Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eihän tämä ollut yllätys enää siinä vaiheessa, kun hallitus totesi toteuttavansa hallitussovun Sotessa huomioimatta kustannusvaikutuksia. Siten tämä on todennäköisesti kaikista tähän asti esillä olleista malleista myös kaikista huonoin. Tässä ei noudateta millään tavoin hyvää hallintotapaa.Kuka yllättyi.
Tällähän haettuin kahta asiaa, hallintohinmeliä joka takaa hyväpalkkaisia suojatyöpaikkoja ja jolla sementoidaan julkinen palvelutuotanto tavalla jota ei voi hallita poliittisesti.Järjetöntä lähteä rakentamaan jotain jota lähestulkoon kaikki asiantuntijat kauhistelevat. Kustannukset nousevat ja hoito varmasti heikentyy kun palvelut siirretään suuriin keskuksiin.
Yllättyneet käsi ylös.Pitäis saada 700 miljoonaa tai jotain ja vaikka saataisiin niin ei ole tekijöitä tai jotain. Niinhän nuo parin viime päivän otsikot sotesta ja hyvinvointialueista on mennyt. Ei se mitään, johonkin on aina varaa, kuten ryhmärahan korottamiseen... reilusta 60 donasta vähän yli 170k..
Kyseessähän on näinkin tärkeä asia: "Ryhmäraha on rahasumma, joka otettaisiin hyvinvointialueen budjetista puolueiden valtuustoryhmien toiminnan tukemiseen. "
Kiistellystä ryhmärahasta päätetään Keski-Suomen hyvinvointialueen valtuustossa – suora lähetys käynnissä
Keski-Suomen hyvinvointialueen aluevaltuusto päättää tänään muun muassa kiistellyn ryhmärahan suuruudesta, kun se päättää hyvinvointialueen ensi vuode...www.ksml.fi
Eipä tuossa ainakaan hidasteltu. Rahat tänne meidän puolueelle!Pitäis saada 700 miljoonaa tai jotain ja vaikka saataisiin niin ei ole tekijöitä tai jotain. Niinhän nuo parin viime päivän otsikot sotesta ja hyvinvointialueista on mennyt. Ei se mitään, johonkin on aina varaa, kuten ryhmärahan korottamiseen... reilusta 60 donasta vähän yli 170k..
Kyseessähän on näinkin tärkeä asia: "Ryhmäraha on rahasumma, joka otettaisiin hyvinvointialueen budjetista puolueiden valtuustoryhmien toiminnan tukemiseen. "
Kiistellystä ryhmärahasta päätetään Keski-Suomen hyvinvointialueen valtuustossa – suora lähetys käynnissä
Keski-Suomen hyvinvointialueen aluevaltuusto päättää tänään muun muassa kiistellyn ryhmärahan suuruudesta, kun se päättää hyvinvointialueen ensi vuode...www.ksml.fi
Tämä sotehimmeli lyhyesti ilmaistuna: Tietämätön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta - se nyt alueille luotu virkamieskoneisto toimii näin.
Kysymys: Miten sote-systeemi on hoidettu Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa? Olisiko sieltä voinut ottaa mallia?
Yhteensopivuus on helppo korjata, yhtenäinen, kaikki erilaiset tarpeet hyvin täyttävä järjestelmä vaikea ja kallis kehittää. Yhtenäinen järjestelmä aiheuttaa monopolin, jolloin ylläpito tulee kalliimmaksi ja vaihtokustannukset ovat pitkälti järjestelmäntoimittajan kontrollissa eli ne pystytään aina asettamaan sellaisiksi, että halvempaan päivittäminen ei kannata. Tietojärjestelmissä on sama ongelma kuin järjestelmissä l. organisaatioissa ylipäätään, koon kasvaessa kitka ja muutoskustannukset kasvavat. Tällaisissa käyttäjäintensiivisissä järjestelmissä (toimittajan) etuna on vielä se, että käyttäjäkustannuksia on vaikea todentaa, joten niihin on helppo piilottaa todelliset kustannukset.Siis mitään "virkamieskoneistoa" ei ole erikseen luotu,vaan nehän on niitä samoja virkamiehiä, laitettu vaan isompaan karsinaan (HA).
