SOTE-Soppa; hyödyt, haitat ja murinat

Vihjaako tämä neropatti, että "suunnitelma" toimi?:unsure:


Siltähän tuo vaikuttaa. Leino on kyllä pahvi ja taitamattomin poliitikko miesmuistiin.

Vaikuttaa vielä siltä että siniset ei oikeasti ymmärrä toimintansa luonnetta ja demokratialle sekä kaikille pelisäännöille että käytöstavoille persettä näyttävää tapaansa edistää oikeaa tai luuloteltua etuaan. Päinvastoin, tuntuvat ylpeilevän niillä. Suurilta osin näistä syistä heidän kannatus ei eroa virhemarginaalia nollasta. Ja silti vaan retostellaan omalla röyhkeydellä ja hölmöydellä.

Syyntakeettomia nuo lienevät, joten siinä mielessä pitänee ymmärtää.
 
Se oli sitten siinä se himmeli. Paljon valtion ja kuntien rahaa poltettiin. Nyt sitten tulee uudet vetäjät himmelille ja taas palaa vähän lisää rahaa. Jollei koko paskaa kipata sitten tunkiolle ja lähdetä korjaamaan julkista puolta muutoin mikä toki olisi huomattavasti järkevämpää, halvempaa ja varmasti toimivampaa. Ei Suomi tarvitse maakuntia tai palveluiden yksityistämistä. Suomi tarvitsee toimivat sosiaali- ja terveyspalvelut jotka on mahdollista tuottaa nykyistä järjestelmää kehittämällä. Tällöin ei tarvitse maksaa edes niiden monikansalllisten yritysten voittoja.
 
Kuka hyötyy eniten kannatuksen osalta? SDP, vihreet, vas?

Entä kenelle suurin haitta? Keskusta, kokoomus?
 
Sote-kaatui, vaikka kaikki oli valmiina. Organisaatio näyttää rakentuneen ihan ilman päätöksiäkin ainakin osin. Oheisia kuoria on tippunut suomalaiskotien postiluukuista ihan viime hetkinä.

Ei ennakoida!

4B9A6310-7A02-478C-92BA-D4A266055875.jpeg
 
Helvetinmoisen kasan rahaa tuossa ainakin onnistuttiin polttamaan jos ei muuta. Kyllä sote himmelin tarina tulee jatkumaan se voi hieman muuttua mutta kyllä sitä demaritkin eteenpäin ajavat.
 
Amerikassakin uutisoitiin Sote-uudistuksen ja Sipilän hallituksen kaatumisesta.

1552047460836.png

No, onkos se sitten kohta 4. hallitus, joka lähtee ristiä kantamaan? Ehkä vähän erilaisella otteella seuraavaksi..
 
Sote-kaatui, vaikka kaikki oli valmiina. Organisaatio näyttää rakentuneen ihan ilman päätöksiäkin ainakin osin. Oheisia kuoria on tippunut suomalaiskotien postiluukuista ihan viime hetkinä.

Ei ennakoida!

Näitä kaupuntien ja kuntien yhteisiä sote-alueita on ihan ilman valtion isompaa puuttumistakin. Ja isot sotealueet ovat monilla aloilla tehneet yhteistyötä ja työnjakoa jo vuosikaudet.

Poliittiseksi ongelmaksi tulivat makusote ja valinnanvapaus-dogmi. Näihin homma hirtettiin sillä poliittisella tasolla.

Maakuntahimmeli saattaa olla täysin turha ja valinnanvapautta voidaan toteuttaa omilla rahoilla itsekukin. Olen wahwasti sitä mieltä, ettei soterahaa tarvitse tyrkkäillä -markkinoille- siksi, että jotkut saavat tienata. Yksityisten palvelujen käyttäjät repikööt lompakostaan ja vakuutuksistaan hillot, jos julkinen ei passaa.
 
Sipilä totesi lehdistötilaisuuden lopussa toimittajakysymykseen ”tämä on valtava pettymys tämä uudistuksen kaatuminen ja myöskin euroopan unionista on ollut kovasti painetta tämän uudistuksen saamiseksi maaliin.”

Taas nähdään kuka ja mikä näitä päättäjiä motivoi ja kuka naruista vetelee. Että jos julkisen sektorin aukomista kilpailutukselle jostain koko ajan pukkaa, niin Brysselin lobbarit siellä taustalla vinkuu uusia veropotteja kupattavavaksi.

