Spadehommat

Tushonka (canned stewed meat) kuulemma voi tehdä itse ja tölkittää sen.

Vähän kun aladobia.


Liha keitetään ilman vetta omassa liemessä läskirasvassa 2 t kannan alla. Sitten tölkitetään.
Säilyy 6 kk kylmässä.

En ole koskaan maistanut tai kokeillut. Silloin kun minä varusmiespalvelusta suoritin (2002-2003), ei meillä muistaakseni ollut MRE-annoksissa muuta tölkkitavaraa kuin hernekeittoa. Rusinoita ja muuta pakettitavaraa oli. Mutta periaatteessa stroganoff kyllä maistuu minulle jos se vain on oikein valmistettu.
 
En ole koskaan maistanut tai kokeillut. Silloin kun minä varusmiespalvelusta suoritin (2002-2003), ei meillä muistaakseni ollut MRE-annoksissa muuta tölkkitavaraa kuin hernekeittoa. Rusinoita ja muuta pakettitavaraa oli. Mutta periaatteessa stroganoff kyllä maistuu minulle jos se vain on oikein valmistettu.
Tushonkan muistan Nl:n ajoiltaan, ja pakko sanoa että oli syötävä. Sianlihasta tushonkassa oli 70% rasva, naudanlihasta ei ollut niin rasvainen, mutta rasvainen kuitenkin, lihatushonkoja vain ei aina ollut kaupoissa. Mutta ehdottomasti kätevä kun sitä sai helposti lämminruoka sekoitamalla ne makaroneihin tai tattariin, peruna sipuli keittoon ja miksei ei hernekeitoon.
Kummallista, mutta neuvostomakkaran verrattuna lihasäilykkeet olivat ihan syötäviä, tai kenties koska ei ollut mitään muuta parempaa. Sitten oli vielä munuaisista, maksasta ja kenties sydämistä (en ole varma viimeisestä) myös säilyke, se oli minusta vasta herkkua, harmitti vain kun sitä sai niin harvoin. Itse asiassa se oli vain vuoden saatavilla, sitten se loppui kun seinään. Nimi sille oli "subprodukty".

Jos joskus keittäisin tälläistä liha-munuais stewta varastoon, niin mielummin pakastaisin annoksia, keittoja varten. En vitsisi lasitölkkien kanssa touhua..
 
Spadet japanilaisittain:
:D
(Siellä kissoille tarjotaan myös sushia)
 
Otteita aliupseerin arjesta
Page Liked · 4 hrs ·
Kuuman keltainen peruna aldente ääriolosuhteissa nautittuna. Tyä ukkon eväs.

23826211_1965273063746264_5287839516831162392_o.jpg
 
Meidän alkuruokatarjoilu tänään 6.12.2017.
Lämminruoka oli paistettua tonnikalaa ja perunoita.

Vaikka muuten olen lihansyöjä niin mielestäni kylmäna ruokana snapsin kera toimii kalaruuat paremmin.

Onko tuo savusilakka vai pikku siika?
 
Viikunariisi

2.5dl hyvää riisiä
n. 10 pehmeää viikunaa
vajaa 5dl vettä
suolaa
voita
aurinkokuivattujen tomaattien öljyä

Huuhdo riisit kylmällä vedellä. (Itse käytin riisinä kambozsalaista jasmiiniriisiä.) Pistä kerroskattilan haudutusosaan hautumaan. Lisää suola. Lisää vesi kiehuvana.

Leikkaa viikunoista kannat pois. Laita ne riisin mukaan hautumaan. Lisää voi. Lisää aurinkokuivattujen tomskendaalien öljyä. Hauduta kypsäksi.

Pöytään riisin kaveriksi hyvää sinihomaria, vihreitä oliiveita, kurpitsalohkoja tai kurpitsapikkelsiä yms.

Sopii hyvin esim. savulohen kanssa.

Jos riisin tekee hyvin, niin tuoksu tuntuu läpi asunnon vähän sellaisena riisipuuromaisena.

Ehdottomasti yllytän kokeilemaan! Aivan eri asia kuin jokin tylsä perusriisi.
 
Tuliaisia Tallinnasta. Kaksi alimmaista on suolapekonia ja ylin on valkosipuli-ihraa eli küüslaugupekk.
En ole vielä keksinyt mihin käytän mutteivät kyllä jää syömättä ainakaan. Valkosipuli-ihra ainakin lienee hyvä paistorasva perunoille.
Venäläiset ja muut slaavithan syö sitä sellaisenaan, ohuita viipaleita vodkan kera.

 
Moderaptoreilta ruinattu banaanilasti astuu huomenna voimaan, joten vähän silleen jäähyväisinä arvon pöytäkavereille:

Pihatontun Kanelichili


Pilko kaksi habaneroa. Tarkasta ostaessa että ovat hyviä eivätkä homeisia tai nuupahtaneita. Voit ottaa siemenetkin mukaan jos haluat.

