Ongelmat tietojärjestelmien kanssa ovat moniulotteisempia kuin päältä katsoen näyttäisi. Räätälöityjä tekevillä ohjelmistofirmoilla on tietoinen tarkoitus ja melkein rajoittamaton mahdollisuus rahastaa. Ohjelmointifirma tietää mitä tekee ja miten, mutta ostajan edustaja on yleensä kokematon tietojärjestelmien hankkimisesta. Ohjelmistofirma speksaa ominaisuuksia ja toimintoja ja speksaa ne oman firmansa edukseen. Jättää pois olennaisia toimintoja, jotka koekäytön aikana todetaan tarpeelliseksi ja ostetaan lisähintaan. Ohjelmistotalo vie ostajan projektipäälliköä kun pässiä narussa ja euromerkit vaihtavat omistajaa.Työ ajan tehokkaan käytön lisäksi tuolla on varmasti suurempi merkitys työn mielekkyyteen. Opiskelet vuosikausia ja teet puolet ajasta hommia jonka voisi hoitaa datanomi ammattikoulupohjalta 20% siitä palkasta
Toisaalta lääkärin vastaanottoajat on kutistettu mahdottomiksi. Tyypillisesti nimellinen vastaanottoaika on 20 min, käytännössä 10-15 min. Tässä ajassa lääkärin on naputeltava tietojärjestelmiä, tutustuttava potilaan sairauskertomuksiin, tehtävä diagnoosi, kirjoitettava diagnoosi munkkilatinaksi johonkin järjestelmään, kirjoitettava reseptit ja lähetteet. Potilaat yleensä haluavat kertoillakin tilanteestaan. Lääkärin aikasiivu ei riitä millään, paitsi jossain perusflunssatapauksissa. Näin on tietojärjestelmästä riippumatta. Hammaslääkärillä on apustaja, yleislääkärillä ei ole. Yleislääkärit tarvitsisivat avustajan käyttämään tietojärjestelmiä niin että potilaan tiedot olisi heti ruudulla valmiina luettaviksi. Vastaanotolla lääkärit pitäisi jakaa pikalääkäreihin (15 min vastaanottoaika) massatapauksia varten (flunssa yms) ja vaativampaa tai pidempikestoista diagnoosia tekeviin joille 30 min vastaanottoaika. Monisairaita varten tunnin vastaanottoaikakaan ei olisi liioittelua.
Viimeksi muokattu: