Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Me olemme taas lähdössä tänne.Huomenna olisi tarkoitus isäukon kanssa käväistä Miehikkälä-Virojoki -alueella Salpalinjaa ihmettelemässä.
Veikkaanpa että sulkeminen liittyy ampuma-aselakiin. Pitäjältä on todnäk vaadittu tilojen päivittämistä nykylainsäädännön edellyttävälle tasolle. Olen muutenkin sitä mieltä että näitä yksityiskokoelmia en oikein varsinaisiksi museoiksi miellä. Suomessa kun termiä museo ei ole mitenkään säädelty, niin kuka tahansa voi mainostaa esim. yksityiskokoelmaansa museona. Itse vetäisin rajan ammatillisesti hoidetun museon tasolle. Ts. siihen että museo on muutakin kuin esillä oleva esineistö ja siihen että museotyötä pyörittää museoammatillisen koulutuksen saanut henkilökunta.
Sotahistorian harrastus lähti ihan lapasesta – Pasilla on oma museo, jonka harvinaisin esine on sukua Suomi-konepistoolille
Kajaanin ase- ja varusmuseo on auki viimeistä kesää.www.is.fi
Veikkaanpa että sulkeminen liittyy ampuma-aselakiin. Pitäjältä on todnäk vaadittu tilojen päivittämistä nykylainsäädännön edellyttävälle tasolle. Olen muutenkin sitä mieltä että näitä yksityiskokoelmia en oikein varsinaisiksi museoiksi miellä. Suomessa kun termiä museo ei ole mitenkään säädelty, niin kuka tahansa voi mainostaa esim. yksityiskokoelmaansa museona. Itse vetäisin rajan ammatillisesti hoidetun museon tasolle. Ts. siihen että museo on muutakin kuin esillä oleva esineistö ja siihen että museotyötä pyörittää museoammatillisen koulutuksen saanut henkilökunta.
Luvat varmaan on kunnossa ja jos aseet on deaktivoituja, ei niistä ole ongelmaa. Uusi laki nimenomaan ei enää mahdollista ns. harrastemuseota, sillä vaadittava pätevyys tarkoittaa SKK:nkin käyneeltä vielä päälle museoalan koulusta. Tällaisten museoiden ongelmana on vähäinen kävijämäärä, jolloin lipputuloilla ei voi palkata henkilökuntaa vaan museonpitäjä joutuu käyttämään siihen kaiken aikansa.Taitaa liittyä rahan puutteeseen. Ei Jääskeläinen ole viittä vuotta pitänyt pytinkiä pystyssä ja avoinna yleisölle ilman lupia.
Tässä on ote uudesta laista. Kyllä se keräily- ja museotoiminnan mahdollistaa.
Luvat varmaan on kunnossa ja jos aseet on deaktivoituja, ei niistä ole ongelmaa. Uusi laki nimenomaan ei enää mahdollista ns. harrastemuseota, sillä vaadittava pätevyys tarkoittaa SKK:nkin käyneeltä vielä päälle museoalan koulusta. Tällaisten museoiden ongelmana on vähäinen kävijämäärä, jolloin lipputuloilla ei voi palkata henkilökuntaa vaan museonpitäjä joutuu käyttämään siihen kaiken aikansa.
IS:n jutussa sanotaan että osa aseista on ampumakuntoisia.
Tänään tuli koukattua Mikkelin jalkaväkimuseossa, molemmat rakennukset koluttiin ja nähtiin paljon mielenkiintoista. Esim. puhdetöitä en aiemmin ollut nähnyt noin paljoa, komeaa jälkeä on syntynyt sen ajan vehkeillä.
Tuo Panssarikumpareen kalusto on viety pois. Kävin pari vuotta sitten, eikä niitä ollut siellä enää.Vieläkö nämä panssarit on nähtävillä Mikkelin Karkialammella ? Tämä video on 10 vuotta vanha. Ja kymmenen vuotta sitten tuli ite käytyä tuolla viimeksi.
Tässä lisätietoa sivulta 9.Tuo Panssarikumpareen kalusto on viety pois. Kävin pari vuotta sitten, eikä niitä ollut siellä enää.
Muistelen, että tuo Landsverk näytti niin hyväkuntoiselta, että olisi varmaan saanut helposti liikkeelle. Tykkiä siinä ei vielä minun aikanani ollut paikallaan. T-28 puolestaan oli ammuttu melko ruvelle, ja sitä oli hitsailemalla sitten paikkailtu, lienee ehtinyt toimia sinkoammuntojen maalina joskus. Yksi seulaksi ammuttu Comet oli myös Laurikkalan tst-ampumaradalla.Nuo neljä vaunua olisivat T-28 ”Postijuna”, rynnäkkötykki Sturmgeschütz III ”Sturm”, Vickers ja ilmatorjuntapanssarivaunu Landsverk Anti.