Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En usko että tietojärjestelmän jatkuva kehittäminen toimisi. Vuosituhannen alussa olin mukana erään tietojärjestelmän muutosprosessissa. Siirtyminen vanhasta järjestelmästä uuteen oli työläs ja kesti vuosia naputtelutyönä, opetteluna yms. Tietotekniikkakonsultti kertoi lohdutuksen sanoina, että nyt kun kaikki tieto naputellaan xx-tietokantaan, joskus hamassa tulevaisuudessa kun järjestelmää taas vaihdetaan, naputtelutyötä ei tarvi uusia, koska kaikki tieto on jo tietokannassa, jota uusi järjestelmä voi käyttää. Elin sitten senkin ajan kun vuosituhannen alun järjestelmä korvattiin kolmella uudella. Siirtyminen ei mennyt siten kuin konsultti vuosituhannen alussa oli visioinut.Voisiko ratkaisu tuohon ehkä olla se, että julkinen ostaja vaatisi ohjelman toimittamista avoimen lähdekoodin lisenssillä (esim. GPL) ja luonnollisesti myöskin sellaisena, että lähdekoodi olisi mahdollisimman helppolukuista ja hyvin dokumentoitua. Tällöin myöhemmät muutokset voisi periaatteessa tilata keneltä tahansa eikä rahastusmahdollisuutta syntyisi.
Potilasturvallisuuspäällikö on hyvä esimerkki byrokraatista, nämä kortit ja seurantalista ovat tärkeämpää kuin se miksi siellä työpaikalla ollaan.En tiedä, pitäisikö tämä laittaa Pahkasika-osastoon, mutta tulkoon tänne.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on laitepassi.
Passimerkintää varten tulee ensin lukea laitteen ohjekirja. Sitten täytyy etsiä ihminen, joka on laitteen osaava käyttäjä. Hän näyttää, miten laite toimii. Sen jälkeen näytät henkilölle, että osaat itse käyttää laitetta. Kaikki vaiheet kirjataan suoritetuiksi erikseen ja tallennetaan järjestelmään. Litepassissa on noin parikymmentä laitetta, esimerkiksi diatermialaite ja ultraäänilaite. Niiden lisäksi listalta löytyy myös henkilövaaka ja sähkösänky.
Ei riitä, että laitepassin suorittaa kerran. Eri laitteiden osaaminen tulee todentaa säännöllisesti, useimmiten 1–5 vuoden välein. Henkilövaa’an ja sähkösängyn käyttöohjeita tulee kerrata vain joka kymmenes vuosi.
Sängyssä on kaksi nappia: ylös ja alas.
"Kuka ei tiedä, miten vaaka toimii?" – lääkäri kertoo uskomattomasta byrokratiasta hyvinvointialueella
Laitepassilla on tarkoitus dokumentoida työntekijöiden laiteosaamista. Osa henkilökunnasta kokee passin aikaa vievänä byrokratiana.www.is.fi
Tämä. Pitäisi keskustella hoidon priorisoinneista ja itse asiassa ottaa ajattelumalliksi se että rahaa on tämän verran ja sillä tuotetaan sitten maksimäärä terveyttä. Kaiken maailman tiedottelijat eivät tuota yhtään lisää terveyttä.Tällainen mielestäni hyvä kirjoitus tuli vastaan. Näinhän se on, että raja menee jossain koska raha resurssina on rajallinen
Voiko hoito maksaa mitä tahansa?
Kuilu väestön odotusten ja sen välillä, millaista terveydenhoitoa julkisin varoin pystytään tarjoamaan, kasvaa jatkuvasti, kirjoittaa Jan Schugk.www.laakarilehti.fi
Ei kannata ihmetellä työvoimapulaa kun tämä jonkin aikaa pyörii. Siitä saa sitten lisää säästöä kun ei ole henkilökuntaa.Sote-sopan kierrokset jatkuvat.
Kunnilla taisi olla erilaisia keinoja tehdä sote alueille karhunpalveluksia mitä tulee menojen pitkäaikaiseen nousuun. Kaikki kun halusivat varmistaa oman kuntansa palvelu eikä ajatella kokonaisuutta. Toki ei sitä haluttu kyllä ajatella myöskään eduskunnassa.Laskelmat kuntien sotemenoista joihin valtion rahoitus nykyille sotealueille perustuu, ovat ilmeisesti tehty pieleen.
