SOTE-Soppa; hyödyt, haitat ja murinat

Lastensuojelu on aikamoinen musta aukko johon uppoaa rahaa. Kaikkein kalleinta on ongelmalasten sijoituskodit, jotka takovat rahaa.
Hyvänä esimerkkinä on Paavo Väyrysen businekset.
Se mistä vaietaan, niin enevässä määrässä nämä laitoskodeissa olevat nuoret ovat maahanmuuttajataustaisia.

Lastensuojelun tarpeen lisääntyminen on jonkinlainen ajankuva.

Vuonna 2021 lastensuojelun avohuollon asiakkaina oli yli 38 000 ja kodin ulkopuolelle sijoitettuna yli 17 700 lasta. Vuosituhannen alkuun verrattuna kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrä on lähes kaksinkertaistunut.

Vuonna 2020 lastensuojelun avo- ja sijaishuollon kustannukset olivat noin 1,2 miljardia euroa vuodessa.




Taitaa myös lastensuojelun toiminta-alue olla laajentunut rajusti siitä mitä se oli ennen. Esimerkiksi lastensuojeluilmoitukset ovat aika monien huulilla nykyään.
 
Keskustalla on jäänyt levy pyörimään kun Keskustan vuosikymmenen lippulaiva (sote uudistus) on ajamassa vauhdikkaasti karille. On se jännä että poliittisesti luotu ja poliittisia tarkoitusperiä ajamaan tarkoitettu himmeli ei sitten käytännössä tainnut ratkaista ainuttakaan sille asetetuista todellisista tavoitteista. Ei tullut säästöjä, ei nopeutunut hoitoon pääsy, ei myöskään parantunut hoidon laatu. Kävi juuri päin vastoin eli hoitoon ei pääse, budjetit paukkuu ja koska hoitajat sekä lääkärit väsyvät niin myös hoito heikkenee.

Jonkun on pakko ollut netota tästä paljon koska eihän tässä muutoin olisi mitään järkeä. Nyt keskusta kaataa itse luomansa liete kuorman nykyisen hallituksen niskaan ja toteaa, että korjatkaa ja ulkoistaa oman vastuunsa ja taas palaa niitä euroja jotka voitaisiin käyttää vaikkapa jonkun hoitamiseen kuntoon.

Suomalaiset ovat liian älykkäitä tai sitten kuvittelevat olevansa älykkäämpiä kuin ovatkaan. Täällä hukataan kuorma-autollisia rahaa erilaisiin poliittisiin himmeleihin.

 
Eiköhän kohta ala sote-alueitten yhdistyminen, ainakin Itä-Suomessa.
Näin pitäisi tapahtua mutta tuntuu, että monet puolueet eivät sitä halua. Sehän oli alkuperäinen idea, että jos ei toimi niin alueita yhdistetään toisiinsa
 
SOTE-kokonaisuus meni juuri niin kuin KEPU halusi asian järjestää. Puolue ja sen aluejärjestöt saivat tavoitteensa mukaisesti suuren määrän SOTE-alueita, joista suuri (suurin?) osa sijoittuu perinteisesti KEPU:n hallinnassa oleville maakuntien alueille..Toki tilanne lienee tältä osin jo muuttumassa. Persut ovat monin paikoin vieneet kepulien kannatusta. Joka tapauksessa SOTE:n tärkein tavoite toteutui ja KEPU sai paljon lisää maakunnallista päätösvaltaa sekä virkapaikkoja aktiivisille puoluekoneistonsa tukijoille. KEPU:n kannalta homma meni paremmin kuin hyvin.
- terveydenhuollon kehittäminen oli näin toteutetussa hankkeessa vain sivuroolissa.

Lopputulema alkaa olla jo kaikkien nähtävissä. Se kuuluista iso propelli on jo alkanut pyöriä ja...lannoitetta lentää ehtymättömällä voimalla ja määrällä. KEPUkin aloitti syyllisten osoittelun ja haukkumisen jo ennen kuin uusi hallitus oli kunnolla ehtinyt järjestäytymään.
- julkishallinnon (=yhteiskunnan järjestämä) terveydenhuolto tulee rappeutumaan Suomessa omaan mahdottomuuteensa. Nykyisellä rakenteella (siis SOTE) se ei tuke toimimaan.
- kustannukset yksinkertaisesti karkasi jo käsistä. Sitä ei mikään tuleva hallitus kykene enää korjaamaan. Maksuja tai veroja ei voida korottaa..eikä velkaa voida enää lisätä.. se on shakki ja matti!
- jatkossa yksityinen terveydenhuolto tekee sen mikä on tehtävissä. Siihen on tyytyminen.