Jos joka kunnalla ja kaupungilla oli omat järjestelmät,niin se vasta järjetöntä on (oli). Noiden järjestelmien purkaminen ja yhdenmukaistaminen vie rahaa. Mutta mitä helvetin järkeä olisi pitää esimerkiksi 15 erilaista potilastietojärjestelmää yhdellä HA:lla ? Se vasta on rahaa vienyt ja olisi vienyt maailman tappiin. Tässä nyt korjataan 40 vuoden virheitä, jokainen pikkukunta ja sairaanhoitopiiri ostanut omat himmelit ja useimmiten ulkomailta. Eikä mitkään yhteensopivia keskenään. SOTE on 20 vuotta myöhässä, se tässä suurin ongelma on.
Yhteensopivuus on helppo korjata, yhtenäinen, kaikki erilaiset tarpeet hyvin täyttävä järjestelmä vaikea ja kallis kehittää. Yhtenäinen järjestelmä aiheuttaa monopolin, jolloin ylläpito tulee kalliimmaksi ja vaihtokustannukset ovat pitkälti järjestelmäntoimittajan kontrollissa eli ne pystytään aina asettamaan sellaisiksi, että halvempaan päivittäminen ei kannata. Tietojärjestelmissä on sama ongelma kuin järjestelmissä l. organisaatioissa ylipäätään, koon kasvaessa kitka ja muutoskustannukset kasvavat. Tällaisissa käyttäjäintensiivisissä järjestelmissä (toimittajan) etuna on vielä se, että käyttäjäkustannuksia on vaikea todentaa, joten niihin on helppo piilottaa todelliset kustannukset.
Tuo alku ei pidä täysin paikkaansa. Hyvinvointialueelle palkattiin ihmisiä sekä kaupungeilta, että ulkopuolelta. Kaupungeille siis jäi ihmisiä hallintoon ja uudet ihmiset löytyvät HA:lta.Siis mitään "virkamieskoneistoa" ei ole erikseen luotu,vaan nehän on niitä samoja virkamiehiä, laitettu vaan isompaan karsinaan (HA).
Jos joka kunnalla ja kaupungilla oli omat järjestelmät,niin se vasta järjetöntä on (oli). Noiden järjestelmien purkaminen ja yhdenmukaistaminen vie rahaa. Mutta mitä helvetin järkeä olisi pitää esimerkiksi 15 erilaista potilastietojärjestelmää yhdellä HA:lla ? Se vasta on rahaa vienyt ja olisi vienyt maailman tappiin. Tässä nyt korjataan 40 vuoden virheitä, jokainen pikkukunta ja sairaanhoitopiiri ostanut omat himmelit ja useimmiten ulkomailta. Eikä mitkään yhteensopivia keskenään. SOTE on 20 vuotta myöhässä, se tässä suurin ongelma on.
Tuo alku ei pidä täysin paikkaansa. Hyvinvointialueelle palkattiin ihmisiä sekä kaupungeilta, että ulkopuolelta. Kaupungeille siis jäi ihmisiä hallintoon ja uudet ihmiset löytyvät HA:lta.
Samoin on havaittavissa näiden kahden instanssin välillä
Kissanhännänvetoa ja kinaa.
Kaikki eivät siirtyneet, koska eivät päässeet. Nyt kunnilla on edessään joko kipeiden muutosneuvotteluiden läpi käynti ja henkilöstö vähennykset, tai sitten nämä pudokkaat jäävät turvottamaan organisaatiota. Esimerkkinä vaikka kiinteistö puoli, kunnan kiinteistöistä saattoi siirtyä paljon kiinteistömassaa pois, tarvitaanko jäljelle jääneen kiinteistömassan hoitamiseen kuinka paljon väkeä. Tämä tietysti korostuu isoissa kunnissa. Jokainen voi miettiä mitä tulee tapahtumaan, oma veikkaus on, että monessa kunnassa nuo jäävät nykyisiin tehtäviinsä jolloin heille täytyy keksiä uutta tekemistä.Jep, mistä asiasta täällä Suomessa ei osattaisi kinata ...
Kaupungille tietysti jäi paljon virkamiehiä, koska sinne jäi paljon vastuitakin.HA:lle siirtyi vain pelastus- ,sosiaali- ja terveystoimet .