Vai antaisiko joku mulle jonkun muun loogisen selityksen tälle? Mun luottamus kaikkeen on niin kortilla, etten usko sanaakaan näistä kustannustehokkuuksista ja kilpailukyky mantroista, se helkkarin pitkä sepustus päättyy kuitenkin lauseeseen EU:sta.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3a1cbec4-ef3d-4889-aa53-285675c82d9e

(Toinen video Sale-pätkän jälkeen)
 
myöskin euroopan unionista on ollut kovasti painetta tämän uudistuksen saamiseksi maaliin

No, siksipä minäkin ehdotan mallia, jossa yksityisiä palveluja voi kukin käyttää ottamalla hillot lompakostaan tai vakuutusyhtiöstään. Perseelleen menee, jos meille tulee kaksi rinnakkaista mallia, luodaan päällekkäisiä himmeleitä ja on joku helvetin kansanseteli, jolla -valinnanvapautta- voi käyttää....ajatuksena se on liikuttavan ihana, mutta mistä helvatin kolosta taiotaan siihen fyrkka????

Hoivahoitojätit inuavat markkinoita itselleen ja meidän piällysmiehet tekevät parhaansa, jotta voisivat osoittaa olevansa palkkion arvoisia. Meillä ei ole tällaiseen oikeasti varaa, on turha haaveillakaan muuta.

Valinnanvapaus toteutuu omavastuisesti piste.

Onko mikään puolue tätä mieltä? :mad:
 
No, siksipä minäkin ehdotan mallia, jossa yksityisiä palveluja voi kukin käyttää ottamalla hillot lompakostaan tai vakuutusyhtiöstään

No eikös meillä tällainen malli nyt ole. Yksityiselle saa kela-korvauksen ja loput maksat omasta pussista tai vakuutuksen kautta. Kukin tyylillään.

Olikos 2006 kun Hyvinkäällä asuessa kävi ilmi, kuinka kunnan terveydenhuoltomenot repesi lapasesta kun liittyivät HUSsiin. Siihen aikaan kaiken maailman keskittämisen piti aikaansaada synergia- ja skaaletuja, mutta ei se suuruuden ekonomia toiminutkaan loputtomiin kun tulee liikaa liikkuvia osia toimintaan, raskasta hallintoa ja muuta. Ketterää norsua yritettiin rakentaa.

No nyt sitten pitäisi yksityiseltä sektorilta hakea suurempaa viisautta tehdä sama homma halvemmalla. Niin paljon halvemmalla, että siihen ja halpuutuksen jälkeenkin jää vielä kunnon kate. Ei se toteudu muulla kuin paskomalla toimiva julkinen niin, että valinnanvapaus tarkoittaa omalla rahalla hoitamista tai lähes hoidotta jäämistä.
 
Sipilä totesi lehdistötilaisuuden lopussa toimittajakysymykseen ”tämä on valtava pettymys tämä uudistuksen kaatuminen ja myöskin euroopan unionista on ollut kovasti painetta tämän uudistuksen saamiseksi maaliin.”

Taas nähdään kuka ja mikä näitä päättäjiä motivoi ja kuka naruista vetelee. Että jos julkisen sektorin aukomista kilpailutukselle jostain koko ajan pukkaa, niin Brysselin lobbarit siellä taustalla vinkuu uusia veropotteja kupattavavaksi.

Vai antaisiko joku mulle jonkun muun loogisen selityksen tälle? Mun luottamus kaikkeen on niin kortilla, etten usko sanaakaan näistä kustannustehokkuuksista ja kilpailukyky mantroista, se helkkarin pitkä sepustus päättyy kuitenkin lauseeseen EU:sta.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3a1cbec4-ef3d-4889-aa53-285675c82d9e

(Toinen video Sale-pätkän jälkeen)

Kysymys on kuinka paljon maksetaan nyt ja kuinka paljon tulevaisuudessa. Terveydenhuolto kallistuu järjettömästi tulevaisuudessa (en muista lukuja), sille emme vain voi mitään. SOTEn tarkoitus oli hillitä tuota nousua. Kun kustannuksen nousua ei kyetä hallitsemaan, sen tekee hallaa taloudelle. Sitä EU on yrittänyt varoitella.

Miksi siis terveydenhuolto kallistuu, koska se kehittyy ja uudet tutkimukset ja hoidot ovat kalliita. Puhumattakaan virkakoneiston hallitsettomasta kasvusta.
Mutta tietysti tässä on kyse keneen uskoa, virkamiestä joka petaa itselleen hillotolppaa, vai jotain poliitikkoa joka ei vaikuta luotettavalta hänkään, tai pörssiyhtiön johtajaa, joka on rehellisesti oman edun asialla.
 