Vedä palaset valkosipulipuristimen läpi huhmareeseen. Hedelmämehu voi puristaessa vähän roiskua, joten purista aivan kiinni huhmareessa.

Kaada sekaan ripaus suolaa, paljon enemmän sokeria, suunnilleen suolan verran tai vähän enemmän kanelia ja ala jauhaa. Jatka murskaamista niin pitkään kunnes koostumus on vähän sellainen limatahnamainen. Lisää siinä vaiheessa sotkuun haluamaasi viinietikkaa. (Suosittelen omenaviinietikkaa mutta muitakin saa kokeilla.)

Sotke vielä vähän lisää niin että viinietikka on täysin tasaisesti imeytynyt.

Tarkista mausteiden keskinäiset suhteet pyyhkäisemällä ohut kerros Pihatontun Kanelichiliä juuston päälle. Joku aika mieto juusto käy hyvin. (Saaristo Polar esim. sopii maisteluun erinomaisesti.) Korjaa makuja tekemisen aikana jos on tarpeen. Muista, että mausteita on helpompi lisätä kuin ottaa pois eli alkuun niukasti ja tarvittaessa lisää. Kanelia on sopivasti kun haju on voimakas ja väri on vähän syventynyt ja tummunut mutta ei kuitenkaan tummaksi asti.

Oikein tehtynä aineiden suhteet menevät suunnilleen niin että 80 - 85% habaneroa ja loppu niitä muita.

Säilytetään jääkaapissa suljetussa astiassa. Tommonen kahden habaneron erä kestää useita päiviä ennen kuin sen syö yksin loppuun.

Älä jätä lasten ulottuville. Merkitse purkki niin hyvin ettei kukaan luule sitä vaikkapa marjahilloksi. Älä käytä sellaista purkkia, jonka kanssa voi tulla erehdyksiä. Ei missään nimessä vauvanruokapurkkiin ettei kukaan vaan anna tätä jollekin imeväisikäiselle!

Valmis Pihatontun Kanelichili tuoksuu erittäin hedelmäiseltä ja maistuu aivan sikahyvälle. Ei kuitenkaan sovellu kuin tuliseen ruokaan tottuneille. Eli jos esim. perus-Tabasco on jonkun mielestä tulista, niin älä tarjoa tätä hänelle.


Lisäohjeita:

Älä pyyhi kasvojasi tai silmiäsi käsilläsi tekemisen aikana tai pian sen jälkeen.

Pese kädet ainakin kaksi kertaa ennen kuin kosket silmiin tai genitaaleihin.

Kanelichilin valmistaminen ja piilolasit eivät ole hyvä yhdistelmä.

Älä pilaile tällä. Älä tarjoa kellekään pahaa aavistamattomalle.

Muista suhtautua Pihatontun Kanelichiliin kunnioituksella. Kanelichili on herkku, ei miehuuskoe.
 
Viimeksi muokattu:
Miheikin rehustus.

Ainekset:

400 g sikanauta jauhelihaa
160 g puurohiutaleita
Vettä
Suolaa

Viskaa kattilaan 400 g (1100 kcal) sikanautaa. Kypsennä liha kattilassa vesitilkan avulla.

Lisää suolaa ja mausteita perstuntumalla, saatana.

Keitä vettä vedenkeittimellä samalla tai älä.

Lihan kypsyttyä annostele kattilaan kauraryynejä (Eloveena) n. 4 annosta (600 kcal) ja lisää vettä saadaksesi puuromainen koostumus.

Keitä aineksia niin pitkään kuin haluat. Mulle riittää max 10 min.

Minä siirrän nälkää ruualla 3 kertaa. Uudelleenlämmityksessä lisään kuumaa vettä samalla kun ruoka lämpiää levyllä. Tiiliskivimäinen koostumus muuttuu jälleen puuromaiseksi.

Ravintoa olet saanut 1700 kcal:n edestä, joten joudut paikkailemaan sitä halutessasi, nälkä pysyy poissa. Tarvittaesa syö vaikka pizza iltapalaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Miheikin rehustus.

Ainekset:

400 g sikanauta jauhelihaa
160 g puurohiutaleita
Vettä
Suolaa

Viskaa kattilaan 400 g (1100 kcal) sikanautaa. Kypsennä liha kattilassa vesitilkan avulla.

Lisää suolaa ja mausteita perstuntumalla, saatana.

Keitä vettä vedenkeittimellä samalla tai älä.

Lihan kypsyttyä annostele kattilaan kauraryynejä (Eloveena) n. 4 annosta (600 kcal) ja lisää vettä saadaksesi puuromainen koostumus.

