Spadehommat

Olisi varmaan paikallaan spesifioida kaupunkikin minne saavut. Tuskin kannattaa tarjota Rovaniemen tai Kemijärven pizzerioita?:)
 
No, kokemusta löytyy noin "tuoltapäin " Vuokatissa ravintola "Kippo", Marskin Worsmakkia en myöskään kehu, vaikka pizzaa tiedusteltiin.
 
Laitoin tänään kuivalihat roikkumaan, pikkasen alkoi epäilyttämään laitoinko liian ajoissa.
Suolauksessa kokeilin ekan kerran mausteita mukaan. Lisäsin kiloon merisuolaa pussin mustapippuri ja chilijauhetta. Kaks päivää oli lihat maustesuolassa ja maku tuntui olevan ihan kohdillaan.
Onko palstalla muita kuivaliha harrastajia?
Kuivaliha on erinomaista evästä, eikä loppujen lopuksi niin kova töistä mitä minäkin aluksi luulin. Poroja ei ole E-P.llä näkynyt, joten olen käyttänyt hirven ja kauriin lihaa ja olen ollut tyytyväinen.
 
Laitoin tänään kuivalihat roikkumaan, pikkasen alkoi epäilyttämään laitoinko liian ajoissa.
Suolauksessa kokeilin ekan kerran mausteita mukaan. Lisäsin kiloon merisuolaa pussin mustapippuri ja chilijauhetta. Kaks päivää oli lihat maustesuolassa ja maku tuntui olevan ihan kohdillaan.
Onko palstalla muita kuivaliha harrastajia?
Kuivaliha on erinomaista evästä, eikä loppujen lopuksi niin kova töistä mitä minäkin aluksi luulin. Poroja ei ole E-P.llä näkynyt, joten olen käyttänyt hirven ja kauriin lihaa ja olen ollut tyytyväinen.
Hep täällä!
Tosin nyt etelään joutuneena "tilaan" lihat isäukolta pohjoisesta. Eli hän saa laittaa poroa ja nautaa roikkumaan ja lähetellä mulle
 
Luutnantti Casen koekeittiö kokeilee:eli nyt on hepoa,pollen paisti on suolattu, hieroin pintaan mausteet ja seuraavaksi hopunen laukkaa savustimeen, koska ei ole vielä kylmäsavustin valmis niin annan jokusen tunnin lämminsavua,sen jälkeen paisti menee joko uuniin tai höyryyn kypsymään, pikainen pastrami tyyppinen kokeilu siis kyseessä, aiemmin ollaan karvaooppeli syöty ihan vaan suolattuna,nyt tälläinen kokeilu, pintamausteena paprikaa, yrttiseosta, mustapippuri sipulijauhe sekä hiukan sokeria.
 
Mäkin kävin jo vähän silmäilemässä noita omia konejani.. Kyllä kun sais pakkaseen raivattua tilaa, vois ottaa jonkun teuraan. Tai jos puoliksi jonkun kanssa.
 
Hepo melkein syöty, laitoin toisen paistin yöksi uuniin, jäisenä, lämpö 90 astetta, nyt suolalaukassa jäähtymässä, eli routapaisti.
 
Laitoin tänään kuivalihat roikkumaan, pikkasen alkoi epäilyttämään laitoinko liian ajoissa.
Suolauksessa kokeilin ekan kerran mausteita mukaan. Lisäsin kiloon merisuolaa pussin mustapippuri ja chilijauhetta. Kaks päivää oli lihat maustesuolassa ja maku tuntui olevan ihan kohdillaan.
Onko palstalla muita kuivaliha harrastajia?
Kuivaliha on erinomaista evästä, eikä loppujen lopuksi niin kova töistä mitä minäkin aluksi luulin. Poroja ei ole E-P.llä näkynyt, joten olen käyttänyt hirven ja kauriin lihaa ja olen ollut tyytyväinen.
Viikko-pari vielä ennen aloitusta. Kaupoissa on jo sydäntä ja paistia myynnissä. Itse en kovin paljoa tee. Ostan 5-6 kg paistin ja kuivaan sen. Työkaveri ostaa 80 kg sydämiä joka vuosi... Mutta se myy lihoja ja tytär vie Ouluun.

Kalvot ja rasvat lihasta pois. Myötäsyyhyn noin tuuman vahvuista suikaletta. Suolaus karkealla merisuolalla 4% vuorokausi. Seinälle ripustaessa käytän miedossa sokerivedessä, että pintasuola lähtee pois. Kolme-neljä viikkoa ja valmis on. Kolmisen vuotta sittern kaveri teki melko myöhään kun kerlit oli otolliset ja sai viikossa valmista.
 
Viimeksi muokattu:
Arvon veljet, eihän tää nyt mitenkään Spade hommiin ehkä liity, mutta taas viime viikonloppuna työn puolesta Mansessa, Tapola vaan kuuluu aamiaiseen... wot ja päivä lähtee hienosti käyntiin.
 
Back
Top