Tutkivaa journalismia | Rahankäyttö paisunut nopeasti sote-uudistuksen jälkeen – Huolestuttavin tilanne Uudenmaan kapina-alueella
HS sai haltuunsa vertailun sosiaali- ja terveysmenojen kasvusta Suomessa. Vantaan ja Keravan alueen menot paisuivat eniten. Helsinki on vertailun priimus.www.hs.fi
Mites noi kehitysvammaiset tai psyykkisistä syistä työkyvyttömät, ei tuottavat yhteiskunnan jäsenet? Mimmoinen lopullinen ratkaisu olis heille tarjolla? Nyt mennään eettisesti sen verran heikoille jäille, että parempi pysyä rannalla. Onneksi eläkeläisillä on vielä äänioikeus, vaikka Trump totesikin, että pian ei tarvitse enää äänestellä.Asiantuntijat pitkälti kertoivat mitä tulee tapahtumaan mutta milloin asiantuntijoiden ajatuksilla on ollut merkitystä jos vastapuolella on ollut poliittinen agenda kuten sotessa oli?
Suomen ongelma on monisyinen ja soten ongelmat ovat pitkälti vain seurausta monesta muusta asiasta kuten moni muukin asia. Kaikki kietoutuu oikeastaan talouden ympärille. Kun veturi ns. paskotaan niin ennemmin tai myöhemmin vaunujen vauhti hyytyy jos pysyvät edes raiteilla. Tässä tapauksessa ongelmat ei koske yksi veturia vaan myös niitä raiteita näin kuvainnoillisesti.
Soten ongelmana on se, että se lisäsi byrokratiaa ja rahan käyttöä ilman, että se tuottaa parempia terveyspalveluita. Samaan syssyyn on sitten Soten sisällä tapahtunut muutakin eli hoivan tarpeen räjähdysmäinen kasvu. Sekä hoivan tarpeen kasvun kanssa rinnalla hoivan hinnan nousu kuin myös se, että on tullut uusi hoitoja jotka ovat kokoajan kalliimpia.
Ei sellaista yhteiskuntaa olekaan joka voisi noilla pelimerkeillä onnistua. Meillä tulopuoli on romahtamassa ja osittain romahtanut. Tuottavuus on jotain ihan muuta mitä sen pitäisi olla. Meillä on lähemmäs 300 000 työikäistä työttömänä. Tuossa ei ole mukana ne kymmenet tuhannet työikäiset eläkkeellä tai työvoiman ulkopuolella puolella syystä tai toisesta ulkopuolella olevat. Palkat ovat nousseet ilman, että tuottavuus on parantanut. Sen vuoksi paljon työtä jää tekemättä koska joko työnantajilla ei ole varaa palkata työntekijöitä tai sitten olemassa olevat eivät tuota tarpeeksi.
Arvonlisäveron nosto ei ole kuin väliaikainen laastari jonka tuoma hyöty on nopeasti syöty. Lisäksi itse näkisin riskinä, että tuo on laskettu suoraan tuotoksi ilman, että on huomioitu mahdollisen kulutuksen vähentymistä. Rakentaminen on jo suomessa seis. Autokauppa hyvää vauhtia seisahtumassa. Yksityisen kulutuksen kasvu on pysähdyksissä... Ei tarvitse olla ennustaja ennustaakseen, että tässä mennään vielä lähitulevaisuudessa alaspäin. Riskinä näkisin, että yksityinen velkapommi lähtee vielä tuosta purkautumaan niin sitten mennään alas ja lujaa.
Se mitä Suomessa täytyisi tehdä on Sote puolella hoidon priorioisinti. Käytännössä eläkeläisten hoito olisi oireiden hoitoa. Ei elämän pidentämistä vaan hoidetaan oireita. Ei mikään yhteiskunta pyöri sillä, että lähemmäs kolmannes kansalaisista on eläkkeellä jotka käyttävät enevissä määrin verorahoitettuja palveluita. Samalla kun elinajanodote kasvaa niin tilanne pahenee entisestään. En tarkoita siis mitään lopetuspiikkiä vaan ihan keinotekoista elämän pidentämistä sen ehtoo puolella. Nyt käytännössä työelämässä olevat ja varsinkin sen ennen sen alkua olevilla ei ole julkista terveydenhuoltoa koska se keskittyy vanhusväestön elämän pidentämiseen.
Äänioikeus on mutta rahat on loppu. Onko parempi olla huolehtimasta kenestäkään? Niinhän nyt tehdään. Jaetaan euro tarpeeksi monelle jolloin siitä ei hyödy kukaan. Sen sijaan että se priorisoitaisiin siten että saadaan edes joku hoidettua kuntoon siten että se hyötyy siitä vielä eniten.. näin toimitaan kriisi tilanteessakin jossa ei suinkaan auteta välttämättä vakavimmin loukkaantunutta vaan niitä keillä on paras mahdollisuus selvitä.Mites noi kehitysvammaiset tai psyykkisistä syistä työkyvyttömät, ei tuottavat yhteiskunnan jäsenet? Mimmoinen lopullinen ratkaisu olis heille tarjolla? Nyt mennään eettisesti sen verran heikoille jäille, että parempi pysyä rannalla. Onneksi eläkeläisillä on vielä äänioikeus, vaikka Trump totesikin, että pian ei tarvitse enää äänestellä.