Spadehommat

Te jotka olitte tulossa Haminaan kesällä (JR49 ja joku vielä), täällä kannattaa käydä jos haluaa Kaurismäkiläisen tunnelman:

https://www.google.fi/maps/place/Ha...2b621cf22dff92f!8m2!3d60.5693374!4d27.1878318

20160915_170834.jpg
Kiitos vinkistä! Tuollaisista ei kuule kuin paikallisten tietämyksen avulla.
Jossain tuolla puolella rantaa oli joku majoituspaikkakin, mutta katsoin viime kesänä, että on liian karu jopa meikäläisen vaatimattomaan makuun :D
 
Olen yhden kerran käynyt siellä, tuli mieleen poiketa kun mentiin ohi pyöräretkellä. Hiljainen maaseutu-keskiolutbaari (ainakin kun käytiin, en tiedä sitten mikä meno on viikonloppuisin ja iltaisin). Ihan siistin näköinen sisältä, biljardipöytäkin löytyi ja terassi.
 
Reserviläisveljet jotka tykkäävät levantin sapuskoista (@Sardaukar ,@Lone Soldier ja @John Hilly nyt ainakin) ja kaikki joiden pitää ruokkia puoliryhmää lähentelevää partiota (@Honcho ja @JR49 nyt ainakin), tässä on uusi Chef Johnin resepti kebab-lihalle... onnistuu himassa, lammasjaukkari on kyllä aika must tossa tolla 50% määrällä, loput nautaa.
Voin sanoa faktana että tosta tulee hyvää, vaikka on niin tuore resepti etten ole vielä kokeillut. Laittaisin tosin kuivattua ja tuoretta chiliä enkä cayenne-pippuria. Toisaalta Chef John (jonka puheääni on joko todella huvittava tai helvetin ärsyttävä, mamma ei voi sietää näitä tutoriaalieja) on ammattilainen ja itse en ole.
Cheers.
 
Toinen tapa kypsentää kebabia jauhelihasta kotona on alumiinifolioon käärittynä.

Eli tee minkälainen ja mausteinen jauhelihataikina kuin haluat, kunhan se on vain vähärasvaista jauhelihaa ja mausteita. Ei muuta. Ei munaa, ei nestettä.

Muodosta taikinasta pötkö ja kääri se tiukasti alumiinifolioon. Paista 100 asteessa 3-4 tuntia. Tuloksena tiukka, kovahko lihapötkö josta helppo leikata ohuita viipaleita.
 
Toinen tapa kypsentää kebabia jauhelihasta kotona on alumiinifolioon käärittynä.

Eli tee minkälainen ja mausteinen jauhelihataikina kuin haluat, kunhan se on vain vähärasvaista jauhelihaa ja mausteita. Ei muuta. Ei munaa, ei nestettä.

Muodosta taikinasta pötkö ja kääri se tiukasti alumiinifolioon. Paista 100 asteessa 3-4 tuntia. Tuloksena tiukka, kovahko lihapötkö josta helppo leikata ohuita viipaleita.
Jep mutta tossa oli se idea just että 20% rasvaa jauhetussa lihassa, vähintään, ja täysin oikein mainitsemiesi liikkeiden jälkeen homma viipaloidaan ja paistetaan! Siitä tulee se viimeinen silaus, joka saa sen maistumaan kaupalliselta kebabilta. Aion kokeilla tätä koska sattuu olemaan Porvoon saaristosta wareztettua lammasjaukkaria pakkasessa :)!
 
Tänään petyin pahasti grillatun Snellmannin Eetvartin suhteen, taso on muuttunut Campingin tasoon. Eetvartti on liittynyt ns. rasva makkaroihin.
 
IMG_1840.jpg Ex-vaimo aikoinaan ei ymmärtänyt ruoanlaitosta juuri muuta kuin että osasi pinaattilättyjä pannulla lämmittää ja muutenkin mieluummin turvautui vain eineksiin. Omaa painoani kun aloin pudottamaan, oli pakko ryhtyä tekemään omat sapuskat itse. Siitä se sitten lähti ja kun nykyinenkin rouva mieluusti luovuttaa köökkivastuun minulle, niin on tullut nyt 7-8 vuotta kokkailua melko ahkerasti.

