssitason tms. pohjakoututuksen osaamista miehitetään tiukasti palkatulla henkilöstöllä, väittäisin että se on jopa pieni miinus jos pohjalla on korkea koulutus ja liki 10v. enemmän ikää kuin muilla, tehtävät joita tornilla on tarjota harvoin jaksavat motivoida enää tuossa vaiheessa elämään. Armeijalle riittää kunhan käytössä on normaaleilla älynlahjoilla varustettuja fyysisesti mahdollisemman hyvässä kunnossa olevia ja asiasta edes jollain tasolla innostuneita/motivoituneita nuoria miehiä.

Ja jos jostain kumman syytä kävisi niin että ilmaantuisi joku odottamaton innostus sivaria kohtaan joka ylittäisi kaikki kuvitelmat, niin kutsuntalautakunnan tms. instanssin olisi hyvin helppo säätää palveluspaikkojen määrää, lykkäyksiä jne. armeijan tarpeiden ehdolla. Palvelusvelvolliset voivat hakea mihin haluavat, mutta lautakunta on se joka lopulta päättää mihin menet.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Tuohan kuulostaa vähän liiankin hyvältä, sivarista suoraan firman palkkalistoille, voisiko systeemi noissa tapauksissa enää paremmin toimia!
En tiedä mitä hait tarinalla takaa, mutta ei armeija tuossa mitään menettänyt. Meillä yksikössä n. 100hlö palvelukseen astuneissa oli kaksi ns. vastavalmistunutta, inssi ja DI-inssi, DI:stä tehtiin kirjuri ja inssi pääsi panssarikoululle avustamaan jossain tutkimuksissa (luppoaikaa oli kuulema vähän liikaakin kun ei meinannut sopivia hommia löytyä). Kumpikin kotiutui minipalvelusajalla miehistössä ilman SA-sijoitusta. Armeija ei olisi menettänyt yhtään mitään vaikka kyseiset herrat olisivat palvelleet sivarissa.

Se ei mene todellakaan niin että armeijalla olisi joku polttava tarve haalia palvelukseen mahdollisemman korkeasti koulutettuja nuoria. Sellaiset SA-tehtävät jotka vaativat ns. inssitason tms. pohjakoututuksen osaamista miehitetään tiukasti palkatulla henkilöstöllä, väittäisin että se on jopa pieni miinus jos pohjalla on korkea koulutus ja liki 10v. enemmän ikää kuin muilla, tehtävät joita tornilla on tarjota harvoin jaksavat motivoida enää tuossa vaiheessa elämään. Armeijalle riittää kunhan käytössä on normaaleilla älynlahjoilla varustettuja fyysisesti mahdollisemman hyvässä kunnossa olevia ja asiasta edes jollain tasolla innostuneita/motivoituneita nuoria miehiä.

Ja jos jostain kumman syytä kävisi niin että ilmaantuisi joku odottamaton innostus sivaria kohtaan joka ylittäisi kaikki kuvitelmat, niin kutsuntalautakunnan tms. instanssin olisi hyvin helppo säätää palveluspaikkojen määrää, lykkäyksiä jne. armeijan tarpeiden ehdolla. Palvelusvelvolliset voivat hakea mihin haluavat, mutta lautakunta on se joka lopulta päättää mihin menet.

Sehän noissa korkeammin koulutetuissa voi olla että löytyy enemmän kykyä vastuunkantoon, kyky oppia nopeasti vaatimattomammatkin kiväärimiehen jutut jne..

