SOTE-Soppa; hyödyt, haitat ja murinat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Voisiko ratkaisu tuohon ehkä olla se, että julkinen ostaja vaatisi ohjelman toimittamista avoimen lähdekoodin lisenssillä (esim. GPL) ja luonnollisesti myöskin sellaisena, että lähdekoodi olisi mahdollisimman helppolukuista ja hyvin dokumentoitua. Tällöin myöhemmät muutokset voisi periaatteessa tilata keneltä tahansa eikä rahastusmahdollisuutta syntyisi.
En usko että tietojärjestelmän jatkuva kehittäminen toimisi. Vuosituhannen alussa olin mukana erään tietojärjestelmän muutosprosessissa. Siirtyminen vanhasta järjestelmästä uuteen oli työläs ja kesti vuosia naputtelutyönä, opetteluna yms. Tietotekniikkakonsultti kertoi lohdutuksen sanoina, että nyt kun kaikki tieto naputellaan xx-tietokantaan, joskus hamassa tulevaisuudessa kun järjestelmää taas vaihdetaan, naputtelutyötä ei tarvi uusia, koska kaikki tieto on jo tietokannassa, jota uusi järjestelmä voi käyttää. Elin sitten senkin ajan kun vuosituhannen alun järjestelmä korvattiin kolmella uudella. Siirtyminen ei mennyt siten kuin konsultti vuosituhannen alussa oli visioinut.
 
En tiedä, pitäisikö tämä laittaa Pahkasika-osastoon, mutta tulkoon tänne.

Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on laitepassi.

Passimerkintää varten tulee ensin lukea laitteen ohjekirja. Sitten täytyy etsiä ihminen, joka on laitteen osaava käyttäjä. Hän näyttää, miten laite toimii. Sen jälkeen näytät henkilölle, että osaat itse käyttää laitetta. Kaikki vaiheet kirjataan suoritetuiksi erikseen ja tallennetaan järjestelmään. Litepassissa on noin parikymmentä laitetta, esimerkiksi diatermialaite ja ultraäänilaite. Niiden lisäksi listalta löytyy myös henkilövaaka ja sähkösänky.
Ei riitä, että laitepassin suorittaa kerran. Eri laitteiden osaaminen tulee todentaa säännöllisesti, useimmiten 1–5 vuoden välein. Henkilövaa’an ja sähkösängyn käyttöohjeita tulee kerrata vain joka kymmenes vuosi.

Sängyssä on kaksi nappia: ylös ja alas.


 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, pitäisikö tämä laittaa Pahkasika-osastoon, mutta tulkoon tänne.

Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on laitepassi.

Passimerkintää varten tulee ensin lukea laitteen ohjekirja. Sitten täytyy etsiä ihminen, joka on laitteen osaava käyttäjä. Hän näyttää, miten laite toimii. Sen jälkeen näytät henkilölle, että osaat itse käyttää laitetta. Kaikki vaiheet kirjataan suoritetuiksi erikseen ja tallennetaan järjestelmään. Litepassissa on noin parikymmentä laitetta, esimerkiksi diatermialaite ja ultraäänilaite. Niiden lisäksi listalta löytyy myös henkilövaaka ja sähkösänky.
Ei riitä, että laitepassin suorittaa kerran. Eri laitteiden osaaminen tulee todentaa säännöllisesti, useimmiten 1–5 vuoden välein. Henkilövaa’an ja sähkösängyn käyttöohjeita tulee kerrata vain joka kymmenes vuosi.

Sängyssä on kaksi nappia: ylös ja alas.


Potilasturvallisuuspäällikö on hyvä esimerkki byrokraatista, nämä kortit ja seurantalista ovat tärkeämpää kuin se miksi siellä työpaikalla ollaan.
Sitten ihmetellään mihin se raha menee.
 
Tällainen mielestäni hyvä kirjoitus tuli vastaan. Näinhän se on, että raja menee jossain koska raha resurssina on rajallinen
 
Tällainen mielestäni hyvä kirjoitus tuli vastaan. Näinhän se on, että raja menee jossain koska raha resurssina on rajallinen
Tämä. Pitäisi keskustella hoidon priorisoinneista ja itse asiassa ottaa ajattelumalliksi se että rahaa on tämän verran ja sillä tuotetaan sitten maksimäärä terveyttä. Kaiken maailman tiedottelijat eivät tuota yhtään lisää terveyttä.

Toki kaikki toimet turhan byrokratian ja läppärinnäpyttelyn vähentämiseksi pitäisi myös ottaa käyttöön.
 
En nyt valitettavasti löytänyt Hesarin juttua tähän (hakutoiminta on kehno HS:llä). Jutussa lääkäri nimellään puhui siitä, kuinka aiemmin on ehtinyt vuorossa käsitellä 10-12 potilasta, nykyisellään n. 6. Pääansio tuohon muutokseen, kohdistui Apotti-järjestelmään.

