Spadehommat

Kahdessa eri kaupassa jouluruuhkassa hajoilemassa. Nyt kotona kuulosuojaimet päässä toipumassa ryysisylikuormituksesta.

Aika niukat ostokset. Muuta ruokaa vaan kolme Lidlin isoa kestokassillista + säälittävän pieni eli seitsemän ja puolen kilon kinkku. Hedelmiä pelkästään yksi Ikean iso sininen kestokassilinen.

Appelsiinien hinta oli sen verran alhaalla, että kannattaa taas puristaa itse niistä mehua. Koko perhe tykkää. Yleensä puristan sekaan vähän joitain muita sitruksia. Limettiä, greippiä, sitruunaa... jotain. Tulee kivaa vaihtelua.

Oli sikäli hyvä tuuri, että oli melko hyvää Stiltonia ja Gryerereä alle kympin kilo ja Madrigalia -30%. Ennestään oli muutamaa juustoa. Joulun juustotarjottimesta puuttuu enää iso mustaleima Emmental, norjalainen herajuusto ja joitain muuta pehmeetä kuin sinihomari. Ja ehkä...
 
Mä kävin kans tänään kaupassa kärsimässä. Seuraavan kerran ens vuonna. Lohta, rapuja, mätiä, bataatteja ja muuta sellasta perussälää mitä ei omasta takaa löydy, raahasin kotio. Nii ja lapsille suklaita, limua, mehua. Punkkua on tullu lahjaksi ni saa mies mukillisensa ryystää aattoyönä juustojen kanssa (mä toki ostin itelleni juhlan kunniaksi taas sen saman e-koodilitkun), mä saan migreenin jo ajatuksesta että joisin punkkua.

joulupöytään teen ne perinteiset, mut toi juustohomma nyt lähti jotenki lapasesta. Ei pidä mennä nälkäsenä kauppaan. On keisarinna, karelia, emmental, gouda, leppäsavu, port salut, joku kova vuohenjuusto, manchego, brie, sellanen minkä nimeä en muista, chili-paprika tuorejuusto ja meinasin viel tehä kutunjuustoa.. siinähän se menee porsastellessa
 
Kinkun kylvetys meni vähän pitkäksi, kun oltiin poikien kanssa asioilla ja joulutervehdyksiä viemässä.

72°C/24h, äsken sinappihuntu ja korppujauhot pintaan...kun vähän jäähtyy niin pääsee maistamaan..

Nyt kuusi tupaan..
 
...juustohomma nyt lähti jotenki lapasesta. Ei pidä mennä nälkäsenä kauppaan. On keisarinna, karelia, emmental, gouda, leppäsavu, port salut, joku kova vuohenjuusto, manchego, brie, sellanen minkä nimeä en muista, chili-paprika tuorejuusto ja meinasin viel tehä kutunjuustoa.. siinähän se menee porsastellessa

Ihan kohtuulliselta toi musta kuulostaa. Ei oo yhtään lähtenyt lapasesta. Stilton tai Roquefort tohon vielä lisätäydennykseksi, niin sehän on sitten siinä.
 
Minä taas pääsen helpolla taas. En osta enkä kokkaile mitään jouluksi. Jouluaattona syödään siskon luona ja sitten tapaninpäivänä suuntaamme nokkaa kohti Viroa missä tulee olemaan virolainen joulujuhla. Takaisin Suomeen taas uuden vuoden aatoksi.
 
Ihan kohtuulliselta toi musta kuulostaa. Ei oo yhtään lähtenyt lapasesta. Stilton tai Roquefort tohon vielä lisätäydennykseksi, niin sehän on sitten siinä.

mä luulen et noi riittää. Epäilen et kun ton kaiken rasvan ja suolan on lapponut kitusiin, menee juhannukseen ennen ku tekee mitään juustoa mieli. Mä olen vähän kranttu ja juntti noiden juustojen kanssa, kaikki liian haiseva ja erikoinen on epäilyttävää.

muuten kyllä on homma ihan hallinnassa. Torppa tursuilee jouluhärpäkkeitä. Tänävuonna löytyi koko kuusi (viimeksi oli pelkkä yläpuoli minkä tökkäsin lypsyjakkaraan pystyyn), vaikka alkuviikosta tuli kissalähetys pohjoisesta, on kuusi pysynyt yllättäen pystyssäkin. lapsille on lahjat hankittuna ja paketointia olen aktiivisesti suunnitellut. Mihinkään joutaville rekiretkille ei tartte vesisateeseen vääntäytyä ja lapsen haudallekin hankin jouluksi uudet lyhdyt.