Alunperin vaihtoehtona nykyiselle SOTE-kaaokselle oli ns. "Yliopistomalli" jossa palvelurakenne olisi toteutettu viiden (5.) Yliopistollisen keskussairaalan hallinnollisen organisaation muodostamien SOTE-keskusten mukaisena. Siinä olisi soveltuvin osin säilytetty nykyinen aluesairaaloiden ja terveyskeskusten lähipalvelut. Huomioiden myös henkilökunnan koulusturve, apuhoitajasta LTT:n tohtoritutkintoon asti. Tämä malli ei sopinut KEPUlle..eipä tietenkään. Hallinnon (nimenomaisesti sen poliittisesti valittavan) määrä olisi siinä jopa vähentynyt. Se olisi jatkossa voinut myös tiivistää kuntarakennetta, sekä muutakin maakunnallista hallintoa jne.

Eli tulevien vuosien aikana saamme nauttia täysin määrin KEPU-SOTE:sta.. En osaa sanoa ovatko suomalaiset ansainneet tällaisen järjestelmä?
 
Ehkä jollain on vieläkin se malli mielessä että oman alueen kansanedustajaa pitää kannustaa, kannattaa ja jopa äänestää.

Saarikon kohdalla tuli toteen se ettei näin missään nimessä tule tehdä.

Ja kun häntä vieläkin pidetään kepun johdossa ei hyvä heilu. Olisi luullut puoluekokouksessa olevan aiheena puheenjohtajan vaihto mutta ehei... Mennään alamäkeä tuli mitä tuli, valitettavasti. Kurvinen ihan samalla tasolla.

Hoskonen johtamaan kepua.(y)

Edit: Meni ehkä tavallaan ohi Sote aiheen mutta kepuhan sitä ajoi ja Marinin hallitus kaikessa "viisaudessaan" sen ajoi loppuun. Krista "kesäntekijälläkin" oma soppansa tietenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Pelottaa että hyvinvointialueet vielä saisivat verotusoikeuden. On tuo hallinnon määrä aivan jäätävä.
 
Varmasti paskalla hallinnolla ja organisaatioilla on oma osansa nykytilanteen huonouteen. Vaan olisiko kuitenkin sellaisesta perusongelmasta kyse että Suomi käyttää vähemmän rahaa terveydenhuoltoon BKT:hen suhteutettuna kuin OECD - maat keskimäärin? Ja selvästi vähemmän kuin muut Pohjoismaat poislukien Islanti joka on samalla tasolla kuin Suomi.

Lääkkeet, laitteet ja tilat maksavat todennäköisesti Suomessa saman verran kuin muuallakin joten jos rahaa käytetään vähän, niin ei se oikein muuten selity kuin hoitohenkilökunnan palkkauksella. Voisiko siis häijyillä sen verran että ajattelisi Suomen tähän mennessä kohtuullisesti, jopa hyvin toimineen terveydenhuollon perustuneen hoitohenkilökunnan alipalkkaukseen? Jota ei ole laitettu kuntoon vaikka asiasta on puhuttu jo vaikka miten pitkään.

Tai kyllähän asiaa nyt tavallaan laitetaan kuntoon - hoitohenkilökunta siirtyy julkiselta sektorilta yksityiselle mikä pakottaa julkisen sektorin ostamaan näiden samojen henkilöiden työpanoksen järkyttävällä hinnalla. Olisiko kuitenkin järkevämpää käyttää ne rahat suoraan julkisessa terveydenhuollossa vaikka sitten niihin palkkoihin niin terveysjätit ei pääse vuolemaan kermaa kakusta ja tallentamaan ne kermat ties minne.
 
Varmasti paskalla hallinnolla ja organisaatioilla on oma osansa nykytilanteen huonouteen. Vaan olisiko kuitenkin sellaisesta perusongelmasta kyse että Suomi käyttää vähemmän rahaa terveydenhuoltoon BKT:hen suhteutettuna kuin OECD - maat keskimäärin? Ja selvästi vähemmän kuin muut Pohjoismaat poislukien Islanti joka on samalla tasolla kuin Suomi.