Tuo vastaa omia kokemuksiani, tästä ns. "rakenteisesta kirjaamisesta".
 
Tämä, mitä nyt ikäänkuin uutena asiana on esiin tuotu, eli hoidon vaikuttavuuden arviointi. On ollut käytössä "aina". Palko:ssa tuossa linjanvetoa on tehty. Rahoituksen ollessa suhteellisen avokätinen, tällä myös merkitystä uskoakseni vaikuttavuusarvioinnin perusteisiin.

Olen satavarma siihen, että mikäli tuota hoidon vaikuttavuuden arviointia tarkennetaan. Tämä tullaan näkemään muodossa tai toisessa - ei niin yllättävien tahojen suunnalta. Taas yhtenä yksilöä sortavana toimena.

 
Juu ei tuota oikein järjellä voi ymmärtää kun hoitojonot monessa paikassa jo nyt melkoiset ja hoitoon ei tahdo päästä niin lomautetaan lääkärit :D

Tämä keskustan päiväuni joksi 21 sotealueen + Helsingin aluetta voisi kuvata on kyllä mielenkiintoinen. Asiantuntija varoittivat, taisi varoituksia tulla ruotsistakin asti ja siitä huolimatta vietiin maaliin täysin järjestön aluemäärä ja täysin järjetön hallintoporras. Sitten organisaatio räjäytettiin ja muodostetiin moniportainen esimiesorganisaatio jossa valtaa on mahdollisimman vähän lähi esimiehellä. Kuka edes kuvitteli että tuo toimia saati, että palvelut paranisi ja säätöjä tulisi? Eli nämä kaksi asiaa joilla koko projektia on alunperin perusteltu.

Koko hoito olisi pitänyt rakentaa sairaanhoitopiirien ympärille ja mm. asiakaskuljetukset siirtää kelalta näille. Organisaatio oli sinänsä valmis ja siihen olisi käytännössä lisätty kuntien perusterveydenhuolto. Motivaatiota olisi varmasti ollut lisätä panoksia perusterveydenhuoltoon eikä kalliiseen erikoissairaanhoitoon johon säästöjen vuoksi valuu koko ajan enemmän ihmisiä.

Ainakin olisi pitänyt samassa yhteydessä käydä perustuslaki keskustelu siitä kenelle ja millä ehdoilla hoitoa tulevaisuudessa annetaan. Selvää on jo nyt että sekin on jo edessä koska yhtälö jossa asiakkaiden määrä lisääntyy, hoito paranee mutta myös kallistuu ja sitä lähtökohtaisesti annetaan "tarvitsevalle" ilman sen suurempaa talouajattelua ajaa siihen, että rahat yksinkertaisesti eivät voi riittää. Pitäisi olla myös vaikuttavuus ja taloudellisuus näkökulma mukana. Nyt meillä leikataan 90 vuotiaiden sydämiä ja lonkkia. Mahdollisesti jos potilas jää henkiin tulee kuukausista muutamaan vuoteen jonkinlaista jatkoa mutta ei välttämättä laadullisesti kovinkaan hyvää. Samalla meillä on joukko lapsia ja nuoria jotka eivät saa hoitoa koska tilanne on vielä kestettävissä.
 
Laskelmat kuntien sotemenoista joihin valtion rahoitus nykyille sotealueille perustuu, ovat ilmeisesti tehty pieleen.
Kunnilla taisi olla erilaisia keinoja tehdä sote alueille karhunpalveluksia mitä tulee menojen pitkäaikaiseen nousuun. Kaikki kun halusivat varmistaa oman kuntansa palvelu eikä ajatella kokonaisuutta. Toki ei sitä haluttu kyllä ajatella myöskään eduskunnassa.
 
Suomen Sosialistinen sote on järjettömän byrokraattinen ja tehoton. Jutun tekijä syyttää hallituksen säästöjä siitä, että nyt ihmisiä kuolee päivystykseen. Se on yksi aspekti. Toinenkin on. Kiitos Krista Kiurun ja lehmänkauppa-Saarikon, koko paska on tällainen ylipäätään.

 
Viimeksi muokattu:
Asiantuntijat pitkälti kertoivat mitä tulee tapahtumaan mutta milloin asiantuntijoiden ajatuksilla on ollut merkitystä jos vastapuolella on ollut poliittinen agenda kuten sotessa oli?

Suomen ongelma on monisyinen ja soten ongelmat ovat pitkälti vain seurausta monesta muusta asiasta kuten moni muukin asia. Kaikki kietoutuu oikeastaan talouden ympärille. Kun veturi ns. paskotaan niin ennemmin tai myöhemmin vaunujen vauhti hyytyy jos pysyvät edes raiteilla. Tässä tapauksessa ongelmat ei koske yksi veturia vaan myös niitä raiteita näin kuvainnoillisesti.

