Spadehommat

Tässä taas mäkkärin autokaistalla. Kenties pitäisi hieman keventää ruokavaliota.
 
Viimeksi muokattu:
Aamulla söin kahden (luomu) kanamunan munakas, aurinkokuivatut tomaatit, reissumies puolikas, jossa oli luomujuusto maasdam ja 9% metwursti. Ja valkosipulikynsi, luomu, hakaniemen hallista. Sikakallis, mutta valkosipuleista paras, Suomessa viljelty. Kahvi maidon kanssa. Yhden appelsiinin mehu.

Päivällä: paistetut muikut, paistetut perunat, ostin sittarista wakame salattia, lisäsin lautaselle savustetut tanskalaiset simpukat öljyssä (myy S-market). No salattia tietty, ostan nyt pirkan rapea ja makea cosmopolitania. Siihen lisään Lidlin minipaprikaa. Päälle laitan pirkan ceasarin kastiketta.
Viime viikon kala-ateriana oli muuten sama, paitsi paistoin norssit. Ne ovat minusta jopa parempi kun muikut, paitsi ei norssia aina saa. Vetta ja Tart Cherry kirsikkamehua.

Jälkkäriksi nyt syön (vain) pari pala >80% tumma suklaa (en siis perseile enää). Sukla on joko marabun, fazerin tai lindtin 90%. Maistoin myös Ruohojuuren Perussa tehdyn tummasuklan. Voi olla että kohta ymmärrän niistä enemmään ja kerron mikä on paras. Syön sen vihreän teen kanssa. Maidolla.

Illalla söin pikkasen pähkinöitä, teetä, Jaksamisleipä, jossa spelttia ja sojaa, sipulilla maustettu, mikä on nyt suosikki ja banaananin.
Roukailuni alkanut jo olla melko hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Jokos se remontti on valmis vai vieläkö halli on tilapäistiloissa siinä lasitalossa? Viime kesänä kun kävvin oli vielä tilapäistilassa.
Tilapäistiloissa vielä ja ihan mukava on sielläkin.
 
Pikkasen huolestutti kuivalihojen kohtalo, kun oli monta päivää putkeen plussalla välillä. Onneksi tuuli jatkuvasti ja pohjoisen kaverien mukaan ei hätää, jos ei +10c keliä tule. Keskiviikkona ajattelin ottaan lihat pois ja laittaa pakkaseen. Huolestuttavasti vain jo lihoja kadonnut seinältä. :rolleyes: Olin helmikuun tiukalla hiilari dietillä ja loppukuusta olisi varmasti tullut repsahdus, jos ei olisi ollut kuivalihaa välipalaksi. :)
Lihat onnistui omasta mielestä yli odotusten tai lähinnä tuo mauste kokeilu oli positiivinen yllätys. Chili ja mustapippuri maistuu vain aavistuksen ja sitä just hain.

Kaveri kuivasi viime keväänä kananrintoja ja ne oli huippu hyviä, tekisi mieli itsekin kokeilla. Täytyy kartoittaa mistä saisi kohtui hintaa jonkun n.10kg erän. Naudansydänmiä varmaan löytyisi edullisesti, mutta en ole niistä oikeen tykännyt.
 
Suosituksia hyvistä pizzerioista Suomessa, jos tuun käymään?

Frutti di Mare Espoon Tapiolassa oli ainakin takavuosina hyvä; nyt en ole käynyt useaan vuoteen. Karvakäsipaikka, mutta kuitenkin. La Famiglia Flamingo on myös osoittautunut suhteellisen hyväksi pasta-/pizzapaikaksi. Ensimmäiseen viedään työkaverit ja jälkimmäiseen liiketuttava.
 
Jauhelihapullat ja -pihvit, miten teette?