Lääkkeet, laitteet ja tilat maksavat todennäköisesti Suomessa saman verran kuin muuallakin joten jos rahaa käytetään vähän, niin ei se oikein muuten selity kuin hoitohenkilökunnan palkkauksella. Voisiko siis häijyillä sen verran että ajattelisi Suomen tähän mennessä kohtuullisesti, jopa hyvin toimineen terveydenhuollon perustuneen hoitohenkilökunnan alipalkkaukseen? Jota ei ole laitettu kuntoon vaikka asiasta on puhuttu jo vaikka miten pitkään.

Tai kyllähän asiaa nyt tavallaan laitetaan kuntoon - hoitohenkilökunta siirtyy julkiselta sektorilta yksityiselle mikä pakottaa julkisen sektorin ostamaan näiden samojen henkilöiden työpanoksen järkyttävällä hinnalla. Olisiko kuitenkin järkevämpää käyttää ne rahat suoraan julkisessa terveydenhuollossa vaikka sitten niihin palkkoihin niin terveysjätit ei pääse vuolemaan kermaa kakusta ja tallentamaan ne kermat ties minne.
Hoitohenkilökuntaa menee meiltä myös ulkomaille.
 
Mun käsittääkseni Suomessa on myös suhteessa paljon enemmän hoitajia ja toisaalta vähemmän lääkäreitä. Ehkä kyse on muustakin kuin käytetyistä euroista suhteessa BKT:n.

Saattaa olla että täällä rahat suunnataan väärin. Ainakin sitä sote puolella omasta mielestä käytetään vähintäänkin mielenkiintoisesti. Ajatellaan vaikkapa pyörätuolissa olevaa ihmistä. Tällä on oikeus saada vuosittain uudet erikoiskengät. Maksavat noin 1000euroa/pari. Tämä riippumatta siitä missä kunnossa kengät ovat olleet. Yhdessäkin tapauksessa ainoastaan tarranauha oli kulunut ja olisi hoitunut parilla kympillä suutarilla mutta kun on oikeus uusiin.

Eräässä tapauksessa potilaalle teetettiin mittatilaus käsineet kädenlämmittimimillä. Hintaa muistaakseni 800€ ja motonetissä myytiin vastaavia 60€. On erilaisia vapaa ajan taksimatkoja joilla voidaan käydä baarissa tai missä tykkää. Listaa voisi jatkaa loputtomasti. Listaa voisi jatkaa loputtomasti.

Samaan kastiin alkaa menemään myös 90 vuotiaiden leikkaukset ja sitten ei riitä resursseja nuorempien leikkauksiin.
 
Mun käsittääkseni Suomessa on myös suhteessa paljon enemmän hoitajia ja toisaalta vähemmän lääkäreitä. Ehkä kyse on muustakin kuin käytetyistä euroista suhteessa BKT:n.

Saattaa olla että täällä rahat suunnataan väärin. Ainakin sitä sote puolella omasta mielestä käytetään vähintäänkin mielenkiintoisesti. Ajatellaan vaikkapa pyörätuolissa olevaa ihmistä. Tällä on oikeus saada vuosittain uudet erikoiskengät. Maksavat noin 1000euroa/pari. Tämä riippumatta siitä missä kunnossa kengät ovat olleet. Yhdessäkin tapauksessa ainoastaan tarranauha oli kulunut ja olisi hoitunut parilla kympillä suutarilla mutta kun on oikeus uusiin.

Eräässä tapauksessa potilaalle teetettiin mittatilaus käsineet kädenlämmittimimillä. Hintaa muistaakseni 800€ ja motonetissä myytiin vastaavia 60€. On erilaisia vapaa ajan taksimatkoja joilla voidaan käydä baarissa tai missä tykkää. Listaa voisi jatkaa loputtomasti. Listaa voisi jatkaa loputtomasti.

Samaan kastiin alkaa menemään myös 90 vuotiaiden leikkaukset ja sitten ei riitä resursseja nuorempien leikkauksiin.
Ja kansanedustajien taksikyydit
 
Mun käsittääkseni Suomessa on myös suhteessa paljon enemmän hoitajia ja toisaalta vähemmän lääkäreitä. Ehkä kyse on muustakin kuin käytetyistä euroista suhteessa BKT:n.