Keitä aineksia niin pitkään kuin haluat. Mulle riittää max 10 min.

Minä siirrän nälkää ruualla 3 kertaa. Uudelleenlämmityksessä lisään kuumaa vettä samalla kun ruoka lämpiää levyllä. Tiiliskivimäinen koostumus muuttuu jälleen puuromaiseksi.

Ravintoa olet saanut 1700 kcal:n edestä, joten joudut paikkailemaan sitä halutessasi, nälkä pysyy poissa. Tarvittaesa syö vaikka pizza iltapalaksi.


Tuo on kyllä tosimiehen eväs, ei laisinkaan kermaperseille :D
 
@miheikki Ensin kirjoitit 160g puurohiutaleita. Sitten tekstissä sanoit kauraryynejä. Kumpi siis on se oikea kun ovat kaksi eri asiaa.

PS. Itse varmaan suosisin ohraryynejä.
 
@miheikki Ensin kirjoitit 160g puurohiutaleita. Sitten tekstissä sanoit kauraryynejä. Kumpi siis on se oikea kun ovat kaksi eri asiaa.

PS. Itse varmaan suosisin ohraryynejä.

Kaurahiutaleista on kyse
  1. tavallisesti mon.
  2. puhekieltä kaurahiutale. = kaurasuurimo
  1. https://www.suomisanakirja.fi/kauraryyni
. Minulla on gluteeniton ruokavalio, joten ei ohraa, vehnää tai ruista.

Lihaa syödessä kaipaa aina sokeria (hiilihydraattia) kyytipojaksi, joten tuossa reseptissä tulee leipäkin korvattua.

Jouluruuan ykkönen on tällä hetkellä isin tekemä riisipuuro, johon olen pilkkonut kinkunpalasia sekaan.

Mulla toimii nämä puuro/liha - sekotelmat täysillä.

Munakokkeli kaurapuurossa ja voisilmällä. -Suosittelen
 
Viimeksi muokattu:
Spadeniksi:

Sinulla on lautasellinen tulikuumaa lihakeittoa nälkäisen suusi edessä. Tekisi mieli alkaa lusikoimaan laavaa suuhusi, mutta itsesuojeluvaisto estää raajojen liikkeen.

Itse olen nakellut keiton sekaan jääkuutioita pikaruokailun mahdollistamiseksi. Toinen vaihteehto on nakata keiton sekaan kourallinen jäisiä puolukoita pakastimesta, jotka sulaessaan maistuvat erinomaisilta lihan kanssa.
 
No ei kyllä tulisi mieleenkään vesittää hyvää lihalientä laittamalla sinne jääkuutioita.
Nythän en tiedä miten sinä teet lihakeiton mutta itse aloitan siitä että keitän lihoista ja juureksista liemen kunnes liha kypsä.
Sen jälkeen loppuunkeitetyt juurekset roskiin, liha pois liemestä ja paloiksi ja liemeen perunoita (ja mahdollisesti uusia juureksia) ja keitetään kypsäksi. Kun perunat (ja mahdolliset juurekset ) kypsiä laitetaan paloitellut lihat takaisin.
 
Onko foorumilla kuivalihan tekijöitä? Itse kokeilin tänä vuonna ekan kerran. Viikko sitten laitoin roikkumaan ja kelit sattui just kohdalleen (E-P) mitä oon asian ymmärtänyt. Mitä oon maistellut, niin olen positiivksesti yllätynyt kokeilusta.
Laitoin kaurista, hirveä ja hirven sydämiä.
 
Lohifile uunissa:
Uunipellille laitetaan ristiin n. 70 senttiset leivinpaperit. File huuhdellaan kylmällä vedellä hanan alla ja asetellaan leivinpaperille. Päälle ripotellaan suolaa.
Paperit kääritään tiukasti fileen ympärille. Idea on siinä ettei pääse kuivahtamaan vaan kosteus säilyy paketissa.
Uunissa sitten vajaa 200 astetta hieman yli tunti.
Helpolla maukas ateria. Minun mielestä parempaa kuin esimerkiksi paistettu lohi.
 
Jauhisniksi:
Osta normaali rasvaista jauhelihaa ja paista sitä pannulla. Tässä vaiheessa ei vielä mitään mausteita lisätä.
Kun olet kuumentanyt tarpeeksi, niin rasva on kirkkaana nesteenä. Tässä vaiheessa laita paistinpannuun kansi ja valuta kirkas neste vaikka pahvimukiin yms jonka voi myöhemmin heittää pois. Paistamista jatketaan ja lisätään mausteet.
Maustamiseen ei minulla muuta ohjetta kuin että tomaattia aina myös mukaan että saa päivän lykopeeniannoksen.
Kun pois kaadettu neste on jäähtynyt, niin se on valkoinen kova möntti. Kukapa tällaista haluaisi syödä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top