Spadehommat

Ihmiset, varokaa Dovganin kalkkuna pelmeneja, (pakaste) hyviä ne ovat kun mikä, mutta jauhelihassa on luusiruja!

Kaverini hammas meni rikki, itse tänään yhden annoksen aikana huomasin kaksi luupala. Toivottavasti ei haljennut mitään. Sattui kyllä, yhden kerran huomasin ennenkin tätä pienen luusirun.

Harmi. Kyllä ehkä ostan ne jatkossakin, pelmenien teko on liian työläs, mutta pitää pureskella todella varovasti.
 
Mulla on sellanen levy millä teen pelmenit. Tosi kätevä, tarvii vaan kaulia taikina, lykkää täytteen niihin koloihin ja kaulii toisen puolen päälle. Kaveri toi sen aikoinaan mulle ukrainasta. Täytyyki taas tehdä
 
Minä ostelen vain Deliciestin pelmeenejä.
Olen niitäkin maistanut, munulle passaa ne kalkkunamakuiset.

Mulla on sellanen levy millä teen pelmenit. Tosi kätevä, tarvii vaan kaulia taikina, lykkää täytteen niihin koloihin ja kaulii toisen puolen päälle. Kaveri toi sen aikoinaan mulle ukrainasta. Täytyyki taas tehdä
Sitä on aika kuin tein itse pelmenit, hyviä ne ovat itsetehtyä, mulla ei nykyisin ole mitään halua tehdä mitään monimutkaista, paitsi ruokia uunissa.

Seuraavaksi haluan tehdä yhtä tosi helppoa possua: p. kylkeä uunissa palana, 6 tuntia 100:ssa porkkanan ja sipulin kanssa. Vettä päälle niin että peittyy. Kun kypsä laitetaan kylmään yöksi, nnen tarjoilua leikataan annoksia ja ruskistetaan pannulla.
Näin ohjen yhdessä kirjassa suomalaisesta ruosta englannin kielellä.
Kuvasta ei näy, pitääkö olla nahkakin, kai sen pitää olla

Petri Simonen / Olli Takanen Finland&Organik A Gourmet Road Trip.
Slow-cooked pork belly
600 g pork belly
2 large carrots
2 onions
salt
 
Viimeksi muokattu:
Harvoin lähden näihin uutuus kotkotuksiin, mutta tätä piti kokeilla, kun vielä lähellä valmistettu.
Ihan pokotesta ruisleivän, juuston ja meetvursti kera. Ei tarvitse vihanneksia erikseen lisätä.
 

Liitteet

  • IMG_20191004_014537.jpg
    IMG_20191004_014537.jpg
    1.5 MB · Luettu: 15
  • IMG_20191004_014559.jpg
    IMG_20191004_014559.jpg
    1.3 MB · Luettu: 14
Minä ostelen vain Deliciestin pelmeenejä.
Jos tarkoitat näitä Deliciesteja mitä myy K-market, niin minusta ovat ihan mauttomia. Kävin varta vasten ostamassa.
Kokeile Dovganin kalkkunamakuisia, ovat paljon parempia!
Kunhan varot luusiruja niissä.
 
Ei, minä suosin virolaista enkä mitään muuta. Sehän jo kertoo että paskalaatuista kun luunsiruja ruuassa.
 
Ei, minä suosin virolaista enkä mitään muuta. Sehän jo kertoo että paskalaatuista kun luunsiruja ruuassa.
Siis ostat Virosta eikä Suomessa? No kai ne ovat samoja. En tykkänyt.
No Dovgan Taschki kalkkuna on paras näistä mitä lähikaupoista on. Siis oikeasti hyvänmakuinen, no joskus saattaa olla luusirut. Se on Saksalainen tuote,
 
Herkuttelin ensimmäistä kertaa arvokalalla Meriantura eli kielikampela (Solea solea) on Koillis-Atlantin kampelakala. Merianturaa pidetään maultaan erinomaisena ja sen liha on arvostettua.
Paistoin voin ja oliviiöljyseoksessa, potut ja sitruuna paistoin myös samassa voi-öljysekoituksessa. Salaattina:k kaupan kosmosalatti ja porkkanaraaste.
Hyvä kala, mutta aika hintava.
Tähän mennessä eksoottisista kaloista maistoin doradan, seabassin ja paltuksen. Doradalla on aika herkullinen pää. Tykkään imeskellä sitä,
Kohta alkaa talvikalojen tulo, kuten norssin ja sillin, joskus.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen paahtoleivän ystäville tämmöisen yhdistelmän kokeilemista:

Taikaruis paahtis + merisuola-oliiviöljy voimariini + norjalainen herajuusto (sellainen ruskea ja makeahkon makuinen) + tomaattiviipaleita.