Saattaa olla että täällä rahat suunnataan väärin. Ainakin sitä sote puolella omasta mielestä käytetään vähintäänkin mielenkiintoisesti. Ajatellaan vaikkapa pyörätuolissa olevaa ihmistä. Tällä on oikeus saada vuosittain uudet erikoiskengät. Maksavat noin 1000euroa/pari. Tämä riippumatta siitä missä kunnossa kengät ovat olleet. Yhdessäkin tapauksessa ainoastaan tarranauha oli kulunut ja olisi hoitunut parilla kympillä suutarilla mutta kun on oikeus uusiin.

Eräässä tapauksessa potilaalle teetettiin mittatilaus käsineet kädenlämmittimimillä. Hintaa muistaakseni 800€ ja motonetissä myytiin vastaavia 60€. On erilaisia vapaa ajan taksimatkoja joilla voidaan käydä baarissa tai missä tykkää. Listaa voisi jatkaa loputtomasti. Listaa voisi jatkaa loputtomasti.

Samaan kastiin alkaa menemään myös 90 vuotiaiden leikkaukset ja sitten ei riitä resursseja nuorempien leikkauksiin.
Alalla toimivana totean, että apuvälineiden ( kenkien ym. ) saamista on muutaman vuoden ohjannut valtakunnallinen apuvälineiden saatavuusperuste katalogi ( googlettamalla löytyy, jos kiinnostaa ), tämän tiukka tulkitseminen on kyllä johtanut jalkineiden -pohjallisten ym. saatavuuden selkeää vähenemiseen, eli nämä kustannukset ovat kyllä vähentyneet yhteiskunnalta. Yleensäkin nykyään apuvälinehankinnat on jo pitkään kilpailutettu vähintään maakunnallisesti ja isoina massoina. Kriteerinä luonnollisesti hinta. Ja halvallahan saa hyvää. On toki ehdottoman hyvä asia, että ihmisten omaa vastuuta omasta terveydestään ja ns. ilmaisista apuvälineistä tehostetaan, nyt se vain alkaa kääntymään itseään vastaan. Ja yhdessä asiassa säästäminen nostaa kustannuksia muualla.
 
Kyllä tämä SOTE-uudistus on yksi saatanan katastrofi. Kävi juuri niinkuin tästä silloisen opposition toimesta varoiteltiin!

Tällä Pirkanmaalla alkoi ko. pumpussa YT-neuvottelut viime kuussa:


Itse epäilen että lähi terveyskeskuksemme tullaan sulkemaan.
 
Mun käsittääkseni Suomessa on myös suhteessa paljon enemmän hoitajia ja toisaalta vähemmän lääkäreitä. Ehkä kyse on muustakin kuin käytetyistä euroista suhteessa BKT:n.

Saattaa olla että täällä rahat suunnataan väärin. Ainakin sitä sote puolella omasta mielestä käytetään vähintäänkin mielenkiintoisesti. Ajatellaan vaikkapa pyörätuolissa olevaa ihmistä. Tällä on oikeus saada vuosittain uudet erikoiskengät. Maksavat noin 1000euroa/pari. Tämä riippumatta siitä missä kunnossa kengät ovat olleet. Yhdessäkin tapauksessa ainoastaan tarranauha oli kulunut ja olisi hoitunut parilla kympillä suutarilla mutta kun on oikeus uusiin.

Eräässä tapauksessa potilaalle teetettiin mittatilaus käsineet kädenlämmittimimillä. Hintaa muistaakseni 800€ ja motonetissä myytiin vastaavia 60€. On erilaisia vapaa ajan taksimatkoja joilla voidaan käydä baarissa tai missä tykkää. Listaa voisi jatkaa loputtomasti. Listaa voisi jatkaa loputtomasti.

Samaan kastiin alkaa menemään myös 90 vuotiaiden leikkaukset ja sitten ei riitä resursseja nuorempien leikkauksiin.
Apuvälineistä @Pyllyvaltteri jo kommentoikin ja tuo on ihan totta että Suomessa on moniin muihin maihin verrattuna enemmän hoitohenkilökuntaa suhteessa lääkäreihin. Johtuu siitä että täällä hoitohenkilökunta tekee paljon sellaisia hommia jotka muualla kuuluu lääkäreille. En nyt oikein tiedä onko se tässä tilanteessa huono asia koska millään taikatempulla lääkäreiden määrää ei saada äkkiä isommaksi.
 
Back
Top