Maakuntahimmeli saattaa olla täysin turha ja valinnanvapautta voidaan toteuttaa omilla rahoilla itsekukin. .

Maakuntamalli olisi ollut täysin turha ja erittäin kallis lisäys veronmaksajien kustannettavaksi...Emme tarvitse ylimääräistä hallintorakennetta sekä puolueiden valtsemia johtajia ja päälliköitä päsmäröimään terveydenhuoltoon..
Perusterveydenhuollon kannalta riittäisi kun siirrettäisiin alueelliset terveydenhuollon toimipisteet sekä toimijat viiden yliopistollisen keskussaraalan alaisuuteen..Ammatillinen hallintohierarkia sopii paremmin terveydenhuoltoon kuin poliittinen johtorakenne.

Mitään pysyvää vahinkoa ei SOTE:n kaatumisesta aiheudu.. Kaikki jatkuu suurin piirtein kuten tälläkin hetkellä ja valinnan vapautta on aivan riittävästi. Maakuntahallinnon virkoihin budjetoidut varat tulee osoittaa suoritusportaan henkilöstön lisäämiseen..Siitä on pysyvää puutetta.
- ymmärrän että erityisesti Kepua harmittaa..monelta poliitikolta katosi mahdollisuus siirtyä maakuntien johtopaikoille. Potuttaa myös demareita..sielläkin periaatteessa hamuiltiin samoja poliitisia virkapaikkoja vaikka oppositiopoliitiista syistä vastustettiin SOTE:a.
- hieman käy sääliksi myös Soini-parkaa, hän kärkkyi Uudenmaan maakunnan johtajuutta...läheltä liippasi mukavat 15.000 €/kk ansiot ja eläkesopimukset. Olisihan se ollut hyvä lisäys ministeriajan, kansanedustajan ja jopa europarlamentin myötä kertyneen kakun päälle.
- myös muille Soinia tukeneille sinivärisille olisi maakuntajallinnon suunnalta löytynyt suojatyöpaikkoja..

Monet unelmat särkyivät... Kansalaiset ja veronmaksajat kuitenkin voittivat.
 
Maakuntamalli olisi ollut täysin turha ja erittäin kallis lisäys veronmaksajien kustannettavaksi...Emme tarvitse ylimääräistä hallintorakennetta sekä puolueiden valtsemia johtajia ja päälliköitä päsmäröimään terveydenhuoltoon..
Perusterveydenhuollon kannalta riittäisi kun siirrettäisiin alueelliset terveydenhuollon toimipisteet sekä toimijat viiden yliopistollisen keskussaraalan alaisuuteen..Ammatillinen hallintohierarkia sopii paremmin terveydenhuoltoon kuin poliittinen johtorakenne.

Mitään pysyvää vahinkoa ei SOTE:n kaatumisesta aiheudu.. Kaikki jatkuu suurin piirtein kuten tälläkin hetkellä ja valinnan vapautta on aivan riittävästi. Maakuntahallinnon virkoihin budjetoidut varat tulee osoittaa suoritusportaan henkilöstön lisäämiseen..Siitä on pysyvää puutetta.
- ymmärrän että erityisesti Kepua harmittaa..monelta poliitikolta katosi mahdollisuus siirtyä maakuntien johtopaikoille. Potuttaa myös demareita..sielläkin periaatteessa hamuiltiin samoja poliitisia virkapaikkoja vaikka oppositiopoliitiista syistä vastustettiin SOTE:a.
- hieman käy sääliksi myös Soini-parkaa, hän kärkkyi Uudenmaan maakunnan johtajuutta...läheltä liippasi mukavat 15.000 €/kk ansiot ja eläkesopimukset. Olisihan se ollut hyvä lisäys ministeriajan, kansanedustajan ja jopa europarlamentin myötä kertyneen kakun päälle.
- myös muille Soinia tukeneille sinivärisille olisi maakuntajallinnon suunnalta löytynyt suojatyöpaikkoja..

Monet unelmat särkyivät... Kansalaiset ja veronmaksajat kuitenkin voittivat.

Hämmentävää.

Joudun olemaan jäsen @johan6 kanssa samaa mieltä:).

