Spadehommat

Itse syön jouluruoista vain kinkkua, perunalaatikkoa ja karjalanpaistia (se on jostain syystä meilläpäin jouluruoka, mites muualla?). Rouva varmasti pyöräyttää myös muita laatikoita, rosollia jne. Päälle paljon suklaata ja sitten onkin hyvä makoilla sohvalla joulun pyhät. :giggle:
 
Itse syön jouluruoista vain kinkkua, perunalaatikkoa ja karjalanpaistia (se on jostain syystä meilläpäin jouluruoka, mites muualla?). Rouva varmasti pyöräyttää myös muita laatikoita, rosollia jne. Päälle paljon suklaata ja sitten onkin hyvä makoilla sohvalla joulun pyhät. :giggle:
Itsekin hieman yllätyin, kun koululla oli joululounas ja siellä oli karjalanpaistia. Itse en kyllä muista kotona koskaan olleen.

Kinkkua, perunalaatikkoa, rosollia, lohta ja juustoja omatekemän saaristolaisleivän kaverina.

Aamulla menee testikinkku vesihauteeseen..
 
Tässä oli aika lähellä meikäläisten joulusettiä, ennen kalkkunaa siis...

https://www.foodandwine.com/recipes/garlic-and-herb-crusted-leg-lamb

Tuplaisin kaikkien yrttien määrät kyllä, valkosipulia tossa on ihan riittämiin. Jos asut jossain etelärannikolla niin noita kotimaisia saa hyvin suoraan tilalta/ saaresta, ja varmaan jossain järvi-Suomessakin?

Suosittelen, mehukas ja lihaisa setti!
https://www.foodandwine.com/recipes/garlic-and-herb-crusted-leg-lamb#spotim-comments
image
 
Meninpä aikanaan lupaamaan sen imelletyn perunalaatikon reseptini. No, tässä se nyt tulee:
Ainekset ( määrät ovat viitteellisiä, mutta mulle sopivia ):
- 2 kg jauhoisia perunoita ( Rosamunda on hyvä )
- 2 dl puolikarkeita vehnäjauhoja
- n 50 g voita laatikoihin ja vähän lisää vuokien voiteluun.
- 0,5-1 l maitoa ( punainen on parasta )
- 3 tl suolaa ( hienoa merisuolaa )
- tarvittaessa siirappia

Keitä kuoritut, lohkotut perunat kypsiksi mahdollisimman vähäisessä SUOLATTOMASSA vedessä. Saavat mennä vaikka vähän yli. Kaada vesi pois ja survo perunat karkeaksi muussiksi- Anna jäähtyä n käden lämpöiseksi ja sekoita sitten n puolet voista ja reilu puolet jauhoista tasaisesti sekaan. Peitä seos lopuilla jauhoilla. Peitä kattila kannella ja anna imeltyä mielellään yön yli. Hyvä imeltymislämpötila on n 40 astetta. Lämpötila ei saa olla liian korkea, koska jauhot "palavat" eikä seos imelly. Huoneenlämpökin riittää. Itse imellytän yön yli saunassa.
Imeltynyt seos notkistuu ja muuttuu harmaaksi. Vatkaa seosta notkeammaksi ja lisää kylmää maitoa joukkoon niin paljon, että seoksesta tulee löysää puuroa. Jotain puuron ja vellin väliltä. Lisää suola. Lisää vähän siirappia, jos olet epävarma imeltymisestä. Kaada seos voideltuihin paistovuokiin siten, että vuokiin jää n 3 cm kuohumisvaraa. Lisää loppu voi nokareina laatikoiden pinnalle.
Paista ensin n puoli tuntia 200 asteessa, jotta laatikko alkaa kiehua. Pudota sitten lämpö 150 asteeseen ja paista pari tuntia lisää. Jos laatikko tummuu liikaa ( värin pitäisi olla kullanruskeata, ehkä vähän tummempaa ), niin peitä vuoka esim. foliolla.
Laatikon voi pakastaa, mutta maku kärsii siitä ( mun mielestäni, itse en pakasta, tämä satsi menee Joulunpyhinä ). Normaali säilytys jääkaapissa ja lämmitys uunissa. Parasta kuitenkin juuri paistettuna kun valuu lautasella. Ja eikun syömään. Kaloripommi, mutta niiiiin hyvää...
Kaiken a ja o on, että perunat keitetään SUOLATTOMASSA vedessä. Jos keitinvedessä on suolaa, imeytyy se perunoihin eivätkä ne imelly.
 