Toisaalta sitten voi olla että moni asia hirvittää ja yököttää enemmän kuin amiksen keskenjättänyttä rajajääkäriä
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Tuohan kuulostaa vähän liiankin hyvältä, sivarista suoraan firman palkkalistoille, voisiko systeemi noissa tapauksissa enää paremmin toimia!
En tiedä mitä hait tarinalla takaa, mutta ei armeija tuossa mitään menettänyt. Meillä yksikössä n. 100hlö palvelukseen astuneissa oli kaksi ns. vastavalmistunutta, inssi ja DI-inssi, DI:stä tehtiin kirjuri ja inssi pääsi panssarikoululle avustamaan jossain tutkimuksissa (luppoaikaa oli kuulema vähän liikaakin kun ei meinannut sopivia hommia löytyä). Kumpikin kotiutui minipalvelusajalla miehistössä ilman SA-sijoitusta. Armeija ei olisi menettänyt yhtään mitään vaikka kyseiset herrat olisivat palvelleet sivarissa.

Se ei mene todellakaan niin että armeijalla olisi joku polttava tarve haalia palvelukseen mahdollisemman korkeasti koulutettuja nuoria. Sellaiset SA-tehtävät jotka vaativat ns. inssitason tms. pohjakoututuksen osaamista miehitetään tiukasti palkatulla henkilöstöllä, väittäisin että se on jopa pieni miinus jos pohjalla on korkea koulutus ja liki 10v. enemmän ikää kuin muilla, tehtävät joita tornilla on tarjota harvoin jaksavat motivoida enää tuossa vaiheessa elämään. Armeijalle riittää kunhan käytössä on normaaleilla älynlahjoilla varustettuja fyysisesti mahdollisemman hyvässä kunnossa olevia ja asiasta edes jollain tasolla innostuneita/motivoituneita nuoria miehiä.

Ja jos jostain kumman syytä kävisi niin että ilmaantuisi joku odottamaton innostus sivaria kohtaan joka ylittäisi kaikki kuvitelmat, niin kutsuntalautakunnan tms. instanssin olisi hyvin helppo säätää palveluspaikkojen määrää, lykkäyksiä jne. armeijan tarpeiden ehdolla. Palvelusvelvolliset voivat hakea mihin haluavat, mutta lautakunta on se joka lopulta päättää mihin menet.

Sehän noissa korkeammin koulutetuissa voi olla että löytyy enemmän kykyä vastuunkantoon, kyky oppia nopeasti vaatimattomammatkin kiväärimiehen jutut jne..

Toisaalta sitten voi olla että moni asia hirvittää ja yököttää enemmän kuin amiksen keskenjättänyttä rajajääkäriä

Älynlahjoista ei ole mitään hyötyä jos motivaatio varusmiesten perustouhoiluun on hiipumaan päin, ja näinhän se monesti lähempänä 30v. alkaa olemaan...
Riittävästi teräväpäisiä/motivoituneita nuoria (tulevia korkeasti koulutettuja) saadaan varusmiespalvelukseen niinkin yksinkertaisella metodilla kuin määräämällä asevelvollinen palveluksen heti lukion/amiksen jälkeen. Ja näinhän kutsuntalautakunta suurimmassa osassa tapauksista menetteleekin.

Niin kauan kuin ns. koko ikäluokalla on velvollisuus mennä joko varusmies- tai siviilipalvelukseen, niin armeijalla ei ole mitään ongelmaa saada edelleenkin täysin riittävää määrää sopivaa ainesta rulliinsa. Siviilpalvelusta kehittämällä armeijan toiminta vai tehostuisi kun petipaikkoja saataisiin vähennettyä ja varusmiespalvelukseen jo lähtökohtaisesti kielteisesti suhtautuvat (muiden koulutusta tavalla tai toisella jarruttavat) henkilöt valitsisivat nykyistä laajemmassa mittakaavassa siviilipalveluksen.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Niin kauan kuin ns. koko ikäluokalla on velvollisuus mennä joko varusmies- tai siviilipalvelukseen, niin armeijalla ei ole mitään ongelmaa saada edelleenkin täysin riittävää määrää sopivaa ainesta rulliinsa.

Siinä se vaara piileekin, että kansa tajuaa missä yleisen asevelvollisuuden kanssa mennään.

