Jospa itse Asia onkin muuttunut kovin vähän? Suora rauta-apu ym. kohdistettuna jollekin toimijalle on itseasiassa afrikkalaisessa todellisuudessa askariuden uusi esiinmarssi.
EU tuskin saa rauhassa harjoittaa omaa politiikkaansa.
Gepardihattuiset heput osaavat takuulla vedättää kukin siten, että se oma hlökoht. etu on ensinnä ja sitten kaukana takaa tulee joku hämärä kansan etu tms. ja milloin tahansa hattu voi vaihtaa omistajaa.
Onko sinulla
@Bwana joku näkemys siitä, miten tuolla pitäisi esim. EUn toimia? Jos tavoitteena olisi nyt ensiksi vaikka välttää tilanne, jossa loputkin rakenteet hajoavat ja humanitaaristen pakolaisten tulva estää puolen vuoden ajan Välimeren muun liikenteen?
Joskus olen tuota pohtinut ja yksi vaihtoehto saattaisi olla vahvistaa yhtä hevosta ja sulkea hänet tiukasti syleilyyn, tehdä yhdestä toimijasta vahva ja pitää huoli siitä, että toimija pysyy pilttuussa....jos ei pysy, niin heppu vaihtoon, kylmästi. Voin kuvitella, että EU saattaa ripotella tukeaan ja ostaa näin, kuvitteellisesti, kavereita laajalti....ja sitten ei oikein ole yhtään kunnon liittolaista ja --kurinpitäjää--.
Ongelma voi olla sekin, että Saksa haluaa jotain, Ranska toista, kenties Belgia kolmatta ja EUn ulkopuolella Britannia jotain, Italialla on intressejä jne.....ja sitten vielä ne Chi-Rus-Usa.
Hajoavat valtiorakenteet Afrikassa erityisesti sen pohjoisosissa tulevat rasittamaan Eurooppaa poliittisesti ja taloudellisesti. Jos sotilaallisen puuttumisen instrumentti voitaisiin katsoa toimivaksi palikaksi kaiken muun ohella, sitä pitäisi käyttää. Tietysti jos sellainen on tai olisi. Siihen voidaan joutua, vaikka haluakaan ei niin paljon olisi. Siitä sukeutuisi hyvin epäsuosittu operaatio, kalliskin. Mutta vaihtoehtojen hintakin saattaa olla vielä kovempi.
@Bwana ko se itse totesi, että Eurooppalaista yhteiskuntajärjestystä ja demokratiaa voidaan joutua puolustamaan Pohjois-Afrikassa asti.....se voi pitää hyvin paikkansa.
Gepardihattujen varustaminen sotalordeiksi ilman uskottavaa pelkoa joutumisesta vastuuseen ei ole koskaan tuottanut mitään onnellista loppua. Se aktio on rakennettava niin, että vaikkapa ranskalainen terävä pistin on koko ajan lordin pakarassa kiinni. Ikäänkuin muistutuksena kuolevaisuudesta.
Ja jos et itse varusta, niin vaikkapa Kiina varustaa....tai Rus....tai vaikkapa Usa. Ja niin onkin, että jokainen lordi saa omansa ja ylikin. Ei ihan helppoa.