Noista tulee kiva kombo. Suutuntuma ja maku muuttuu pureskelun eri vaiheissa joten jokainen haukkaisu on muutama makumatka.

Ja tolleen terveellisyysmielessä... Paahtis on paahtista, mutta ei tuo nyt pahimmasta päästä ole.

En ole vielä kokeillut, mutta vähän on sellaista kutinaa, että joku toisi hyvä ruisleipä voisi toimia tuon kuvion pohjana aika vahvasti paahdettuna hyvin.
 
Minulla meni rikki 2 vrk sitten leivänpahdin. Oma suosikki reissumies ruisleipä. Lämmitin sitä pannulla rypsiöljyn kanssa.vähän kun paistoin, yllätyin miten hyvä oli.
Jopa lisukkeet pilasi sen makua.
 
Suosittelen paahtoleivän ystäville tämmöisen yhdistelmän kokeilemista:

Taikaruis paahtis + merisuola-oliiviöljy voimariini + norjalainen herajuusto (sellainen ruskea ja makeahkon makuinen) + tomaattiviipaleita.

Noista tulee kiva kombo. Suutuntuma ja maku muuttuu pureskelun eri vaiheissa joten jokainen haukkaisu on muutama makumatka.

Ja tolleen terveellisyysmielessä... Paahtis on paahtista, mutta ei tuo nyt pahimmasta päästä ole.

En ole vielä kokeillut, mutta vähän on sellaista kutinaa, että joku toisi hyvä ruisleipä voisi toimia tuon kuvion pohjana aika vahvasti paahdettuna hyvin.
Kiitos juusto vinkista ja hyvä nähdä sinua taas.
 
Poliittisella broilerilla täytetty spagettikurpitsa

1. Leikkaa spagettikurpitsa pituussuunnassa halki.
2. Poista siemenet ja siemenpesän säikeinen höttö.
3. Uuni 200°C. Kurpitsanpuolikas matalaan vuokaan. Jos ei pysy pystyssä, niin voit pistää pienet lautaset tms. nurinniskoin pitämään sitä pystyssä.
4. 40 minuuttia uunissa.

Uunittamisen aikana: Tee täytteeksi tuleva kastike. Tässä kanakastike. Voi olla myös esim. chilipitoinen naudan jauhelihakastike tomaattiin, possunsuikalekastike tms.

5. Paista broitsupihvit molemmin puolin aurinkokuivattujen tomaattien öljyssä muutaman aurinkokuivatun tomppeliinin kanssa. Mätä sekaan noin 4-5 teelusikallista vastaava määrä currytahnaa.
6. Kun ovat kypsiä, niin vetäisi nopeasti leikkuulaudalle (ilman sitä lientä), paloittele, palauta pannulle, lisää mukaan pehmeitä (!) pussiaprikooseja ja -viikunoita ja paistele vähän aikaa.
7. Lisää purkillinen kookosmaitoa ja anna muhia.

Makuhermot sanovat, että tohon voisi halutessaan lisätä huolella pestyjen limettien kuoresta raastettua vihreetä höttöä, raastettua inkivääriä ja sekä suolaista soijaa (vaikka japanilainen) että makeaa soijaa (ketjap manis).

Makuhermot väittävät myös, että kourallinen tai puolitoista suolapähkinöitä voisi sopia todella oivasti tuohon broitsukastikkeeseen.

8. Kun 40 min on täynnä, niin ota spagettikurpitsa matalassa vuo'assa ulos ja riivi sekä voimaa että varovaisuutta käyttäne kurpitsan sisus kurpitsan suuntaisin vedoin haarukalla spagettimaiseksi mössöksi.
9. Kauho kastiketta kurpitsaan niin paljon kuin mahtuu.
10. Pistä kymmeneksi minuutiksi uuniin.

