kunnas kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
JDAM / JSOW pommeilla on aika lyhyt kantama. Niiden laukaisu voidaan estää pitkän kantaman ohjuksilla. Kyseiset pommit pitää viellä laukaista mahdollisimman korkealta jotta ne lentää mahdollisimman pitkälle. Siellä 10 km:n korkeudessa hornet on oiva maali pitkän kantaman it-ohjuksille.
JSOW pommin kantama vaihtelee 28 ja 74 km:n väilllä riippuen laukaisukorkeudesta. High altitude ja Jow altitude- laukaisukorkeuksista en ole löytänyt tarkkaa tietoa, mutta JSOW:a voidaan erittäin todennäköisesti käyttää kohdetorjunnan ulkopuolelta.
JSOW:n maksimikantama on n. 130 km (eli n. 70 merimailia) valmistajan mukaan: http://www.raytheon.com/capabilities/products/jsow/
It-ohjuksen lentoaika tuolle etäisyydelle on luokkaa pari minuuttia, joten ehdottamasi taktiikka JSOW:a käyttäen on täysin mahdollinen. JDAM:a taas voidaan käyttää siellä, missä ei ole pitkän kantaman it-ohjuksia (esim. maahanlaskujen tai maihinnousujen torjuntaan).
S-400:n pitkän matkan ohjus lentää 130 km:n päähän 43 sekunnissa ja S-300PM ohjus hieman päälle minuutissa. 130 km:n kantama on saavutettu maksimi korkeudesta ja maksimi nopeudesta. Laukaisukorkeuteen pääseminen ja nousun jälkeen maksimi nopeuden saavuttaminen kestää muutaman minuutin. Vaikka hävittäjä pääsisi tutka katveen alle niin silti ohjus voi löytää hävittäjän aktiivisen tutkan avulla. JDAM pommia on vaikea käyttää maahanlaskujen torjuntaan koska se hakeutuu ennalta määrättyihin koordinaatteihin ja maahanlaskut ja ja maihinnousut ovat hyvin liikkuvia.
Tuon lentoajan päälle tulee tietysti vielä maalin havaitsemisaika ja moodit seuraamisesta lukittumiseen sekä datasiirtoajat joten vaikka tieto liikkuu nopeasti niin myös sekunnit. Jos ammutaan ilman riskiä omille, sotatilanteessa pitäisi odottaa vielä mahd. IFF-koodin kyselyn tulosta. Venakot eivät ole tosin turhan kranttuja omille aiheutetuille tappioille joita Georgiassakin tuli, joten IFF lienee tuntemton sanahirviö itänaapurissa. Kyllä tuohon jokatapauksessa vielä se ainakin 10-15 sekuntia tulee lisää jos järjestelmä toimii "man-in-the-loop" tyyliin eli laukaisu tehdään manuaalisesti. Jos taas automaattitoiminto on päällä viivettä tulee ehkä vähemmän.
S-400 on nopea ja tehokas järjestelmä sitä en kiellä. JSOW olisi muutoinkin ehkä hieman heppoinen ase käytettäväksi itse tuota it:ä vastaan mutta siihen on olemassa parempikin ase: JASSM.
S-400 ohjuksen tutkaa en tunne mutta ohjusten tutkat eivät yleensä kanna kuin murto-osan maksimikantamasta. Rajoitteena on elektroniikan vaatima teho ja paino. On tietenkin mahdollista että S-400 ohjus löytää maalin vaikka valvonta/tulenjohtotutka menettää kontaktin kesken torjunnan. Pitää tässäkin muistaa että hävittäjällä on myös omasuojalaitteisto joka hieman vaikeuttaa maaliin lukittumista tai saattaa aiheuttaa lukituksen irtoamisen.
JDAM pommista on olemassa jo kehittyneempiä versioita kentälläkin kuten LJDAM. L tarkoittaa laseria joka taas tarkoittaa että GPS/Inertia ohjuksen lisäksi pommiin on liitetty liikkuvia maaleja vastaan laserhakupää. Pommi pystyy maalinosoituksella osumaan 70 mailia tunnissa liikkuvaan kohteeseen.
Nykyiset JDAM pommit voidaan helposti päivittää samantasoisiksi.
Boeing Delivers 1st Laser JDAMs
ST. LOUIS, April 16, 2008 -- The Boeing Company [NYSE: BA] has delivered the first Laser Joint Direct Attack Munition (LJDAM) kits to the U.S. Air Force. The Precision Laser Guidance Set (PLGS) kits are being produced to satisfy the Air Force and Navy's urgent need for engagement of fast-moving land targets.
The initial $28 million LJDAM contract, awarded in May 2007, will add 600 laser seekers to the services' existing inventory of 500-pound bombs. The First Article Acceptance Testing (FAAT) of production units was completed in March. The Air Force performed the FAAT guided flight tests at the China Lake, Calif., test range with drops from F-15E and F-16 aircraft. The tests demonstrated LJDAM's ability to engage and destroy targets moving at up to 70 miles per hour. The Navy also initiated its LJDAM guided flight test program in March with multiple drops from an AV-8B against moving targets. Additional Navy testing is planned from an F/A-18. LJDAM is expected to be operational this year with both the Air Force and Navy. Boeing will deliver the contracted kits by June 2009.
"Boeing's early investment in Laser JDAM technology laid the foundation for meeting this urgent operational need to intercept high-speed targets. Because of Boeing's strong belief in Laser JDAM, we were able to deliver a capability to the warfighter in 11 months," said Lynda Rutledge, director of 708th Armament Systems Group at Eglin Air Force Base, Fla.
"This on-schedule transition to production and overall fielding effort has been a great team effort between Boeing, our customer and our suppliers," said Dan Jaspering, Boeing Direct Attack program manager. "We are truly excited to be getting this urgently needed capability to the warfighters."
The Laser JDAM PLGS is a modular laser sensor kit that is easily installed onto existing JDAM weapons in the field. The laser sensor supplier to Boeing is EFW Inc., based in Fort Worth, Texas. The laser sensor further enhances the highly capable Global Positioning System/Inertial Navigation System JDAM. LJDAM provides low-cost flexibility to engage fast-moving and stationary targets of opportunity with a single weapon.
http://www.boeing.com/news/releases/2008/q2/080416c_nr.html