Sinapinkin muistin tehä ajoissa ja ankat päätti just sopivasti seota ja alkaa munimaan ni saa joulupöytään ankanmunia.

tää alkaa vaikuttaa jopa liian hyvältä. Toki onhan tässä jouluun vielä aikaa ni kerkiää joku katastrofi pukata (anoppi oventaakse tmv. Jäätävää paskaa)
 
Laitoinpas tässä kevyen iltapalan.

Paahtoleipäviipaleita
Voita
Sinappia (dijon)
Pippuri myllystä
Pari viipaletta cheddaria

Ja uuniin gratinoitumaan. Nautitaan oluen kera.
 
Mä kävin kans tänään kaupassa kärsimässä. Seuraavan kerran ens vuonna. Lohta, rapuja, mätiä, bataatteja ja muuta sellasta perussälää mitä ei omasta takaa löydy, raahasin kotio. Nii ja lapsille suklaita, limua, mehua. Punkkua on tullu lahjaksi ni saa mies mukillisensa ryystää aattoyönä juustojen kanssa (mä toki ostin itelleni juhlan kunniaksi taas sen saman e-koodilitkun), mä saan migreenin jo ajatuksesta että joisin punkkua.

joulupöytään teen ne perinteiset, mut toi juustohomma nyt lähti jotenki lapasesta. Ei pidä mennä nälkäsenä kauppaan. On keisarinna, karelia, emmental, gouda, leppäsavu, port salut, joku kova vuohenjuusto, manchego, brie, sellanen minkä nimeä en muista, chili-paprika tuorejuusto ja meinasin viel tehä kutunjuustoa.. siinähän se menee porsastellessa

Tuo juustohomma lähee aina lapasesta, pitää tehdä joku tiukka sääntö että esimerkiksi vain neljä erityyppistä juustoa tai muuten siinä käy juuri noin.
 
Tuo juustohomma lähee aina lapasesta, pitää tehdä joku tiukka sääntö että esimerkiksi vain neljä erityyppistä juustoa tai muuten siinä käy juuri noin.

Neljä?

Nälkäjouluako sä suunnittelet?
- 2x Stilton
- Madrigal
- 2x Gryere
- (Noi kelmit söi spesiaalikypsän Cheddarin salaa loppuun. Sitä oli pari pakettia.)
- (Aura näyttää kadonneen Stiltonin alta. Ei haittaa.)
- Gudrandalsost
- Allerum Herrgård
- Deluxe Juklajuusto 8kk
- Feta
- Loputon Kermajuusto
- Polar Alkuperäin 15% (Diättikamaa!)
- Leipäjuusto
- Musta Koskenlaskija

Mä jätin ihan säästösyistä Mustaleimaisen Emmentaalin ostamatta vaikka sydän itki verta. Huomenna kyllä vielä ehtii. (Sitä ei voi ostaa alle 800 gramman erissä. Sellainen olisi pyhäinhäväistys.)

Edit: Oli pakko täydentää Roquefortilla (x2). Ikävä kyllä se mun 9:90€/kg löytöloora oli kadonnut. Olisin ottanut sieltä vielä muutamat herkut.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on kans se deluxe juhlajuusto ja baby bellejä lapsille. Leipäjuuston ostin kaupasta kun en jaksanut ite tehdä (luuseri, tiedän). Naurettava läjä juustoa.
Keisarinna
Karelia
Gouda
Emmental
Leppäsavu
Brie
Lidlin juhlajuusto
Nimetön oli cheddar
Leipäjuusto
Chili-paprika tuorejuusto
Port salut
Joku kova vuohenjuusto
Kutunjuusto
Baby bell
Manchego
Polar, kermajuusto, mozzarella ja feta löytyy aina kaapista.

apua.
 
Jahs, Joulun eka kinkku on vetäytymässä. Vetäisin sen normi 85-asteeseen. Konjakkisinappihunnun saa ylleen ja tänään maistellaan ehkä hiukan, entrekotee menee uuniin aamupäivällä, kuusivuotiaan sonnin palanen....ja toinen kinkku nostetaan sulamaan. Onhan hitto, jos ei naama kiillä rasvasta kuin sian p..u.
 
Back
Top