Jos haluat, niin voit ennen uuniin raastamista pistää sekaan fetapaloja tai raastaa juustoa päälle kuorrukkeeksi.

11. Nosta pöytään ja syö.

12. Nauti. Tämä on oleellinen osa jota ei saa unohtaa.

Jos joku kokeilee, niin ottaisin mielelläni palautetta vastaan. Itse tykkäsin.
 
Viimeksi muokattu:
Poliittisella broilerilla täytetty spagettikurpitsa

1. Leikkaa spagettikurpitsa pituussuunnassa halki.
2. Poista siemenet ja siemenpesän säikeinen höttö.
3. Uuni 200°C. Kurpitsanpuolikas matalaan vuokaan. Jos ei pysy pystyssä, niin voit pistää pienet lautaset tms. nurinniskoin pitämään sitä pystyssä.
4. 40 minuuttia uunissa.

Uunittamisen aikana: Tee täytteeksi tuleva kastike. Tässä kanakastike. Voi olla myös esim. chilipitoinen naudan jauhelihakastike tomaattiin, possunsuikalekastike tms.

5. Paista broitsupihvit molemmin puolin aurinkokuivattujen tomaattien öljyssä muutaman aurinkokuivatun tomppeliinin kanssa. Mätä sekaan noin 4-5 teelusikallista vastaava määrä currytahnaa.
6. Kun ovat kypsiä, niin vetäisi nopeasti leikkuulaudalle (ilman sitä lientä), paloittele, palauta pannulle, lisää mukaan pehmeitä (!) pussiaprikooseja ja -viikunoita ja paistele vähän aikaa.
7. Lisää purkillinen kookosmaitoa ja anna muhia.

Makuhermot sanovat, että tohon voisi halutessaan lisätä huolella pestyjen limettien kuoresta raastettua vihreetä höttöä, raastettua inkivääriä ja sekä suolaista soijaa (vaikka japanilainen) että makeaa soijaa (ketjap manis).

Makuhermot väittävät myös, että kourallinen tai puolitoista suolapähkinöitä voisi sopia todella oivasti tuohon broitsukastikkeeseen.

8. Kun 40 min on täynnä, niin ota spagettikurpitsa matalassa vuo'assa ulos ja riivi sekä voimaa että varovaisuutta käyttäne kurpitsan sisus kurpitsan suuntaisin vedoin haarukalla spagettimaiseksi mössöksi.
9. Kauho kastiketta kurpitsaan niin paljon kuin mahtuu.
10. Pistä kymmeneksi minuutiksi uuniin.

Jos haluat, niin voit ennen uuniin raastamista pistää sekaan fetapaloja tai raastaa juustoa päälle kuorrukkeeksi.

11. Nosta pöytään ja syö.

12. Nauti. Tämä on oleellinen osa jota ei saa unohtaa.

Jos joku kokeilee, niin ottaisin mielelläni palautetta vastaan. Itse tykkäsin.
Kyllä se on meidän Kuikkakeitto parempata :) ohje löytyy netistä..
 
Suosittelen paahtoleivän ystäville tämmöisen yhdistelmän kokeilemista:

Taikaruis paahtis + merisuola-oliiviöljy voimariini + norjalainen herajuusto (sellainen ruskea ja makeahkon makuinen) + tomaattiviipaleita.

Noista tulee kiva kombo. Suutuntuma ja maku muuttuu pureskelun eri vaiheissa joten jokainen haukkaisu on muutama makumatka.

Ja tolleen terveellisyysmielessä... Paahtis on paahtista, mutta ei tuo nyt pahimmasta päästä ole.

En ole vielä kokeillut, mutta vähän on sellaista kutinaa, että joku toisi hyvä ruisleipä voisi toimia tuon kuvion pohjana aika vahvasti paahdettuna hyvin.
Jahah? Siis brunost, jota itse kutsun varmaan virheellisesti nimellä getost?

Image result for norwegian brown cheese pics
 
Back
Top