Tämä tykki on ainoa säilynyt kappale maailmassa, brittiläinen 152-millinen "Lordi"
Vickers Mark 7, jonka maalavetissa on vuosisadan alun brittitykkien tunnusomaiset ns "lokomobiili" -teräspyörät. @Old Boy aina Rintamamuseossa käydessään koettaa oikoa isäntiä, ettei heidän tykkinsä oikeasti ole ainoa. Nyt on museonpitäjä vaihtunu ja vanha tarina pompannu taas esiin. Wikipediankin mukaan ainakin parista paikasta maailmalta löytyy näitä. Niiden lisäksi Suomessakin on toinen! Alla kuvassa Kuivasaaren museotykki. Hangon tykki on vuosikaudet ollu sijoitettuna valtatien varteen ja siitä on pöllitty osia, mm tyyppikilpi. Ihme , ettei joku keräilijä ole nostanu kokonaisena kuorma-auton lavalle! Tietysti halusivat vetonaulan tien varteen mutta paikka on kyllä huonosti harkittu.
Suomeen tuli 7 kpl Talvisodan aikana. Ne oli ajateltu liikkuvaan rannikkotykistöön, mutta 16 tn paino teki liikuttamisen miltei mahdottomaksi. Tykit tosiaan ammuttiin loppuun Hangossa. Syitä ei tiedetä, ehkä ajateltiin sodan pian loppuvan. Suurten vaikeuksien jälkeen laitettiin Tampellassa uudet sisusputket ja niistä tehtiin (ainakin osasta) rautatietykkejä. Ammunnatkin pidettiin Tulliniemessä v 1960, jossa kuitenkin kävi ilmi, että putkitustyö oli susi. Joskus paljon myöhemmin päätyivät strategisesti vähemmän tärkeään paikkaan Pohjanlahdelle rannikkolinnakkeelle.
Kahta kuvaa vertaamalla näkee, kun esim lukon takana keskellä oleva nallipesä ja iskuri on pöllitty Hangon tykistä. Samoin lukon käyttökampi. Siinä on Hangon museo oikeassa, että alkuperäisellä maalavetilla heidän tykkinsä on ainoa jäljellä.