Riittävän suuret määrät ukkoja turhanpäiten asepalvelukseen, jotta näistä voidaan valita ehkä kolmannes tai neljännes oikeaan tarpeeseen. Ei tuollaista tyhjäkäyntiä uskalleta ääneen tunnustaa.
 
skärdis kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Niin kauan kuin ns. koko ikäluokalla on velvollisuus mennä joko varusmies- tai siviilipalvelukseen, niin armeijalla ei ole mitään ongelmaa saada edelleenkin täysin riittävää määrää sopivaa ainesta rulliinsa.

Siinä se vaara piileekin, että kansa tajuaa missä yleisen asevelvollisuuden kanssa mennään.

Riittävän suuret määrät ukkoja turhanpäiten asepalvelukseen, jotta näistä voidaan valita ehkä kolmannes tai neljännes oikeaan tarpeeseen. Ei tuollaista tyhjäkäyntiä uskalleta ääneen tunnustaa.

Eihän tilanne ole missään nimessä noin karkea nykyisillä vahvuuksilla, mutta tulevalla vahvuudella se alkaa sitä hyvin äkkiä olemaan! Nyt olisi hyvä hetki tehdä todellakin se täysremontti jossa yleinen velvollisuus ei katoa mihinkään osa palvelee vaan siviili puolella ilman sitä "ase" sanaa.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Eihän tilanne ole missään nimessä noin karkea nykyisillä vahvuuksilla, mutta tulevalla vahvuudella se alkaa sitä hyvin äkkiä olemaan! Nyt olisi hyvä hetki tehdä todellakin se täysremontti jossa yleinen velvollisuus ei katoa mihinkään osa palvelee vaan siviili puolella ilman sitä "ase" sanaa.

Tuollainen yleinen velvollisuus on täysin kestämätön tasa-arvonäkökulmasta. Jos ei ole syytä kouluttaa valtaosaa miehistä nimenomaan sotahommiin, ei ole syytä määrätä vain toista sukupuolta orjuuteen.
 
Roger Mike kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Eihän tilanne ole missään nimessä noin karkea nykyisillä vahvuuksilla, mutta tulevalla vahvuudella se alkaa sitä hyvin äkkiä olemaan! Nyt olisi hyvä hetki tehdä todellakin se täysremontti jossa yleinen velvollisuus ei katoa mihinkään osa palvelee vaan siviili puolella ilman sitä "ase" sanaa.

Tuollainen yleinen velvollisuus on täysin kestämätön tasa-arvonäkökulmasta. Jos ei ole syytä kouluttaa valtaosaa miehistä nimenomaan sotahommiin, ei ole syytä määrätä vain toista sukupuolta orjuuteen.

Miten tämä malli eroaa tämän hetken tilanteesta? Miksei tilanne ole jo nyt "täysin kestämätön"? Meillä on jo olemassa siviilipalvelus jossa palvelee vajaa 10% ikäluokasta, jos prosentti nostettaisiin vaikkapa n. 20% hujakoille palveluspaikkoja lisäämällä/kehittämällä, niin se mahdollistaisi vielä tällä vuosikymmenellä parin lisä varuskunnan sulkemisen (turhia petipaikkoja/henkilökuntaa on täysin järjetöntä pitää yllä sillä n. 200 000 miehen SA-joukot kyetään kouluttamaan taatusti pienemmällä varuskuntaverkolla mitä nyt on päätetty ja sijoitettujen ikä pysyisi edelleen hyvinkin nuorena).

Armeija säästäisi ja saisi suhteellisesti enemmän asiasta kiinnostuneita palvelukseen. Kunnat säätäisivät/hyötyisivät "ilmaisista" käsipareista. Yksilöt saisi enemmän varaa valita ja osa heistä nuorille erittäin tärkeää ensimmäistä työkokemusta ennen astumista "oikeille" työmarkkinoille.
Kaikki hyötyvät!
 
Back
Top