Ainoa asia missä en ole aivan samaa mieltä hänen kirjoituksessaan on perusterveydenhuollon siirtämisestä keskussairaaloiden alaisuuteen. Syyt tähän erimielisyyteen ovat sen verran teknisiä että jääkööt mainitsematta. (Soinispekulaatiosta olen myös eri mieltä mutta se on pikkujuttu)

Hienoa!
 
Kysymys on kuinka paljon maksetaan nyt ja kuinka paljon tulevaisuudessa. Terveydenhuolto kallistuu järjettömästi tulevaisuudessa (en muista lukuja), sille emme vain voi mitään. SOTEn tarkoitus oli hillitä tuota nousua. Kun kustannuksen nousua ei kyetä hallitsemaan, sen tekee hallaa taloudelle. Sitä EU on yrittänyt varoitella.

Miksi siis terveydenhuolto kallistuu, koska se kehittyy ja uudet tutkimukset ja hoidot ovat kalliita. Puhumattakaan virkakoneiston hallitsettomasta kasvusta.
Mutta tietysti tässä on kyse keneen uskoa, virkamiestä joka petaa itselleen hillotolppaa, vai jotain poliitikkoa joka ei vaikuta luotettavalta hänkään, tai pörssiyhtiön johtajaa, joka on rehellisesti oman edun asialla.
Jo pelkästään suomalaisten ikärakenne tulee lisäämään terveydenhuollon kustannuksia seuraavien parin vuosikymmenen aikana.. Se on tosiasia eikä sitä ongelmaa olisi saatu ratkaistua hallituksen suunnittelemalla SOTE-mallilla.. Tuossa edellä kerroin jo lyhyesti miten terveydenhuollon haasteeseen tulee vastata...Lisätään suorittavan tason henkilöstöä, lääkäreitä, erilaista hoitohenkilöstöä, koulutusta ja tutkimusta..

Täysin turhalla ja ylimääräisellä hallintorakenteella, poliittisin perustein valituilla johtajilla ja päälliköillä ei olisi saatu aikaan muuta kuin suojatyöpaikkoja puoluemandaattien mukaisesti jaettavaksi..
 
Perusterveydenhuollon kannalta riittäisi kun siirrettäisiin alueelliset terveydenhuollon toimipisteet sekä toimijat viiden yliopistollisen keskussaraalan alaisuuteen.

Jolloin kaikki vähän nuhakuumetta vakavampaa hoidettaisiin keskussairaalassa, jonne on säkällä matkaa jokunen sata kilometriä. Saiskohan sinne edes sen KELA-taksin...
 
Ainoa asia missä en ole aivan samaa mieltä hänen kirjoituksessaan on perusterveydenhuollon siirtämisestä keskussairaaloiden alaisuuteen. Syyt tähän erimielisyyteen ovat sen verran teknisiä että jääkööt mainitsematta. (Soinispekulaatiosta olen myös eri mieltä mutta se on pikkujuttu)

Tarkennan tuota terveydenhuollon hallintomallia...se perustuu terveydenhuollon ammatilliseen ja toiminnalliseen organisointiin..ei poliittiseen hallintohierarkiaan.

Alatasolla ovat paikalliset terveyskeskukset mukaan lukien alueelliset hoitopisteet, koulujen terveudenhuolto, työterveydenhuolto, vanhusten hoitopaikat jne. jne..
seuraavina tulee aluesairaalat jotka toimivat yhteistyössä alueellisten keskussairaaloiden kanssa..
Huipulle jäisi viisi yliopistollista keskussairaalaa joiden vastuulla on terveydenhuollon kärkitason lisäksi koko terveydenhuollon hallinta, kehittäminen ja suunnittelu sekä koulutus terveydenhuoltoalan ammatillisesta näkökulmasta katsottuna.
- siis käytännössä ikäänkuin pyramidi jonka kärkenä on alan paras paras ammatillinen osaaminen jne.

Tottakai tuossa portaikossa tarvitaan mukana polittisia päättäjiä..samalla tavalla kuin nykyisinkin.. Eikä tuo malli kovin paljoa poikkea nykyisestä terveydenhuollon organisoinnista..
Yksityisillä palveluidentuottajilla on kaikilla tasoilla oma tarjontansa jo nykyisin..joten valinnanvapautta löytyy ihan niin paljon kuin tarvitaankin.

Tärkeintä on osoittaa kaikki mahdolliset taloudelliset voimavarat nyt ja tulevaisuudessa suorittavan henkilöstöön. Se tarkoittaa myös koulutusta ja tutkimusta..
 
Back
Top