Lohenmäti, sipulimurska, suomal.tomaatti,lohiviettelys (K kaupan kalatiskilta) ja valmis perunalaatikko, siinä ne ovat tämän päivän herkuni. K kaupan jouluna myynnissa oleva lohiviettelys on mainio, sen muistan ennestään, toivottavasti maistuu. Sitä mieheni meni just hakemaan..
Mätiä, tomaattia sipulimurskan, ruisleivän ja kanamunan kanssa olen jo herkutellut useita päiviä, söisin muutakin mutta niiden makua tunnen parhaiten . Valmis pinaattikeitto kanamunan kanssa maistuu myös. Siihen lisäilen tuoretta luomu babypinaattia, koska vihreä on tapauksessani erittäin tärkeä. Painopudotus on pysähytynyt.
Yksi positiivinen asia, sukla ja s.konvehtit eivät maistuu. Hunajakin maistuu oudolta. Saavat vaikka ikuisesti olla pahanmakuisia puolestani, näitä en surisi..Sen sijan sharon hedelmä maistuu. Makeahan sekin tietysti, mutta kaurapuurossa pakastepuolukoiden kanssa hyvä. Banaani vielä kirvelee kurkkua..mutts sekin on maistuu liian makealle, vesimeloni on hyvä. Mandariinit ja omenat vasta kokeiluvuorossa. Parhaat ovat kuten ajemminkin todetut - mustikkaa, puolukka ja karpalo. Ne ovat myls tervellisimmät.

Päivä kerrallaan...
 
Viimeksi muokattu:
Kerran saanut maistaa tuota ja aivan järkyttävän pahan makuista.

Ilmeisesti olet sitten saanut väärin tehtyä tai sitten siinä on ollut liikaa siirappia ( itse en sitä juurikaan laita ) tai liikaa muskottipähkinää ( mitä en itse käytä, mutta tiedän joidenkin käyttävän ). Tai, jos olet
syönyt kaupan valmista perunalaatikkoa, niin sehän ei ole perunalaatikkoa vaan paistettua perunamuusia. Mutta jokaisella on oma makunsa...
 
Ilmeisesti olet sitten saanut väärin tehtyä tai sitten siinä on ollut liikaa siirappia ( itse en sitä juurikaan laita ) tai liikaa muskottipähkinää ( mitä en itse käytä, mutta tiedän joidenkin käyttävän ). Tai, jos olet
syönyt kaupan valmista perunalaatikkoa, niin sehän ei ole perunalaatikkoa vaan paistettua perunamuusia. Mutta jokaisella on oma makunsa...
Samat ihme ohjeiden variaatiot liittyy lanttulaatikkoon. Juurikin muskotti tai teelusikallinen valkopippuria.... Itse en eilenkään käyttänyt, kun lanttulaatikot tein.
Makuasioita, mutta kitkerää tulee noilla mausteilla.
 
Se oli kaustislaisen vanhemman naisen tekemä joten epäilen kyllä että oli oikein tehty, en vain tykkää imelistä jutuistaa.
Esim sahtia olen parikertaa kokeillut ja sama asia; järkyttävän pahan makuista imelää litkua. Ja kolmas Fuller´s 10%:sta olutta, hirveän makuista sekin, aivan liian imelä.
 
Nyt on maisteltu sous vide kypsennettyä joulukinkkua ja meheväksi todettu :solthum:

69'C/18h oli 2.5kg kinkku vakuumissa uimassa. Lopuksi verkko ja silava pois, sinappi+korppu kuorrutus uunissa.
 
Suosituksia hyvistä pizzerioista Suomessa, jos tuun käymään?
 
Back
Top