Spadehommat

Minä tykkään hernekeitosta. Olen vuosikymmeniä ostellut purkkikeittoa ja lisännyt siihen yleensä 400g sikanauta -jauhelihaa tuomaan ravinteita, energiaa ja makua mukaan. Varusmiehenä otin mukaan yleensä 4 purkkia hernekeittoa taistelumuonien kylkeen viikon sisseilyn ajaksi.

Tänä kesänä sitten päätin heittää hernerokkaneitsyyden ja ryhtyä kokkailemaan lempiruokaa kuivatuista herneistä.

JhFo6-7NuA3doPognHn6HjqlXjnzHp3KJDPpkNZzbAw6H1IrBaZzyadT-ux65dzHehN4GNPMOCygDcyWSadktkbpN7jQa-ThJUTbdzm2wAOinz6UVF_pD-gNr68ICmevzJH6v0HNeogLOEn-zQb9cOChg3lRC9TOftvU-Qr8Q62c7F1_BugCm1KFO-a2DffzUCxXMv6IdWIQ9oIIf3xR0CVlTLeoSEY5sPUL34N0M2SZ2ngyTeGpfsbDtC-1wxQrLOxlreaPL3N-Xv-aftcRFD-ujZ9YvzAyT4ZZHq7fJLX-mUCIxQ1IWyUEA1upQ5_CHZRVn2ciGwmUi3Pz87DolC6qOwfPnWYHTlSChyZBUgcmJDxJCzpcehdDfauBbWfNM0mgRmKstuqb5Lx5IU9MkGt3g6ePdlKFNTcWLSPSrIlg2EuzWt2MxezXPrkfzQNj3pME0xIOrpnmvPo1bq9AlC1Lr7O5R88m6Ydreb1FMAgc_Fw6A_CbW1P8BfLzMt2mJdCKJ6KgfCPUlmTYYVqWWNc2sfxx9IQfTJOJ5mEFvfFZXuI0GLU4eB1KqV9MKWJ3NH8cYB7l7L62uZ7ecWmYt1JgBHzB-XzuKygsIJZzWkDwMa31WkI9mrfxBeIsJg_0X3zCP68en8wGd-GMj_R72pJkg5ieUEI=w1276-h957-no

Aineksina oli tässä keitossa:

Vettä 1,4 l ja suolaa
Milletti Oy:n kuivattuja herneitä 500 g (1,70€/kg) (245 kcal/100g) = 0,85 € ja 1225 kcal
Possun lihasuikale 400g (n.8€/kg)(205 kcal/100g) = 3,20 € ja 820 kcal
Ylikypsä palvikylki 288g (10,95€/kg) (315 kcal/100g) 3,18€ ja 907 kcal

Eli ruuan hinta 7,23 € ja energian määrä 2952 kcal.

Tässä tapauksessa lihasuikale ja palvikylki oli - 50% tarjouksessa, joten ruualle tuli hintaa 4€ . Molemmat oli pakkasessa, josta ne siirsin jääkaappiin samalla kun pistin herneet likoamaan yön yli.
 
Viimeksi muokattu:
Hernekeitto on etenkin itse tehtynä mainiota evästä. Punaisista linsseistä saa myös aika hyvän hernekeiton korvikkeen, jos ei malta liotella ja keitellä pitkään.
 
Last edited by a moderator:
Hernekeitto on etenkin itse tehtynä mainiota evästä. Punaisista linsseistä saa myös aika hyvän hernekeiton korvikkeen, jos ei malta liotella ja keitellä pitkään.
Kikherneillä tulee myöskin aika hyvää. Savukylkeä vain joukkoon (ja sipulia, jos tykkää) sekä sinappia mausteeksi.
 
Kikherneillä tulee myöskin aika hyvää. Savukylkeä vain joukkoon (ja sipulia, jos tykkää) sekä sinappia mausteeksi.
Punaiset linssit ovat hyvä. Kypsyvät nopeasti.

Tänään kohohetki päivän aterioissa on paistetut siitakesienet tattarin kanssa. Ostin myös spagettikurpitsa, paahtoin uunissa,mutta yllätykseksi se oli liian makeahko. Aika nopeasti vieroituin sokerista. Kohta sitruunakin alkaa tuntumaan hunajalta :cool:.
Mutta siitake on kyllä hyvä!
 