Soten ongelmana on se, että se lisäsi byrokratiaa ja rahan käyttöä ilman, että se tuottaa parempia terveyspalveluita. Samaan syssyyn on sitten Soten sisällä tapahtunut muutakin eli hoivan tarpeen räjähdysmäinen kasvu. Sekä hoivan tarpeen kasvun kanssa rinnalla hoivan hinnan nousu kuin myös se, että on tullut uusi hoitoja jotka ovat kokoajan kalliimpia.

Ei sellaista yhteiskuntaa olekaan joka voisi noilla pelimerkeillä onnistua. Meillä tulopuoli on romahtamassa ja osittain romahtanut. Tuottavuus on jotain ihan muuta mitä sen pitäisi olla. Meillä on lähemmäs 300 000 työikäistä työttömänä. Tuossa ei ole mukana ne kymmenet tuhannet työikäiset eläkkeellä tai työvoiman ulkopuolella puolella syystä tai toisesta ulkopuolella olevat. Palkat ovat nousseet ilman, että tuottavuus on parantanut. Sen vuoksi paljon työtä jää tekemättä koska joko työnantajilla ei ole varaa palkata työntekijöitä tai sitten olemassa olevat eivät tuota tarpeeksi.

Arvonlisäveron nosto ei ole kuin väliaikainen laastari jonka tuoma hyöty on nopeasti syöty. Lisäksi itse näkisin riskinä, että tuo on laskettu suoraan tuotoksi ilman, että on huomioitu mahdollisen kulutuksen vähentymistä. Rakentaminen on jo suomessa seis. Autokauppa hyvää vauhtia seisahtumassa. Yksityisen kulutuksen kasvu on pysähdyksissä... Ei tarvitse olla ennustaja ennustaakseen, että tässä mennään vielä lähitulevaisuudessa alaspäin. Riskinä näkisin, että yksityinen velkapommi lähtee vielä tuosta purkautumaan niin sitten mennään alas ja lujaa.

Se mitä Suomessa täytyisi tehdä on Sote puolella hoidon priorioisinti. Käytännössä eläkeläisten hoito olisi oireiden hoitoa. Ei elämän pidentämistä vaan hoidetaan oireita. Ei mikään yhteiskunta pyöri sillä, että lähemmäs kolmannes kansalaisista on eläkkeellä jotka käyttävät enevissä määrin verorahoitettuja palveluita. Samalla kun elinajanodote kasvaa niin tilanne pahenee entisestään. En tarkoita siis mitään lopetuspiikkiä vaan ihan keinotekoista elämän pidentämistä sen ehtoo puolella. Nyt käytännössä työelämässä olevat ja varsinkin sen ennen sen alkua olevilla ei ole julkista terveydenhuoltoa koska se keskittyy vanhusväestön elämän pidentämiseen.
 
Toki moni byrokratiaa lisäävä hanke on poliitikkojen kynästä ja leimasimen seurauksena. Poliitikoilla ei pitäisi olla tarvetta lisätä byrokratiaa vaan enemminkin vähentää sitä.
 
Asiantuntijat pitkälti kertoivat mitä tulee tapahtumaan mutta milloin asiantuntijoiden ajatuksilla on ollut merkitystä jos vastapuolella on ollut poliittinen agenda kuten sotessa oli?

Suomen ongelma on monisyinen ja soten ongelmat ovat pitkälti vain seurausta monesta muusta asiasta kuten moni muukin asia. Kaikki kietoutuu oikeastaan talouden ympärille. Kun veturi ns. paskotaan niin ennemmin tai myöhemmin vaunujen vauhti hyytyy jos pysyvät edes raiteilla. Tässä tapauksessa ongelmat ei koske yksi veturia vaan myös niitä raiteita näin kuvainnoillisesti.

Soten ongelmana on se, että se lisäsi byrokratiaa ja rahan käyttöä ilman, että se tuottaa parempia terveyspalveluita. Samaan syssyyn on sitten Soten sisällä tapahtunut muutakin eli hoivan tarpeen räjähdysmäinen kasvu. Sekä hoivan tarpeen kasvun kanssa rinnalla hoivan hinnan nousu kuin myös se, että on tullut uusi hoitoja jotka ovat kokoajan kalliimpia.

Ei sellaista yhteiskuntaa olekaan joka voisi noilla pelimerkeillä onnistua. Meillä tulopuoli on romahtamassa ja osittain romahtanut. Tuottavuus on jotain ihan muuta mitä sen pitäisi olla. Meillä on lähemmäs 300 000 työikäistä työttömänä. Tuossa ei ole mukana ne kymmenet tuhannet työikäiset eläkkeellä tai työvoiman ulkopuolella puolella syystä tai toisesta ulkopuolella olevat. Palkat ovat nousseet ilman, että tuottavuus on parantanut. Sen vuoksi paljon työtä jää tekemättä koska joko työnantajilla ei ole varaa palkata työntekijöitä tai sitten olemassa olevat eivät tuota tarpeeksi.

