Ex-vaimo aikoinaan ei ymmärtänyt ruoanlaitosta juuri muuta kuin että osasi pinaattilättyjä pannulla lämmittää ja muutenkin mieluummin turvautui vain eineksiin. Omaa painoani kun aloin pudottamaan, oli pakko ryhtyä tekemään omat sapuskat itse. Siitä se sitten lähti ja kun nykyinenkin rouva mieluusti luovuttaa köökkivastuun minulle, niin on tullut nyt 7-8 vuotta kokkailua melko ahkerasti.
Kastikkeet tekevät ruuan, alla pari timanttista ohjetta. Hyviä on muitakin ja monta on tullut kokeiltua, mutta tuppaavat olla suuritöisempiä ja lopputuloksesta ei silti aina voi olla varma, joskus onnistuu joskus ei. Mutta nämä kaksi onnistuvat aina.
Tämä on helpoin ja paras, sopii lihalle mainiosti, varsinkin hyvien pihvien kanssa.
(kuvassa)
50g voita sulaksi kattilassa
2-3tl mustapippurirouhetta sekaan ja hetki hämmennellään, sitten lisätään
n. 4rkl HB-kastiketta
n. 3rkl makeaa sinappia (Koti-sinappi on jees)
2dl kermaa
Hiljaa kuplien keitellään välillä sekoitellen, ei kannata kiehuttaa ettei mene lötköksi, kun vähän sakeentuu niin se on siinä.
Tätä toista olen tehnyt ribsien kanssa, sillä sivellään ribsejä grillaamisen aikana ja syödessä käytetään dippinä:
öljyä kattilaan loraus ja kuumennus
3 valkosipulin kynttä hienonnettuna
1/2tl chilijauhetta (varovasti tämän kanssa, jos valahtaa liikaa niin lopputulos voi olla liian tulinen)
1/2tl juustokuminaa eli jeeraa
freesaile sekoitellen puoli minuuttia, lisää siten loput ainekset, sekoita ja hauduttele 5 minuuttia
1,5dl ketsuppia
vajaa dl kolajuomaa
2rkl soijakastiketta
2rkl valkoviinietikkaa
mustapippurouhetta maun mukaan, 1/2tl laitan yleensä itse