Nyt meikä spadeili ihan oikeanoppisesti, MP tyylin:
Ostin luomupossua paloittelin , paistoin, läskineen kaikkineen. Tattari oli valmiksi tehty ja kevensi läskipossua, paistoin punasipilin kanssa suppilovahveroita. Pikkasen salattia, ja luomu valkosipulia. Sitten huuhtoin kaikki alas tyrnimarjamehulla ja kahvilla johon lisäsin kauramaitoa.

Ostin myös ternimaitoa tulevan vaaralle.

Eli, oli pakko lopettaa vähäksi aikaa vegeterianistina, koska oli koko aika nälkä, vaikka söin paljon, mutta kokonaisuudessa se teki todella hyvä minulle. Sairaalassa sanottiin etten saa nyt ryhtyä miksikään, eikä paino saa menää alas yhtään, vaan pitää syödä hyvin ja mielummin jopa lihoa.
Minulta lähti muutama kilo vegeilyssa aika nopeasti, 4 kg, enkä edes huomannut. Tietenkin tykkäsin tästä, mutta ihan luuragoksi en halua laihtua.

Makeata en kuitenkaan syö, syön kaikki luomua, ja paljon vihreitä vihanneksia, smootheja, pähkinöitä, marjoja ja sienia mm siitakea. Suolakurkkuja ja hapankaalia. Tänään ostin myös eka karpalot.

Yllätyin miten hyvä luomupossu olikin! :) Herkullista kun mikä!
 
Viimeksi muokattu:
Onnistunut kalastusreisu takana jälleen, tarjouskirjolohi päätyi saaliiksi k-marketista,vedenalainen lepää nyt fileinä lasifatissa ja merisuola pinnassa, illalla savua ja lämpöä :p juomaksi natsi-siwan ykköstä.Tuo merisuola on 25kg:n perhepakkauksesta joka löytyi hintaan 8,90e..
 
Tänään ideoin lämpimistä voileivistä VHH-version:

”Leiväksi” rapeaksi uunissa paistetut naudsn paistileikkeet. Näitä kun laittaa 3 päällekkäin ja lepuuttaa 200 asteessa 10 minsaa, on nautaleivät valmiina täytteille.

Tuli todella hyvät.
 
Herkuttelin kalkkuna pelmeeneilla Tashki K-marketista (voin suositella, ihan jees pikaruoka) . Luomu rypsiöljyllä ja smetanalla, persilja ja kevätsipuli ja luomukurkulla.
Olo oli kurja hoitojen takia, veren Na putosi alas ja aiheutti päänsärkyä ja kuvotusta, samaten verenpaine oli epäilyttävän matala. Söin pelmenit ja kolme venälästä suolakurkkua niin parin tunnin päästä päässä valkeni. Tavallinen suola ei nostanut eikä mikä. Viva hapan kurkku!
(Pelmenit isoitautui mainioksi ruaksi kun kurkku on niin kipeytynyt, liukas taikina menee helposti alas ja lihasisuskiN maistuu, vaikka makuaisti turttunut)

Eli meikä taistelee nyt levyepiteelinarttua vastaan. Sitä poltetaan ja sille annetaan myrkkyä kerran viikossa.:uzi: Se on selvästi alien viruksesta, ne aina rakastaneet vallata minua :camo: Mutta en anna periksi ja taistelen viimeiseen hengenvetoon...AAARRGGRRRRrrrrrrrrrr :uzi:
Epäilen itse asiassa että kaikki syövät ovat virusperäisiä, niitä kaikkia viruksia ei vain tunneta vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se nyt niin on,että näinä synkkinä kekri aikoina toimin tänä päivänä kinkkuvahtina karvakaverin kanssa.
Siitäkin huolimati mitä saanut informaatiota HK:n purkualueelta;)
Pian saa siis kupuun ruisleipää kera possunperän ja merisuolarasvan.
Noo,saattaa mennä kyytipojaksi pari lappalaistakin.
Olisko jälkkärin paikkana sitten torttua?:p
 
Joo ei siinä mitään, mä vaan ihmettelen että kuka paistaa kinkkua marraskun alussa.....:unsure:
 
Back
Top