Arvonlisäveron nosto ei ole kuin väliaikainen laastari jonka tuoma hyöty on nopeasti syöty. Lisäksi itse näkisin riskinä, että tuo on laskettu suoraan tuotoksi ilman, että on huomioitu mahdollisen kulutuksen vähentymistä. Rakentaminen on jo suomessa seis. Autokauppa hyvää vauhtia seisahtumassa. Yksityisen kulutuksen kasvu on pysähdyksissä... Ei tarvitse olla ennustaja ennustaakseen, että tässä mennään vielä lähitulevaisuudessa alaspäin. Riskinä näkisin, että yksityinen velkapommi lähtee vielä tuosta purkautumaan niin sitten mennään alas ja lujaa.

Se mitä Suomessa täytyisi tehdä on Sote puolella hoidon priorioisinti. Käytännössä eläkeläisten hoito olisi oireiden hoitoa. Ei elämän pidentämistä vaan hoidetaan oireita. Ei mikään yhteiskunta pyöri sillä, että lähemmäs kolmannes kansalaisista on eläkkeellä jotka käyttävät enevissä määrin verorahoitettuja palveluita. Samalla kun elinajanodote kasvaa niin tilanne pahenee entisestään. En tarkoita siis mitään lopetuspiikkiä vaan ihan keinotekoista elämän pidentämistä sen ehtoo puolella. Nyt käytännössä työelämässä olevat ja varsinkin sen ennen sen alkua olevilla ei ole julkista terveydenhuoltoa koska se keskittyy vanhusväestön elämän pidentämiseen.
Mites noi kehitysvammaiset tai psyykkisistä syistä työkyvyttömät, ei tuottavat yhteiskunnan jäsenet? Mimmoinen lopullinen ratkaisu olis heille tarjolla? Nyt mennään eettisesti sen verran heikoille jäille, että parempi pysyä rannalla. Onneksi eläkeläisillä on vielä äänioikeus, vaikka Trump totesikin, että pian ei tarvitse enää äänestellä.
 
Mites noi kehitysvammaiset tai psyykkisistä syistä työkyvyttömät, ei tuottavat yhteiskunnan jäsenet? Mimmoinen lopullinen ratkaisu olis heille tarjolla? Nyt mennään eettisesti sen verran heikoille jäille, että parempi pysyä rannalla. Onneksi eläkeläisillä on vielä äänioikeus, vaikka Trump totesikin, että pian ei tarvitse enää äänestellä.
Äänioikeus on mutta rahat on loppu. Onko parempi olla huolehtimasta kenestäkään? Niinhän nyt tehdään. Jaetaan euro tarpeeksi monelle jolloin siitä ei hyödy kukaan. Sen sijaan että se priorisoitaisiin siten että saadaan edes joku hoidettua kuntoon siten että se hyötyy siitä vielä eniten.. näin toimitaan kriisi tilanteessakin jossa ei suinkaan auteta välttämättä vakavimmin loukkaantunutta vaan niitä keillä on paras mahdollisuus selvitä.

Mitä tulee näihin ryhmiin jotka eivät koskaan ole tuottavia niin se on oma lukunsa sitten. Kuten sanoin ei tässä piikkejä olla jakamassa mutta ihmisarvoista elämää eletään köyhissäkin maissa tai sanotaanko että se on aina yhteiskunnallinen määrittelykysymys jossa raha on ratkaisevassa osassa. Suomalainen hyvinvointi yhteiskunta tuottaa palveluita joihin ei ole ollut varaa 15 vuoteen.tuossa oli sellainen alle 10 vuoden ajanjakso kun suomella meni hyvin ja oltiin Hannu hanhia. Sitä ennenkään ei ollut rahaa laittaa paljon mihinkään mutta moni asia oli paremmin. Toki tämäkin on subjektiivinen kokemus.
 
Ja huomattakoon, että Suomessa oli erinomainen terveydenhoito suureen osaan Maailman maista verrattuna myös yli 15 vuotta sitten. Jos tehdään mitä pystytään, ja sitten että käytetyt rahat käytetään tehokkaasti, niin pystytään erinomaisiin tuloksiin vaikka ei joka ikistä asiaa saataisikaan tehtyä.

Eikä silloin ennenkään niitä 90v hoidettu sen pidemmälle. (Äitini on, ja tiedän dilemman.) Ei tarvitse päätyä mihinkään piikkeihin tai jalostukseen vaikka terveydenhuollossakin tehtäisiin fiksuja päätöksiä.

Absoluuttinen terveydenhuolto vaatisi äärettömät resurssit.
 
Back
Top