Sotahistoriallinen matkailu

Muistelen, että tuo Landsverk näytti niin hyväkuntoiselta, että olisi varmaan saanut helposti liikkeelle
Kuinkahan kauan Landsverk oli vielä varauksella ja varikon rasvoissa??
 
Muistelen, että tuo Landsverk näytti niin hyväkuntoiselta, että olisi varmaan saanut helposti liikkeelle. Tykkiä siinä ei vielä minun aikanani ollut paikallaan. T-28 puolestaan oli ammuttu melko ruvelle, ja sitä oli hitsailemalla sitten paikkailtu, lienee ehtinyt toimia sinkoammuntojen maalina joskus. Yksi seulaksi ammuttu Comet oli myös Laurikkalan tst-ampumaradalla.
T-28 oli tosi reikäinen, sen muistan minäkin. Laurikkalan Comet oli huhun mukaan toiminut kylkimiinojen vastaanottajana. Se oli huonossa kunnossa, väristä aina ajattelin, että olisi ollut tulessa joskus, mutta mene ja tiedä.
 
T-28 oli tosi reikäinen, sen muistan minäkin. Laurikkalan Comet oli huhun mukaan toiminut kylkimiinojen vastaanottajana. Se oli huonossa kunnossa, väristä aina ajattelin, että olisi ollut tulessa joskus, mutta mene ja tiedä.
Cometia oli heitelty myös polttopulloilla. Minua kiinnosti sen bensa V-12 -kone, ja muistan moottoritilassa olleen melkoisesti pullonpalasia.
 
Monen vuoden tauon jälkeen panssarimuseossa. Vaunut olivat saaneet pihalla hienot arvoisensa katokset. Vapaaehtoistyöntekijät mukavia ja tietäväisiä. Suosittelen kaikille. Sää suosi.
 
Onko Landsverk edelleen yleisön nähtävillä Tuusulan it-museossa, vai missähän se nykyään sijaitsee?

Muistaakseni toinen Landsverk on ainakin ollut Parolan kasarmialueella, mutta sinnehän ei sivulliset ihan niin vain lompsi, edes mp.netin jäsenet.
 
Onko Landsverk edelleen yleisön nähtävillä Tuusulan it-museossa, vai missähän se nykyään sijaitsee?

Muistaakseni toinen Landsverk on ainakin ollut Parolan kasarmialueella, mutta sinnehän ei sivulliset ihan niin vain lompsi, edes mp.netin jäsenet.

Ainakin jokunen vuosi sitten yksi Landsverk oli tosiaan Ilmatorjuntamuseolla näytillä. Toinen Panssarimuseolla, ja se on tietääkseni se ajokuntoinen jota näkee ajoittain paraateissa.
 
Tuli tänään käväistyä Mikkelissä. Kohteina Jalkaväkimuseo, Päämajamuseo ja tämän läheisyydessä sijaitseva Päämajan sota-aikainen viestikeskus Lokki. Kuvia mediaketjussa.

Jalkaväkimuseo:

Tuli viimeksi käytyä kymmenen vuotta sitten. Sijaitsee kahdessa vanhassa puukasarmirakennuksessa. Näyttely ja näyttelytekniikka todella vanhanaikaista, 70- ja 80-lukujen tyyliä. Osittain jopa melko ränsistynyt. Kaipaisi kipeästi päivittämistä tälle vuosituhannelle. Mielelläni näkisin myös toiminnallisuutta ja kerronnallisuutta. Esim. taisteluhautakuvaelma ja korsu elävöittyisi äänitehosteilla ja äänimaailmalla. Esineistöä näytillä liian paljon.

Päämajamuseo:

Hillitty olemukseltaan. Marskin työhuone ja operatiivisen osaston maavoimatoimiston huoneet on pyritty jättämään sodan ajan asuunsa. Osittain työmaana eikä kaikkialle päässyt. Esillepano tyylikäs mutta hillitty. Lisänä kerrottiin mm. Mikkelin sodan aikaisista pommituksista. Näyttelynä jv-museoon verrattuna modernimpi. Museokaupan valikoima oli mielenkiintoinen.

Viestikeskus Lokki:

En ollut aiemmin käynyt. Sijaitsee Päämajamuseon vieressä kallioon louhituissa tiloissa. Mielenkiintoinen kokemus. Äänitehosteita (radioiden ym. käyttöääniä) oli käytetty tunnelman luomisessa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tuosta museosta ei ole mitään kuullut aikaisemmin? Nykypäivän somella on mahdottoman helppoa levittä sanomaa ja mainosta.
Ainakaan minä en ole sanaakaan kuullut (lukenut) tuosta kuin vasta nyt kun on sulkeutumassa.
 
Vielä ehtii, katsotaan ehdinkö itse:

Samaa tulin itse tänne vinkkaamaan. Haku ei löytänyt viestiäsi, sillä siinä ei mainittu museon nimeä tai nettisivuja.



Pitää katsoa, vieläkö tuolla ehtisi pyörähtää kesäloman alussa...
 
Miksi tuosta museosta ei ole mitään kuullut aikaisemmin? Nykypäivän somella on mahdottoman helppoa levittä sanomaa ja mainosta.
Ainakaan minä en ole sanaakaan kuullut (lukenut) tuosta kuin vasta nyt kun on sulkeutumassa.

Jaa-a. Olin varma, että tästä keskusteltiin täällä museon auettua, kun itsekin kävin paikalla. Haulla en kyllä sitä keskustelua löydä, joten saatan olla väärässä.
 
Jaahas. Kesäloman kohokohta (?) lähenee. Huomenna Pelkosenniemelle ja sieltä perjantaina Savukosken kautta Sallaan. Lauantaina paluu Kemijärven kautta. Itä-Lapin talvisodan taistelupaikat kohteena.
 
Back
Top