Itse olen laiska ja pyörittelen suoraan (omin käsin paistista jauhetusta) jauhelihasta sekä pihvit että pullat. Pannussa heitän päälle vähän suolaa ja mausteita, mutta en vaivaudu pelleilemään korppujauhon ja kananmunien kanssa. Ihan turhaa hifistelyä, joka ei edes tee hyvää terveydelle. Liha on parasta ilman jatkeaineita.
 
Ilman jatkeita täälläkin, hienosti pilkottua sipulia tietenkin menee massan sisään sekä mausteet myös massan sisään. Viimeksi olen käyttänyt jotain intialaisia mausteseoksia.
Silloin kun olen jatketta käyttänyt on nesteenä ollut paseerattua tomaattia veden sijaan. Tomaatti antaa pihveille mukavan kirpeän maun joka sopii vahvasti maustetuille pihveille.
 
Jauhelihapullat ja -pihvit, miten teette?

Itse olen laiska ja pyörittelen suoraan (omin käsin paistista jauhetusta) jauhelihasta sekä pihvit että pullat. Pannussa heitän päälle vähän suolaa ja mausteita, mutta en vaivaudu pelleilemään korppujauhon ja kananmunien kanssa. Ihan turhaa hifistelyä, joka ei edes tee hyvää terveydelle. Liha on parasta ilman jatkeaineita.

Korppujauhoja ja kananmunia ei tarvitse kun ostaa purkin tomaattimehua ja keittää ne jauhelihapullat siinä. Liemeen lisäksi vähän tomaattipyreetä, lihaliemikuutio, mausteita ja yrttejä maun mukaan. Samalla saa tomaattikastikkeen kaupan päälle kun vähän suurustaa.
 
@Museo Tuo oli hyvä vinkki, enpä ole tullut ajatelleeksi. Tosin minä en ostaisi tomaattimehua vaan paseerattua tomaattia ja hiukan punaviinillä ohentaisin.
 
Kohtuullisen rivakan kokoinen kalkkuna. Rintafileetkin n. 1,5kg per kipale. Savustukseen päätyy ainakin toinen rinta.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Luettu: 9
  • image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Luettu: 9
  • image.jpg
    image.jpg
    1.3 MB · Luettu: 10
Tänään ajattelin kokeilla tuota Museon suosittelemaa lihapullat tomaattikastikkeessa.
Eilen tuli ostettua Mutti paseerattua tomaattia ja tuubi tomaattipyrettä, pieni pullo punaviiniä, jauhelihaa (onnistui löytämään 600g Limousine -30% alennuksella), kasa maustepusseja, sipulia.
Lihapulliin ei siis mitään jatkeita tule, ainoastaan mausteita. Tänään pitäisi vielä hommata jotain minkä kanssa syödä soossi pullineen eli peruna tai pasta.
 
Viikko-pari vielä ennen aloitusta. Kaupoissa on jo sydäntä ja paistia myynnissä. Itse en kovin paljoa tee. Ostan 5-6 kg paistin ja kuivaan sen. Työkaveri ostaa 80 kg sydämiä joka vuosi... Mutta se myy lihoja ja tytär vie Ouluun.

Kalvot ja rasvat lihasta pois. Myötäsyyhyn noin tuuman vahvuista suikaletta. Suolaus karkealla merisuolalla 4% vuorokausi. Seinälle ripustaessa käytän miedossa sokerivedessä, että pintasuola lähtee pois. Kolme-neljä viikkoa ja valmis on. Kolmisen vuotta sittern kaveri teki melko myöhään kun kerlit oli otolliset ja sai viikossa valmista.
Nyt oli poron sydämmillä törkeä hintapyynti, 16€/kg, viime vuonna irtos 8€/kg
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Nyt oli poron sydämmillä törkeä hintapyynti, 16€/kg, viime vuonna irtos 8€/kg
Hyvä korotus. Työkaveri tosin kertoi, että ainakin Polaricalla leikkausta on muutettu, eli hukkaa ei tule enää niin paljon.
 
Back
Top