Kastikkeet tekevät ruuan, alla pari timanttista ohjetta. Hyviä on muitakin ja monta on tullut kokeiltua, mutta tuppaavat olla suuritöisempiä ja lopputuloksesta ei silti aina voi olla varma, joskus onnistuu joskus ei. Mutta nämä kaksi onnistuvat aina.

Tämä on helpoin ja paras, sopii lihalle mainiosti, varsinkin hyvien pihvien kanssa.
(kuvassa)

50g voita sulaksi kattilassa
2-3tl mustapippurirouhetta sekaan ja hetki hämmennellään, sitten lisätään
n. 4rkl HB-kastiketta
n. 3rkl makeaa sinappia (Koti-sinappi on jees)
2dl kermaa


Hiljaa kuplien keitellään välillä sekoitellen, ei kannata kiehuttaa ettei mene lötköksi, kun vähän sakeentuu niin se on siinä.

Tätä toista olen tehnyt ribsien kanssa, sillä sivellään ribsejä grillaamisen aikana ja syödessä käytetään dippinä:

öljyä kattilaan loraus ja kuumennus
3 valkosipulin kynttä hienonnettuna
1/2tl chilijauhetta
(varovasti tämän kanssa, jos valahtaa liikaa niin lopputulos voi olla liian tulinen)
1/2tl juustokuminaa eli jeeraa
freesaile sekoitellen puoli minuuttia, lisää siten loput ainekset, sekoita ja hauduttele 5 minuuttia
1,5dl ketsuppia
vajaa dl kolajuomaa
2rkl soijakastiketta
2rkl valkoviinietikkaa
mustapippurouhetta maun mukaan
, 1/2tl laitan yleensä itse
 
Itse olen enemmän nautiskelijatyyppiä. Pidän maukkaista ruokalajeista, jotka valmistuvat suht. pienellä vaivannäöllä. Esimerkiksi juuri nyt valmistan uunimakkaraa, jossa on sisällä juustoa ja höysteenä kermaperunoita. Mausteeksi löytyy iso kavalkadi erilaisia sinappeja. Myös kuuma sauna odottaa ja kylmässä minulla on luonnollisesti myös olutta. Mitä sitä suomalainen muuta tarvitsee?
 
Jos joskus sallin itselleni spadeilun, ja varmaan sallinkin, jos LDL ei noussut viiimeaikaisesta jäätelön kanssa perseilystä, niin paistaisin kassleri pihveja ja söisin sen perunamuusin kanssa. Se on suurta herkkuani. Paistaisin sitä uudella fiskarsin hard face pannulla, (ostin asken Tokmannilta heti kaksi kappaletta kun oli tarjouksessa)
Kaslerin päälle suosikki Sallisen pihvimaustetta ja perunamuusiin maitoa ja kylmäpuristettua rypsiöljyä. Pihvien päälle hiukan valkosipulimurska ja persiljasilppua, jos sattuisi olemaan (ei ole niin tärkeä)

Perunan kuoriminen suju todella nopeasti Victorinox veitsellä, mutta ei sillä mikä on perunan kuorimiseen tarkoitettu, vaan toisella - tomaatinkuorimaveitsellä , ja kun paloittele peruna pieniksi paloksi niin ne kypsyy nopeasti.

Tossa se on minun suosikki "perunakuorimaveitsi", jota suosittelen kaikille. Se on huippu, ostin sitä ajat sitten ja unohdin perunakuorimaveitset kokonaan.

"Victorinoxin tomaatinkuorimaveitsi on ehkä paras löytö ikinä, aivan huippu kuorii sitten omenaa perunaa porkkanaa tai ihan mitä tahansa"
http://peraedella.blogspot.fi/2012/02/puukoot.html
 
Perseilyä ja teräaseiden fanittamista, nyt olet kyllä ollut jo liikaa tällä foorumilla :D:D

Teräaseita olen fanittanut jo ennen foorumia :p Muistan eka eroni kauan sitten kun mies haki omia tavaroita, rukoilin "älä vain anna sen viedä Victorinoxin linkkaria, please". Eikä sitä iloakaan voi kuvailla kun löysin kellarista myöhemmin puukon :D
 
Ihan niinkuin nevöhööd. Tomaattejahan kuoritaan niin että leikataan risti toiseen päähän missä ei ole kantaa, kaltataan niitä ja annetaan jäähtyä. Sen jälkeen irtoaa kuori helposti.
Niin irttoa, mutta en kuori sillä tomaatteja. Syön ne mielummin tuoreina, tai ostan tomattimurska.
Mutta kun näin sen kaupassa, tiesin heti että se on oiva porkkanan ja perunan kuorintaveitsi ja se olikin, koska se on paljon terävämpi.
 
Salpalinjan taka-aseman korsukin.
Tarkoitat tämän? https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?share=customMarker&n=6716084&e=509310&title=Korsu&desc=&zoom=11&layers=[{"id":2,"opacity":100}]

salmenkyl%C3%A4n-tunneli-4-525x700.jpg


Kohde sijaitsee Haminan keskustasta Mannerheimintietä Salmenkylään päin ajaen. Salmensillan ylityksen jälkeen vasemmalle jää pienvenesatama, josta löytyy mm. muistomerkki salpalinjasta ja läheiseltä rinteeltä juoksuhautoja. Itse kohde sijaitsee Salmenvirrantien puolelta mattopesu paikan takana rinteestä.

Perilleei johda mitään tarkempaa polkua, joten ryteikössä rämpimiseen saa varautua ainakin kesäaikaan. Kohde on täysin autenttisessa kunnossa, muutamaa graffittia lukuunottamatta. Sisäänmenon jälkeen lattiassa on avoin viemärikaivo, jota sopii varoa.

Luola on ilmeisesti louhittu majoitusluolaksi. Lattia on valettu betonista, uuni – ja savukanavat on valettu tiilistä. Luolan pituus on noin 20 metriä. Tunnelin sotilaalinen merkintä on Hi 13.
 
Tarkoitat tämän? https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?share=customMarker&n=6716084&e=509310&title=Korsu&desc=&zoom=11&layers=[{"id":2,"opacity":100}]

salmenkyl%C3%A4n-tunneli-4-525x700.jpg


Kohde sijaitsee Haminan keskustasta Mannerheimintietä Salmenkylään päin ajaen. Salmensillan ylityksen jälkeen vasemmalle jää pienvenesatama, josta löytyy mm. muistomerkki salpalinjasta ja läheiseltä rinteeltä juoksuhautoja. Itse kohde sijaitsee Salmenvirrantien puolelta mattopesu paikan takana rinteestä.

Perilleei johda mitään tarkempaa polkua, joten ryteikössä rämpimiseen saa varautua ainakin kesäaikaan. Kohde on täysin autenttisessa kunnossa, muutamaa graffittia lukuunottamatta. Sisäänmenon jälkeen lattiassa on avoin viemärikaivo, jota sopii varoa.

Luola on ilmeisesti louhittu majoitusluolaksi. Lattia on valettu betonista, uuni – ja savukanavat on valettu tiilistä. Luolan pituus on noin 20 metriä. Tunnelin sotilaalinen merkintä on Hi 13.

Jeps, juuri tuo. Tuostahan oli juttua viime loppukesästä; kävin fillarilla paikantamassa mestan, mutta en käynyt sisällä - rankat sateet olivat tulvittaneet tien ja korsun välissä olevan puron sikäls että kenkä olisi hörpännyt vettä huolella.

Mainittu Salpalinjan muistomerkki on muistaakseni venesataman parkkipaikan sisäänajon kupeessa oleva kivi. Tekstiä saa kyllä hiukan etsiä. Muistaakseni.

Nykyiselläänhän tuo korsun paikka on hiukan syrjässä pääväylistä, mutta tuolloin karttojen mukaan tieyhteys Haminasta länteen ja pohjoiseen kulki juuri tuosta Salmenkylän kautta, vanhan Metsäkylän-Liikkalan-Inkeroisten radan vieressä.
 
Minä olen käynyt kurkkaamassa sisälle, ei siellä mitään sen koommin kiinnostavaa ole kuin pätkä luolaa.
 
Back
Top